PDA

View Full Version : POD 2.0 ansluiten op buizen of transistor eindversterker?



rupke
11 augustus 2005, 14:18
Hoi ik heb sinds enkele dagen een POD 2.0 en lekker over de koptelefoon al mee gespeeld. geluiden worden steeds beter en het vergt veel draaien en proberen ben ik achter gkomen.

naast voor opnames wil ik hem live gaan gebuiken met een eindversterker met mijn 4 x 12 kast.

nu vroeg ik me af of iemand de pod 2.0 gebruikt met een eindversterker en cabinet en wa tik dan hebest kan doen. oftwel in welke combinatie voelt de POD zich het lekkerst.

1 POD II met een buizen eindverstker
of
2 POD II met een transistor eindversterker

ik kwil hem live niet op de PA aansluiten omdat wij vaak over verschillende soorten PA spelen en dan dus mijn geluiden bij zal moeten stellen. voordeel van PODII aansluiten op een eindversterker is volgens mij dat je overal ongeveer dezelfde sound hebt.

Nou ik hoor graag van jullie

Groetjes Rupke

harrie-beton
13 augustus 2005, 11:50
een pod is AMP MODELING

ik heb hier al vaak over gezeurd maar het maximaal benutten van een pod is juist hem aansluiten op een PA, monitor, in-ear, hifi enzovoort.
Als je hem weer op een cabinet aansluit (met of zonder buizen) dan krijg je weer dat die klankmatig invloed krijgen. Een pod is ontworpen als een vervanger van die hele zooi. Net als een digtale piano een vervanger moet zijn van een piano.

Ik héb geeneens een gitaarversterker meer.

Ik heb het wel geprobeerd maar een pod op buizen eindtrappen met 4X12 t75 celestion cabinetten klinkt niet mooi. Je kunt wel weer de amp simulatie uitzetten maar:
[a] je doet dan weinig meer aan modeling en [b] hebt weer een microfoon nodig voor je amp met alle problemen die daar bij horen.

Wil je toch je cabinet gebruiken?
Stap dan over op een lekkere amp setup en gebruik de pod voor thuis/studio..

rupke
15 augustus 2005, 08:23
Hoi Harrie

bedankt voor je reactie.

Ik heb thuis wat geprobeerd op de buizeneindbak van mijn top met de 4 x 12 en krijg toch wel behoorlijke resultaten tot nu toe (ik heb hem pas een week nu)

Maar als jij zegt dat op de PA de beste resultaten geeft dan wil ik dat achtermekaar gaan proberen. Ik vraag me alleen af hoe je je afstelwerk doet van de patches. Doe je dat dan thuis op d ekoptelefoon en stel je voo rhet optreden je geluid bij of heb je zel feen PA tot je beschikking sta je gewoon op een avond je geluiden kunt finetunen die je thuis gemaak thebt.

Wij spelen niet altijd over dezelfde PA. Gaat dat dan geen vershillen opleveren of kan de mixer op de tafel het 1 en ander goedregelen.

Verder hebben we in de repetitieruimte wel een kleine PA staan misschien kan ik daar dan het beste mijn instellingen op finetunen?

Groetjes Rupke

harrie-beton
15 augustus 2005, 09:19
Ik heb een pod voor het eerst gebruikt op een PA in 2001 in een enorme discotheek (dance factory)
Ik speel in meerdere groepen en heb er veel mee gekloot dus ik hoop dat ik mijn ervaring kan delen. Echter meningen verschillen dus wat je leest is mijn eigen verhaal.

Klankverschil in een PA, mmmmwah, dat is te verwaarlozen. 1 probleem opgelost.

Om te beginnen, het geluid van pod(ik heb podxt) over PA is geweldig in de zaal en de geluidsman is ineens je grote vriend. Hij heeft je geluid via een DI en hoeft weinig te doen.

Het horen van jezelf op het podium is lastiger, als je een monitor hebt volstaat het vaak. Ik speel in 2 "zachtere" pop groepen en ik gebruik altijd de monitor die er staat. Geen probleem. Ook soms keyboard versterkers.

