PDA

View Full Version : Twee Marshall tops aansluiten op één speaker??



wille525
8 augustus 2005, 09:43
Twee Marshall tops aansluiten op één speaker??

Weet iemand of het mogelijk is om twee marshalls (een JCM800 50 watt-top en een Marshall Artist 3203 30 watt-top) op één Marshall 1960a box aan te sluiten.
Stel, ik stel beide versterkers in op 16 Ohm, vervolgens sluit ik ze beide aan op m'n 1960a box. Deze box stel ik ook in op STEREO, waardoor beide inputs ook op 16 Ohm komen te staan. Vervolgens wil ik een Boss CH-1 gebruiken om mijn gitaar geluid naar de twee tops stereo te sturen. Volgens mij werkt dit wel, maar ik wil niet de hele boel opblazen…

Rubber Soul
8 augustus 2005, 10:01
op deze manier delen de tops het cabinet en niet je speakers.

2 speakers zijn voor de ene top en 2 voor de andere, dit werkt prima met een chorus of A/B switch, alleen als je 'ge-miced' wordt moet je niet vergeten er 2 microfoons voor te zetten.

almarvk
8 augustus 2005, 10:08
Morley heeft daarvoor een A/B switch gemaakt speciaal voor buizenversterkers. Prijs ligt hiervan rond de 150 dollar als ik het goed heb.

cosmos
8 augustus 2005, 10:15
Stel, ik stel beide versterkers in op 16 Ohm, vervolgens sluit ik ze beide aan op m'n 1960a box. Deze box stel ik ook in op STEREO, waardoor beide inputs ook op 16 Ohm komen te staan.

Volgens mij heb jij dan een andere 1960a kast als ik. Als ik die van mij op stereo zet, staat er namelijk op beide inputs 8 ohm.

Rubber Soul
8 augustus 2005, 10:18
Morley heeft daarvoor een A/B switch gemaakt speciaal voor buizenversterkers. Prijs ligt hiervan rond de 150 dollar als ik het goed heb.

Met de setup van de topicstarter is een gewone A/B van een eurootje of 30 van b.v. Boss voldoende, die jij bedoeld heb je nodig als 2 tops 1 speaker of speakeringang moeten delen. Radial engineering maakt die dingen (Switchbone) en volgens mij Ted Weber ook..

wille525
8 augustus 2005, 10:40
op deze manier delen de tops het cabinet en niet je speakers.

Hiermee bedoel je dus dat het wel kan? En dat je ook echt stereo speelt over je cabinet (linkse speakers vs rechter speakers)...

Rubber Soul
8 augustus 2005, 10:52
ja hoor, in feite heb je nu 2 aparte 2X12 cabinets in 1 behuizing.

Unicron
8 augustus 2005, 13:42
Zo'n marshall box op stereo levert 2x 8ohm op! Zet je tops dus niet op 16 ohm, anders loop je kans ze te beschadigen.

Verder moet dit prima werken, ik denk alleen niet dat het mooi gaat klinken omdat de box gewoon binnenin open is, de geluiden van beide versterkers gaan elkaar in de weg zitten. Als er een schot tussen beide helften zou zitten heeft het meer zin denk ik.

Ik zou gewoon sparen voor nog een 4x12", kost tweedehands zo'n 350 euro en ziet er ook nog eens erg stoer uit, zo'n full stack.

Rubber Soul
8 augustus 2005, 13:53
als je met een chorus beide versterkers tegelijk gaat gebruiken heb ik ook m'n twijfels in dat geval zou ik 2 aparte cabinets nemen (heb je ook nog een veel mooier stereo effect als je ze uit elkaar zet), als je ze apart gaat schakelen met een A/B (b.v. de ene top voor clean/crunch en de andere voor leads) dan is het wel een goede oplossing, maar het gaat er uiteraard om wat jij het beste vind klinken!

Debaser
8 augustus 2005, 22:43
vraag :
is het niet zo dat je je versterker kan slopen als je hem aansluit zonder speaker ?

in geval van AB switch : als je nu de A-amp gebruikt zit de B-amp zonder speaker ...

EpiCenturiesAWAy
8 augustus 2005, 22:47
Neen want hij zijt dz'n cab in stereo dus kan hij 2 2x12's gebruiken. Dus heeft elke amp 2 speakers

Rubber Soul
8 augustus 2005, 22:51
vraag :
is het niet zo dat je je versterker kan slopen als je hem aansluit zonder speaker ?

Yep, dan sloop je de boel, de versterker zonder speaker(s) kan z'n vermogen niet kwijt..

het is trouwens niet de 'SWITCHBONE' maar de 'HEADBONE' van Radial Engineering.

op de link hieronder staat wat het principe is+ wat technische info:

http://www.tonebone.com/tbone-headbone-vt.htm

Debaser
9 augustus 2005, 10:51
de versterker zonder speaker(s) kan z'n vermogen niet kwijt..
Ok duidelijk ...
is dit alleen bij buizenamps ?

imlikeajungle
9 augustus 2005, 13:28
is die headbone de enige manier om 2 heads op een kast aan te sluiten, als de tops de volledige kast willen gebruiken?

edit:


Hit the footswitch and the Headbone toggles the guitar signal from one amp to the other, disconnects the speaker and diverts the signal to a load resister, reconnects the speaker to the second head and turns on the guitar, all in quick succession.

hoor je dat trouwens?


even when power is disconnected, the Headbone will automatically default to a ‘head-1 to cabinet’ status, ensuring a constant and safe load on the amplifier.

en wat met head 2 dan?