PDA

View Full Version : Fender Jazzbas pickups



SpYkeY
11 augustus 2005, 14:12
Ik ben van plan nieuwe elementen te kopen. Ik heb zelf een jazzbas kopie, en nou wil ik er de echte in zetten.

Maar ik heb wat gezocht en er zijn 3 verschillende:
- de Fender JazzBass custom 60's
- de Fender JazzBass Noiseless
- de Fender Jazzbass Vintage

Ik weet weinig over het geluidsverschil tussen deze elementen, heb zowieso geen geluidsopnamen.

Wat raden jullie mij aan? Wat heeft het fijnste geluid? Kenners?

Vast bedankt :D

Anavrin
11 augustus 2005, 14:33
geluid is natuurlijk ook afhankelijk van de plank hout waar je 'm in zet. Ik heb zelf een paar Jazzbas Vintage in een zware plank Essen zitten, en dat klinkt heel goed (flink wat laag, en mooi sprankelend hoog). Verder zijn natuurlijk de brug (ik heb een Badass-brug en een koperen topkam) en de rest van de hardware van belang. Mijn pups zijn trouwens direct in het hout geschroefd, ipv hangend aan een slagplaat:
http://members.home.nl/100procentmafkees/9.JPG

http://members.home.nl/100procentmafkees/11.JPG

SpYkeY
11 augustus 2005, 14:36
Mjah, precies...mijn geluid wat ik zoek is eigenlijk volle, warme laagtonen en funky, hoge tonen voor slap en popping.

Ik heb iig een goede body, qua hout enzo.

olaf reijnders
11 augustus 2005, 15:54
Ik heb veel goede verhalen gehoord over Jindy Fralin elementen. Hier heb je een link naar een topic die over Lindy Fralin elementen gaat (als je deze site niet kent).
http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=1391

olaf reijnders
11 augustus 2005, 16:25
Even aan Anavrin een vraagje. Waarom heb je er geen covers over je elementen? Staat mooier en is beter voor je pups. op Ebay zijn ze te koop. http://cgi.ebay.com/JAZZ-BASS-COVERS_W0QQitemZ3776512341QQcategoryZ4713QQrdZ1QQc mdZViewItem

Chris Wolstenholme
11 augustus 2005, 19:48
BETER? waarom? plastic heeft geen invloed op magnetisme=het geluid, bovendien kan evt aanslag op de poolpieces ook geen kwaad.

olaf reijnders
11 augustus 2005, 22:25
BETER? waarom? plastic heeft geen invloed op magnetisme=het geluid, bovendien kan evt aanslag op de poolpieces ook geen kwaad.

Tja, als jij dit mooi vindt. Het is jouw bas. Het lijkt mij verstandiger omdat de spoeldraad nu open & bloot ligt. Maar nogmaals, je hoeft niet te luisteren. Het is jouw bas.

Wilbert
12 augustus 2005, 00:50
olaf, ik vind (persoonlijke mening) dat je nogal in de verdediging schiet. Volgens mij vraagt Chris zich gewoon oprecht af waarom het "beter" zou zijn. Ik zou het zelf ook niet kunnen zeggen (omdat ik er geen verstand van heb).

buuck
12 augustus 2005, 10:06
Ik ben van plan nieuwe elementen te kopen. Ik heb zelf een jazzbas kopie, en nou wil ik er de echte in zetten.

Maar ik heb wat gezocht en er zijn 3 verschillende:
- de Fender JazzBass custom 60's
- de Fender JazzBass Noiseless
- de Fender Jazzbass Vintage

Ik weet weinig over het geluidsverschil tussen deze elementen, heb zowieso geen geluidsopnamen.

Wat raden jullie mij aan? Wat heeft het fijnste geluid? Kenners?

Vast bedankt :D

als je een jazzbass kopie heb wilt niet zeggen dat de afmetingen hetzelfde zijn. Er zit zelfs verschil tussen een usa en een mim, zou eerst kijken welke afmetingen ze nu hebben. tenzij je van plan bent je plank uit te gaan frezen.

wat vind je van bartolini?

Chris Wolstenholme
12 augustus 2005, 17:15
BETER? waarom? plastic heeft geen invloed op magnetisme=het geluid, bovendien kan evt aanslag op de poolpieces ook geen kwaad.

Tja, als jij dit mooi vindt. Het is jouw bas. Het lijkt mij verstandiger omdat de spoeldraad nu open & bloot ligt. Maar nogmaals, je hoeft niet te luisteren. Het is jouw bas.

poolpieces zijn niet je spoeldraad, je spoeldraad is om de poolpieces gewonden, en deze zit netjes in een plastic cover bij IEDER element, heeft dus niets met verstandig te maken :)

olaf reijnders
12 augustus 2005, 17:24
Ik weet hoe een AlNiCo element in elkaar steekt. Maar bij vintage bassen zit er een plastic covers over de elementen. En als die er niet overheen zitten, ligt het draad open & bloot.

sickpunk
12 augustus 2005, 17:24
BETER? waarom? plastic heeft geen invloed op magnetisme=het geluid, bovendien kan evt aanslag op de poolpieces ook geen kwaad.

