PDA

View Full Version : preampbuisjes zelf vervangen?



A3
9 augustus 2005, 10:54
hallo iedereen,

ik had even een vraag, is het waar dat je preampbuizen zonder risico zelf kan vervangen? dus dat je ze er gewoon kan uittrekken, en er andere insteken, amp aanzetten en spelen maar? en moet de amp uit staan of op standby?

dat het met eindbuizen niet gaat weet ik.

thanx

adri

DREAMMACHINE
9 augustus 2005, 11:03
ja, alleen wel zelfde type zijn: dus ecc83 voor ecc83 etc.

taylor
9 augustus 2005, 11:21
ja amp moet uit staan,dan vervangen.

Negative K3 fan
9 augustus 2005, 11:27
en ze passen er nog op maar 1 manier in ook!

Rubber Soul
9 augustus 2005, 11:41
ja, alleen wel zelfde type zijn: dus ecc83 voor ecc83 etc.

volgens mij niet hoor, je kan een 12AX-7 (ECC-83) probleemloos vervangen door b.v een 12AY-7 of 12AT-7, is ook een veel gebruikte modificatie om de gain van je amp wat terug te schroeven

vester86
9 augustus 2005, 18:31
ja, alleen wel zelfde type zijn: dus ecc83 voor ecc83 etc.

dat gaat dus op als je tevreden bent over het geluid wat je hebt en niks anders zoekt..

deedee
5 november 2005, 10:19
effe dit topic weer omhoog halen hoor :wink:


Ik moet ook nieuwe pre-amp buizen kopen. Ze werden microfonisch. Ik heb even getest (potloodje tegen de buizen aantikken) en ze gaven allemaal een tik door de speaker heen, maar 1 buis gaf een duidelijk hardere tik. Moet ik ze nu allemaal vervangen of maar 1?
Het gaat hier alleen om de pre-amp buizen, de eindversterker buizen doen het allemaal nog goed.

Nu heb ik nog een tweede vraag, waar kan ik het best nieuwe buizen kopen? Kan dat gewoon bij elke gitaarboer, of kan ik ze beter bestellen over internet, en wat is dan een goede site?
Ik had even gezocht, en ik kwam op deze site, maar daar stonden allemaal verschillende ECC83/12AX7 buizen, maakt het wat uit qua klankkleur, of maakt het niets uit behalve kwaliteitsverschil?

link: http://www.kingaudio.nl/index.htm?index/boven.htm&index/menu.htm&buizenprijslijst/index.asp

deedee
5 november 2005, 10:29
ik heb even op www.drtube.com gekeken, en daar even gekeken welke buizen ze allemaal verkochten die in plaats van mij ecc83's kunnen (ik wil dezelfde soort buizen erin houden), en heb daar 2 gevonden.

De JJ Electronic ECC83S voor €9.50 en
de Svetlana 12AX7 voor €14.50

Is er behalve kwaliteitsverschil (neem ik tenminste aan, gezien de prijs) ook nog verschil in klankkleur? Hebben mensen ervaring met deze buizen?

Mitch
5 november 2005, 12:20
Hoezo worden je buizen microfonisch ? Bedoel je dat je er met spelen last van had of heb je uit voorzorg gecheckt en horde je overal een 'tik' ?
Is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.

pre amp buisjes.....voor de duidelijkheid: 12AX7 = ECC83. Kwestie vna verschil in Amerkikaanse en Europese naamgeving.
Er zit ontzettend veel verschil in klank en kwaliteit per merk, per jaartal: het is nog erger dan met wijn :D
Zo maar zeggen dat JJ's beter zijn dan EH's of Svets is gewoon niet te doen. Het is gewoon zo dat er ook veel verschil zit tussen buisjes onderling. Ik heb bijvoorbeeld wel eens uit één en dezelfde batch JJ's gehad waarvan er twee binnen een maand of drie al helemaal dof klonken terwijl de rest nog prima was :(
Sindsdien heb ik een leuke voorraad oude productie 12AX7's opgebouwd, zodat ik nooit meer nieuwe productie hoef te kopen. Oude productie is vrijwel altijd superieur aan nieuwe productie.

deedee
5 november 2005, 12:24
ok,
Het zit zeg maar zo, tijdens het spelen heb ik last van het microfonisch worden als ik op het clean kanaal speel met het master rond 5 begin ik het te merken.
Hier heb al eerder een topic over gemaakt, maar toen zat ik in de schulden, dus had ik geen geld.
Maar ik vroeg me dus nog af of ik 1 nieuw buisje moet kopen, of dat ik 4 nieuwe buizen moet kopen.

deedee
5 november 2005, 12:24
ok,
Het zit zeg maar zo, tijdens het spelen heb ik last van het microfonisch worden als ik op het clean kanaal speel met het master rond 5 begin ik het te merken.
Hier heb al eerder een topic over gemaakt, maar toen zat ik in de schulden, dus had ik geen geld.
Maar ik vroeg me dus nog af of ik 1 nieuw buisje moet kopen, of dat ik 4 nieuwe buizen moet kopen.

robzilla
5 november 2005, 12:41
Ik denk dat ik zelf JJ's ga bestellen voor mn pre-amp. Ik heb een JCM800 combo en die schijnen er wel goed mee te matchen. Ik ben opzoek naar een diepe, maar toch vrij strakke scheur. De clean moet gewoon lekker diep klinken..

deedee
5 november 2005, 12:43
ok, maar 1 of 4. Is het verstandig om verschillende merken pre-amp buizen in dezelfde pre-amp te zetten? Of moet ik gewoon 4 nieuwe buizen kopen? En hoort het dat je een kleine tik hoort (door de speaker) als je er met een potlood tegenaan tikt?

Mitch
5 november 2005, 13:10
Ja, je hoort altijd wat. Koop anders eerst twee buisjes. Eén om er straks in te stoppen, één reserve.
Qua klank is het eerste buisje het belangrijkst (da's het buisje dat het dichtst bij de input jack zit en het verst van de eindbuizen). Het simpelweg omwisselen van buisjes naar verschillende posities kan al verbetering opleveren.

deedee
5 november 2005, 13:11
thanx, ik weet genoeg. Ik haal de kapotte eruit, stop het eerste buisje op de plek van de kapotte, en stop de nieuwe op de plek van de eerste buis.

robzilla
5 november 2005, 13:17
Ik heb mijn JCM combo 2e hands gekocht. Hij begint steeds scheller te worden enzo, dus ik wil mn buizen eens vervangen. Ik heb laatst gekeken wat voor preamp buizen erin zitten en van de 5 buizen zitten er 4 verschillende merken in :roll: :lol:

Ik ga ze maar eens vervangen, ik heb geen idee hoelang alles er nu inzit en wat er precies inzit. Wel verstandig toch?

Ohja, kan het volume van je amp achteruit gaan door versleten eindbuizen?