PDA

View Full Version : Gitaar Voor Mijn Zoon



Pietersen
7 augustus 2005, 16:56
Mijn zoon wil gitaar gaan spelen en is helemaal verkikkert op 1 gitaar maar ik vindt het allemaal maar begrotelijk, en om nou veel geld uit te geven aan iets dat hij na een paar maanden niet meer leuk vindt is zonde.
Mijn zoon heeft nu zijn oog laten vallen op een 2de hands Epiphone met marshall versterker maar ik weet niet of dat goed is voor de prijs
Welke gitaren kunnen aangeraden worden en ook welke versterkers.

Pietersen

deedee
7 augustus 2005, 17:01
wat wil hij gaan spelen?
linkje naar de advertentie?

deedee
7 augustus 2005, 17:04
oja, kijk ook effe in de FAQ bij gitaren onder 250 euro of bij 250-500 (zelf maar kijken wat je er aan uit wilt geven).
Kon je zelf toch ook wel bedenken om daar effe te kijken. Natuurlijk is het niet raar om effe een vraag te stellen over iets dat je gezien hebt, maar stuur dan wel effe het linkje of geef wat info over de modellen. :roll:

olaf reijnders
7 augustus 2005, 17:25
Wat voor een Marshall is het? Welk model Epi? Wat is de vraagprijs? Allemaal belangrijke info om er een oordeel te vellen. Dus...... :???:

robert-gitarist
7 augustus 2005, 17:56
Ik dacht dat die FAQ duidelijk genoeg was...
Pff hoevaak zijn deze vragen wel niet voorbij gekomen.

1. wees duidelijk
2. Lees de FAQ
3. Gebruik eens een zoek functie,ding is er niet voor jan lul.

Zo moeilijk zijn deze dingen toch niet.
We hebben dit soort vragen echt tig keer beantwoord.speciale FAQ voor gemaakt en al :o


Nu terug tekomen op je vraag.
Epiphone is over het algemeen goed.
Mits het een spcial serie is,die zijn minder.Je hebt hele goeie Epiphone modellen maar ook zware bagger heb je er tussen zitten.Kijk dus goed uit.
Marshall is ook altijd wel goed.Zelf ben ik niet kapot van de MG serie maar wel van de oude valvestate series.
Maar wat wij willen weten om je vraag te kunnen beantwoord is het volgende:
Welke stijl wilt je zoon spelen
Wat voor een Epiphone is het
en wat voorn marshall is het+prijs van de set.
Als we dit allemaal weten komen we al een heel eind.

Nocki
7 augustus 2005, 20:15
Even lief doen he....


Wat belangrijk is om te zorgen dat hij blijft spelen is hem dat te geven wat zijn doel wordt. houdt hij van de shadows (zal wel niet) dan geet je m een fender achtige gitaar. houdt hij van metal dan een ander type. ook de versterker is erg belangrijk. zelf koop ik vaak beginnerssetjes die leuk waren maar niet het geluid gaven waar de persoon in kwestie naar op zoek was. daardoor heb ik dan goedkope setjes en hun een hoop geld uit gegeven. de juiste vraagstelling hier is dus belangrijk

wat zijn zijn helden? naast de vorige vragen erg belangrijk.

epi en marshall zijn erg leuk. maar er zijn heel veel marshalls.

olaf reijnders
7 augustus 2005, 20:27
wat zijn zijn helden? naast de vorige vragen erg belangrijk.

Gitaristen, waarschijnlijk. :wink: :lol:

Rock n' sad
7 augustus 2005, 20:39
ik zou hem alles nieuw kopen :

een dean evo xm : goede gitaar voor 100 € !!!
Vox ad30 : all round versterker voor 250 €

hansoonk
7 augustus 2005, 20:58
Als versterker zou ik inderdaad een modellingversterker kopen, bijvoorbeeld een Vox ad15 of ad30. De versterker is namelijk heel bepalend voor het geluid van de gitaar en met zo'n modelingversterker heb je meteen het hele arsenaal in huis van jazz, blues, rock tot metal. Je praat dan over een kleine 200 Euro, waar je jaren wat aan hebt.

De keuze van de gitaar zelf is veel persoonlijker en je voorkeur ontwikkelt zich vrij snel als je gaat spelen, anders gaat luisteren naar muziek en meer let op welke gitaar je held nu eigenlijk speelt. Ik zou daarom even goed nagaan welke band/muziek hem het meest aanspreekt, welke gitaar daarin voorkomt en proberen daar een goede tweedehands van op de kop te tikken. Dit heeft het voordeel dat je hem weer kunt verkopen als hij wat beter wordt of een andere voorkeur ontwikkelt.

deedee
7 augustus 2005, 20:59
ik zou hem alles nieuw kopen :

een dean evo xm : goede gitaar voor 100 € !!!
Vox ad30 : all round versterker voor 250 €

er wordt nu dus al een paar keer gezegd dat we eerst meer moeten weten over wat z'n zoon wil gaan spelen/wat z'n helden zijn enz...
:roll: :roll: :roll: :-? :-? :-?

Pietersen
7 augustus 2005, 21:17
Mijn zoon is metalliefhebber en luisterd naar bands als: Murderdolls, Nirvana, Guns N Roses, Slipknot enzovoort.
Zijn held(en) zijn onder andere Slash :???: , Joey Jordison en Kirk Hammet (goed gespeld??).

De gitaar die hij op het oog had is een zwarte Epiphone Les Paul, Link naar advertentie:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/50800.htm

maarten69
7 augustus 2005, 21:23
Die Zwarte les paul is een special, die dingen zijn crap. Met marshall zit je voor een beginners versterker met een valvestate niet verkeerd, zoon les paultje kost nieuw ongeveel 150 euro dus die deal is niet verkeerd

deedee
7 augustus 2005, 21:23
dan is het geloof ik wel een leuk dealtje, maar ik zou wel meer reacties afwachten en niet alleen mij geloven, want er zijn mensen die er veel meer vanaf weten.

Oja, ik zou proberen wel iemand mee te nemen die gitaar kan spelen naar de verkoop, weet je tenminste zeker dat je niet wordt opgelicht

SL-3
7 augustus 2005, 21:26
Zorg dat je bij de goedkope ibanezen uit de buurt blijft.

