PDA

View Full Version : minder buizen, volume hoger?



Akira
12 augustus 2005, 14:03
Hey,

Ik heb een brunetti xl-revo van 120 watt.
Leuk voor in een band, minder voor thuis.
Ik kan wel een powersoak kopen, maar ik meen ergens iets gelezen te hebben over het verwijderen van buizen, om zo minder vermogen te krijgen.
Kan dit inderdaad ongestraft?
En zo ja, hoeveel kan je eruit halen?
Ik heb op de 1 of andere manier een verschillend aantal kleine en grote buizen, ik heb 5 kleine (12ax7a) en 4 grote (EL34).
De 60 watt versie heeft ook 5 kleine, maar slechts 2 grote.
Kan ik er gewoon 2 groten uitplukken?

http://www.brunetti.it/products.php?prodID=18&lang=EN

Akira

(ps, ik weet het, UTFS, maar ik kon het serieus niet terug vinden)

deedee
12 augustus 2005, 14:06
ik geloof dat t aan de versterker ligt. Ik heb namelijk gelezen dat het werkte, maar ook bij iemand anders waarbij het *flits* *boem* was. Zou dus wel uitkijken, en naar brunetti bellen.

marc_o
12 augustus 2005, 14:29
Je kunt ze er allemaal uittrekken, lekker rustig soundje...

Nee Akira, je kunt dit niet zomaar doen alsof het niks is. Je moet sowieso al goed verstand hebben van versterkers eer je je daaraan waagt.

fred dons
12 augustus 2005, 14:44
heb je het brunetti forum al geprobeerd ? kweenie hoe goed je italiaans is?

:-D

http://www.brunetti.it/forum/viewforum.php?f=2&sid=bc8cd952d3df7ac78abb5b900daa65a5

btw er wordt ook in het engels door brunetti gecorrespondeer op deze site

fred dons
12 augustus 2005, 14:48
http://www.brunetti.it/forum/viewforum.php?f=5&sid=bc8cd952d3df7ac78abb5b900daa65a5

het engelse gedeelte

Akira
12 augustus 2005, 15:10
http://www.brunetti.it/forum/viewforum.php?f=5&sid=bc8cd952d3df7ac78abb5b900daa65a5

het engelse gedeelte

tenks, aaj will traaj fter

Negative K3 fan
15 augustus 2005, 20:06
je kunt buiyen trekken, maar dan mnoet je de impedantie schakelaar anders yetten... of niet :D

Akira
16 augustus 2005, 11:34
je kunt buiyen trekken, maar dan mnoet je de impedantie schakelaar anders yetten... of niet :D

Dat is inderdaad wat iemand op het brunettiforum ook melde.
Maar iemand anders reageerde vervolgens met de mededeling dat je dan de overgebleven buizen zou moeten biassen.




Joined: 30 Jul 2005
Posts: 2
Location: Groningen NL
Posted: Sat Aug 13, 2005 9:51 am Post subject: Remove tubes

--------------------------------------------------------------------------------

Here's your answer. I found it on the website of our native tube amp manufacturer. Since there are certain rules about how to set up a power amp, i think you'll be okay using these guidelines.

1: Always take out either the inner 2 or outer 2 tubes.

2: Because the power amp's impedance changes after pulling out two tubes, the amp's speaker output no longer matches your speaker(s). This mismatch can be corrected easily by connecting your speaker as follows: if you have an 8 ohm speaker or cab, use the 4 ohm speaker output, with a 16 ohm speaker or cab you need to use the 8 ohm output. Don't forget to undo the changes when you reinsert the two tubes!

Hope this helps you out.

Groet'n,

Bert Meis
Groningen.

Back to top


misterday



Joined: 02 May 2005
Posts: 43

Posted: Sat Aug 13, 2005 7:22 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Hello I'm not convinced that first point is true, you should wait for the manifacturer approval or you can damage your amp or tubes.
To my point of view you should at least, check adjust the bias of the remaining tubes. I wouldn't just remove two bottles and forget about it...

Anyway the head is yours.. good luck



Wat denk jij daarvan neg k3?

cosmos
16 augustus 2005, 12:39
Deze manier werkt wel bij Koch 100 Watt amps, is me verteld door een tech aldaar.

pol
16 augustus 2005, 18:38
niet doen, je hebt er zo goed als niks aan, de amp gaat niet beter klinken hierdoor, en die amp is ontworpen om 4 buizen in de eindtrap te hebben, gewoon zo laten dus.
ik heb het zelf ook al geprobeert bij een jcm800, hij ging gewoon iets minder luid, en klonk niet beter, met 4 eindbuizen derin vond ik em beter.

