PDA

View Full Version : Versterker klinkt beter bij lager voltage??



mijnechtenaamisalvergeven
12 augustus 2005, 17:55
Waarschijnlijk verbeeld ik het me maar..... :???:

Het voltage dat uit de stopcontacten komt in onze oefenruimte schommelt nog al eens.... Meestal zit het rond de 230Volt. Gisteren zat het rond de 220Volt. (leuk zo'n veredeld stopcontact met lampjes!) Nu heb ik het idee dat m'n versterker op 220Volt beter klinkt als op 230Volt.

Had ik gisteren gewoon iets te veel bier op of hebben jullie gelijksoortige ervaringen?

Groeten,

Jeroen

vester86
12 augustus 2005, 18:46
het zou inderdaad kunnen, versterkers gaan inderdaad anders klinken op andere voltages (omdat de bias-waarde ook schommelt als het gewone voltage schommelt)

mijnechtenaamisalvergeven
13 augustus 2005, 11:44
Ok, dan ben ik toch niet helemaal geschift aan het worden.
Volgende vraag...

Hoe zorg ik ervoor dat ie altijd zo klinkt als afgelopen donderdag? Zijn er apparaten waarmee ik kan zorgen dat ik mijn versterker altijd 220 krijgt? Zo'n dinopower doet dat toch?

Of moet ik ervanuit gaan dat 230 een beetje de standaard is en mijn versterker anders laten biassen? En moet ik 'm dan warmer of kouder laten biassen? :???:

vester86
13 augustus 2005, 19:00
je zou inderdaad zon voltage regulator aan kunnen schaffen, daarmee naar een amp-techniscus gaan en de versterker (met voltageregulator) zó laten bias-en dat ie voor jou lekker klinkt. de voltageregulator zorgt ervoor dat ie dan altijd op dat voltage en dus met die klank klinkt. of dat warmer of kouder is weet ik niet, maar daar kan de amp-technicus je vast wel meer over vertellen

Epic
23 augustus 2005, 09:53
Eddy van Halen gebruikte ook een voltage regulator (variac) om z'n marshall op lager voltage te zetten.

http://www.cathedralstone.net/Pages/TenmaVariac.htm

scorpio
23 augustus 2005, 21:29
Dit betekend dat ik mijn Marshall beter op 240V kan zetten inplaats van de 220V Omdat er namelijk 230 uit komt