Mijn rockband is echter zo hard dat als ik een PA box of monitor gebruik dan mis ik de druk die altijd uit mijn 4X12 kasten kwam. Bovendien klinken monitors en PA boxen met een pod een beetje te schel, immers een gitaargeluid heeft geen tweeters nodig.
Ik heb het succesvol opgelost denk ik: Met de band gebruik ik een zware bas-versterker als monitor. De EQ staat uit. Een Peavey TKO 115 (15 inch speaker). Dat klinkt goed en gromt lekker in het laag. Die was 500 euro.



Dan de patches, ik ben een (werkende) muzikant met een home studio en ik speel thuis over superstrakke near-field studio monitors.
De patches probeer ik uit in de oefenruimte en het enige wat ik aanpas zijn kleine volume verschillen tussen lead, crunch en solo. Ik ken de pod goed en kan snel tijdens het spelen dit aanpassen.

Ik backup mijn patches op mijn pc want ik ben als de dood dat het verloren gaat. Ik heb een 19inch gehad met geheugenverlies en ben extra voorzichtig.

het combineren van een cabinet met een pod is lastig omdat als je de geluiden dan over de PA gooit dan heb je een andere klank dan wat je hoort uit je cabinet. Helaas kan de pod de speaker simulatie uitschakelen of inschakelen. Niet beide. De VETTA kan dat wel.

LPplayer
26 augustus 2005, 16:43
Dan zet je in plaats van connecten met PA via DIbox een microfoon voor je cabinet?

harrie-beton
26 augustus 2005, 16:47
nee, microfoons is "old school"

LPplayer
26 augustus 2005, 16:57
Maar de meeste gitaristen willen om hun sound te behouden nog steeds wel een mic hoor :) ik tenminste wel, alleen als het een goede mic is


nee, microfoons is "old school"

harrie-beton
27 augustus 2005, 08:47
zucht,

sound = de pod, die hoef je alleen rechtdoor te versterken. Áls je je sound uit een cabinet haalt dan moet je de speaker simulatie van de pod uitzetten en microfoon ervoor. Maar dan doe je weinig aan modeling.

Mr.Bluesbreaker
27 augustus 2005, 09:59
Ik vind het serieus mooi dat je een POD die-hard bent Harrie,
de meesten van "ons" kunnen zich maar niet open in de modeling storten.

Grote gevaar wat ook bij mij speelt is het verlies van je patches. Heb je dat wel eens gehad met je pod, en hoe red je je er dan uit 15 minuten voordat je gig begint? :???:
Je kunt toch moelijk een zaal een half uur laten wachten omdat de gitarist met zijn effecten moet programmeren?

harrie-beton
27 augustus 2005, 10:22
Kijk, ik vind dat een goed onderhouden buizenversterker met cabinet beter klinkt dan een pod.
Maar ik ben tevreden met de pod omdat hij weer breed inzetbaar is en past bij mijn speelstijlen.
Ik heb ook geen geld over voor een VOX plus Theadplate. Ik heb nu wel sounds die daar redelijk op lijken.

Over die POD en dan weer microfoons:

-stel je hebt een digitale piano
-op het podium ga je die versterken
-daar hang je een microfoon voor
-dat gaat over de PA

dat doet men toch ook niet??

Geheugen verlies?
Tja, ik heb de pod sinds 2003 en het is een degelijk ding. Daarvoor een multieffect van Boss en daarvoor een Roland GP 19 inch. Alleen die laatste heeft me 1 keer in de steek gelaten (dat was ook zn laatste gig)
Bovendien als losse pedalen niet werken hoor je ook niks hoor...

harrie-beton
27 augustus 2005, 11:11
gisteren trouwens 1 van onze grootste concerten gehad (800 mensen)


http://82.73.162.167/website1/foto_site_bt/spijkerpop2005/images/cap030.jpg

geen soundcheck - geen mic. goed geluid. geen storingen.
Geen snaren geknapt. gratis tap in de kleedkamer :-D

Fvddungen
27 augustus 2005, 14:03
Ik herken de situatie. Ik heb zelf een V-Amp Pro. Ik dacht slim te zijn en sloot dit aan op een ss poweramp en 4x12" cab. De cab sim had ik in de V-Amp Pro uitgezet. Maar wat ik ook probeerde ik kreeg er geen tevreden geluid uit. Te schel, te dun, blikkerig.

Nu heb ik vorige week de cab sim weer aangezet en op mijn koptelefoon het een en ander geprobeerd. Maar wat een wereld van verschil, zeg. De geluiden klinken nu veel meer zoals ik het wil hebben. Rijk en vol.