Ook de dure trouwens :

Ibanez == brandhout


Ik zou kijken naar een 2e hands Charvel. die zijn voor een relatief lage prijs te krijgen en je hebt meteen een kwalitatief goed en veelzijdig instrument waar je nog flink wat jaren van kan genieten.

deedee
7 augustus 2005, 21:32
Ibanez == brandhout

jij wilt ruzie hier? :-D

Vampire
7 augustus 2005, 21:42
Ik ben begonnen met een Yamaha Pacifica 120S en een Cube30 van Roland, ik speel wel redelijk dezelfde muziek (toen wel in ieder geval :) ). Als je hier tweedehand naar zoekt, ben je voor zo'n 200 a 250 euro uit. Vooral die versterker is een aanrader, daar kan hij wel mee doen wat hij wil, voor de gitaar kan hij eventueel zo'n epi halen, die zijn ook wel goed.

Ik zou het zelf 2e hands kopen, als je echt bang bent dat hij er mee zou kunnen stoppen. tweedehands is net zo goed als nieuw 99% van alle keren en toch een stuk goedkoper.

En hem vooral pushen iedere dag muziek te maken, minstens een half uurtje, hoe vaker je bezig bent, hoe meer je leert, hoe leuker het wordt! :wink: Stimuleren van je kinderen vooral op dit gebied is altijd belangrijk!

robert-gitarist
7 augustus 2005, 21:54
Zorg dat je bij de goedkope ibanezen uit de buurt blijft.

Ook de dure trouwens :

Ibanez == brandhout


Ik zou kijken naar een 2e hands Charvel. die zijn voor een relatief lage prijs te krijgen en je hebt meteen een kwalitatief goed en veelzijdig instrument waar je nog flink wat jaren van kan genieten.

Kerel is gelul over Ibanez.
Charvel is wel okee..ik heb een donker rode Charvel gehad en een Ibanez RG,en die RG deed niet onder voor een Charvel...
Niks mis met Ibanez...prima om mee tebeginnen...

Pietersen
7 augustus 2005, 22:03
ik hoor veel positiefs hier maar zit mijn zoon bij het rechte eind wat betreft die gitaar en versterker?

Raffel
7 augustus 2005, 22:06
Zorg dat je bij de goedkope ibanezen uit de buurt blijft.

Ook de dure trouwens :

Ibanez == brandhout


Ik zou kijken naar een 2e hands Charvel. die zijn voor een relatief lage prijs te krijgen en je hebt meteen een kwalitatief goed en veelzijdig instrument waar je nog flink wat jaren van kan genieten.

Heb nu eens het lef die mening te onderbouwen. Je wordt keihard de grond in geboord.

Cubensis
7 augustus 2005, 22:07
jezus mensen, leer shakeel nou eens gewoon negeren :D

Grungekid
7 augustus 2005, 22:13
Mijn zoon is metalliefhebber en luisterd naar bands als: Murderdolls, Nirvana, Guns N Roses, Slipknot enzovoort.
Zijn held(en) zijn onder andere Slash :???: , Joey Jordison en Kirk Hammet (goed gespeld??).

De gitaar die hij op het oog had is een zwarte Epiphone Les Paul, Link naar advertentie:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/50800.htm

die deal is volgens mij niet verkeerd, die les paul is wel redelijk voor het geld en niet heel slecht. bijkomend voordeel voor hem is dat slash en joey (soms kirk ook wel) naar mijn weten op les paul modellen spelen, daardoor vindt je zoon het waarschijnlijk ook zo'n toffe gitaar. 15 watt is hard genoeg voor thuis en zeker niet verkeerd qua kwaliteit.

Cubensis
7 augustus 2005, 22:26
Mijn zoon is metalliefhebber en luisterd naar bands als: Murderdolls, Nirvana, Guns N Roses, Slipknot enzovoort.
Zijn held(en) zijn onder andere Slash :???: , Joey Jordison en Kirk Hammet (goed gespeld??).

De gitaar die hij op het oog had is een zwarte Epiphone Les Paul, Link naar advertentie:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/50800.htm

die deal is volgens mij niet verkeerd, die les paul is wel redelijk voor het geld en niet heel slecht. bijkomend voordeel voor hem is dat slash en joey (soms kirk ook wel) naar mijn weten op les paul modellen spelen, daardoor vindt je zoon het waarschijnlijk ook zo'n toffe gitaar. 15 watt is hard genoeg voor thuis en zeker niet verkeerd qua kwaliteit.

ik wil niet zeuren, heb dat gitaartje en andere special modellen van epi bespeeld en ze zijn echt wel gewoon puur slecht in 1 woord....

olaf reijnders
7 augustus 2005, 22:31
Zorg dat je bij de goedkope ibanezen uit de buurt blijft.

Ook de dure trouwens :

Ibanez == brandhout


Ik zou kijken naar een 2e hands Charvel. die zijn voor een relatief lage prijs te krijgen en je hebt meteen een kwalitatief goed en veelzijdig instrument waar je nog flink wat jaren van kan genieten.

Man, je bent niet goed bij je hoofd! Als ik zou moeten kiezen tussen een Ibanez of een Charvel, kies ik de Ibanez!


Mijn zoon is metalliefhebber en luistert naar bands als: Murderdolls, Nirvana, Guns N Roses, Slipknot enzovoort.
Zijn held(en) zijn onder andere Slash :???: , Joey Jordison en Kirk Hammet (goed gespeld??).

Zo te horen heeft uw zoon een echte metalbak nodig en dan kom ik bij de Ibanez RG serie terecht. Charvel is ook goed, maar ik heb het idee dat Ibanez een betere prijs/kwaliteitverhouding heeft. Heeft ook een goed geluid waardoor hij veel meer plezier heeft in spelen. En speelt super!

De Epiphone ziet er leuk uit, maar ik heb persoonlijk geen ervaring met Epiphone.

LIGNUMdrummerke
7 augustus 2005, 22:45
kan zijn dat ik nu een grote blunder maak maar joey jordisson gitarist? die van slipknot wordt hier toch bedoeld he? dies toch enkel drummer? :-?

olaf reijnders
7 augustus 2005, 22:51
Een drummer kan toch ook een voorbeeld voor een gitarist te zijn?

