PDA

View Full Version : Kapotte versterker



sebass
7 augustus 2005, 15:30
Ik heb dus net een versterker gekocht en in het begin deed die het perfect. Nu is het probleem dat hij nu bij het aanslaan van een lage e met name in combinatie met nog wat andere snaren enorm kraakt c.q. overstuurt. Ik baal hier dus ontzettend van. Ik heb geen idee wat dit precies is.
Waar kan ik hem laten nakijken. Amersfoort is nogal verweg voor mij. Daarbij ben ik eigenlijk ook wel benieuwd wat de kosten zo ongeveer zijn. Of als iemand mij kan zeggen wat dit mogelijk kan zijn graag.

sebass
7 augustus 2005, 15:31
Oh ja het gaat om een Koch twintone.

Overigens gloeien de buizen rood op en ik dacht altijd dat dat goed was. Nu schijnen ze blauw op te moeten lichten en als ze rood oplichten moet je ze direct uitzetten? Ik had daar nog nooit van gehoord. Misschien is toch de afstelling niet goed en moet de bias veranderd worden.

Negative K3 fan
7 augustus 2005, 15:38
je woont in utrecht en amersfoort ius ver weg???

sebass
7 augustus 2005, 15:42
je woont in utrecht en amersfoort ius ver weg???

Uh ja het is dus niet ver weg. Ik dacht dat het ergens anders lag :oops:

Negative K3 fan
7 augustus 2005, 16:05
en ik ben zelf al zo slecht in topografie :D

Franc
7 augustus 2005, 17:24
Maar buizen horen gewoon rood op te lichten hoor. :-D

Geronimo
7 augustus 2005, 20:17
Ja de gloeidraden binnenin de grijze dingen (anodes) moeten oranje kleuren. Als de grijze dingen ZELF oranje kleuren is het goed mis! Dan heb je geen bias (negatieve roosterspanning) meer en loopt er door de buizen zoveel stroom dat ze onherroepelijk naar de knoppen gaan. Als dit zo is je versterker niet meer aanzetten en hem gelijk (laten) repareren.

xxxx
9 augustus 2005, 19:08
Tja To gloei or not to gloei..... Het probleem wat je hebt klinkt niet als een probleem met de ruststroominstelling. NB. Bij eindbuizen moet alleen de gloeidraad gloeien (deze zit in het centrum van de buis en loopt door de kathode. Dat andere zaken rood op zouden lichten is zeer onwaarschijnlijk omdat er dan een voor buizen zeer grote stroom moet gaan lopen en daarvoor allang de zekering doorgebrand zal zijn!! Tenzij je i.p.v. een zekering zilverpapier hebt gebruikt hoef je je dus geen zorgen te maken. Verder is er wel vaak een soort blauwige gloed waarneembaar (in het donker) dit komt door ionisatie van nog aanwezige luchtmoleculen. Hoe meer stroom er loopt door de buis hoe helderder de gloed... Dit is normaal... Met name bij buizen die minder goed vacuum gezogen zijn is dit des te duidelijk waarneembaar... Vanaf hier blijft het natuurlijk gissen maar de meest waarschijnlijke oorzaak van de kraak is: Microfonische eindbuizen, slechte soldeerverbinding met name bij de buisvoetjes, of een probleem met de speaker (losse stofkap, scheur of niet meer goed gecentreerd. Deze problemen doen zich vaak voor bij bepaalde (vooral lage) frequenties waarop zaken gaan resoneren. Schakel de versterker in en tik met een vinger op de bovenzijde van elke eindbuis, hoor je niets dan ben je doof, een beetje tik geluid is door de speakers altijd waarneembaar, hoor je bij een aantal keren repeterend tikken duidelijk een vervormd tik geluid uit de speakers of zelfs een soort whoemmm geluid dan kun je je buizen weggooien. Om de spekers te testen sluit je gewoon en andere versterker op de speakers aan (eerst wel de draad die naar het versterker gedeelte van de combo gaat losmaken!!) Doet ie het goed dan is dat het niet, doet ie het niet goed dan is dat het wel en kun je verder gaan kijken... Rotte soldeerverbindingen zijn wat moeilijker te traceren en daar zal ik je niet mee vervelen.....

Nieuwe buizen zijn overigens zeer gemakkelijk zelf te instaleren en in te stellen, in tegenstelling tot wat ze je in gitaarwinkels en bij andere gebakken lucht handelaren proberen wijs te maken. Er komen geen elfjes aan te pas........ Als het nodig blijkt kan ik het je wel uitleggen..... :-D

xxxx
9 augustus 2005, 19:09
Tja To gloei or not to gloei..... Het probleem wat je hebt klinkt niet als een probleem met de ruststroominstelling. NB. Bij eindbuizen moet alleen de gloeidraad gloeien (deze zit in het centrum van de buis en loopt door de kathode. Dat andere zaken rood op zouden lichten is zeer onwaarschijnlijk omdat er dan een voor buizen zeer grote stroom moet gaan lopen en daarvoor allang de zekering doorgebrand zal zijn!! Tenzij je i.p.v. een zekering zilverpapier hebt gebruikt hoef je je dus geen zorgen te maken. Verder is er wel vaak een soort blauwige gloed waarneembaar (in het donker) dit komt door ionisatie van nog aanwezige luchtmoleculen. Hoe meer stroom er loopt door de buis hoe helderder de gloed... Dit is normaal... Met name bij buizen die minder goed vacuum gezogen zijn is dit des te duidelijk waarneembaar... Vanaf hier blijft het natuurlijk gissen maar de meest waarschijnlijke oorzaak van de kraak is: Microfonische eindbuizen, slechte soldeerverbinding met name bij de buisvoetjes, of een probleem met de speaker (losse stofkap, scheur of niet meer goed gecentreerd. Deze problemen doen zich vaak voor bij bepaalde (vooral lage) frequenties waarop zaken gaan resoneren. Schakel de versterker in en tik met een vinger op de bovenzijde van elke eindbuis, hoor je niets dan ben je doof, een beetje tik geluid is door de speakers altijd waarneembaar, hoor je bij een aantal keren repeterend tikken duidelijk een vervormd tik geluid uit de speakers of zelfs een soort whoemmm geluid dan kun je je buizen weggooien. Om de spekers te testen sluit je gewoon en andere versterker op de speakers aan (eerst wel de draad die naar het versterker gedeelte van de combo gaat losmaken!!) Doet ie het goed dan is dat het niet, doet ie het niet goed dan is dat het wel en kun je verder gaan kijken... Rotte soldeerverbindingen zijn wat moeilijker te traceren en daar zal ik je niet mee vervelen.....

