PDA

View Full Version : fender princeton



fullorder
11 augustus 2005, 18:45
zo eentje lijkt me ook nog wel eens leuk voor mooie sound bij respectabel volume (toch?). heeft iemand er ervaring mee? is alleen de blackface de moeite waard of doet een silverface het ook goed?

ik zag namelijk laatst stef kamil (sita zwoon) over een blackface princeton reverb spelen en daar werd ik wel blij van :D

alfred
12 augustus 2005, 00:34
Ik heb zelf een silverface princeton reverb en die klinkt fantastisch, de ingebouwde speaker heeft natuurlijk zijn beperkingen, maar als ik een koch 1x12 kastje (jensen) aansluit klinkt het nog beter.

De versterker reageert ook zeer goed op pedalen, ik gebruikt zelf een Barber DD en LTD

Momenteel zijn ze erg gewild, dus niet makkelijk aan te komen.

Kwa prijs zit je toch al tussen de 500-700 euro.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar de Reverb versie schijnt beter te klinken dan de non-Reverb

PeeVee
12 augustus 2005, 19:59
De reverb versie heeft één extra gainstage (3 totaal), de "gewone" heeft maar 2 gainstage. Nu is dat normaliter niet zo'n ramp, ware het niet dat deze ampjes een fasedraaier hebben die maar 1 buishelftje gebruikt (i.t.t. twee triodes bij de gangbare "long tailed pair" fasedraaier) en dus iets verzwakt. Ook DAT is nog niet zo'n ramp als het een ampje zou zijn met een simpele "tone" regeling waar je een beetje hoog mee weg kunt smijten, maar voor een versterker met bass en treble en (vaste waarde) mid wegwerp toonregeling houd je (te) weinig signaal over. Daardoor komt het ampie b.v. met een Stratje of Tele eigenlijk net niet lekker los. Je kunt 'm op 10 zetten en dan nog niet die warme volle sound.

Er is wel een remedie (drie zelfs) maar dan moet je de tremolo opofferen. Het buishelftje dat dan vrijkomt kun je gebruiken voor:

(1) een long tailed pair fasedraaier (feitenlijk heb je dan het "normal" channel van een Deluxe Reverb)