PDA

View Full Version : fender princeton



fullorder
11 augustus 2005, 18:45
zo eentje lijkt me ook nog wel eens leuk voor mooie sound bij respectabel volume (toch?). heeft iemand er ervaring mee? is alleen de blackface de moeite waard of doet een silverface het ook goed?

ik zag namelijk laatst stef kamil (sita zwoon) over een blackface princeton reverb spelen en daar werd ik wel blij van :D

alfred
12 augustus 2005, 00:34
Ik heb zelf een silverface princeton reverb en die klinkt fantastisch, de ingebouwde speaker heeft natuurlijk zijn beperkingen, maar als ik een koch 1x12 kastje (jensen) aansluit klinkt het nog beter.

De versterker reageert ook zeer goed op pedalen, ik gebruikt zelf een Barber DD en LTD

Momenteel zijn ze erg gewild, dus niet makkelijk aan te komen.

Kwa prijs zit je toch al tussen de 500-700 euro.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar de Reverb versie schijnt beter te klinken dan de non-Reverb

PeeVee
12 augustus 2005, 19:59
De reverb versie heeft één extra gainstage (3 totaal), de "gewone" heeft maar 2 gainstage. Nu is dat normaliter niet zo'n ramp, ware het niet dat deze ampjes een fasedraaier hebben die maar 1 buishelftje gebruikt (i.t.t. twee triodes bij de gangbare "long tailed pair" fasedraaier) en dus iets verzwakt. Ook DAT is nog niet zo'n ramp als het een ampje zou zijn met een simpele "tone" regeling waar je een beetje hoog mee weg kunt smijten, maar voor een versterker met bass en treble en (vaste waarde) mid wegwerp toonregeling houd je (te) weinig signaal over. Daardoor komt het ampie b.v. met een Stratje of Tele eigenlijk net niet lekker los. Je kunt 'm op 10 zetten en dan nog niet die warme volle sound.

Er is wel een remedie (drie zelfs) maar dan moet je de tremolo opofferen. Het buishelftje dat dan vrijkomt kun je gebruiken voor:

(1) een long tailed pair fasedraaier (feitenlijk heb je dan het "normal" channel van een Deluxe Reverb)
(2) een Princeton Reverb zonder reverb (dus met drie gainstage en handhaving van de paraphase fasedraaier)
(3) een 5E3 tweed Deluxe achtig circuit met 2 x volume (b.v. "volume" en "bass" control) en 1 x tone (b.v. treble).

In alle gevallen blijven de laatste twee controls ongebruikt, die zou je in geval 1 en 2 kunnen gebruiken voor een midregeling en een regelbare NFB of zelfs een presence regeling.

Ik heb zelf zo'n Prinsje zonder verb om eens te proberen hoe en wat. Om heel eerlijk te zijn vond ik 1 niet echt lekker uitpakken, resultaat was erg "harsch" / "pinnig", misschien had ik even door moeten tunen. Ik denk nl. wel dat dit het beste optie is.

Optie 2 heb ik geprobeerd (nog steeds zelfs) waarbij ik de 3M3 weerstand tussen 2e en 3e gainstage (normaal bedoelt om het "droge" signaal flink te verzwakken tot het beetje het niveau van het gerecoverde reverb signaal om vervolgens samen te laten komen in de 3e gainstage) regelbaar heb gemaakt middels 3M pot en 1M2 (dacht ik) vaste weerstand. Zelfs op de 4M2 stand die je dan kunt maken nog te veel gain; spettert en fuzzt, ook niet mooi (is @#$@#$ die speaker wel goed?!). Toen dus ook serieus andere speaker geprobeerd en nog wat dingen nagekeken want leek toch beetje op problemen uit experiment 1 maar nee, was geen succes. Heb 'm nog steeds zo maar ben meer kant van Marshallerige uit gaan tunen, meer focus op mid, andere toonregeling, andere kathode bypass caps en natuurlijk meer gain... Beetje in de gedachte van McIntyre's "Prince-O-Wales" (tamelijk radicale modificatie die van het Prinsje een lelijke gemene toverkol maakt; beetje wat de Eerste Mesa Boogie .22 was; een gemodificeerde Princeton). Nou da's helemaaaaaaaaaal niks!! Op dit moment staat is gewoon in "ut werkhok" een beetje testversterkertje te wezen... Eigenlijk meer een speakerboksie trouwens, die aan de powerslorp hangt (zonde he?)... Vandaag in drie Super Reverbs en m'n DIY testbank zitten spitten (dus kan ff geen amp meer zien) maar wil toch wel weer met dat Prinsje aan de gang. Oh... Optie drie vind ik wel leuk maar wordt zo onlogisch qua knoppen. It can be done, dat staat vast, misschien geeft dat zelfs wel het beste resultaat maar wordt wel erg exotisch en misschien wel leuk voor iemand die dat echt zou willen, soort "poor man's 5E3" maar denk niet dat het goed verkoopbaar is (en dat was uiteindelijk toch wel weer de bedoeling, al dan niet gemodificeerd). Afgezien daarvan heb al een bruinsnuit Deluxe omgebouwd naar 5E3+ circuit, een tweed Deluxe (5PV3) en een tweed "Proluxe" (5E3 Deluxe preamp met 5E4 Pro 2 x 6L6 fixed bias power amp in Deluxe kastje met vette ceramische Weber signature 12") dus ruimschoots voorzien. Ik ga denk ik weer voor optie 1, een long tailed pair fasedraaier en dan nog even de spanningen mooi tunen, denk dat dat het tofste klinkt, komt het in de buurt van een "huiskamer bf Bassman". Ik vind de Princeton Reverb een soort "1/4 Super Reverb", de PR is overigens van zichzelf al heeeeelemaal OK, prachtige vol en warm, zeker met een mooi alnico speakertje erin, liefst een low power speakertje (ik heb Weber P10R c.q. 10A100). Als je 'm echt op z'n tenen gaat staan dan wordt ie wat fuzzig en grumpie, dat komt omdat de fasedraaier eigenlijk al inkakt (begint te clippen) nog voordat je de eindbuizen max. instuurt. Een simpele (Stokes) mod is daarvoor een prima remedie (het knorrige geluidje heeft wel z'n charme trouwens). Ook is de "Paul C mod" een bekende, feitenlijk fixed biassen van de fasedraaier waardoor ie iets strakker wordt en als neveneffect heeft dat de bass response wat verandert; lijkt meer bass in te zitten (bass control kan lager) maar ik heb meer het idee dat ie de bass response verplaatst iets hoger in het spectrum; een wat bruikbaarder (hoorbaarder) gebied waardoor je juist wat minder nodig hebt, bass hoeft dus niet verder dan 3 en daardoor heb je weer ietsiepietsie meer hoofdruimte.

