PDA

View Full Version : Fender HR dlx: bias afgesteld en nieuwe buizen...



Kim Wilson
12 augustus 2005, 15:07
:o
Dat dat zo een verschil maakt zeg!

Ik had dus ergens eerder al eens begrepen dat alle amps af fabriek te koud staan afgesteld. Logisch, want dan houden de buizen het iig de garantieperiode wel uit. Nou heb ik sinds de aankoop nog niks aan mijn versterker gedaan, behalve dan aanzetten en erover gespeeld.
Van de week heb ik een setje nieuwe buizen binnengekregen, met een biasadapter, die ik ook had besteld. Die buizen zouden op reserve gaan, want de amp is nog niet zo oud en heeft nog bijna niet écht losgestaan. De stock buizen zijn dus nog als nieuw.

Ik het e.e.a. gemeten, adaptertje ertussen, en de waarde was 27mV, terwijl dit tussen 33 en 47 moet zijn. Zo koud dus, dat ik bijna de pinguins uit mn amp moest jagen! :-D
Ik speel niet zo heel vaak, en al helemaal niet op vol vermogen, dus hij mag best wel warm staan, 44-45 is mooi.
Toen de bias opgedraaid... Zit er in die potmeter een aanslag, zodat ie niet verder wil dan 38. :-?
Vreemd dat de stock "Fender Groove Tubes" niet bij mn amp passen...
Nu zitten dus de nieuwe buizen erin (Sovtek), en deze passen dus beter bij mn ampje. Nu zou ik hem zelfs op 48 mV kunnen zetten, maar ik heb hem veilig op 44 afgesteld.

Gevolg: een veel voller en dynamischer geluid, veel beter in balans. Waar hij eerder heel "harsh" klonk (hoe noem je dat, schreeuwerig mid, vooral op de hogere snaren), is het nu veeeeeeeel beter uitgebalanceerd. Echt een lekkere buizensound. Ik weet dat de Hotrod Deluxe niet het beste product van Fender is, maar het is wél een buizenamp, die nieuw nog geen €700 kost. En nu klinkt ie óók nog als een buizenamp. Te gek toch? :-D

PeeVee
19 augustus 2005, 09:18
Ik het e.e.a. gemeten, adaptertje ertussen, en de waarde was 27mV
In een Fender Blues Deville heb ik ooit 22 mA gemeten per buis... Brrrr... de ijsberen stonden tegen de kast te kloppen of ze d'r uit mocht zo koud...


Zit er in die potmeter een aanslag, zodat ie niet verder wil dan 38. :-?
Dat is vrij normaal hoor, je kunt maar binnen een beperkt gebied instellen.


Vreemd dat de stock "Fender Groove Tubes" niet bij mn amp passen...
Waarom "passen" die niet? Hoe bedoel je dat? Groove Tubes is overigens gewoon een handelsnaam, meestal is het gewoon Sovtek (tegenwoordig stempelen ze ook andere merken over zoals JJ, SED etc.).



Nu zitten dus de nieuwe buizen erin (Sovtek), en deze passen dus beter bij mn ampje. Nu zou ik hem zelfs op 48 mV kunnen zetten, maar ik heb hem veilig op 44 afgesteld.
Ik weet niet hoe je er bij komt dat dat "veilig" is. De correcte biasafstelling is afhankelijk van de plaatspanning (B+).

Ik heb hier wel eens een Blues Deluxe gehad, die had vrij lage plaatspanning. Een HR DLX heeft volgens mij wat hogere spanning, dan is 44 mA wat aan de hoge kant misschien. Ik denk wel dat jouw "bias probe" werkt middels een 1 Ohm weerstandje aan de kathode, je meet dan dus de stroom van cathode én schermrooster, eigenlijk dus teveel. De werkelijke anodestroom is ong. 90 - 95 % van wat je meet (als alles naar behoren functioneert that is).



maar het is wél een buizenamp, die nieuw nog geen €700 kost.
Alle waar naar z'n geld he? Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Het zal je overigens verbazen hoeveel "torren" erin zitten (b.v. voor reverb, gain etc.).

Orpheo
19 augustus 2005, 11:37
Alle waar naar z'n geld he? Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Het zal je overigens verbazen hoeveel "torren" erin zitten (b.v. voor reverb, gain etc.).

torren? wat bedoelj e daarmee??

Kim Wilson
19 augustus 2005, 12:03
PeeVee,

De plaatspanning was 450V (denk dat dat de plaatspanning is, iig gemeten tussen pootje 3 en 8.

De stock buizen kon ik niet hoger draaien dan 38 mV, vandaar dat ze dus niet erbij horen. En dat van die merken wist ik. :)

Negative K3 fan
19 augustus 2005, 12:07
Alle waar naar z'n geld he? Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Het zal je overigens verbazen hoeveel "torren" erin zitten (b.v. voor reverb, gain etc.).

torren? wat bedoelj e daarmee??

transistor/solid state!