PDA

View Full Version : gitaarhout



mozer
8 augustus 2005, 13:52
voor mijn gitaarprojecten zoek ik hout voor topdecks en backs.
waar kan ik dan het best ( voordelig ) heen. Ik woon namelijk in zuid-Friesland.

fred dons
8 augustus 2005, 14:00
Erik van de Haar (niet echt in de buurt, IJsselstein)
dichter in de buurt Heinz guitars (niet echt goedkoop)

mozer
9 augustus 2005, 10:58
haar heb ik gemaild maar heeft geen fichte en cedar meer. Op verdere aanvraag reageerd hij niet sinds 10 juli.

bij heins ben ik al een hele tijd niet meer geweest maar dit omdat de laatste keer dat ik er was mij werd verteld dat zij geen hout meer verkochten, alleen voor eigen gebruik voor heins gitaren......
mischien is het weer veranderd ?

gr.
michiel

fred dons
9 augustus 2005, 11:10
Erik was bezig met een verhuizing en ging ook nog op vakantie dus dat kan kloppen dat hij niet op mails reageert op dit moment

het je de amsterdamse fijnhouthandel al geprobeerd ?

mozer
9 augustus 2005, 11:27
nee. da's best ver weg en mijn o.v. is nu niet geldig.
wel ben ik eens bij de Arnhemse fijnhouthandel geweest ( omdat ik toen in arnhem stage liep ).
ik vraag me wel ens af wat voor hardhout er bij de doe-het-zelf winkels wordt aangeboden, enig idee ?
het lijkt op mahonie. en de multiplex van Okoumé dat is toch net zoiets als een gelamineerde top ?

mozer
9 augustus 2005, 11:36
nee. da's best ver weg en mijn o.v. is nu niet geldig.
wel ben ik eens bij de Arnhemse fijnhouthandel geweest ( omdat ik toen in arnhem stage liep ).
ik vraag me wel ens af wat voor hardhout er bij de doe-het-zelf winkels wordt aangeboden, enig idee ?
het lijkt op mahonie. en de multiplex van Okoumé dat is toch net zoiets als een gelamineerde top ?

fred dons
9 augustus 2005, 11:42
praxis heeft inderdaad soms mahonie in zijn hardhout selectie maar over het algemeen is het hout bij hun of niet goed gedroogd of in de verkeerde maat. (het mahonie was toevallig wel goed)

ik zou overigens voor triplex gaan en niet de multiplex van praxis omdat ze in ieder geval voor het oog mooiere houtsoorten voor gebruiken en het hout wat flexibeler is

je zou ook bij de kleinere lokale doe het zelf winkels kunnen proberen, die hebben soms ook wel wat mooi hout voor meubelbouw liggen wat afhankelijk van de maat ook geschikt is (probeer anders de gouden gids voor meubelmakers?)

mozer
9 augustus 2005, 12:26
ok zal ik doen.
bedankt

MrGroove
9 augustus 2005, 23:07
Ik ben laatst naar http://www.inlands-hout.nl/ gegaan. Soms heeft hij ook wat rest planken.

Mattia
12 augustus 2005, 12:01
Lionguitars heeft best wel wat mooi spul liggen, maar is niet echt om de hoek.

Wat ik zelf zou doen in dit geval: uit Italie en/of Spanje en/of de VS laten komen. Italie (riwoods.com) voor mooie Euro Spruce, wel vragen of ze een ouder (voorgaande jaren) stuk willen selecteren als je snel aan de haal wil. Voor achterblad/zijkanten en vanalles en nogwat zijn de spaanse suppliers zoals Madinter.com en Maderasbarber.com zeer voordelig geprijsd, je moet misschien wat meer werk verrichten voor ze 'af' zijn (Rivolta kan de stukken op dikte brengen). Het zijn allemaal profs, shipping binnen Europa is niet al te erg, en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit. Ik heb eigenlijk alleen maar goeds te melden. Ja, zelf uitzoeken is leuker, maar het levert lang niet altijd beter of goedkoper hout op. Wees precies in je beschrijving van wat je wil, en het resultaat zal er waarschijnlijk alleen maar beter op worden.

Jimb
15 augustus 2005, 13:04
Ik ben laatst naar http://www.inlands-hout.nl/ gegaan. Soms heeft hij ook wat rest planken.

goh :P

mozer
15 augustus 2005, 14:20
inlands hout in burgum, da's nog eens te doen.
bedankt voor de tip.
heeft hij ook zoiets als een stukjeszolder o.d. ?

gr.
michiel

dr-dré
21 augustus 2005, 00:49
hoi..... ik berijp jullie niet je kan toch ook gewoon een stuk eikenhout uit een oude kast nemen klinkt echt goed en komt nog uit nederland ook harthout maakt een meer hardere toon. wat zachter hout klinkt meer gibson achtig :)

nickbongers
21 augustus 2005, 01:48
eiken is volgens mij geen goed toonhout

Daniël_san
21 augustus 2005, 08:53
klopt ja.

Daniël_san
21 augustus 2005, 08:55
hoi..... ik berijp jullie niet je kan toch ook gewoon een stuk eikenhout uit een oude kast nemen klinkt echt goed en komt nog uit nederland ook harthout maakt een meer hardere toon.

Eiken klinkt kut.


wat zachter hout klinkt meer gibson achtig :)

Onzin, weet jij hoe hard mahonie is?