PDA

View Full Version : yamaha pacifica 604w gitaar afstellen, brug schuin!!



WICKED
10 augustus 2005, 21:44
Hey ik zit al een tijdje met een probleem.. mijn brug staat schuin en me actie is niet helemaal lekker.. dat komt denk omdat ik van 0.9 naar 0.10 ben overgestapt.

Hier foto's:

http://www.filefarmer.com/WICKED/Foto81.jpg


http://www.filefarmer.com/WICKED/Foto83.jpg


Nou heb ik aan die 2 grote rondjes gedraaid (die allebij aan een hoek zitten, vlak bij die humbucker) Maar dat veranderde alleen de actie en niet de stand van de brug.

Moet ik iets aan mijn veren doen?
Ik zie dat ik er nog een veer bij heb gekregen, dat is de ene die in het midden zit in en niet vast zit.

http://www.filefarmer.com/WICKED/Foto80.jpg

Wat te doen?? Help me :D

sickpunk
10 augustus 2005, 21:48
die veer vast zetten wil ook wle wat helpen, en verder dat "veerplaatje" aandraaien

WICKED
10 augustus 2005, 21:49
die veer vast zetten wil ook wle wat helpen, en verder dat "veerplaatje" aandraaien

veerplaatje?

Orpheo
10 augustus 2005, 21:49
je trem is nu zwevend vanwege de grotere snaarspanning. ik raad aan dat je je brug afsteld op dat de brug dat OF niet, OF minder is. dat doe je door die derde veer vast te haken, en dan als het NOG niet goed is, dat stalen plaatje waar die veren aan vastzitten, dieper het body in te schroeven. daarmee zouden je problemen verholpen moeten zijn....

WICKED
10 augustus 2005, 21:52
je trem is nu zwevend vanwege de grotere snaarspanning. ik raad aan dat je je brug afsteld op dat de brug dat OF niet, OF minder is. dat doe je door die derde veer vast te haken, en dan als het NOG niet goed is, dat stalen plaatje waar die veren aan vastzitten, dieper het body in te schroeven. daarmee zouden je problemen verholpen moeten zijn....

get it!! en me snaren los maken voordat ik dat doe? en dan actie stellen?

en waar zijn die 2 rondjes dan voor?

Orpheo
10 augustus 2005, 21:55
je trem is nu zwevend vanwege de grotere snaarspanning. ik raad aan dat je je brug afsteld op dat de brug dat OF niet, OF minder is. dat doe je door die derde veer vast te haken, en dan als het NOG niet goed is, dat stalen plaatje waar die veren aan vastzitten, dieper het body in te schroeven. daarmee zouden je problemen verholpen moeten zijn....

get it!! en me snaren los maken voordat ik dat doe? en dan actie stellen?

en waar zijn die 2 rondjes dan voor?

neuh, hoeft niet. doe ik in ieder geval niet.

die 2 " rondjes", 2 inbusjes vaak, dat zijn de punten waar je brug omheen scharniert. de studs dus. als je daarmee gaat zitten pielen stel je de actie af voor de onderste helft van je fretboard. (vanaf je 12e fret ongeveer.)

WICKED
10 augustus 2005, 22:13
ok, en als ik me snaren wil afstellen. hoe hoog moet elke snaar zijn. zit daar een trappetje in ofzo? de lage e is bijv 2mm en dat loopt af tot de hoge e snaar en die is dan 1.5 mm?

Casey
10 augustus 2005, 23:00
Zorg eerst dat de tegenspanning van je trem in orde is , zet de 3e veer vast en stel dan met de 2 schroeven die in je body gaan de trem zo af dat ie weer horizontaal t.o.v. de body ligt .
Spanning van je snaren , tremspanning wat zwaarder of losser en weer stemmen , net zo vaak tot ie goed staat .
Haal wel steeds de spanning van je snaren als je de trem of de actie afstelt anders draai je de knife edge van je trem of de studs ( die rondjes )naar de kloten .
Als je trem weer horizontaal staat kan je daarna de aktie naar jouw smaak afstellen door de studs hoger of lager te draaien .