Lucky
7 augustus 2005, 23:22
Ik heb jaren lang les gegeven aan beginnende gitaristjes als jouw zoon.
dat versterkertje is prima om thuis de eerste stappen te maken.
Die gitaar is inderdaad niet al te veel soeps.... maar goed, daar is de prijs is ook wel naar.
Ik denk, zoals iemand al eerder zei, dat het het belangrijkste is dat je zoon doorzet met zijn gitaarhobby. Een instrument leren bespelen is zelden een situatie van quick wins. je moet investeren met oefenen en pijn aan je vingers.

belangrijk is dat hij het een cool ding vindt. Hij moet er ook graag mee voor de spiegel staan en zijn helden nabootsen. dat is in het begin vaak een belangrijke drijfveer.
Koop dus iets waar hij de eerste stappen op kan leren (ook al is het bakkie over een jaar of twee rijp voor de open haart) maar zeker ook iets dat hij zelf ook erg stoer en mooi vindt.
Als hij deze uitkiest en er zitten geen scheuren of barsten in...en de hals wappert niet mee in de wind... dan heb je binnen een jaar de investering er wel uit... en kan hij\jij upgraden naar iets degelijkers\duurzamers.

Hij zal dan zelf ook een beter beeld hebben van wat hij zoekt in zijn gitaar. ik speel nu op jazzgitaren maar heb in het verleden ook mijn Ibanez-hotrodgitaren fases gehad.

succes!

deedee
7 augustus 2005, 23:36
Ik heb jaren lang les gegeven aan beginnende gitaristjes als jouw zoon.
dat versterkertje is prima om thuis de eerste stappen te maken.
Die gitaar is inderdaad niet al te veel soeps.... maar goed, daar is de prijs is ook wel naar.
Ik denk, zoals iemand al eerder zei, dat het het belangrijkste is dat je zoon doorzet met zijn gitaarhobby. Een instrument leren bespelen is zelden een situatie van quick wins. je moet investeren met oefenen en pijn aan je vingers.

belangrijk is dat hij het een cool ding vindt. Hij moet er ook graag mee voor de spiegel staan en zijn helden nabootsen. dat is in het begin vaak een belangrijke drijfveer.
Koop dus iets waar hij de eerste stappen op kan leren (ook al is het bakkie over een jaar of twee rijp voor de open haart) maar zeker ook iets dat hij zelf ook erg stoer en mooi vindt.
Als hij deze uitkiest en er zitten geen scheuren of barsten in...en de hals wappert niet mee in de wind... dan heb je binnen een jaar de investering er wel uit... en kan hij\jij upgraden naar iets degelijkers\duurzamers.

Hij zal dan zelf ook een beter beeld hebben van wat hij zoekt in zijn gitaar. ik speel nu op jazzgitaren maar heb in het verleden ook mijn Ibanez-hotrodgitaren fases gehad.

succes!
+1

ik vind dat het verplicht moet zijn om een kind een instrument te geven. Zelf heb ik eerst viool gespeeld, ben ermee gestopt (SPIJT), maar ik heb er nu met me gitaar (en ik speel o.a. metal/punk/hardrock) veel plezier van. Maar dat zag ik niet in als 10-jarig jongetje. Als ik was doorgegaan met viool had ik nu best een aardige violist geweest (geen ego ofzo, maar ik was er vroeg mee begonnen, en had wel een beetje talent, me oom (professioneel violist bij t concertgebouw orkest, dus echt niet slecht) heeft het toch wel een paar jaar uitgehouden met me, terwijl hij nu weer een neefje les heeft gegeven, maar daar snel mee op is gehouden omdat hij geen talent heeft).

deedee
7 augustus 2005, 23:45
p.s. hiermee wil ik zeggen STIMULEER HEM!

Walternativo
8 augustus 2005, 00:18
wat zitten jullie allemaal te zeuren over 'moet' en 'stimuleren'?
Ik BEN zo'n kiddo. Ik ben nu 16. Toen ik 7 was (ofzo) kreeg ik pianoles en daarvan herinner ik me alleen dat ik er geen shit aan deed omdat het me niet interesseerde. Jaren later speel ik gitaar. Hebben mn ouders dat gestimuleerd? Nee! Uberhaupt NIET.

Het verlangen om muziek te maken moet, net als de muziek zelf, uit JEZELF komen. Dat is ook mis met veel opleidingen, en tegelijkertijd nodig omdat mensen anders geen shit doen. Creativiteit komt uit je kop, uit je hart, uit je ziel, en niet doordat iemand anders dat zegt.

"JIJ MOET" WERKT NIET

JesseBeau
8 augustus 2005, 00:20
kan zijn dat ik nu een grote blunder maak maar joey jordisson gitarist? die van slipknot wordt hier toch bedoeld he? dies toch enkel drummer? :-?

Hij speelt gitaar in de Murderdolls :wink:

LIGNUMdrummerke
8 augustus 2005, 00:22
@pietersen: er wordt ook niet gesproken van opdringen he, maar van stimuleren/ook wel aanmoedigen genoemd, GROOT verschil! met stimuleren wordt bedoeld "als iet leuk vindt, moedig m dan aan zo danig datie verder doet en niet stopt vanals er iets niet lukt" als mensen mij niet zouden zeggen af en toe dat k t niet slecht doe was ik ook al lang gekapt met drummen (met gitaar is dit gebeurd en nu zit ik hier met 3 gitaren)

Pietersen
8 augustus 2005, 00:23
wat zitten jullie allemaal te zeuren over 'moet' en 'stimuleren'?

"JIJ MOET" WERKT NIET

met dat verlangen zit het wel goed lijkt me want hij heeft dus zitten zoeken voor een gitaar en ook zitten zoeken voor gitaarles.
nu maar hopen dat het zo blijft

Raffel
8 augustus 2005, 08:40
tja je weet wel hoe kinderen zijn he. Grillen doen zich nou niet echt sporadisch voor. Daarom zou ik dan dus ook een beperkt budget vaststellen. Mocht hij er dan een aantal jaren aan spenderen en andere gear willen, zou je hem als soort van prikkel een zakcentje toe kunnen stoppen om dat te financieren. Hiermee bedoel ik dus niet dat je zomaar al die onzin voor hem moet gaan kopen. Maar ja, dat kun je als opvoeder zelf wel bepalen denk ik.

Phoenix
8 augustus 2005, 09:31
Hoe oud is je zoon?

Pietersen
8 augustus 2005, 11:46
Hoe oud is je zoon?

Mijn zoon is nu 14

deedee
8 augustus 2005, 11:56
Hoe oud is je zoon?