Echter datzelfde geluid weer over mijn cab klinkt beetje rommelig. Blijkbaar zijn cabinets niet gebouwd voor dit soort doeleinden. Dus ik ga de poweramp en cabinet binnenkort maar 's inwisselen voor een set goede monitor speakers.

harrie-beton
27 augustus 2005, 14:39
+1

(smaken verschillen natuurlijk) maar in theorie horen een modeling machine en een cab niet bijelkaar.
Jij als tip: speels eens over het spul van je bassist met je v amp als hij er niet is.
Ik gebruik in oefenenruimte een eenvoudige basversterker

vosarnout
29 augustus 2005, 11:05
Dit onderwerp is al vaker voorbij gekomen. Grootste probleem van via de pa spelen is idd dat je gitaar geluid via de monitoren terug horen niet echt een succes is. (overigens heb je hier alleen zelf last van...zaalgeluid etc is natuurlijk gewoon prima).
Oplossing met bas versterker is mogelijkheid, maar je zou ook eens naar de tech21 powerengine kunnen kijken. Speciaal voor dit doel ontworpen versterker. Ik heb er zelf een bestelt, als ik hem binnen hebt zal ik mij bevindingen eens posten.

Andere optie is ook nog de atomic amp. Speciaal voor dit doel ontworpen buizenversterken, je klikt je pod er zo in en spelen maar.

Nog een optie is een line6 cabinet met een "neutrale" eindversterker. Kom je ook een einde mee.

Wat harrie-beton ook al heeft gezegd; je moet het signaal dat uit je pod/tonelab komt beschouwen als een kant en klaar signaal (bv hetzelfde als uit je cd speler) Het moet dus alleen nog versterkt worden. Gewone gitaarversterkers versterken je gitaargeluid, maar geven daarnaast ook hun eigen karakter aan het geluid. (versterker en speakers...)

Maar wtf als jij je pod over een marshall stack lekker vind klinken moet je dat gewoon lekker doen.

harrie-beton
29 augustus 2005, 18:24
die atomic zou ik willen proberen maar hij is nog maar net in NL leverbaar.


Als iemand een pod nog weer over een cabinet wil sturen heb ik daar geen moeite mee. Ik zou het zelf gewoon niet doen want het druist tegen het pod idee in én ik vond het niks klinken..

Maar goed: experimenteer en zoek het uit!

Stitch
29 augustus 2005, 23:47
Ik ben het met mijn voorgangers eens. Ik gebruik nu een Marshall 8008 (ss) einversterker met een marshall 4x12. Ik zet alle cab sims uit en op stack mode maar toch krijg ik nog niet het gewenste geluid. Aardig, maar lang niet zoals je het uit je koptelefoon hoort 'blazen'. Dat is natuurlijk logisch maar het geeft me gewoon niet de gewenste feel. Te schel en dunnetjes, al kun je met een hoop tweaken nog wel het een en ander compenseren.

Nou zou ik natuurlijk die 4x12 kunnen verkopen en een goede monitor kunnen kopen of desnoods een bascombo. Maar op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik daar spijt van zou krijgen (vanwege die kleine kans dat ik in de toekomst nog geld over heb voor een fatsoenlijke amp). Vooral omdat ik voor mn band maar 1 of 2 kanalen nodig heb...

vosarnout
30 augustus 2005, 09:41
Wat je nog zou kunnen overwegen is ipv de huidige speakers in je cab, 4 flatresponse speakers plaatsen. Dat moet al de nodige verbeteringen geven. Ik ken die marshall niet heel goed, maar dat is volgens mij een vrij vlakke poweramp. Die kast daarentegen is dat zekers niet.

Je kan eens kijken naar de celestion seventy 80 speaker. Dit is een relatief neutrale speaker. (wordt volgens mij ook gebruikt in de line6 cabs, maar weet het niet helemaal zeker. ) Of bv je huidige cab verkopen en voor een line6 cab gaan. (kan je evt later weer switchen mocht het nodig zijn..)

Stitch
30 augustus 2005, 10:45
Zou kunnen inderdaad. Alleen de exacte speakers die in de line6 cabs zitten zijn volgens mij exclusief voor line 6 en niet los te koop.

harrie-beton
3 september 2005, 23:19
Toevallig heb ik gisteren ook even op een eindtrap gespeeld en het is niet onaardig. Hij klonk ook redelijk neutraal.
Heb ook pod wel eens op een jcm2000 + pre amp gehad en dat was niks

vettavillenl
4 september 2005, 12:11
die atomic zou ik willen proberen maar hij is nog maar net in NL leverbaar.