Orpheo
10 augustus 2005, 23:07
ok, en als ik me snaren wil afstellen. hoe hoog moet elke snaar zijn. zit daar een trappetje in ofzo? de lage e is bijv 2mm en dat loopt af tot de hoge e snaar en die is dan 1.5 mm?

maakt geen bal uit. als je het zelf maar relaxed vindt. ik heb bv op mn strats t zo proberen te doen dat de actie aan de lage kant hoger is dan aan de hoge kant (hoewel t bij de hoge e ook nog wel hoog is. mm of 4 a 5 ofzo).

op mijn les paul is het zelfs beter. daar zijn alle snaren redelijk hoor, en de beide e's hoger dan de rest. hoe dat kan? kill me, geen idee. maar tis wel zo :)

WICKED
10 augustus 2005, 23:23
Zorg eerst dat de tegenspanning van je trem in orde is , zet de 3e veer vast en stel dan met de 2 schroeven die in je body gaan de trem zo af dat ie weer horizontaal t.o.v. de body ligt .
Spanning van je snaren , tremspanning wat zwaarder of losser en weer stemmen , net zo vaak tot ie goed staat .
Haal wel steeds de spanning van je snaren als je de trem of de actie afstelt anders draai je de knife edge van je trem of de studs ( die rondjes )naar de kloten .
Als je trem weer horizontaal staat kan je daarna de aktie naar jouw smaak afstellen door de studs hoger of lager te draaien .

he thnx, snap er nog niet veel van.. maar ik heb de 3e veer erop gezet, en nu zit me brug tegen de body aan, dus als ik me tremolo naar beneden doe, dan gaat ie natuurlijk terug maar dan komt de brug tegen de body aan. en ik kan de pitch van me tremolo niet omhoog doen, is dat normaal? en de snaren spanning is heel licht en de actie is verschrikkelijk laag (alles klettert) moet ik nu me actie goed doen met die rondjes? en daarna snaar spanning afstellen? doe je dat met octaafzuiverheid ofzo?

Orpheo
11 augustus 2005, 00:17
Zorg eerst dat de tegenspanning van je trem in orde is , zet de 3e veer vast en stel dan met de 2 schroeven die in je body gaan de trem zo af dat ie weer horizontaal t.o.v. de body ligt .
Spanning van je snaren , tremspanning wat zwaarder of losser en weer stemmen , net zo vaak tot ie goed staat .
Haal wel steeds de spanning van je snaren als je de trem of de actie afstelt anders draai je de knife edge van je trem of de studs ( die rondjes )naar de kloten .
Als je trem weer horizontaal staat kan je daarna de aktie naar jouw smaak afstellen door de studs hoger of lager te draaien .

he thnx, snap er nog niet veel van.. maar ik heb de 3e veer erop gezet, en nu zit me brug tegen de body aan, dus als ik me tremolo naar beneden doe, dan gaat ie natuurlijk terug maar dan komt de brug tegen de body aan. en ik kan de pitch van me tremolo niet omhoog doen, is dat normaal? en de snaren spanning is heel licht en de actie is verschrikkelijk laag (alles klettert) moet ik nu me actie goed doen met die rondjes? en daarna snaar spanning afstellen? doe je dat met octaafzuiverheid ofzo?

wat je dan moet doen is dat plaatje waar die veren aan vastzitten, iets meer richting de brug toe schroeven. let dan wel even goed op dat de schroeven evenver teruggedraaid worden, anders vallen de veren eraf (heb ik eventjes eens gehad, was zo opgelost).

je actie stel je door je brug hoger te zetten, en de hals holler te maken. ik dacht door de trussrod een kwartslag naar rechts te draaien, maar dat weet ik niet zeker.