Mijn zoon is nu 14

ok, geef hem wel complimentjes, dat bedoel ik met stimuleren, niet dat je hem verplicht stelt om te gaan spelen. Ik heb daar iig wel veel aan. Als je begint zal het zeker moeilijk zijn, en zal ook zeker zijn geduld op de proef worden gestelt. (p.s. ik heb zelf net deze fase achter de rug)

Bobbel
8 augustus 2005, 13:14
tja je weet wel hoe kinderen zijn he. Grillen doen zich nou niet echt sporadisch voor. Daarom zou ik dan dus ook een beperkt budget vaststellen. Mocht hij er dan een aantal jaren aan spenderen en andere gear willen, zou je hem als soort van prikkel een zakcentje toe kunnen stoppen om dat te financieren. Hiermee bedoel ik dus niet dat je zomaar al die onzin voor hem moet gaan kopen. Maar ja, dat kun je als opvoeder zelf wel bepalen denk ik.

hoezo niet :razz:

Ik heb van mijn pa een usa jaguar gehad...
















maar dat had ook een andere rede... me pa wou eerst een bootje voor me kopen omdat we aan het water woonde en toen zei ik doe die gitaar dan maar, want ik weet van me pa dat hij wilde verhuizen en dus had ik daarna niks meer aan het bootje...






maargoed, wat mijn pa wel deed was bijvoorbeeld als iets in de aanbieding was en ik wilde het graag hebben dat hij het voorschoot... wel onder goed overleg natuurlijk. En dat hielp enorm in de motivatie, want dat gaf mij het gevoel dat hij het ook leuk vond dat ik een instrument bespeelde...

En wat al eerder is gezegt dat als je een gitaar geeft die op een gitaar van zijn idolen lijkt dat motiveerd dat ook... ik had als idolen Pete Townshend en Jimi Hendrix (en Kurt Cobain, ik weet het) en die spelen allemaal veel op stratocasters en dus koos ik een Squier... ik stond ook veel voor de spiegel om te kijken hoe dat stond :razz: ...

Raffel
8 augustus 2005, 13:22
..

hoezo niet :razz:

Ik heb van mijn pa een usa jaguar gehad...

maargoed, wat mijn pa wel deed was bijvoorbeeld als iets in de aanbieding was en ik wilde het graag hebben dat hij het voorschoot... wel onder goed overleg natuurlijk. En dat hielp enorm in de motivatie, want dat gaf mij het gevoel dat hij het ook leuk vond dat ik een instrument bespeelde...

En wat al eerder is gezegt dat als je een gitaar geeft die op een gitaar van zijn idolen lijkt dat motiveerd dat ook... ik had als idolen Pete Townshend en Jimi Hendrix (en Kurt Cobain, ik weet het) en die spelen allemaal veel op stratocasters en dus koos ik een Squier... ik stond ook veel voor de spiegel om te kijken hoe dat stond :razz: ...

weird :o

Voorschieten geeft een verkeerde boodschap vanuit opvoedkundig oogpunt. Je moet geld niet uitgeven voor je het hebt. Een gift is iets anders, maar kan bij overvloed je kinderen verwend maken.

Bobbel
8 augustus 2005, 13:31
ja dat klopt ook wat jij zegt, en tuurlijk weet ik dat ook en daar zijn dus ook afspraken over gemaakt... maar als ik echt een mega deal zie en ik heb het geld er niet voor (of bijna niet voor) dan kijk ik mijn vader lief aan en dan worden er duidelijke afspraken gemaakt...

Raffel
8 augustus 2005, 13:55
lieve pa heb je dan. De mijne had dan gezegd: "Heb je geen geld? He wat jammer, dan spaar je maar door, totdat je het wel hebt!"

Maar bij mij is gitaar spelen dan al een beetje de beginners regionen ontstegen. Toen ik voor het eerst een echt goede gitaar kocht, werd er ook 300 gulden bijgelegd. Maar dat is dan ook wel meteen alles wat ik gehad heb.

Ik vind dus wel dat je kinderen een duidelijk bericht moet geven dat ze het zelf moeten rooien. Zowel in het leven als met de aanschaf van onzin zoals versterkers en gitaren :)

Raffel
8 augustus 2005, 13:56
bluh

deedee
8 augustus 2005, 13:57
ik heb vanaf het begin alles zelf moeten betalen. :-D

FruscianteFan
8 augustus 2005, 14:43
Bij mij is/was het vooral zo dat ik van plan was iets te kopen en dat ik het geld er voor had, maar dat mijn ouders besloten bij te leggen (de helft van het starterspakket) of zelfs helemaal te betalen (distortionpedaal, elementen en brugzakels en zo af en toe een setje snaren).
Tweede gitaar (2ehands Jackson van 190 euro) en multi-effect (300 euro) heb ik wel zelf betaald.

Ik ben weliswaar nooit tegengehouden met gitaarspelen, ik kan me niet herinneren dat ik ben aangemoedigd. Dat kwam wel van de Chili Peppers en later van Dimmu Borgir, Children Of Bodom en My Dying Bride :)
De enige vorm van aanmoediging die ik me kan herinneren, en nog steeds wel eens hoor: "je hebt best talent, en je speelt al best aardig. Ik vond het zonde dat je niet op les wilt" :roll:

RS-Rik
8 augustus 2005, 14:43
Zoek maar wat verder, mn neefje heeft zo'n versterker gehad en die was echt ruk. (nu heeftie een Behringer V-amp... :cry: )

Ibanez heeft best leuke beginnersmodellen, maar ik denk dat je aan een 2e hands RG serie (Ibanez) of een Jackson Dinky, of iets in die trant meer hebt.

De kans dat je die succesvol zonder veel of enig verlies doorverkoopt is ook veel groter dan bij een instapmodel.
Je moet alleen een niet al te ouwe gitaar kopen alsie 2e hands is, (geen 25 jaar oud ofzo) want dan heeftie waarschijnlijk een goede afstelbeurt nodig.

Misschien kent hij iemand (of ken jij iemand) met een gitaar en mag hij eens een middagje komen proberen, kijken of het echt leuk is. (is het toch wel.. daar niet van :razz: )

dano
8 augustus 2005, 16:12
mmm als je begint met gitaarspelen, zou ik altijd gaan voor een goedkope akoestische plank, goed voor de vingertraining en als je zoon het niets vind is er geen man overboord. Akoestisch is ook voor de ouders in het begin fijner dan een snerpende goedkope electrtische gitaar de hele dag, maar das mijn mening (en ervaring) :)

Raffel
8 augustus 2005, 16:38
inderdaad. Je bouwt wel sneller kracht in je vingers met een nylon.

