PDA

View Full Version : Vloeibaar hout of lucifers voor gat van humbucker schroef?



Speeddemon
12 augustus 2005, 15:26
Ik ben bezig m'n Cort Viva Gold II up te graden, de Mighty Mite CTK humbuckers liggen eruit (30 euro voor de set, te koop!) en ik probeer een SD Jazz in de hals te plaatsen. Wat wil nu 't geval?
Het onderste gat (zeg maar bij de dunne E snaar) staat net iets van 1.5mm te ver naar onder.
Ik moet dus er een gaatje (van iets van 2mm) vlak naast gaan boren voor de schroef van de Seymour.

Moet ik nu het oude gat opvullen met vloeibaar hout of volstaat er een luciferhoutje in te proppen? (of tandenstoker ofzo)?

Orpheo
12 augustus 2005, 15:35
maakt denk ik niet zo heel veel uit. komt er een pupring overheen eigenlijk? zo ja, maakt het helemaal geen drol uit.

renier
12 augustus 2005, 15:37
Ik ben bezig m'n Cort Viva Gold II up te graden, de Mighty Mite CTK humbuckers liggen eruit (30 euro voor de set, te koop!) en ik probeer een SD Jazz in de hals te plaatsen. Wat wil nu 't geval?
Het onderste gat (zeg maar bij de dunne E snaar) staat net iets van 1.5mm te ver naar onder.
Ik moet dus er een gaatje (van iets van 2mm) vlak naast gaan boren voor de schroef van de Seymour.

Moet ik nu het oude gat opvullen met vloeibaar hout of volstaat er een luciferhoutje in te proppen? (of tandenstoker ofzo)?

als je het niet ziet is een lucifer genoeg. door de druk van de schroef zit dat enorm vast...

Speeddemon
12 augustus 2005, 15:44
Je ziet het idd niet, aangezien die metalen zijkant van de pup (waar de schroef dus doorheen gaat) erboven zit.

Ander vraagje, hoe maken jullie een hals schoon waar veel van dat zwart/grijze aangekoekte spul op zit?

Heb het nu gedaan met keukenpapier en wat wasbenzine en daarna teak-olie erover, maar weet van wasbenzine eigenlijk niet in hoeverre het kwaad kan op rosewood (pallisander).

DREAMMACHINE
12 augustus 2005, 15:49
...heb zelf net een lp custom waar de nek ook aardig vies van is!...veel aangekoekt vet zeg maar!...( op de body ook!) ... dus ben hier ook wel benieuwd naar ... ( een beetje polish doet het echt niet namelijk!)...

Orpheo
12 augustus 2005, 15:53
Je ziet het idd niet, aangezien die metalen zijkant van de pup (waar de schroef dus doorheen gaat) erboven zit.

Ander vraagje, hoe maken jullie een hals schoon waar veel van dat zwart/grijze aangekoekte spul op zit?

Heb het nu gedaan met keukenpapier en wat wasbenzine en daarna teak-olie erover, maar weet van wasbenzine eigenlijk niet in hoeverre het kwaad kan op rosewood (pallisander).

ik heb zelf een soort schoonmaakolie voor meubels, daarmee boen ik het schoon, om daarna met teakolie in de weer te gaan.

ik denk niet dat wasbenzine zo goed is voor hout an sich. ik zou het er zelf iig niet op wagen.

olaf reijnders
12 augustus 2005, 16:12
Wasbenzine kan geen kwaad. Is juist goed om alles goed vetvrij te krijgen. Meestal heb je speciale fretbord conditioners, maar die zijn vrij duur, gemiddeld. Ik zelf gebruik Hardolie van Rikkers. Maar ik heb wel een link voor je. http://www.rikkersgitaarbouw.nl/database/details.php?Base=tips&Node=5

Cubensis
12 augustus 2005, 16:14
ik zou een lucifer nemen ipv vloeibaar hout, zo'n lucifer is nog van echt hout en zal daarmee niet zo tonedood zijn als vlieibaar hout (niet dat iemand het verschil ooit zal horen (al beweren een paar dat heir wel misschien)) maar t idee is leuker :D

hansoonk
12 augustus 2005, 16:17
Ik heb de toets van een gitaar schoongemaakt met mijn dremel (tenminste de Kinzo-copie ervan) voorzien van een zacht borsteltje. Werkt fantastisch, je komt in alle kleine hoekjes en zonder oplosmiddelen.

