PDA

View Full Version : Soleren op C7b9 akkoord (Caravan)



HaTim
11 augustus 2005, 11:08
Welke ladder gebruik je op de jazzstandard Caravan. Er wordt daar 9 maten lang een C7b9 gespeeld. Kan je er misschien G harmonisch mineur op spelen?

Daevren
11 augustus 2005, 13:47
De vijfde mode van F harmonisch mineur lijkt me het beste passen.

Ik zie trouwens niet hoe je op G harmonisch mineur komt. Deze heeft Eb en D. Als je deze noten beide een fret omlaag schuift heb je iets wat beter bij het akkoord past. Maar in vergelijking met F harmonisch mineur heb je dan een F# ipv F en A ipv Ab. En je hebt (dacht ik) een naamloze toonladder. (alhoewel ik wel op kan zoeken hoe ze hem in zuid-India noemen want daar hebben ze een naam voor elke nootcombinatie met een reine kwint :) )

Waarom niet gewoon een Em7 arpeggio (misschien met de C noot erbij) en dan de rest chromatisch invullen. Ofwel alle noten van het akkoord als rustpunt gebruiken en de rest als opvulling gebruiken.

HaTim
11 augustus 2005, 14:50
Bedankt, V trap Harmonisch mineur.
Ik zat in de tenorsax toonsoort te danken, vandaar G. Foutje. Nu snap ik ook het geluid dat ik hoor als anderen een solo hierop spelen. Typisch harmonisch mineur geluid.
Laat ik hier maar eens mee oefenen.

Jimi Hendrix
18 augustus 2005, 11:57
octatonisch kan ook, (half-heel)
of 7e trap van melodisch mineur (C# mel mineur).

Raffel
18 augustus 2005, 12:00
dubbel

Raffel
18 augustus 2005, 12:01
spaans-phrygisch ook. (weet niet of dat een nederlandse term is)

C, Db, E, F, G, Ab, Bb,
1, b2, 3, 4, 5, b6, b7

Pilitev
18 augustus 2005, 13:41
spaans-phrygisch ook. (weet niet of dat een nederlandse term is)

C, Db, E, F, G, Ab, Bb,
1, b2, 3, 4, 5, b6, b7

Dominant-phrygisch volgens mij

Jimi Hendrix
18 augustus 2005, 14:32
spaans-phrygisch ook. (weet niet of dat een nederlandse term is)

C, Db, E, F, G, Ab, Bb,
1, b2, 3, 4, 5, b6, b7

das de al genoemde vijfde trap van harmonisch mineur...

maternotten
29 augustus 2005, 17:13
het hangt er natuurlijk vanaf wie begeleidt en hoe, maar als je wel eens Wes Montgomery's versie (bekend als tune van Wie van de Drie) hebt gehoord, die negeert de hele b9 en speelt gewoon op Csus of zo, heel verfrissend. Waanzinnige solo trouwens.
De begeleiding moet dan wel 'open' genoeg zijn om dat te kunnen doen.

Jimi Hendrix
30 augustus 2005, 22:28
Of eef albers, die zit aan het eind van z'n solo gewoon C blues te scheuren, meesterlijk!