FruscianteFan
8 augustus 2005, 17:08
mmm als je begint met gitaarspelen, zou ik altijd gaan voor een goedkope akoestische plank, goed voor de vingertraining en als je zoon het niets vind is er geen man overboord. Akoestisch is ook voor de ouders in het begin fijner dan een snerpende goedkope electrtische gitaar de hele dag, maar das mijn mening (en ervaring) :)Tot ik de distortionknop van mn amp had gevonden maakte mijn squier ook niet echt veel lawaai (ook toen ik die knop had ontdekt, durfde ik het volume nauwelijks open te draaien, zowel op mn gitaar als op de amp).
Verder kan ik nu prima op elke gemiddelde akoestische gitaar overweg, ook al heb ik op mijn eigen akoestische nu .010 liggen (ook zodat ik kan opdrukken.

maarten69
8 augustus 2005, 18:03
weet je wat je moet doen slagen en rond de zelfde tijd jarig zijn dan krijg je de helft van je gibson sg :) :razz:

vulvasonic
8 augustus 2005, 18:29
@Pietersen;

Als je zoon echt heel graag gitaar wil leren spelen, koop dan een gitaar waar hij iets aan heeft. Een gitaar die goed is af te stellen en goed te bespelen is. Een slechte gitaar werkt zeer demotiverend. En een gitaar is al snel goed genoeg hoor, ik heb het echt niet over de hele dure jongens.
Maar de allergoedkoopste gitaren...., loop daar met een grote boog omheen.
Een goede 2de handse zou het best zijn. Die behoudt zijn waarde, dus die zou je voor hetzelfde bedrag weer kunnen verkopen mocht het niks worden. Neem wel iemand mee die wat ervaring heeft met gitaren.

Ik zou veel minder belang hechten aan de versterker. Dat komt allemaal vanzelf. Als hij een jaartje verder is en hij kan al een beetje spelen en hij is nog steeds enthousiast, dan zal hij zelf waarschijnlijk al z'n spaargeld in gitaar/versterker/pedaaltjes stoppen. En dan weet je dat het goed zit.

Flying\/
8 augustus 2005, 20:11
Ik sluit me aan bij de akoestische club :P. Veel beter voor hem, als ie echt iets wil kan die er zelf voor sparen of werken en heeft ie ten minste een goed begin

piezo
8 augustus 2005, 20:56
@ Pietersen. Ik heb die vraag al eens meer gehad van ouders. En mijn eerste vraag terug is dan: "Is uw kind - doorgaans - uit zichzelf een meerjarige volhouder met liefhebberijen/sporten/clubs of wil hij ieder (half) jaar iets anders?" Voor een volhouder kun je gerust wat goeds kopen, een opgever krijgt brandhout of mag zelf voor betere spullen sparen.

deedee
9 augustus 2005, 10:38
inderdaad een goed idee een akoestische plank kopen :roll:

heb je 2 mogelijkheden:
- hij kapt er na een paar maanden mee want het vindt het niet leuk (lees: hij vindt het niet klinken, hij wilt rocken, en dat lukt niet)
- hij koopt na 2 maanden toch een elektrische gitaar (heb ik gedaan, maar dat was ook maar geluk dat ik toevallig genoeg geld had, maar dan ben je iig wel meer geld kwijt)
:roll: :roll: :roll:

En nu niet gaan zeuren, dit is uit eigen ervaring!

Droffie
9 augustus 2005, 11:14
mmm als je begint met gitaarspelen, zou ik altijd gaan voor een goedkope akoestische plank, goed voor de vingertraining en als je zoon het niets vind is er geen man overboord. Akoestisch is ook voor de ouders in het begin fijner dan een snerpende goedkope electrtische gitaar de hele dag, maar das mijn mening (en ervaring) :)

+1 Daar sluit ik me 100% bij aan. Wat is er tegenwoordig mis met akoestisch leren spelen?
Laat uw zoon degelijk leren gitaar spelen. Een beginner op een elec.gitaar en amp is een drama. Plus ze verzanden snel in powercords en leren nooit fatsoenlijk spelen. Da's mijn ervaring.

Dirk_Hendrik
9 augustus 2005, 11:29
En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.

De persoon in kwestie wil duidelijk Rock en rock achtige zaken spelen. Wat is dan demotiverender dan em op te zadelen met een akoestische gitaar en het argument dat dat "beter" is. Als je iemand wilt motiveren om te spelen kun je dat beter doen door te zorgen dat er direct positief resultaat is.

Droffie
9 augustus 2005, 11:45
En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.

De persoon in kwestie wil duidelijk Rock en rock achtige zaken spelen. Wat is dan demotiverender dan em op te zadelen met een akoestische gitaar en het argument dat dat "beter" is. Als je iemand wilt motiveren om te spelen kun je dat beter doen door te zorgen dat er direct positief resultaat is.

En daar ben ik het dus ook weer niet mee eens. Toen ik begon met gitaar spelen wou ik ook Rock spelen. Ik ben blij dat mijn vader (gitarist) me z'n akoustische gitaar in mijn handen duwde met de vermelding speel hier maar Rock op. Ben blij dat hij 't gedaan heeft wat 't vormt je wel.

Bobbel
9 augustus 2005, 13:16
weet je wat je moet doen slagen en rond de zelfde tijd jarig zijn dan krijg je de helft van je gibson sg :) :razz:

of 18 worden... de meeste mensen zien dit als een bijzondere leeftijd en geven dus ook wat meer dan normaal... :wink:

srv-man
10 augustus 2005, 12:54
Wat een gelul, je moet je zoon gelijk goede spullen geven 8-) Heb ik ook gedaan.

http://home.casema.nl/kroon/Luuk%20test%20Tyler%202

deedee
10 augustus 2005, 12:55
Wat een gelul, je moet je zoon gelijk goede spullen geven 8-) Heb ik ook gedaan.

http://home.casema.nl/kroon/Luuk%20test%20Tyler%202

kijk, die wordt goed opgevoed :-D

Droffie
10 augustus 2005, 13:14
Wel dat handje er bij voor 't geval die valt.

Wimpy... :D

Raffel
10 augustus 2005, 13:26
En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.

De persoon in kwestie wil duidelijk Rock en rock achtige zaken spelen. Wat is dan demotiverender dan em op te zadelen met een akoestische gitaar en het argument dat dat "beter" is. Als je iemand wilt motiveren om te spelen kun je dat beter doen door te zorgen dat er direct positief resultaat is.

