PDA

View Full Version : .012-.054 - .010-.047???



filankas
8 augustus 2005, 10:13
Hallo,
Mijn gitaar (Crafter D6/N) heeft vanaf dat ik hem kocht 0.12-0.54 Elixir snaren (light). Ik wil graag op 0.10-0.47 snaren (extra light) gaan spelen, kan ik die er zomaar opzetten zonder problemen? Zo nee, kan ik wel zonder problemen op .011-.052 snaren (custom light) gaan spelen?

Alvast bedankt!!

belg
9 augustus 2005, 07:14
Zwaarder spelen, 0.12-0.54 heeft als voordeel dat je meer kracht ontwikkeld, heb je later alleen maar profijt van. Klinkt ook beter op de meeste gitaren. De experts hier zullen wellicht wijzen op het feit dat er ook gitaren zijn die met ultra-light beter klinken.
denk toch dat je beter wat zwaarder kan spelen en dan evt daarmee je gitaar goed moet laten afstellen, zodat je vingers het ook nog overleven.

Ik kijk bij snarenwissels altijd even langs mijn nek, en heb ook als beginneling gewoon geprobeerd mijn hals af te stellen. Heb deze sites als leidraad genomen hierbij:

www.westerhaven.nl

www.frets.com

Over rommelen aan je gitaar zijn de meningen trouwens hopeloos verdeeld.....

Kim Wilson
9 augustus 2005, 14:23
Het kan wel, mits je een halspen hebt, en zodoende de actie kunt afstellen.

Is ie semi-akoestisch? Gebruik je hem uitversterkt, voor solo's? In een band? Of gebruik je hem als kampvuurgitaar, of ter opluistering van een verjaarspartijtje?
Indien het laatste geval is, zou ik het persoonlijk niet doen. Een akoestische gitaar heeft nou eenmaal vrij dikke snaren nodig om een beetje vol te klinken. Met dunnere snaren neemt ook het volume en sustain af.
Een akoestische gitaar is IMO ook een ander instrument dan een elektrische. Op een ac. speel ik meer begeleiding, accoorden e.d., terwijl ik met een elek. ook solo's speel.

Maar ik heb dan ook 013 op mijn western, en daar speel je geen solo's mee. :-D

belg
9 augustus 2005, 18:10
Met de halspen stel je beter de actie niet af, alleen de hals qua bolling, zie westerhaven.nl.....

En solo kan je zeker wel met 0.13 spelen, kost je alleen wel veel pijn en moeite om de vingers te wennen.

Je kan ook silk+steel snaren proberen, zijn een zegen voor je vingers, klinken ook goed maar gaan qua klank niet zo lang mee. Verder wellicht gecoate snaren, zijn ook iets zachter...
En anders gewoon voor dunnere gaan...