Door de lage gain schijnt zo'n gewone Princeton wel heel geschikt te zijn voor bluesharp trouwens... (?!)

Antoon
12 augustus 2005, 21:45
ja Fullorder, zo zit dat.

SteavisSmokin
13 augustus 2005, 00:19
LOL

'k vind het altijd leuk om te zien hoe peevee met zijn hele technische verhalen komt en dan ook denkt dat degene die de post start nog weet waar het over gaat.... :-D

matto
13 augustus 2005, 13:06
ik blijf de essays van peevee uiterst informatief vinden. :P

fullorder
13 augustus 2005, 14:44
geef me nog een weekje studeren en ik snap alles wat in PV z'n betoog staat ;)
Wel weer een juweel van een informatieve fender essay PV, waarvoor dank! Ik denk dat ik al je stukken ga verzamelen en er mee naar een uitgever ga om grof geld te verdienen met een echte PV-bundel.
Is 3% royalties genoeg? :D

heavy-metal-thunder
14 augustus 2005, 21:42
Een makker heeft een Princeton reverb SF. Dat klinkt goed!! Met een overdrive/disto voor, fantastisch om mee te rocken. Om het essay van PV een beetje verstaanbaar te maken : een gewone PR heeft "iets" minder in huis, waardoor hij minder krachtig klinkt. Vergelijk deze Princeton maar wat met een Champ (ook qua geluidsniveau).

In tegenstelling tot vb. een Champ is de speaker van een Princeton niet écht ondermaats, maar zoals Alfred aangaf : met een extra cab wordt het pas echt fantastisch.

Ik vind het een fantastisch ampje voor thuis, maar zou voor de reverb gaan. helaas zijn ze niet goekoop.

heavy-metal-thunder
14 augustus 2005, 21:43
Een makker heeft een Princeton reverb SF. Dat klinkt goed!! Met een overdrive/disto voor, fantastisch om mee te rocken. Om het essay van PV een beetje verstaanbaar te maken : een gewone PR heeft "iets" minder in huis, waardoor hij minder krachtig klinkt. Vergelijk deze Princeton maar wat met een Champ (ook qua geluidsniveau).

In tegenstelling tot vb. een Champ is de speaker van een Princeton niet écht ondermaats, maar zoals Alfred aangaf : met een extra cab wordt het pas echt fantastisch.

Ik vind het een fantastisch ampje voor thuis, maar zou voor de reverb gaan. helaas zijn ze niet goekoop.

PeeVee
15 augustus 2005, 13:42
'k vind het altijd leuk om te zien hoe peevee met zijn hele technische verhalen komt en dan ook denkt dat degene die de post start nog weet waar het over gaat....

