PDA

View Full Version : Wat zou ik het beste kunnen doen?



NeeraDJ
7 augustus 2005, 19:56
Ik was van plan een POD XT aan te schaffen, maar aangezien ik mijn eigen versterkers wil gaan gebruiken en ook bas en zang op wil gaan nemen vroeg ik me af wat ik het beste kan doen. Ik heb het er met Cubensis over gehad op msn, en hij raadde mij aan hier verder te vragen. Mijn eerste plan was een M-Audio Firewire 410 usb unit en SM57 of NT1A aan te schaffen omdat ik die toch wel erg goed vond klinken vergeleken met duurdere mics.

Ik ben er niet achter welke geluidskaart ik heb, ik kom niet verder dan Realtek AC97 wat schijnbaar een driver is.

Wat betreft software zat ik aan Adobe Audition te denken. Mijn doel is om gewoon op goede kwaliteit op te nemen, zo trouw mogelijk, geen dof geluid of noise, ik begrijp echter heel goed dat ik niet erg ver kom als het eindresultaat niet goed wordt gemixed. Ik weet vrijwel niets van opnemen dus ik hoopte dat jullie mij hierbij konden helpen.

Bedankt!

Han S
8 augustus 2005, 00:25
Adobe Audition is okay, wat microfoon betreft zou ik liever de Studio Projects B1 adviseren. Dit is een neutraal klinkende groot membraan condensator, je hebt daar wel fantoomvoeding voor nodig, maar die zou je ook nodig hebben met de NT1A.

Deze B1 doet het goed op gitaar en bas amps en op de meeste vocalen. Deze mic kost 119 euro inclusief BTW.

Als je meer budget hebt weet ik wel een betere microfoon voor je, maar de B1 is een goed werkpaard.

Als je geen fantoomvoeding hebt zul je een dynamische microfoon moeten gebruiken en de SM57 is dynamisch, maar persoonlijk gebruik ik hem nooit. Voor gitaar, bas en zang zou ik kiezen voor een Sennheiser, de MD421 of MD441, tweedehands is daar redelijk aan te komen.
Of een Beyer M88, doet het ook perfect op vocalen, gitaar en bas amps.

Er zijn nog wel veel meer mics die het allemaal beter doen dan de SM57 IMHO maar dat is mijn persoonlijke mening, ik ben nooit tevreden geweest met de SM57, het geluid komt nooit verder dan redelijk, terwijl de MD421 het ongeveer overal prima op doet.

robzilla
8 augustus 2005, 00:30
Ik zit zelf ook een beetje rond te kijken. Een interface is wel makkelijk denk ik, met de firewire of usb connectie. Wat is nou, voor een gelimiteerd budget, het beste? Of een losse geluidskaart met mic preamp, of een interface waar al een preamp inzit.

Wat zouden jullie doen?

Han S
8 augustus 2005, 00:40
Daar moeten Harrie of Bert even op reageren, ik ben meer een analoog diehard. Ik heb zelf een Terratec DMX6fire geluidskaart en die heeft wel een microfoon pre, maar geen fantoom.

Voor mij geen probleem want ik heb vier mengtafels met fantoom. Je zou het beste misschien een goede geluidskaart kunnen gebruiken in combinatie met een echt goede stand alone mic pre, een microfoon voorversterker dus.

Maar Harrie en Bert weten meer van die digitale dingen.

bert k
8 augustus 2005, 00:54
Je moet goed bedenken hoe je wil gaan opnemen. Als je gewoon zelf alle partijen wilt inspelen heb je niet veel in- en uitgangen nodig.
Diet M-audio Firewire doos die je noemt heeft 8 uitgangen. Veel te veel! Of wil je je opnames achteraf naar een 8 sporen recorder sturen? Twee uitgangen is genoeg, gewoon stereo, aangezien je het mixen in de computer doet.
Dit http://feedback.nl/nieuw/productwin.php?producttype=afdeling&id=4211 is misschien leuk, heel simpel, maar je kan er alle mee, zolang je in je eentje bent. En het is een stuk goedkoper.
Je kan ook een interne kaart kopen. Twee sporen in, twee uit, klaar. M-audio audiophile 24/96 is 99 euro, maar dan heb je geen fantoomstroom, dus dan moet je weer een extra mengtafeltje kopen.
Kijk ook eens naar USB kastjes, zijn er ook zat van. Ik heb zelf deze: http://feedback.nl/nieuw/productwin.php?producttype=afdeling&id=1927 Bevalt prima.

robzilla
8 augustus 2005, 00:55
Daar moeten Harrie of Bert even op reageren, ik ben meer een analoog diehard. Ik heb zelf een Terratec DMX6fire geluidskaart en die heeft wel een microfoon pre, maar geen fantoom.

Voor mij geen probleem want ik heb vier mengtafels met fantoom. Je zou het beste misschien een goede geluidskaart kunnen gebruiken in combinatie met een echt goede stand alone mic pre, een microfoon voorversterker dus.

Maar Harrie en Bert weten meer van die digitale dingen.

Thnx Han,

Ik heb laatst wat geprobeerd op te nemen via de di out van mn JCM800, rechtstreeks in de onboard kaart van mn moederbord (Asus A7N8X Deluxe). Dit klonk echter heel erg slecht, clean was wel redelijk, maar overdrive geluiden klonken echt zwaar slecht.

Han S
8 augustus 2005, 01:58
Daar moeten Harrie of Bert even op reageren, ik ben meer een analoog diehard. Ik heb zelf een Terratec DMX6fire geluidskaart en die heeft wel een microfoon pre, maar geen fantoom.

Voor mij geen probleem want ik heb vier mengtafels met fantoom. Je zou het beste misschien een goede geluidskaart kunnen gebruiken in combinatie met een echt goede stand alone mic pre, een microfoon voorversterker dus.

Maar Harrie en Bert weten meer van die digitale dingen.

Thnx Han,

Ik heb laatst wat geprobeerd op te nemen via de di out van mn JCM800, rechtstreeks in de onboard kaart van mn moederbord (Asus A7N8X Deluxe). Dit klonk echter heel erg slecht, clean was wel redelijk, maar overdrive geluiden klonken echt zwaar slecht.

Klopt, een distorted amp direct opnemen klinkt nergens naar, gewoon een microfoon voor de speaker, een MD421 voor een agressief geluid, een M88 voor een compact geluid of een SM57 voor een dun geluid. Een LDC (groot membraan condensator) kan ook goed werken.

NeeraDJ
23 augustus 2005, 22:30
Thanks ik ga denk ik voor de Sennheiser MD421 (ben er nog niet helemaal uit) Han S, en ik zal de units even moeten vergelijken Bert. Een vriend van mij gaat namelijk ook nog wat bassen.

harrie-beton
24 augustus 2005, 09:24
als je alles achterelkaar gaat opnemen heb je aan 2 sporen genoeg.
229 euro voor Tascam Us122 Usb Interface

* USB MIDI/audio interface
* 2 analoge mic/line-in met fantoom voeding
* 1 MIDI in/out
* Tijdelijk met GRATIS Cubase LE
(http://www.tonika.nl)

Als je meer sporen TEGELIJK op wilt nemen dan 2 moet je flink investeren in geluidskaart maar ook extra microfoons en mengtafels enzovoort.

harrie-beton
24 augustus 2005, 09:28
je kunt ook voor 99 euro bijvoorbeeld een pci kaartje kopen (m audio of terratec)
Dan met een los mixertje van Behringer/ Spirit / Yamaha / Phonic.

Vergeet kabels niet... En statief