Net alsof je met een electric meteen goede resultaten boekt. Tegen de tijd dat je positief kunt zijn over gitaar spelen bent je ook al tevreden over je spel als je akoestisch speelt. Dat hoeft bij een electric dus echt niet zo te zijn aangezien dat een stuk makkelijker is. Dan krijg je dus _juist_ een zware tegenvaller als je een keer akoestisch gaat spelen, terwijl een overstap in de andere richting veel makkelijker is.

Bovendien is een akoestische gitaar een stuk goedkoper dan een electrische met amp, kabel, enz. Dus ga je er ook minder op achteruit als het mis gaat.

almarvk
10 augustus 2005, 13:48
Als je een normale goede akoustische hebt hou je die daarna ook. Een electrisch setje ga je helemaal vervangen uiteindelijk. Iig als je blijft spelen.

Daarnaast is het geluidsniveau van een akoustische aangenamer dan die van electrisch als je niet goed kan spelen of het net leert :)

Kim Wilson
10 augustus 2005, 14:25
Als je een normale goede akoustische hebt hou je die daarna ook. Een electrisch setje ga je helemaal vervangen uiteindelijk. Iig als je blijft spelen.

Daarnaast is het geluidsniveau van een akoustische aangenamer dan die van electrisch als je niet goed kan spelen of het net leert :)
Nou, niet zozeer het niveau. Met elektrisch kun je zachter dan een akoestische. Het is alleen een stuk beter aan te horen, vooral voor ouders.

Ik denk dat iedereen die voor het eerst elektrisch speelt, is begonnen met een bak distortion, want dat klinkt direct lekker vet. Dit is voor menig ouder nou niet echt te pruimen. Mijn ouders komen nog uit de tijd dat Procol Harum en de CCR in de hitparade stonden. En die ervaren een distortion als een vreselijk slecht geluid (wat het in feite ook is :) ). Dus mijn ouders vonden het veel minder erg wanneer ik de akoestische uit de hoek pakte.

Kortom:
Op een akoestische gitaar kun je het prima leren, en een beginner die oefent (lees: prutst) op een akoestische gitaar stuit op minder weerstand van de omgeving dan wanneer ie zit te klooien met een elektrische met een hoop scheur. En hij/zij zal ook eerder een complimentje krijgen (ik had dat wel tenminste :-D ).

almarvk
10 augustus 2005, 14:40
Ik krijg nog steeds te horen; Haal die ruis er 's vanaf! :-D

Akoustisch is gewoon beter voor je techniek in het begin en je gevoel voor de klanken en of het niet vals is. Met een bak distortion klinkt het allemaal leuk en blijf je, wat iemand anders ook al zei, hangen in powerchords met meestal een braque techique

Wormaap
10 augustus 2005, 16:44
Als er íets is wat een beginnende gitarist die wil rocken demotiveert is het wel een akoestische gitaar. Daar kun je gewoon domweg niet omheen. Dan kan wel iedereen roepen dat't 'beter' is (wat ik ook waag te bestrijden, daar verder niet van, persoonlijk vind/vond ik akoestisch makkelijker juist omdát de snaren verder uit elkaar staan. Ik heb echt geen worstenvingers, maar in't begin was't nog best tricky om m'n vingers niet op de foute snaar te zetten) maar het is als je Nirvana/Murderdolls wil spelen gewoon Kut met een hoofdletter K als je ouders voor je beslissen dat je geen electrische mag.

Mijn advies: Een 2ehands Dean/Jackson/Charvel/Ibanez/Epiphone, NIET van de ALLERgoedkoopste serie, maar net iets hoger (de goedkoopste zijn meestal écht kut) en'n Roland Cube15 ofzo. Dan heb je voor pak'm beet 300 euro ofzo een setje waar je 'n jaartje mee vooruitkan en dat z'n waarde best aardig houdt.

RedBuell
10 augustus 2005, 16:58
Ik weet nog hoe ik begon, een vaag merk les paul model gitaar met een aria versterker. Die gitaar ontemde al na een nummer en die aria zat een bagger geluid in. Toen ik wat verder was en geld had gespaard kocht ik een Ibanez RG 770 (die ik nu nog steeds heb en nu aan het upgraden ben). IK speelde toen in een bandje en toen ik full time ging werken stopte ik ermee wegens tijdgebrek. Heel lang niets meer gedaan tot een jaartje terug DSL 401 gekocht en nu die Rg uit elkaar nieuw kleurtje en andere elementen.

Ik heb nu echt spijt dat ik toendetijd niet eerst piano of viool heb leren spelen, ik zit nu nog steeds in dat metal blues kringetje maar wil toch iets meer.

Was gisteren bij Feedback in Utrecht en daar hebben ze best leuke gitaartjes voor weinig. Koop geen bagger gitaar voor heel weinig anders is de lol er gauw af. En probeer hem zover te krijgen dat hij ook acoustisch of piano/viool gaat spelen, goed voor de ontwikkeling en ook op metal gebied kan hij dan hele leuke combi's maken van wat hij leert op die ander manier.

Als ik weer 14 was en wist wat ik nu wist ........ had ik piano les genomen in combi met gitaarles. Lekker rocken kan daar altijd tussen door en is dan een welkome afwisseling van de "verplichte" lestof.

waayer
11 augustus 2005, 10:11
De jongen is 14 en op die leeftijd is het belangrijk dat je gestimuleerd wordt dus als al zijn helden rock of metal spelen kan je zo'n jongen geen acoustische gitaar geven omdat zijn interesse gelijk zal afnemen.

Tuurlijk is het beter om acoustisch te leren spelen om zo je techniek en vingerkracht te ontwikkelen maar dat komt toch wel want bijna iedere gitarist neemt na verloop van tijd toch wel een acoustische erbij al was het om zomaar wat te tokkelen op de bank voor de t.v .

Maar ik zou voor je zoon als hij een electrische wil zeker geen acoustische kopen.

ik had ook eerst een spaanse gitaar toen ik begon maar toen ik mijn eerste electrische kocht een cheap ass thing met een barrel van een versterkertje erbij en ik plugde in WOW :o :o :o sinds dien altijd blijven spelen ,tuurlijk ook wel acoustisch maar toch die eerste keer electrisch
blijft je voor altijd bij

Vampire
11 augustus 2005, 10:25
De jongen is 14 en op die leeftijd is het belangrijk dat je gestimuleerd wordt dus als al zijn helden rock of metal spelen kan je zo'n jongen geen acoustische gitaar geven omdat zijn interesse gelijk zal afnemen.