Nieuwe buizen zijn overigens zeer gemakkelijk zelf te instaleren en in te stellen, in tegenstelling tot wat ze je in gitaarwinkels en bij andere gebakken lucht handelaren proberen wijs te maken. Er komen geen elfjes aan te pas........ Als het nodig blijkt kan ik het je wel uitleggen..... :-D

Thom TK
9 augustus 2005, 20:59
ENSCHEDEËER!!!!!

sorry.

Ja, ik zit idd ook te denken aan een bias-probleem...

sebass
10 augustus 2005, 01:44
Ah bedankt voor je reactie. Ik was nu eigenlijk van plan om hem even bij Koch langs te brengen en hem daar even na te laten kijken. Ben alleen wel benieuwd naar de kosten. De bias instellen is bij Koch als het goed is niet al te ingewikkeld aangezien ze al een trimmer hebben ingebouwd. Maargoed ik heb zelf heel weinig verstand van versterkers dus het is misschien niet zo'n heel goed idee om dat zelf te gaan proberen. Buizen vervangen moet wel lukken. Gewoon even goede biasnummer pakken en de binnenste twee en buitenste twee vervangen. Maar bias zelf instellen lijkt me wat lastig. Ik hoop niet dat het de speaker is.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de kosten. Van de buizen weet ik de prijzen wel dat viel wel erg mee. Maar als er een nieuwe speaker in moet (12" koch jenssen) dan zal dit wel een stuk prijziger zijn. Verder hoop ik dat er in de versterker niets mis is. Volgens mij zijn hier wel mensen die vaker iets naar de fabriek hebben voor een controle, als die even zouden willen vertellen wat de kosten waren, dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten.

Baker
10 augustus 2005, 08:51
Maak je niet ongerust,
het zal wel loslopen.
Het lijkt me sterk dat het de speaker is. Die blaas je niet zomaar op, zeker als je zeker weet dat ie goed was toen je hem kocht, en je er niets aparts mee hebt gedaan (basgitaar spelen op standje 10 ofzo :D )

Het klinkt eigelijk als kapotte buizen.
Kosten: nieuwe buizen + half uurtje werk. Laat dat half uurtje es een keer 15 Euro zijn ofzo. Bel anders even van te voren met Koch.

Baker
10 augustus 2005, 08:54
ik zou zeggen succes en laat ff weten hoe het is afgelopen!

marc_o
10 augustus 2005, 11:21
Als je 'm net nieuw hebt gekocht, moet je je al helemaal geen zorgen maken, dan heb je gewoon garantie, als het geen buisje betreft.

Baker
10 augustus 2005, 12:08
Als je 'm net nieuw hebt gekocht, moet je je al helemaal geen zorgen maken, dan heb je gewoon garantie, als het geen buisje betreft.

Eh...
Hij heeft hem na advies te hebben ingewonnen hier op 't forum 2ehands gekocht... :-?

marc_o
10 augustus 2005, 13:25
Hoe moet ik dat weten dan?

Anders Destium
10 augustus 2005, 13:49
Dan kun je nog steeds gewoon contact opnemen met Koch zelf. Ik heb mijn Twintone aan Droffie verkocht en die heeft hem bij Koch helemaal laten nakijken, daar werd helemaal niet moeilijk over gedaan!

Baker
10 augustus 2005, 13:54
Dan kun je nog steeds gewoon contact opnemen met Koch zelf. Ik heb mijn Twintone aan Droffie verkocht en die heeft hem bij Koch helemaal laten nakijken, daar werd helemaal niet moeilijk over gedaan!

klopt
heb dezelfde ervaring met mijn multitone (ook 2ehands gekocht)

sebass
10 augustus 2005, 20:37
Ja ik ben ook van plan om bij koch langs te gaan alleen zijn ze tot 16 aug op vakantie. Dus daarna ga ik wel langs.

V!N
10 augustus 2005, 21:14
Als je 'm net nieuw hebt gekocht, moet je je al helemaal geen zorgen maken, dan heb je gewoon garantie, als het geen buisje betreft.
Eh...
Hij heeft hem na advies te hebben ingewonnen hier op 't forum 2ehands gekocht... :-?
Zie je nou wel ?
HET IS ALLEMAAL JULLIE SCHULD !!!
:razz:

sebass
19 augustus 2005, 19:46
Zo ik ben even langs geweest. Goede service daar. Ik heb hem nu alweer terug. Het was een kapotter eindbuis en een ruis in een buis van de voorversterker.
De eindbuizen zijn nu vervangen evenals de desbetreffende voorbuis. Hij doet het dus nu weer perfect :)

AART
19 augustus 2005, 20:08
damn, je zou bijna op koch overstappen voor de service, je leest er niks dan goeds over.

alleen jammer dat ze maar een high gainer hebben met het uiterlijk van een koffiezetapparaat uit de jaren 70.