:-D :-D :-D :-D

Is toch gewoon Jip en Janneke techniek uit de 40's hoor

Lees het maar eens goed... Er staan wel wat kreten in (long tailed pair, kathodyne, fasedraaier etc.), tja ik heb de naam niet bedacht, zo heet 't beestje nu eenmaal maar ik probeer mijn verhalen wel zo in elkaar te steken dat de essentie niet al te technisch is. Je hoeft niet te weten wat een fasedraaier is etc. De essentie is b.v. dat de paraphase fasedraaier (een soort "verdeler" voor de twee eindbuizen; eentje moet nl. trekken en de andere duwen dus er moeten twee tegenovergestelde signaaltjes gemaakt worden, eentje "normaal" en eentje "tegenovergesteld" oftewel "uit fase", zo goed dan?) je signaal al wat verzwakt. Een Fender toonregeling ook en 2 gainstages (totaal 1 buisje) is dan niet voldoende om lekker los te komen. Wel als je een fasedraaier hebt die wat versterking geeft zoals b.v. in de grotere Fender amps (vanaf de bf Deluxe als ik het wel heb). Essentie is dat je OF die Princeton qua tonestack wat minder signaal moet laten wegsmijten OF je zult iets aan de fasedraaier moeten doen (die moet wat meer versterken door tremolo gainstage op te offeren en te gebruiken voor dit ) OF je moet er een gainstage bijmaken (ook weer door tremolo op te offeren)...

Alle Jip en Jannekes nu weer helemaal bij? ;-)

PeeVee
15 augustus 2005, 13:49
Vergelijk deze Princeton maar wat met een Champ (ook qua geluidsniveau).

Ik vind dat toch geen goede vergelijking hoor, heb je wel eens op beiden gespeeld? Een Princeton zit in een grotere kast, grotere speaker en doet meer dan het dubbele vermogen van een Champ met een fixed bias eindtrap. Klinkt ook echt groter (raar he?).

Een Champ is class A kathode biassed, 8" speakertje, klein kastje, klein uitgangstrafootje. Een beetje Champ gaat op 5 al over de rooie en klinkt "klein" en zelfs beetje fuzzig. Wel leuk voor dat typische Westcoast soundje, liefst met P90's.

Een (gewone) Princeton blijf DEAD CLEAN op 10 en klinkt niet klein, maar wel dun. Zijn echt twee hele verschillende amps hoor... Een Princeton is een Princeton en standaard is daar echt niet veel aan, daar moet je echt even met de bout in voor het beste resultaat hihi...

matto
15 augustus 2005, 15:36
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je een draad in de voeding van een Princeton kunt omzetten van achter de smoorspoel naar voor de smoorspoel, de spanning op de anodes zou op die manier eenvoudig verhoogd kunnen worden.
Ik weet niet of dit ook zou kunnen helpen bij het dikker maken van het geluid.

emiel
15 augustus 2005, 16:07
is dat wat ?
http://tubeampdoctor.shop-in-worms.net/product_info.php?products_id=1084
is wel veel geld
iemand ervaring met TAD ?

PeeVee
15 augustus 2005, 17:53
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je een draad in de voeding van een Princeton kunt omzetten van achter de smoorspoel naar voor de smoorspoel, de spanning op de anodes zou op die manier eenvoudig verhoogd kunnen worden.
Een Princeton heeft helemaal geen smoorspoel dus dat lijkt me sterk maar je zit wel in de richting. Wat je volgens mij bedoelt, is de door mij eerder genoemde "Stokes mod". Die zorgt dat de fasedraaier (buisje dat het signaal "verdeelt" over beide eindbuizen) niet zo snel inkakt. Dat geldt m.n. bij een Princeton Reverb, een gewone Princeton heeft uberhaubt niet genoeg gain om dat stadium van clippen te bereiken.

Op Mike's Tube Amp pages vind je zowel de "Stokes mod" en de "Paul C mod". De beschrijving van de eerste mod vindt ik vreemd (hoezo unused filterstage?! Volgens mij zijn ze alle vier in gebruik, althans, in het schemaatje wel, weet niet meer hoe het in mijn Prinsje was). Anyway, de plaatjes zijn wel correct, je legt de phasedraaier een "tandje" hoger aan de spanningsrail i.p.v. helemaal aan het eind. Spanning is daar ruim boven de 200V en/maar aan het eind is ie rond (of onder) 200V.

Dit is de link naar Mike's page:

http://people.cornell.edu/pages/mt24/Amp/mm/mm_main.html


Ik weet niet of dit ook zou kunnen helpen bij het dikker maken van het geluid.
Ik wel ;-)
Het helpt niet! :-D

(zoals gezegd gaat een gewone Princeton niet "in de klippen" omdat ie gewoon te weinig gain heeft, dat is het probleem).

jpb
21 augustus 2005, 11:36
Ik ken het probleem van de non-reverb princeton. Ik heb zowel de PI-mod als de PaulC-mod gedaan en zelfs de neg. feedback losgehad, maar het stugge karakter van de amp (de mijne is uit 1976 met Brimar 6V6GTY's en met Weber C10Q) verdwijnt niet. Pielen met verschillende voorbuizen (ECC83; EH's; GE5157; NOS Philips etc.), ook in PI, loste het ook niet op. Al heeft hem onder handen gehad en het is nu een stuk beter, maar de balsy overdrive op hoog volume is niet mogelijk, zelfs niet met een clean-boost of overdrive pedaal. Toch is het clean op lagere volumes nu heel mooi en fender-sprankelend. Voor jazz, picking etc. een zeer goede en bruikbare/lichte versterker. Voor de "ballen" in het geluid pak ik mijn blackface tremolux.