Tuurlijk is het beter om acoustisch te leren spelen om zo je techniek en vingerkracht te ontwikkelen maar dat komt toch wel want bijna iedere gitarist neemt na verloop van tijd toch wel een acoustische erbij al was het om zomaar wat te tokkelen op de bank voor de t.v .

Maar ik zou voor je zoon als hij een electrische wil zeker geen acoustische kopen.



Ik ben begonnen met een elektrische en denk ook niet dat ik voorlopig een accoustische zal kopen. Techniek en vingerkracht kun je net zo goed leren op een elektrische gitaar, en je geeft waarschijnlijk minder snel op, omdat je minder kracht NODIG hebt, plus dat je 's avonds kunt spelen, als iedereen slaapt, wat moeilijk is met een accoustische gitaar... (of tenzij je ouders hebt die daar wakker van worden :lol: ).

En tokkelen voor de tv doe ik op mijn elektrische gitaar net zo goed :wink: of ik nou wel of niet mijn versterker meeneem, 't is gewoon relaxed en het kan ook gewoon.

waayer
11 augustus 2005, 10:41
vingerkracht op een electrische ontwikkelen is heel wat anders als op een acoustische,ga maar eens een paar uur op een acoustische spelen
je zal het verschil wel merken denk ik.

En over techniek zullen we het waarschijnlijk ook niet eens worden
ik denk dat op een electrische gitaar met een versterkertje die een beetje vervormt het al vlug leuk klinkt en je dus kleine foutjes in je spel niet gauw hoort vanwege de vervorming,wat bij een acoustische wel zo is.

Maar zoals ik al zei als de jongen electrisch wil spelen moet je hem geen acoustische geven.

taylor
11 augustus 2005, 10:45
iemand die akoestisch begint heeft absoluut geen voordeel dan op elektrisch(en vice versa).

het punt is die jonge kan nog helemaal niet spelen dus het maakt helemaal niks uit wat je hem dan in de handen geeft,als die perse elektrisch wil beginnen moet die dat gewoon doen.

Raffel
11 augustus 2005, 10:45
ja later in het gitaar speel stadium draait het om. Bij arpeggios bijvoorbeeld hoor je foutjes niet op een akoestische gitaar, maar op een electrische weer wel. In het begin is een electrische dus wat meer vergevingsgezind en later de akoestische/klassieke.

waayer
11 augustus 2005, 10:56
ja later in het gitaar speel stadium draait het om. Bij arpeggios bijvoorbeeld hoor je foutjes niet op een akoestische gitaar, maar op een electrische weer wel. In het begin is een electrische dus wat meer vergevingsgezind en later de akoestische/klassieke.

en hoezo hoor je die foutjes niet op een acoustische

taylor
11 augustus 2005, 10:57
nee sorry daar geloof ik ook niet in een akoest is opzich een ander soort instrument waar je ook je techniek iets moet aanpassen een het is niet perse moeilijker dan op een elektrische.

bedoel je hebt over fouten horen maar denk je nou echt dat die eerste jaar foutloos gaat spelen dat is hele punt niet,bedoel het instrument maakt niks uit wanneer je niks kunt spelen, al geef je hem een viool in handen.

Raffel
11 augustus 2005, 10:58
ja later in het gitaar speel stadium draait het om. Bij arpeggios bijvoorbeeld hoor je foutjes niet op een akoestische gitaar, maar op een electrische weer wel. In het begin is een electrische dus wat meer vergevingsgezind en later de akoestische/klassieke.

en hoezo hoor je die foutjes niet op een acoustische

Omdat het probleem bij snelle licks voornamelijk het doorklinken van andere snaren is. Bij een electrische valt dat meer op dan bij een akoestische.


nee sorry daar geloof ik ook niet in een akoest is opzich een ander soort instrument waar je ook je techniek iets moet aanpassen een het is niet perse moeilijker dan op een elektrische.

bedoel je hebt over fouten horen maar denk je nou echt dat die eerste jaar foutloos gaat spelen dat is hele punt niet,bedoel het instrument maakt niks uit wanneer je niks kunt spelen, al geef je hem een viool in handen.

Misschien leuk als je wat zorgvuldiger leest en typt. Bij een akoestische (maar eigenlijk liever een klassieke) gitaar moet je meer je best doen er geluid uit te krijgen. Bij een electrische mits verbonden met een versterker is dat makkelijker. Je bent dus meer bewust van de fouten die je maakt als ze snel opvallen. Ik snap ook wel dat het niet uitmaakt als je nog niets kunt spelen, maar als je toch begint aan een dergelijk leerproces, waarom zou je je er dan zo makkelijk mogelijk mee vanaf willen maken. Als je in het begin het geduld al niet kan opbrengen, dan is het wellicht geen geschikte hobby. En ik ben er van overtuigd dat als je iets echt wilt, je er ook wel wat meer effort in wil steken.

waayer
11 augustus 2005, 11:06
tuurlijk gaat hij niet foutloos spelen maar op een acoustische zijn fouten meer waarneembaar als op een electrische er van uitgaand dat hij met versterker speelt en gezien de muziek die hij leuk vind zal het wel rock of metal zijn dus speelt hij met distortion of iets dergelijks.

Ben ik met je eens dat het spelen opzich niet uitmaakt elec. of ac.
maar een acoustische speelt zowieso zwaarder je moet elke fret goed indrukken omdat je anders wat rare bijgeluiden krijgt en dat is bij een electrische beduidend minder vanwege de oversturing,

waayer
11 augustus 2005, 11:12
volgens mij is een arpeggio een arpeggio en ligt het er maar aan hoe je hem speelt of dat nou elec. is of ac.

Raffel
11 augustus 2005, 11:20
sweep arpeggio dan

waayer
11 augustus 2005, 11:22
oké maar daar zal hij als hij nog maar net begint vast nog niet aan toekomen.

Orpheo
11 augustus 2005, 11:32
als ik de kans had om helemaal opnieuw te beginnen, zou ik ook niet met akoestisch beginnen, maar met electrisch. (maar hmm...eerlijk is het niet, ik was namelijk al zwaar muzikaal gevormd; 5 jaar piano, 10 jaar zang. minstens. en conservatorium...).

