PDA

View Full Version : Stevie Ray SOund



jeroenuiteindhoven
8 augustus 2005, 09:30
OK, hij speelt over in serie geschakelde Tubescreamer en strat uiteraard geloof ik, en hoef ik niet zijn perfecte sound te hebben, maarrrr wat ik graag wil weten....

Als ik een beetje die sound wil benaderen en ik heb een positie vrij in de BRUG van mijn FENDER MUSTANG, wat voor pick-up is dan een goede optie om degene die er nu inzit ( en dat is voor mij echt niks, geen power, veel te iel ) te vervangen.....

Ik zat te denken aan een Quarterpounder van Seymour Duncan, of een Little '59....

Maar als er betere opties zijn dan laat maar weten :)

telecastermaster
8 augustus 2005, 10:35
Beter optie: gebruik je HALS element!!

O ja, SRV gebruikte single coils! Met humbuckers kom je d'r helemaal niet! :roll:

Suggestie: Fender Texas Specials single coils

jeroenuiteindhoven
8 augustus 2005, 10:42
Ja, maar over mn hals element ben ik zeer tevreden, dus die wil ik niet vervangen....

Om de gitaar voor wat meer dingen te gebruiken wil ik het hals element vervangen voor een vettere agresievere waar ik meer mee kan scheuren.
(overdriven)

Negative K3 fan
8 augustus 2005, 15:46
uhh een van zandt of een texas special of een fralin of een GFS of een weetikveel

jeroenuiteindhoven
8 augustus 2005, 16:35
Ik heb er niet echt verstand van, zijn dit types of verschillende merken!?

BE SPECIFIC :P

Wederom dankuwel!

X-Pensive Wino
8 augustus 2005, 17:08
stevie's sound zat em in zijn vingers

Steven5446
8 augustus 2005, 18:12
Er zijn een aantal dingen waardoor je de srv sound kan benaderen...

- versterker (Fender/Dumble)
- tubescreamer (Ibanes TS808)
- dikke snaren(011 bijvoorbeeld.../SRV speelde met 013)

Wat betreft elementen zijn er meerdere mogelijkheden. Er is een gerucht dat vanZandt sr zijn originele 59' pickups opnieuw her-wonden (raar woord) zou hebben. Momenteel zijn er veel pickup fabricanten die de SRV sound zeggen te hebben.... van Zandt, Lindey Fralin (vintage hot), Rio Grande, zelfs fender Texas specials.

belangrijkste is echter zoals al eerder werd gezegd, het zat in zijn vingers, timing...feel etc etc

vulvasonic
8 augustus 2005, 18:44
Ik zat te denken aan een Quarterpounder van Seymour Duncan, of een Little '59....



Een little 59 is niet echt aan te raden. SRV had een typisch single-coil geluid. De little 59 is een humbucker die bij gebruik van overdrive of een flink overstuurde versterker echt geweldig klinkt, maar mijlenver verwijderd staat van het geluid van SRV, dat veel cleaner is.

Het is al gezegd en ik zeg het ook maar even; SRV is meer dan een set dikke snaren, een strat, een tubescreamer en een Fender versterker. Ik kan best een leuke deun spelen, maar als ik over SRV's setje mocht spelen zou ik waarschijnlijk klinken als Peter Buck van REM.

Lucluc
8 augustus 2005, 19:17
Ik kan best een leuke deun spelen, maar als ik over SRV's setje mocht spelen zou ik waarschijnlijk klinken als Peter Buck van REM.

En daar zou ik HEEL blij mee zijn :-D :-D :-D

jeroenuiteindhoven
8 augustus 2005, 20:08
Haha.....Peter fuckin BUCK!

Maar idd, maar het gaat me dan ook niet om het naspelen van de stijl, maar meer om de vette sound.

Ik heb idd een Fender Twin, een TS9 en 0.11 dus ben al een eind op weg.

Ik ben er al een beetje wijzer van geworden, maar als iemand echt specifieke singel coils weet dan let me know!

Tnx agian!

vulvasonic
8 augustus 2005, 21:12
Ik heb hele goede dingen gehoord over de Fender Texas Specials. Zou het ultieme SRV-geluid moeten geven.

Orpheo
8 augustus 2005, 23:58
over een andere zwaar overwonden pickup denk ik...

als ik ooit OOIT nog eens een strat koop, wordt t de SRV sig (of laat bouwen, weet ik nog niet :) ) vanwege de feel en sound. maar ik gooi er wel ff een andere slagplaat op. dat grote SRV-sign erop maakt m fuckin lelijk (maar wel accuraat..)

Kim Wilson
9 augustus 2005, 08:05
Voor de SRV-sound ben je volgens mij geen brugelement nodig. Bij blues wordt 8 van de 10 keer met het halselement of een combi van twee pups gebruikt, nooit alleen brug-pu. Ook Stevie speelde op het halselement (d8 ik).

edwinfe
11 augustus 2005, 11:29
Ik ben zelf van plan deze te kopen.

http://cgi.ebay.de/TEXAS-TWANGER-Stratocaster-Pickup-set-for-Strat_W0QQitemZ7316764034QQcategoryZ46681QQssPageN ameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem

Goedkoop en die gast schijnt goed spul af te leveren.

Kijk maar in het rijtje http://stores.ebay.de/Davids-Guitar-Pickups_W0QQssPageNameZVIStoreHeaderLinksQQtZkm?

Hij heeft ook SRV set voor 90 E.

Edwin.

ReinoutV
11 augustus 2005, 13:39
Voor de bijtende sound van bijvoorbeeld Pride 'n Joy kun je ook heel goed je middelste single gebruiken. De krijsende solo's, zoals bijvoorbeeld Little Wing, kan je wel goed je brugelement gebruiken, dit moet wel een single coil zijn. Ik heb zelf heel goede ervaringen met een set Fender Custom Shop Fat 50's in mijn Blade R4. Overwonden singles doen het altijd goed voor het SRV geluid, kraken moet die versterker :).

Fenderstrat
11 augustus 2005, 17:19
Van Zandt vintage plus, perfecte srv sound in combinatie met dikke snaren, 2 vibroverbs en een oude strat.