octaafzuiverheid heeft niks met spanning te maken, alleen maar met het precies plaatsen van het midden van de snaar. dat doe je door de zadeltjes aan te passen.

de spanning, daar kan je niet zo heel veel aan sleutelen eigenlijk. als je brug hoger ligt, en vlak, en de gitaar is zuiver gestemd, heb je je snaarspanning. zover ik weet kan je daar niet aan sleutelen. wat ik heb gemerkt is dat de spanning lager was (leek te zijn) toen de actie hoger ging (op mijn les paul vooral).

genoeg info?

deedee
11 augustus 2005, 00:21
spanning van de snaren heeft te maken met:
- hoe je je gitaar stemt (in E of in Es bijv., hoe lager de gitaar gestemd staat hoe lager de spanning)

- De lengte van de scale (langere scale, hogere spanning)

- Dikte van de snaren (dikkere snaren ---> hogere spanning)

Orpheo
11 augustus 2005, 00:37
spanning van de snaren heeft te maken met:
- hoe je je gitaar stemt (in E of in Es bijv., hoe lager de gitaar gestemd staat hoe lager de spanning)

- De lengte van de scale (langere scale, hogere spanning)

- Dikte van de snaren (dikkere snaren ---> hogere spanning)

ok, ok. op die manier heb je gelijk. maar hij had al 010 genomen....en ik ging er vanuit dat ie gewoon in e stemde.

en een andere scale; dat lukt nie echt op een gitaar...niet zelf aan te passen in ieder geval.

marc_o
11 augustus 2005, 16:17
Jongens, laten we het nog maar eventjes niet over de truss-rod hebben. Voor je het weet verknal je je gitaar en ik denk dat het nu al moeite genoeg kost voor WICKED om de snaren en tremelo-verhouding op orde te krijgen.

WICKED
11 augustus 2005, 16:54
Zorg eerst dat de tegenspanning van je trem in orde is , zet de 3e veer vast en stel dan met de 2 schroeven die in je body gaan de trem zo af dat ie weer horizontaal t.o.v. de body ligt .
Spanning van je snaren , tremspanning wat zwaarder of losser en weer stemmen , net zo vaak tot ie goed staat .
Haal wel steeds de spanning van je snaren als je de trem of de actie afstelt anders draai je de knife edge van je trem of de studs ( die rondjes )naar de kloten .
Als je trem weer horizontaal staat kan je daarna de aktie naar jouw smaak afstellen door de studs hoger of lager te draaien .

he thnx, snap er nog niet veel van.. maar ik heb de 3e veer erop gezet, en nu zit me brug tegen de body aan, dus als ik me tremolo naar beneden doe, dan gaat ie natuurlijk terug maar dan komt de brug tegen de body aan. en ik kan de pitch van me tremolo niet omhoog doen, is dat normaal? en de snaren spanning is heel licht en de actie is verschrikkelijk laag (alles klettert) moet ik nu me actie goed doen met die rondjes? en daarna snaar spanning afstellen? doe je dat met octaafzuiverheid ofzo?

wat je dan moet doen is dat plaatje waar die veren aan vastzitten, iets meer richting de brug toe schroeven. let dan wel even goed op dat de schroeven evenver teruggedraaid worden, anders vallen de veren eraf (heb ik eventjes eens gehad, was zo opgelost).

je actie stel je door je brug hoger te zetten, en de hals holler te maken. ik dacht door de trussrod een kwartslag naar rechts te draaien, maar dat weet ik niet zeker.

octaafzuiverheid heeft niks met spanning te maken, alleen maar met het precies plaatsen van het midden van de snaar. dat doe je door de zadeltjes aan te passen.

de spanning, daar kan je niet zo heel veel aan sleutelen eigenlijk. als je brug hoger ligt, en vlak, en de gitaar is zuiver gestemd, heb je je snaarspanning. zover ik weet kan je daar niet aan sleutelen. wat ik heb gemerkt is dat de spanning lager was (leek te zijn) toen de actie hoger ging (op mijn les paul vooral).

genoeg info?

he bedankt allemaal alvast voor jullie reacties, ik vind het een beetje te link om aan die schroeven te draaien, kan het niet op een andere manier?
Ik had nog een ander idee:

de buitenste 2 veren hier nog 1 stapje opzij zetten, zou er dan minder spanning op die veren staan?

http://www.filefarmer.com/WICKED/Foto80.jpg

of misschien is een minder krachtige veer erop zetten ook een optie?