Tja, als jij dit mooi vindt. Het is jouw bas. Het lijkt mij verstandiger omdat de spoeldraad nu open & bloot ligt. Maar nogmaals, je hoeft niet te luisteren. Het is jouw bas.

poolpieces zijn niet je spoeldraad, je spoeldraad is om de poolpieces gewonden, en deze zit netjes in een plastic cover bij IEDER element, heeft dus niets met verstandig te maken :)

uhm er zit gewoon "tape" om je spoeldraad geen plastic hoor, dus je spoeldraad ligt wel degelijk redelijk open! tape laagje is maybe 3 laagjes dik dus...

olaf reijnders
12 augustus 2005, 17:29
Ik begrijp het wel hoor. Als je nooit vintage AlNiCo elementen heb gezien dan kan je er ook niets bij voorstellen.

Anavrin
12 augustus 2005, 23:10
ja, om een lang verhaal kort te maken heeft m'n bas vanaf dat ik 'm heb al geen covers erop zitten, en dat vind ik zelf eigenlijk wel OK. Het ziet er wel apart uit, en de spoeldraad is gewoon afgeschermd dmv textieltape. Eigenlijk vind ik dit nog mooier dan met covers, en ik ga, als ik wel covers zou willen natuurlijk niet 9 eurie betalen via ebay, want ik kan ze voor 5 euro hier bij de gitaarbouwer mee krijgen. Wat voor invloed het op het geluid heeft zou ik niet durven zeggen, maar het lijkt mij niet veel verschil te maken, aangezien het dat bij stratocasterelementen ook niet doet (met of zonder cover). Die polepieces zijn trouwens altijd bloot, want er zitten gewoon gaatjes in die covers....

olaf reijnders
13 augustus 2005, 01:11
Ik weet dat het geluid niet door covertjes worden beinvloed (maar goed ook). Het is alleen de bescherming waarmee je de voordeel boekt. En persoonlijk (!) vind ik dat (met covertjes) mooier. Maarja, ik zei al, als je dit mooi vindt...... :wink:

SpYkeY
16 augustus 2005, 02:17
Ik ben van plan nieuwe elementen te kopen. Ik heb zelf een jazzbas kopie, en nou wil ik er de echte in zetten.

Maar ik heb wat gezocht en er zijn 3 verschillende:
- de Fender JazzBass custom 60's
- de Fender JazzBass Noiseless
- de Fender Jazzbass Vintage

Ik weet weinig over het geluidsverschil tussen deze elementen, heb zowieso geen geluidsopnamen.

Wat raden jullie mij aan? Wat heeft het fijnste geluid? Kenners?

Vast bedankt :D

als je een jazzbass kopie heb wilt niet zeggen dat de afmetingen hetzelfde zijn. Er zit zelfs verschil tussen een usa en een mim, zou eerst kijken welke afmetingen ze nu hebben. tenzij je van plan bent je plank uit te gaan frezen.

wat vind je van bartolini?

Ik heb deze bas:

http://members.lycos.nl/spykey/Bas1.jpg

http://members.lycos.nl/spykey/Bas2.jpg

Het lijkt mij dat de officiële jazzbas elementen er gewoon in passen toch?
Of zit er zo veel verschil in dat dat echt niet gaat lukken? Ik weet de afmetingen niet.

Verder weet ik weinig van bartolini, nooit ergens gehoord ofzo...misschien heb je sounds ervan?

(Btw, die slagplaat heb ik zelf gemaakt, gekozen voor een kikker omdat ik in "The BullFrogz" speel)

olaf reijnders
16 augustus 2005, 11:42
kan je proberen de foto's opnieuw te posten? Ik zie ze niet!

SpYkeY
16 augustus 2005, 13:11
kan je proberen de foto's opnieuw te posten? Ik zie ze niet!

Pics opnieuw gepost :D

olaf reijnders
16 augustus 2005, 13:31
Mooie body, man. Essen. Lijkt op standaard 7ender model. Wat is het eigenlijk voor merk? Ik zou voor de zekerheid even opmeten.

SpYkeY
16 augustus 2005, 13:36
Mooie body, man. Essen. Lijkt op standaard 7ender model. Wat is het eigenlijk voor merk? Ik zou voor de zekerheid even opmeten.

Ik heb deze bas gekocht in Duitsland bij Musik-Produktiv. Ik vond hem er geweldig uitzien en heb later zelf die slagplaat zo gemaakt. Het is een Collins Masterbas-Pro. Ik vind de lak echt super dat je de houtnerven er doorheen ziet.