Speeddemon
12 augustus 2005, 16:25
ik zou een lucifer nemen ipv vloeibaar hout, zo'n lucifer is nog van echt hout en zal daarmee niet zo tonedood zijn als vlieibaar hout (niet dat iemand het verschil ooit zal horen (al beweren een paar dat heir wel misschien)) maar t idee is leuker :D
Lucifer zit erin, 2mm gaatje geboord en een secured SD Jazz in de nek.

Nu maar wachten op die zakkewasser van Harmony Central die z'n JB opstuurt.

@Orpheo, jij gebruikt dus ook teakolie? Mijn vroegere gitaarleraar heeft het me aangeraden, maar ik hoorde laatst dat het eigenlijk veel te vet voor gitaarhalzen is. Ik gebruik 't al 8 jaar op de hals van m'n Ibanez, en persoonlijk vind ik 't wel fijn. Ruikt ook nog eens lekker. :)

Cubensis
12 augustus 2005, 18:54
ik gebruik ook gewoon meubelolie, hout is hout, als het geschikt is voor ongelakt hout kan het niet schadelijk zijn voor je toets in principe, alleen niet te vaak gewoon doen (ook niet met speciale fretboardolie, dan wordt je toets te zacht :D )

olaf reijnders
12 augustus 2005, 18:57
De meeste fretborden zijn ongelakt. :wink:

Cubensis
12 augustus 2005, 18:58
De meeste fretborden zijn ongelakt. :wink:

ik heb toch echt een paar gitaren met maple boards die toch echt gelakt zijn...

olaf reijnders
12 augustus 2005, 19:13
Ik zeg toch de meeste! :roll:

Cubensis
12 augustus 2005, 19:46
Ik zeg toch de meeste! :roll:

hier thuis niet.
heb 3 met maple board en 2,5 (0.5 = squier zonder snaren die ik ooit een mislukte scallopjob heb gegeven) met rosewood, dus heir zijn de meeste gelakt ;)

Speeddemon
12 augustus 2005, 20:15
Bij mij 8 rosewood (semi-ak. en een bas meegerekend) en 1 maple. :cool:

Robbert
12 augustus 2005, 20:47
2 gelakte maple toetsen en 1 rosewood :D

Cubensis
12 augustus 2005, 20:48
en weer een topic helpen ontsporen :D

Speeddemon
12 augustus 2005, 21:36
tja, het lucifertje zit erin, de pickup vastgeschroefd, dus nu is 't wachten op
a) een brug humbucker (JB of TB-4, SH-11 of TB-11)
b) een setup voor de resterende 1/3e van de bedrading (heb de rest al zelf gedaan)
c) complete afstelbeurt, met name opnieuw intoneren van de Lo Pro Edge achtige trem
d) nieuwe snaren (heb ik thuis).

En tot die tijd kan ik niet op m'n Cort Viva Gold II spelen... :cry:

nocaster
12 augustus 2005, 22:14
In de USA zweren ze bij Zippo benzine! Iemand ervaring ?

Cubensis
12 augustus 2005, 22:17
In de USA zweren ze bij Zippo benzine! Iemand ervaring ?
denk toch dat je met een flesje meubelolie voor ongelakt hout een stuk goedkoper uit bent dan met zippo benzine :D

nocaster
12 augustus 2005, 22:28
ja maar dat heeft zo'n bijzettafeltjes geur, zippo heeft iets :D

bert k
13 augustus 2005, 00:57
Zippo benzine is toch alleen voor Squiers? :-D

Nee, zonder dollen, benzine (of nafta, dat is Zippo vloeistof) is een ontvetter, erg goed om een heel vieze toets schoon te krijgen, maar dan meteen weer in de olie, anders droogt hij ernstig uit.

Speeddemon
13 augustus 2005, 01:21
Ik heb m'n hals vandaag nog effe een teakolie beurt gegeven, dus die is schoon, mooi, ruikt lekker, en kan er weer effe tegenaan.

Orpheo
13 augustus 2005, 02:45
teakolie geeft inderdaad zo'n mooi geurtje. het heeft de toets van mijn aria ook zeer goed gedaan. de toets is er door gaan leven; meer sound, betere feel. mooi spul dus :P