WICKED
11 augustus 2005, 19:32
iemand?

WICKED
11 augustus 2005, 22:34
iemand?

Orpheo
11 augustus 2005, 23:16
hallodio, ben ik weer :D ik was ff op werk...

goed....ja, ik snap dat t ff eng is om in je gitaar te schroeven, maar t wendt wel hoor. had ik wel in ieder geval. je moet dat gewoon ff doen. je moet ze dus er iets dieper erin draaien. valt echt wel mee. er kan eigenlijk niks gebeuren, of je moet plots uitschieten, en een hap uit je gitaar nemen (hoe groot is die kans?? had ik Marvin maar..(uit Hitchhikers guide :D )

kortom: er kan haast niks foutgaan. doe het maar gewoon.

WICKED
11 augustus 2005, 23:21
hallodio, ben ik weer :D ik was ff op werk...

goed....ja, ik snap dat t ff eng is om in je gitaar te schroeven, maar t wendt wel hoor. had ik wel in ieder geval. je moet dat gewoon ff doen. je moet ze dus er iets dieper erin draaien. valt echt wel mee. er kan eigenlijk niks gebeuren, of je moet plots uitschieten, en een hap uit je gitaar nemen (hoe groot is die kans?? had ik Marvin maar..(uit Hitchhikers guide :D )

kortom: er kan haast niks foutgaan. doe het maar gewoon.

hmm een minder krachtige vering, is dat ook een oplossing?
of ik ga naar de gitaarboer

Orpheo
11 augustus 2005, 23:25
hallodio, ben ik weer :D ik was ff op werk...

goed....ja, ik snap dat t ff eng is om in je gitaar te schroeven, maar t wendt wel hoor. had ik wel in ieder geval. je moet dat gewoon ff doen. je moet ze dus er iets dieper erin draaien. valt echt wel mee. er kan eigenlijk niks gebeuren, of je moet plots uitschieten, en een hap uit je gitaar nemen (hoe groot is die kans?? had ik Marvin maar..(uit Hitchhikers guide :D )

kortom: er kan haast niks foutgaan. doe het maar gewoon.

hmm een minder krachtige vering, is dat ook een oplossing?
of ik ga naar de gitaarboer

das geen van beiden een oplossing. als je minder veren hebt, heb je juist meer problemen. heb je nu al die 3e vastgezet? hoe is het nu dan?
zit de brug nu tegen het body aan of niet? zo ja, dan moet je de veren iets losser draaien (dat plaatje dus)
als het nog steeds zo hoog is, iets aandraaien


immers; het zit er niet voor niets. en om nu weet-ik-hoeveel geld neer te tellen voor iets dat je in 5 minuten kan doen, vind ik nonsens.

Casey
12 augustus 2005, 02:10
he thnx, snap er nog niet veel van.. maar ik heb de 3e veer erop gezet, en nu zit me brug tegen de body aan, dus als ik me tremolo naar beneden doe, dan gaat ie natuurlijk terug maar dan komt de brug tegen de body aan. en ik kan de pitch van me tremolo niet omhoog doen, is dat normaal? en de snaren spanning is heel licht en de actie is verschrikkelijk laag (alles klettert) moet ik nu me actie goed doen met die rondjes? en daarna snaar spanning afstellen? doe je dat met octaafzuiverheid ofzo?

