PDA

View Full Version : Fender Jazzmaster (Japan) andere pickups?



PluueeR
8 augustus 2005, 15:56
Ik heb al een tijdje een Fender Jazzmaster (Japan). Maar ik vind dat het brug element te veel hoog heeft (zeker ook i.v.m. mijn Telecaster). Nu weet ik dat er Stratocaster pickups onder de brede kappen van mijn Jazzmaster zitten.

Ik ben hierdoor aan het kijken voor een ander brug element voor in mijn Jazzmaster. Bij Vox Humana zijn er twee stuks te koop, de SJM-1B Vintage Jazzmaster en de SJM-2B Hot Jazzmaster. Welke is de beste keus, hoe veranderd het geluid precies?

vulvasonic
8 augustus 2005, 18:49
Volgens mij is de Hot Jazzmaster de warmere versie met wat meer output. Een wat vleziger geluid dan de Vintage die meer het originele geluid van een Jazzmaster benadert.

Lucluc
8 augustus 2005, 19:11
Ik heb zowel de gewone vintage als de hot in een japanse jazzmaster gehad. Ik vind een combinatie van de twee niet goed uitpakken vanwege het enorme volume verschil. Ik heb het geprobeerd met hot in de brugpositie en de gewone vintage in de neckpositie.

Als je een flinke output wilt dan moet je voor een setje hot gaan en als je een meer traditioneel jazzmastergeluid zoekt, dan kan je het beste de 'gewone' vintage nemen.

Je kan ook nog eens kijken naar de antiquity pickups. Er zijn voor de jazzmaster twee types, I en II. De II's zijn iets helderder dan de I's.

Nog een optie is een combinatie van Quaterpound in de brug en een hot in de neck. Dat lijkt me een aardige combinatie, omdat de outputs meer bij elkaar liggen.

Fender heeft ook een amerikaans vervangingsetje en die kosten dacht ik 49 USD per stuk, de helft goedkoper dan de SD's. Ik vind de laatste persoonlijk iets mooier klinken.

Er zijn ook nog pickups van Novak en Lollar. Geen ervaring mee, maar het is misschien een optie.

Anavrin
8 augustus 2005, 19:27
hier kun je het verschil tussen die pups horen:
http://www.seymourduncan.com/website/SDToneWizard/tele.htm

Wabbie
8 augustus 2005, 21:24
oeh, die quaterpounders klinken wel erg lekker. Alleen heb ik het idee dat die japanse stock element net iets lekkerder scheuren, maar dat kan ook aan de distrotion van die soundclips liggen.
Toch maar eens gaan kijken of het niet tijd wordt om mijn Jazz te upgraden.

sonic_youth
8 augustus 2005, 21:37
Ik zit er ook aan te denken de pick ups in mn japanse jazzmaster te vervangen, maar kdenk dat ik voor de vintage ga.

PluueeR
9 augustus 2005, 08:12
Als je een flinke output wilt dan moet je voor een setje hot gaan en als je een meer traditioneel jazzmastergeluid zoekt, dan kan je het beste de 'gewone' vintage nemen.

Maar wat is het traditionele geluid van een Jazzmaster? Ik heb nooit op een Amerikaanse gespeeld dus zou het niet weten. Hoe zijn ze vergeleken met de Stratocaster elementen die er nu in zitten? Vetter, minder hoog?

Sound clips luister ik eigenlijk nooit naar aangezien je meestal niet weet op wat voor versterker het is opgenomen en hoe de instellingen waren.

Lucluc
9 augustus 2005, 13:38
Maar wat is het traditionele geluid van een Jazzmaster? Ik heb nooit op een Amerikaanse gespeeld dus zou het niet weten. Hoe zijn ze vergeleken met de Stratocaster elementen die er nu in zitten? Vetter, minder hoog?

Minder hoog denk ik niet, in ieder geval de nieuwe Fender pickups hebben nog steeds vrij veel hoog, de SD's vintage al veel minder en de antiquity I nog minder.

Het geluid van een jazzmaster pickup heeft wel wat weg van een humbucker, omdat ze ook ongeveer net zo breed zijn. Kan je niet eens in een winkel gaan proberen?

Wabbie
9 augustus 2005, 14:20
Ah, dus de traditionele jazzmaster elementen klinken dus nog meer richting humbuckers dan de japanse? Dat is dan wel en verbetering. Zal binnenkort eens in enschede kijken of ze een Amerikaanse jazz hebben hangen, volgens mij niet namelijk.

PluueeR
9 augustus 2005, 14:43
Minder hoog denk ik niet, in ieder geval de nieuwe Fender pickups hebben nog steeds vrij veel hoog, de SD's vintage al veel minder en de antiquity I nog minder.

Het geluid van een jazzmaster pickup heeft wel wat weg van een humbucker, omdat ze ook ongeveer net zo breed zijn. Kan je niet eens in een winkel gaan proberen?

Dan denk ik dat de SD Vintage is wat ik zoek. Top!

PluueeR
9 augustus 2005, 14:44
Minder hoog denk ik niet, in ieder geval de nieuwe Fender pickups hebben nog steeds vrij veel hoog, de SD's vintage al veel minder en de antiquity I nog minder.

Het geluid van een jazzmaster pickup heeft wel wat weg van een humbucker, omdat ze ook ongeveer net zo breed zijn. Kan je niet eens in een winkel gaan proberen?

Dan denk ik dat de SD Vintage is wat ik zoek. Top!