Akira
16 augustus 2005, 20:03
niet doen, je hebt er zo goed als niks aan, de amp gaat niet beter klinken hierdoor, en die amp is ontworpen om 4 buizen in de eindtrap te hebben, gewoon zo laten dus.
ik heb het zelf ook al geprobeert bij een jcm800, hij ging gewoon iets minder luid, en klonk niet beter, met 4 eindbuizen derin vond ik em beter.

Ik weet niet of mijn amp specifiek ontworpen is voor 4 buizen, er is een 60 watt en een 120 watt versie.
Die zijn optisch eigenlijk identiek, ook qua lay-out aan de binnenkant, met enige verschil dat de 60 watt 2 buizen heeft en de 120 watt 4 buizen.

pol
16 augustus 2005, 20:16
nee die zijn niet identiek, de 100 watter heeft een zwaardere uitgangsstranfo en een zwaardere voeding.
het preamp circuit zal wel gelijk zijn ja, eindtrap niet.

wanna1
17 augustus 2005, 00:06
je kunt gewoon de twee buitenste of binnenste buizen eruit trekken (van de grote dan he).
Je moet dan alleen je impedantie anders zetten.

bijv. de top op 8 ohm
en de speaker kast op 16

Ik speel al jaren zo, dan kan de master volume wat hoger staan.

hij wordt er wel degelijk zachter van, maar dat verschil is het grootst te horen op een "hoog" volume, op slaapkamerniveau merk je er weinig van.

biassen hoeft niet.

het bevalt mij goed, ik doe het niet weer anders.

guhlenn
17 augustus 2005, 11:37
biassen hoeft wel. En het scheelt kwa volume heel weinig.

wanna1
17 augustus 2005, 12:11
Buizen worden per paar gematched, dus biassen hoeft niet.

En alleen op hoog volume is het volume verschil te merken. dus op de bekende stand 8.

Negative K3 fan
19 augustus 2005, 01:16
biassen hoeft niet en je kunt het proberen, het hoeft niet per sé een verbetering te geven.

PeeVee
19 augustus 2005, 09:05
Ik heb op de 1 of andere manier een verschillend aantal kleine en grote buizen
Heuh? Een oneven aantal? Vreemd... dat lijkt me niet goed. Misschien is er één polarisatie-inversie-kathode-volger uitgeschakeld of weggelaten, dat zie je wel eens, niets om je zorgen over te maken. Die kleine buizen kun je er gerust uitrukken, de amp wordt daar echt een stuk rustiger van, probeer dat maar eens en geniet van de rust! ;-)

M.b.t. de grote buizen, ja je kunt er 2 uittrekken maar let op impedantie (die verdubbeld!) en 50W is nog steeds KEI en KEI hard, absoluut niet geschikt voor thuis. Om de versterker 2 x zo zacht (voor het menselijk gehoor) te laten klinken zul je het vermogen 10 dB moeten verminderen oftewel, je zult terug moeten naar 10W i.p.v. 100. Een vermogens verzwakking van 3 dB is eigenijk qua volume nauwelijks waarneembaar. Als je 'm harder zet zul je merken dat je wat eerder tegen het plafond zit.

Hier nog wat meer info:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=7692&start=15

Akira
22 augustus 2005, 14:39
Ik heb antwoord gekregen van het brunetti support team:



Hello,

yes it’s possible to change the power from 120W to 60 as you mentioned.



You have to remove 2 tubes ( the two external or the two internal)

and change the HT fuse with another one, same type SB (slow blow) but value 0,5A .



About the impedance

you have to set an half impedance on the head compare to the cabinet impedance.



( for example cabinet 16 ohm , on the head 8 ohm)





The manufacturer declines all responsibility for any type of damage resulting

from an incorrect appliance modification.



Regards

Negative K3 fan
22 augustus 2005, 14:44
ja zekering vervangen is ook een optie, maar niet nodig voor het correct functioneren van de versterker, maar die lui zullen wel denken, better safe than sorry...

nicoverduin
22 augustus 2005, 19:00
ja zekering vervangen is ook een optie, maar niet nodig voor het correct functioneren van de versterker, maar die lui zullen wel denken, better safe than sorry...Op zich zou die ekering niet nodig moeten zijn. De huidige is gezekerd om de PT te beschermen tegen een te hoge stroomafname door bijv. een sluiting in een eindbuis. Als er sluiting komt in een buis, dan gaat ie evengoed wel hoor.