De snaren spanning is nu heel licht zelfs met 0.10 en je brug staat nu helemaal tegen de body terwijl hij gestemd staat ???
Lijkt me onmogelijk tenzij je al de snaren 1 octaaf te laag hebt gestemd :o

marc_o
12 augustus 2005, 09:08
Ga maar even terug naar de gitaarboer, is een klusje van 2 minuten en dan kun je het live volgen, want ik heb sterk het idee dat je geen flauw benul hebt van onze bedoelingen, en dat geeft niks, maar als je éénmaal ziet hoe makkelijk het is, kun je het de volgende keer gewoon zelf. Let bij een zwevende tremelo, zolas jij die hebt ook altijd goed op stemmingen, je kunt niet opeens in drop B gaan spelen, als je gitaar voorheen altijd normaal in E gestemd stond.

Bobbel
12 augustus 2005, 11:19
jonge... zet die veer nou vast en draaien maar... de eerste keer dat ik dat bij mijn gitaar deed, had ik geen verstand hiervan en het ging vlekkeloos... gewoon ff gezond verstand... en wat is er eng aan?

WICKED
12 augustus 2005, 13:31
hallodio, ben ik weer :D ik was ff op werk...

goed....ja, ik snap dat t ff eng is om in je gitaar te schroeven, maar t wendt wel hoor. had ik wel in ieder geval. je moet dat gewoon ff doen. je moet ze dus er iets dieper erin draaien. valt echt wel mee. er kan eigenlijk niks gebeuren, of je moet plots uitschieten, en een hap uit je gitaar nemen (hoe groot is die kans?? had ik Marvin maar..(uit Hitchhikers guide :D )

kortom: er kan haast niks foutgaan. doe het maar gewoon.

hmm een minder krachtige vering, is dat ook een oplossing?
of ik ga naar de gitaarboer

das geen van beiden een oplossing. als je minder veren hebt, heb je juist meer problemen. heb je nu al die 3e vastgezet? hoe is het nu dan?
zit de brug nu tegen het body aan of niet? zo ja, dan moet je de veren iets losser draaien (dat plaatje dus)
als het nog steeds zo hoog is, iets aandraaien


immers; het zit er niet voor niets. en om nu weet-ik-hoeveel geld neer te tellen voor iets dat je in 5 minuten kan doen, vind ik nonsens.

Ja die derde veer zit er allang op, daardoor zit die brug tegen de body aan. Hhmm eerst moest ik de schroeven losser draaien nu de veren? wat moet ik nou doen??
ja mensen ik weet het maar dit is me enige elec gitaar en ik wil eerst even ckr weten wa tik moet doen voordat ik m verneuk..

Orpheo
12 augustus 2005, 14:40
verneuken??? door 2 schroeven aan te draaien??

ok. ik wist dus niet dat je 3e veer er al op lag.

door je plaatje meer richting de brug te schroeven (meer ruimte dus tussen het plaatje en je body) krijg je minder veerspanning, brug gaat zweven, klaar.

dan even met die "rondjes" de actie afstellen, hoe, moet je zelf uitzoeken, ff draaien, je voelt t vanzelf.

klaar.

let op!! iedere keer als je aan de brug kloot, veren afstellen, actie afstellen, haal dan de snaarspanning van de brug af, anders sloop je de mesjes waar de brug omheen draait (hoef je voorlopig niet te snappen, als je t al niet doet, hoofdzaak is dat je de snaren losser draait, anders sloop je je brug.)

dus: wat te doen:

snaren losser draaien

plaatje losser schroeven

snaren vaster

voel de actie

snaren losser

aan rondjes draaien

dat zou ik doen, en ik denk menig ander forumlid.

SUCCES!!

