PDA

View Full Version : Gespannen hand.



alexgit
4 september 2002, 21:55
Daar heb ik erg veel last van als ik probeer te soleren of gewoon toonladders spelen, alternate picking dus, hoe sneller hoe meer last.
Ik weet dat het heel belangrijk is om ontspannen te zijn maar wie heeft tips?

Brian May
4 september 2002, 22:02
Op 2002-09-04 20:55, schreef alexgit:
Daar heb ik erg veel last van als ik probeer te soleren of gewoon toonladders spelen, alternate picking dus, hoe sneller hoe meer last.
Ik weet dat het heel belangrijk is om ontspannen te zijn maar wie heeft tips?

Niet te lang achter elkaar spelen, wil ook wel es helpen. en niet in 1 keer op volle snelheid (doe ik dus wel, en dan krijg ik ook last van m'n polsen). voor de rest kan ik geen tips verzinnen.

Ruud

alexgit
4 september 2002, 22:07
Op 2002-09-04 21:02, schreef Brian May:
Niet te lang achter elkaar spelen, wil ook wel es helpen. en niet in 1 keer op volle snelheid (doe ik dus wel, en dan krijg ik ook last van m'n polsen). voor de rest kan ik geen tips verzinnen.

Ruud


Nou ik ben niet echt snel omdat ik nog niet zoveel gedaan heb aan soleren dus dat is het in ieder geval niet.
Ook te lang spelen is het niet, omdat het al gelijk is wanneer ik begin.

Swan
4 september 2002, 22:48
Nou ik ben niet echt snel omdat ik nog niet zoveel gedaan heb aan soleren


daar is je antwoord....t wordt wel beter als je meer ontspand...dan wordt je ook sneller

taylor
4 september 2002, 23:24
met alternate moet je de plectrum ook zo los mogelijk vast houden.

ik weet zelf dat hoe sneller je wil hoe meer kracht je gaat zetten in het begin maar door veel te oefenen gaat dat van zelf wel weg.

ontspanning is de grote sleutel tot snel (goed)spel eigenlijk.

alexgit
5 september 2002, 22:52
Ja dat zei ik zelf ook al :wink:
Maar langzaam beginnen dus en snelheid opbouwen.
Thx.

taylor
5 september 2002, 23:14
ja en dus je plectrum ook heel ontspannen vast houden .

hij moet zo los ziten in je hand(of vingers eigenlijk)dat die uit zich "zelf" gaat schanieren.

Swan
5 september 2002, 23:33
meer rukken

Cloud Strife
5 september 2002, 23:35
Uhm ruk jij met je vingers dan :razz:

Swan
5 september 2002, 23:41
nee voor de pols :wink:
voor de vingers hebben we hetgene dat "'vriendin'''heet

Harry
6 september 2002, 11:45
warming-up is erg belangrijk (ook voor het gitaarspelen)

alexgit
6 september 2002, 22:21
Als ik het plectrum zo los valt glijdt ie weg of kan ik de snaren maar heel zwakjes raken en is het zo los dat ik alles door elkaar gooi.
Beetje vervelend wel, maar zal wel een kwestie van oefening zijn.
Thx voor de tips.

Megalodon
7 september 2002, 13:41
Kijk nou maar uit dat je het niet gaat forceren, anders krijg je hetzelfde gelazer als ik en moet je naar een fysiotherapeut.

Een interessant figuur wat alternate picking betreft is Malmsteen. Hij beweegt zijn pols niet op de normale manier. Ipv zijwaarts heen en weer te bewegen, roteert hij z'n hand/onderarm om de as van de elleboog. Dus dezelfde beweging die je zou maken als je met rechts je pik vast pakt en die achter elkaar tegen je buik slaat. Sorry, maar zonder beeldmateriaal kan ik het niet beter uitleggen :smile:

Daar ben ik nu dus mee aan 't experimenteren...met de plectrum dus, niet met pik (dat kan ik al).

Megalodon
7 september 2002, 14:05
Hier is een link naar een dvd preview van Malmsteen. Kijk goed naar z'n rechterhand:

http://yngwie.org/discog/sound/YJM%20PREVIEW%20DVD%20MEDIA%20CLIP.avi

Megalodon
7 september 2002, 14:06
Oh ja: het draait met DivX...dus je moet die codec hebben, anders zie je niks.

http://www.divx.com

Megalodon
7 september 2002, 14:07
Nu mag je me hieronder bedanken en zeggen dat ik toffe gozer ben.

Anders Destium
7 september 2002, 14:23
Niet te snel opbouwen, het is een kwestie van techniek ontwikkelen.
Dus als je last krijgt langzaam aan, dan gaat het waarschijnlijk een stuk beter na een tijdje
BTW Toen ik een tijd gitaarles had (toen ik 1 jaar akoestisch had gespeeld en een jaar of twee elektrisch) bleek dat ik mijn plectrum verkeerd vast had, dus verkeerd gedraaid als het ware :smile:
En ik vond het al zo raar dat ik nog niet verschrikkelijk snel kon spelen :wink:

alexgit
7 september 2002, 16:11
Hmmm server overbelast.
Nou kan ik nog niets zien.

Anders Destium
7 september 2002, 17:13
Alex, je speelt toch net elektrisch?

alexgit
8 september 2002, 21:55
Hee hou jij mij in de gaten ofzo?
Nou kijk ik heb maar besloten om het voorlopig even bij fingerpicking te houden op akoestisch, om dat echt perfect onder de knie te hebben zodat ik zoiets ook zelf kan maken.
Dan wil ik soleren leren op akoestisch gitaar, want met electrisch ben je al snel geneigd om er een hoop effecten op te gooien zodat het goed klinkt terwijl akoestisch altijd heel clean is. Ik denk dat als je het akoestisch kan kan je het electrisch ook.
Daarbij komt dat ik nog niet genoeg geld heb om een goeie electrische te kopen en ik heb wel een electrische maar die speelt heel kut en is heel slecht enzo.
Snapje?
Sorry voor het lange lulverhaal.
Maar ik wilde wel weten hoe dat zit met die hand, want daar heb ik wel last van als ik wat probeer te soleren. (ook soms met fingerpicking)

Megalodon
10 september 2002, 03:01
Niet te lang achter elkaar spelen, niet in je gitaarpauze gaan computeren...gewoon af en toe helemaal rust. Beste is om elke 30 minuten 5 a 10 min pauze te nemen. Echt pauze dus.