@ topicstarter: ik raad aan, begin met een van beiden. echt belangrijk welk, is het niet. er is voor beide wel iets te zeggen. als je zoon maar wel goed noten leert lezen, en iets meekrijgt van muziektheorie. als je dat namelijk hebt, zal gitaarspelen veel sneller gaan, en word je veel sneller " goed". dan moet je natuurlijk wel de techniek nog leren.

oh ja, en blues leren helpt ook verdomd veel......immers, heel veel muziek is gebaseerd op de blues (zover ik weet in ieder geval)

Raffel
11 augustus 2005, 11:39
oké maar daar zal hij als hij nog maar net begint vast nog niet aan toekomen.

dat zeg ik ook niet. Ik zou echt graag zien dat mensen wat beter lezen. :roll:

waayer
11 augustus 2005, 11:42
zeg ik toch ook niet ik zeg alleen dat hij daar vast nog niet aan toekomt.

ik zou echt graag zien dat mensen niet alles verkeerd opvatten

Raffel
11 augustus 2005, 11:43
ja maar dat ligt duidelijk aan jou :D

waayer
11 augustus 2005, 11:44
wat jij wil

waayer
11 augustus 2005, 11:45
als ik de kans had om helemaal opnieuw te beginnen, zou ik ook niet met akoestisch beginnen, maar met electrisch. (maar hmm...eerlijk is het niet, ik was namelijk al zwaar muzikaal gevormd; 5 jaar piano, 10 jaar zang. minstens. en conservatorium...).


:???:

waayer
11 augustus 2005, 11:49
oh ja, en blues leren helpt ook verdomd veel......immers, heel veel muziek is gebaseerd op de blues (zover ik weet in ieder geval)


And that's right

Franc
11 augustus 2005, 11:50
En jullie zijn de topic starter al zo'n 2.5 pagina geleden kwijtgeraakt :-D

waayer
11 augustus 2005, 12:00
Dat is ook zo maar het heeft er toch wel enigszins mee te maken

gitaar kopen = wat voor gitaar/elec.of ac.
welke muziek /stijl = niet onbelangrijk voor de keuze van een gitaar
motivatie om te spelen= zie bovenstaande 2

en voor de rest inderdaad wat overbodig gelul

Pietersen
11 augustus 2005, 13:37
Ik hoor nu dat accoustische gitaar ook zeer is aan te raden maar past dat wel bij die muzieksoort ed?

bert k
11 augustus 2005, 14:20
Zou ik niet doen. Akoestisch heb je niks aan voor metal-achtige stijlen. Elektrische gitaar speelt meestal lichter dan akoestisch, dat is ook fijn in het begin.
Vroeger begon bijna iedereen akoestisch omdat die veel goedkoper waren, maar dat is allang niet meer zo.

taylor
11 augustus 2005, 14:50
ik snap jullie punt wel om met akoest te beginnen maar ik zie het voordeel er niet van in als je later toch over zou stappen op elektrisch.

alsof je met elektrisch begint het makkelijker hebt dan akoestisch,naar mijn idee is er in het begin(jaar)geen makkelijk of moeilijk instrument.

met akoestisch dacht ik dus echt akoestisch en niet aan een klassieke gitaar.

als je orgel ofzo wil leren spelen zeggen ze toch ook niet ga eerst maar piano lessen nemen of weet ik veel :)

Raffel
11 augustus 2005, 16:48
ik snap jullie punt wel om met akoest te beginnen maar ik zie het voordeel er niet van in als je later toch over zou stappen op elektrisch.

alsof je met elektrisch begint het makkelijker hebt dan akoestisch,naar mijn idee is er in het begin(jaar)geen makkelijk of moeilijk instrument.

met akoestisch dacht ik dus echt akoestisch en niet aan een klassieke gitaar.

als je orgel ofzo wil leren spelen zeggen ze toch ook niet ga eerst maar piano lessen nemen of weet ik veel :)

Zou ik wel doen. :)

richie sambora
11 augustus 2005, 23:02
ik heb na 2 maanden ook nu een elektrische, en dan kan je direct veel moeilijkere stukken spelen.

maar ik ben toch content da ik eerst wa op een akoestische gebikkeld heb.

Walternativo
11 augustus 2005, 23:44
1) ligt misschien aan jou. Je kan in ieder geval niet opeens meesterlijk gitaar spelen als je overstapt naar electrisch.
2) fijn dat je content bent ;)
3) bikkelen is geen werkwoord. Dank u.

Vampire
11 augustus 2005, 23:50
Haha, ik zie dat zo voor me, eerst op accoustisch: Ploink.... ploink....ploink...
Dan ineens op elektrisch: Wiiieeeeuuuwieuwieuwdiedeliediedeliedielediewieuwi euwieeeeeuuuuuwwwwwwww.... :D 8-) We hebben een nieuwe maestro in ons midden? :cool:

deedee
11 augustus 2005, 23:53
1) ligt misschien aan jou. Je kan in ieder geval niet opeens meesterlijk gitaar spelen als je overstapt naar electrisch.
2) fijn dat je content bent ;)
3) bikkelen is geen werkwoord. Dank u.

het is wel een opluchting (bij mij iig)
en ik vind bikkelen wel een werkwoord!

waayer
11 augustus 2005, 23:58
ik heb na 2 maanden ook nu een elektrische, en dan kan je direct veel moeilijkere stukken spelen.

maar ik ben toch content da ik eerst wa op een akoestische gebikkeld heb.




je speelt dus al 2 maanden tjonge wat moet jij gebikkeld hebben zeg
durf te wedden dat als je je handen wast je je eelt weer kwijt bent :oops:

deedee
12 augustus 2005, 00:00
uhm, voor elektrische gitaar heb je meer eelt nodig hoor....
aan eelt ligt het zeker niet dat acoustisch bikkelen is. T ligt meer aan kracht

waayer
12 augustus 2005, 00:02
:???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???:

waayer
12 augustus 2005, 00:03
:???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???:

rickert
12 augustus 2005, 02:01
:???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???:

+100 wat is dat nou weer voor vage uitspraak

richie sambora
12 augustus 2005, 12:57
mij heb je nooit horen zeggen dat ik goed kan spelen.
ik bedoel gewoon dat ik nu iets sneller speel.
want die akoestische was echt wel een moeilijke voor op te spelen,
zelfs voor een akoestische (heb ik mij laten vertellen)

en bikkelen komt van bikkelhard.
heel hard moeten duwen...