WICKED
12 augustus 2005, 15:00

WICKED
12 augustus 2005, 15:01
verneuken??? door 2 schroeven aan te draaien??

ok. ik wist dus niet dat je 3e veer er al op lag.

door je plaatje meer richting de brug te schroeven (meer ruimte dus tussen het plaatje en je body) krijg je minder veerspanning, brug gaat zweven, klaar.

dan even met die "rondjes" de actie afstellen, hoe, moet je zelf uitzoeken, ff draaien, je voelt t vanzelf.

klaar.

let op!! iedere keer als je aan de brug kloot, veren afstellen, actie afstellen, haal dan de snaarspanning van de brug af, anders sloop je de mesjes waar de brug omheen draait (hoef je voorlopig niet te snappen, als je t al niet doet, hoofdzaak is dat je de snaren losser draait, anders sloop je je brug.)

dus: wat te doen:

snaren losser draaien

plaatje losser schroeven

snaren vaster

voel de actie

snaren losser

aan rondjes draaien

dat zou ik doen, en ik denk menig ander forumlid.

SUCCES!!

he thnx voor al je hulp! ik vat m nu helemaal, nog ff 1 klein (?) vraagje.. de rechter schroef zit iets verder dan de linker, daardoor staat me brug van de achterkant gezien ook wat hoger bij de de 6e 5e en 4e snaar (omdat er daar minder spanning opstaat dan bij de 1e 2e en 3e snaar (daar staat meer spanning omdat de schroef dieper zit) is die verhouding normaal of zal ik het bij draaien?

Orpheo
12 augustus 2005, 15:33
maakt niet zo HEEEEEL veel uit, maar ik zou t wel bijdraaien. is iets makkelijker zo als je naar boven gaat " duiken" met je trem.

WICKED
12 augustus 2005, 17:17
volgens mij hoef ik alleen aan die ene schroef te draaien aan de kant dat de brug tegen de body zit (rechts):

http://www.filefarmer.com/WICKED/Foto80.jpg

die schroef moet netzo ver als ie bij de schroef die goed staat, en me brug staat dan van allebij de kanten recht, zeg ik dat goed? en hoort je brug vanaf die kant (zie plaatje) recht te staan?

WICKED
12 augustus 2005, 20:54
iemand? dan kan ik aan de slag :D

Orpheo
13 augustus 2005, 01:31
ik heb t toch al gezegd.....


je moet gewoon even met die schroef spelen (beetje indraaien, uitdraaien) net zo lang tot je brug " normaal " ligt.....

RS-Rik
13 augustus 2005, 01:33
Hoe krijg je dat nouweer voor mekaar kerel...

WICKED
13 augustus 2005, 12:35
ik heb t toch al gezegd.....


je moet gewoon even met die schroef spelen (beetje indraaien, uitdraaien) net zo lang tot je brug " normaal " ligt.....

ja maar moet ie nou in verhouding zo schuin blijven, want zo kocht ik m ook, toen stond ie ook een beetje scheef..

Orpheo
13 augustus 2005, 13:48
maakt toch niet uit....... :-?

het gaat erom hoe jij t lekker vind spelen. ik vind dat schuine klote omdat je dan niet even met je hand op de brug kan drukken en zo de snaren omhoog kan benden.

WICKED
13 augustus 2005, 20:13
he mensen, die schroef die hier aan de kant die naar beneden zit (rechts) staat nu veel verder dan de schroef aan de goede kant en die kant staat alsnog dieper dan de andere de:

http://www.filefarmer.com/WICKED/Foto80.jpg

er staat dus minder spanning op de linkerkant, je zou verwachten dat ie die dan hoger staat dan de linkerkand.

Hoe komt het dat ik die rechterkant maar niet omhoog krijg??

WICKED
13 augustus 2005, 23:00
dit is tot nu toe het resultaat:

http://www.filefarmer.com/WICKED/gitaar2.jpg

maar de schroeven staan nu wel zo:

http://www.filefarmer.com/WICKED/gitaar.jpg


is dat gezond?? :???:

WICKED
13 augustus 2005, 23:37
ik heb er genoeg van ik breng m naar de gitaarwinkel :D