PDA

View Full Version : Texas Special pick ups



dacrow
11 augustus 2005, 16:59
Zo juist de texas specials in mijn Strat gebouwd , weet iemand de ideale hoogte voor de pickups af te stellen ? ? ?

Jeanken
11 augustus 2005, 18:16
Excuses all het wat verkeerd over komt, maar WTF is dat voor een vraag?
Die 'ideale hoogte' bestaat toch gewoonweg niet! Wat ik ideaal vind trekt misschien op niets voor jou, probeer gewoon en regel zelf bij..
Ik zou niet te hoog beginnen voor stringpull, kijk eens naar je andere gitaren..

dacrow
11 augustus 2005, 22:13
Jeanken of is het Janken ?

Bedoel een richtlijn , 2 mm ofzo :-D

sickpunk
11 augustus 2005, 23:43
beetje nutteloze vraag vind je ook niet???

screamindemon
12 augustus 2005, 01:08
tsja ik denk dat het een kwestie is van trial and error, de elementen zijn makelijk te verstellen, kan terwijl je bent ingeplugd. Er bestaat niet zoiets als ideale afstand, dat is persoonlijk je kunt de elementen wel te dicht bij de snaren zetten, dan ontstemd de gitaar.

Maniaaaak!!
12 augustus 2005, 12:39
ik heb wel een tipje (wat vrij voor de hand ligt)

GEBRUIK JE OREN! (niet letterlijk da's wat pijnlijk misschien)

eerst schroef je de elementen plat tegen de slagplaat, vervolgens ga je spelen terwijl je ze een stukkie omhoog haalt. Totdat je hoort wat je wil horen. Ik heb persoonlijkl het halselement het dichst bij de slagplaat en het brugelement het dichtst bij de snaren.

Kwestei van smaak denk ik want er zijn zat andere mogelijkheden die ik tijdens jamsessies vaak zie en ook gewoon goed werken...

dacrow
12 augustus 2005, 15:04
Okay

Jeanken
12 augustus 2005, 21:27
Jeanken of is het Janken ?

Bedoel een richtlijn , 2 mm ofzo :-D

Shit man, hij is nog grappig ook :roll:

Orpheo
13 augustus 2005, 02:54
Jeanken of is het Janken ?

Bedoel een richtlijn , 2 mm ofzo :-D

Shit man, hij is nog grappig ook :roll:

:lol:

hmm..nee. mijn pickups zitten ongeveer 2.1 mm precies van de snaren af.
































a fuck man, wie houd ik nu hier voor de gek? :lol:

Ash ketchum
13 augustus 2005, 17:57
Dit staat op de Fender website:

Pickups

Set too high, pickups can cause a myriad of inexplicable phenomena. Depress all of the strings at the last fret. Using 6" (150 mm) ruler, measure the distance from the bottom of the 1st and 6th strings to top of the pole piece. Rule of thumb-the distance should be greatest at the 6th string - neck pickup position, and closest at the 1st string - bridge pickup position. Follow the measurement guidelines from the chart as starting points. The distance will vary according to the amount of magnetic pull of the pickup.

Bass Side Treble Side
Texas Specials 8/64" (3.6 mm) 6/64" (2.4 mm)
Vintage style 6/64" (2.4 mm) 5/64" (2 mm)
Noiseless™ Series 8/64" (3.6 mm) 6/64" (2.4 mm)
Standard Single-Coil 5/64" (2 mm) 4/64" (1.6 mm)
Humbuckers 4/64" (1.6 mm) 4/64" (1.6 mm)
Lace Sensors As close as desired (allowing for string vibration)

Misschien wel handig, ik heb het in iedergeval wel gebruikt toen ik me gitaar afstelde.

dacrow
16 augustus 2005, 10:48
Zo een antwoord zocht ik dus :-D

Thanx

Ash ketchum
16 augustus 2005, 17:45
Ik vroeg ook es een keertje om zoiets, kreeg ook allemaal van die op "gevoel" antwoorden, ik wou toen ook alleen maar richtlijnen.
Na dit toegepast te hebben heb ik het nog wat fijner afgesteld om volume verschillen te ondervangen.

dacrow
16 augustus 2005, 23:12
Word hier bedoelt ; 3,6mm van de onderkant vd lage E snaar tot de top van het magneet ?

En is de 3,6 voor het neck pickup en de 2.4 voor het bridge pickup ?

Hoeveel is de middelste pickup dan ?

Ash ketchum
17 augustus 2005, 12:29
Bass side = de lage E zijde van je element, treble side = de hoge E van je element, bij alle elementen de zelfde waarde aanhouden volgens mij.

Dirk W
17 augustus 2005, 19:45
ik denk dat je wat moet proberen. Het is een richtlijn. Misschien een beetje tussen den andere 2 in?

stratokai
17 augustus 2005, 20:13
Hier een link waar een en ander ook is beschreven

http://www.kinman.com/html/toneWorkshop/tone.htm#pickupadjust

Samen met onderstaande eerder genoemde stelregel moet het dan wel lukken.

Rule of thumb-the distance should be greatest at the 6th string - neck pickup position, and closest at the 1st string - bridge pickup position.

oh ja: de Kinman site is sowiezo wel een aanrader voor veel gitaardingetjes :D

dacrow
18 augustus 2005, 13:21
mmmmh vette site !


:cool: