PDA

View Full Version : Roland cube-30 geschikt voor Yamaha APX-5A?(semi-akoestisch)



phantom666
12 augustus 2005, 14:27
Ik beschik nu een jaar over een geweldige akoestische Yamaha (zie titel).
Onversterkt klinkt ie heerlijk, maar natuurlijk voegde een kamerversterker (dus niet nodig voor concerten e.d) zich al vrij snel toe aan mijn verlanglijstje.

De gitaar heeft wél een pickup (ik weet niet wat voor type), geen microfoon.

Is dan de cube-30 geschikt? En is deze ook geschikt (lees: waardig) voor de Gibson SG special die er ooit nog aan zit te komen?

Bij voorbaat dank

Speeddemon
12 augustus 2005, 14:40
da's een moeilijke.

Ik denk wel dat je zolang je alleen het cleane kanaal gebruikt, je er mee uit de voeten kan (evt. chorus en/of reverb toevoegen naar smaak), maar er zijn natuurlijk genoeg speciale versterkers voor semi-akoestische gitaren.

Die SG zal zeker wel werken icm de Roland.

Als je 'm gaat testen, vergeet ook niet de VOX AD30VT te testen... Ik vind 'm iets beter dan de Cube 30.

jorrit
12 augustus 2005, 20:03
een acoustische gitaar op een cube 30 klinkt niet echt geweldig. maar je kunt er wel mee uit de voeten. live zou ik het niet doen maar thuis zou het voor mij wel kunnen. maar je gitaar klinkt voor thuis neem ik aan toch luid genoeg?

en een cube 30 gibson sg waardig? alles klinkt zo goed als je speelt. een goede gitarist klinkt nog steeds geweldig op een crappy 10 watt versterker en een budget gitaar (mist stemvast :wink: )

jorrit
12 augustus 2005, 20:04
een acoustische gitaar op een cube 30 klinkt niet echt geweldig. maar je kunt er wel mee uit de voeten. live zou ik het niet doen maar thuis zou het voor mij wel kunnen. maar je gitaar klinkt voor thuis neem ik aan toch luid genoeg?

en een cube 30 gibson sg waardig? alles klinkt zo goed als je speelt. een goede gitarist klinkt nog steeds geweldig op een crappy 10 watt versterker en een budget gitaar (mits stemvast :wink: )

Baker
12 augustus 2005, 21:12
ik heb ongeveer dezelfde. (cpx)
in elk geval is het element hetzelfde. Op een elec. gitaar versterker (zoals de cube 30) klinkt het niet echt lekker, maar voor nood gaat het wel. Gek genoeg vind ik een transistor in zo'n geval beter klinken dan een buizenbak. (heb mijn cpx een keer op mijn multitone geprobeerd,
klonk echt huuh! :( )

Maar goed, als je echt wat wilt, koop dan een echte akk gitaar versterker, of doe zoals ik, en prop em gewoon via een DI in de mengtafel op het podium)

tillens
12 augustus 2005, 21:45
Bij feedback staat zoon klein versterkertje wat dus heel goed klinkt met een akoestische.. en een cpx ongeveer het zelfde als een apx. sorry maar die vergelijking gaat niet op, ik persoonlijk vind de apx net een taartblik met snaren.. en ze klinken niet op gewone amps, daar zijn ze simpelweg niet voor bedoeld.

Janne
13 augustus 2005, 12:17
Hm de cpx is (wat mij betreft) veel beter dan de apx. De apx is ook bedoeld om versterkt mee te spelen (minder diepe klankkast dus minder feedback, maar onversterkt een minder vol geluid).
Ik heb zelf een apx 5Na (dus met nylon snaren) en een cpx 8 (met stalen snaren). Én ik heb een cube 30 :) , daarop vond ik de apx beter klinken dan de cpx, zeker met de acoustic setting.
Volgens mij pikken versterkers voor elektrische gitaren meer op, je hoort meer bijgeluiden van het aanslaan enzo. Bij een akoestische gitaar met stalen snaren krijg je dan snel een te schel geluid (vind ik), maar een gitaar met nylon snaren krijgt er een mooi helder geluid van, "akoestische" versterkers "vervormen" het geluid juist meer dacht ik.
Dit zijn dus mijn ervaringen na 2 nummers gespeeld te hebben, ik heb zelf een crafter versterker die ik gebruik voor mijn akoestische gitaren.
Maar ik denk dat het het beste is om gewoon eens te gaan testen.

(sow wat een verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt)

Janne

phantom666
13 augustus 2005, 16:40
Ok bedankt voor de reacties, ik zal zeker een keer met mijn taertblik langs wat muziekhandels rijden en het daar nog eens vragen.

Ik wil in ieder geval niet live gaan spelen op de apx/cube-30 combo, dus inderdaad alleen voor in de kamer. Maar omdat ik weet dat de voornoemde SG ooit wel komt (wellicht nog dit schooljaar) leek het me leuk alvast een versterker te kopen en tot die tijd met de apx daarop te klooien.

Een andere kwestie is ook of het signaal van de apx wellicht mijn versterker kan beschadigen (of andersom ??) Maar dat is dus niet aan de orde.

Offtopic: ik had de apx juist gekocht omdat hij een ondiepe kast heeft, ik vond het wel 'bijterig' klinken.