Als iemand een pod nog weer over een cabinet wil sturen heb ik daar geen moeite mee. Ik zou het zelf gewoon niet doen want het druist tegen het pod idee in én ik vond het niks klinken..

Maar goed: experimenteer en zoek het uit!

Ik heb een Atomic, en moet zeggen een uitkomst. Hetgeen wat Atomic aangeeft doet ie ook. Brengt je klank verder tot leven en de klinkt 'ronder' (ja hoe leg je een geluid uit). Heeft tevens (relatief) veel laag (als je hem opde grond plaatst) en is eruit te draaien natuurlijk.

Hij is handelbaar en blijft goed overeind ondanks/dankzij de 18 Watt.
Ik neem hem steeds vaker mee. En tevens gemakkelijk voor thuis.

Wellicht bij een volgende meeting dat ik, als ik kan hem meeneem, kan je ff checken.

Ik heb vorige week de tonelab erop gehad en ook die klinkt goed via de Atomic. Aansluiten is een eitje, wil je of heb je verschillende modelers dan zet je die om in minder dan een minuut.

harrie-beton
4 september 2005, 12:19
waar heb je die atomic gekocht?

Er is (nog) geen meeting gepland van gitaarnet

bloodboiler
4 september 2005, 13:47
Ik heb het wel geprobeerd maar een pod op buizen eindtrappen met 4X12 t75 celestion cabinetten klinkt niet mooi. Je kunt wel weer de amp simulatie uitzetten maar:

/studio..


Harrie volgens mij moet je toch echt de speaker simulator uitzetten en de schakelaar op de achterkant op Live zetten.

Plug em direct op de eindtrap, volume van de eindtrap vol open zodat de eindbuizen flink over zijn nek gaan en het klinkt dan absoluut niet digitaal!

Ik heb eerder het idee dat als je een Pod rechtstreeks op de PA aansluit het nogal digitaal klinkt.

Maar goed de meningen verschillen hierover nogal en je kunt er een overloze discussie over beginnen, maar iedereen moet gewoon doen wat hij het best vind klinken.

newbreed
4 september 2005, 15:51
[quote=harrie-beton]
Ik heb het wel geprobeerd maar een pod op buizen eindtrappen met 4X12 t75 celestion cabinetten klinkt niet mooi. Je kunt wel weer de amp simulatie uitzetten maar:

/studio..


Harrie volgens mij moet je toch echt de speaker simulator uitzetten en de schakelaar op de achterkant op Live zetten.

Plug em direct op de eindtrap, volume van de eindtrap vol open zodat de eindbuizen flink over zijn nek gaan en het klinkt dan absoluut niet digitaal!

hmm..Ik laat de speaker sim altijd aan en dan rechtstreeks id eindtrap van een jcm900 met 4x12 (jmpserie) volume eindtrap inderdaad vol open .klinkt errug strak:-)

vettavillenl
4 september 2005, 21:24
waar heb je die atomic gekocht?

Er is (nog) geen meeting gepland van gitaarnet

Voor aankoop zoek je contact met JI concept in Duitsland. Die helpt je verder. Voor zover ik weet is er inderdaad nog geen dealer in NL.

vettavillenl
4 september 2005, 21:27
http://www.jiconcept.com/

vettavillenl
4 september 2005, 21:28
dubbel sorry

vettavillenl
4 september 2005, 21:28
dubbel sorry

harrie-beton
4 september 2005, 22:17
Harrie volgens mij moet je toch echt de speaker simulator uitzetten en de schakelaar op de achterkant op Live zetten.



Die had ik uit


Over PA "digitaal" klinken, nee man, ik heb nog nooit zo'n goed live geluid gehad sinds ik een pod heb.

Ibanez RuleZ
5 september 2005, 16:41
smaken verschillen gelukkig harrie, ik heb een 2.0 en heb m ook over de PA in mijn oefenhok gehad en honestly, ik heb nog nooit zo brak geklonken, en ik had alle knopjes goed gezet. ik plugde daarna in de valvestate in die er ook staat en dat scheelde al een hele bak... :p

Harrald