PDA

View Full Version : Weer zo'n topic: hoe leer je soleren??



Reel Big Fish
7 augustus 2005, 14:23
Hoi allemaal,

sinds vorige week speel ik in een nieuwe band, Sick Vision! :D Dat heeft verder niet veel te maken met de vraag maar de andere gitarist uit de band kan dus echt vette solo's spelen. Hij speelt dan ook al 3 jaar en ik pas 1, maar toch wil ik niet achterblijven. Zeker omdat ik gewoon alle gitaar-partijen van onze nummers wil kennen en niet alleen de rythm gitaar...

Daarom wil ik aan jullie vragen wat de beste manier is om te leren soleren. Hoe kan je goed leren improviseren over een of andere riff, over een akkoorden-schema-tje? Ik kan al afwisselend up- en downstrokes, dus ik heb wel snelheid. Ik heb alleen niet die 'feel' om over een akkoorden schema te soleren. Please help me! :???:

Alvast bedankt!

pimmetje
7 augustus 2005, 15:10
Solo's die je vet vindt in nummers uitzoeken en naspelen. Riffjes uit solo's jatten en je eigen maken.

Daarnaast jezelf bekend maken met de hals. Oefenen op ladders. Als je begint met een mineur-ladder in natuurlijke en in pentatonische vorm, kom je al een heel eind. Die gewoon op verschillende posities "vertikaal" leren en ook horizontaal (dus bv op 1 of 2 snaren) mee leren spelen. Diagonaal volgt dan ook wel.

Daarbij ook oefenen op de andere gitaartechnieken dan gewoon aanslaan: palm mute, slides, bends, hammers, pulls, accententueren, ghost notes, etc...

Tussen het droog oefenen van die zooi ook vaak genoeg ff een paar backingtrackjes laten spelen en eroverheen pielen. Neem jezelf als 't ff kan dan ook op om terug te luisteren wat er fout en goed gaat.

Al met al genoeg om ff mee bezig te gaan :D.

Reel Big Fish
7 augustus 2005, 15:39
Bedankt pimmetje! Ik vroeg me af of er een site is waar de toonladders duidelijk opstaan (tab?) mèt uitleg welke je wanneer moet *niks moet in muziek, ok* gebruiken enzo...

Alvast bedankt! :lol:

deedee
7 augustus 2005, 17:13
Bedankt pimmetje! Ik vroeg me af of er een site is waar de toonladders duidelijk opstaan (tab?) mèt uitleg welke je wanneer moet *niks moet in muziek, ok* gebruiken enzo...

Alvast bedankt! :lol:

t leukste is om zelf te horen wanneer je welke moet gebruiken, een paar toonladders in de hardere stijlen zijn: pentatonisch (lekker simpel vind ik), mineur, majeur (vrolijker, kan WEL rocken, moet je gewoon maar prberen), dorische (mineur met grote 6, iets scherper dan mineur, is een kerktoonladder), frygische (mineur met kleine 2, nog scherper, is ook een kerktoonladder)

kijk effe op www.gitaar.net en dan onder lessen en dan onder scale finder. Zie je gewoon een fretboard met puntjes op de plekken waar de noten uit de toonladder zitten, en rode puntjes waar de grondtoon zit.


(en ik geloof dat ik nu effe flauw ga vallen ofzo)

koella
8 augustus 2005, 00:42
#$%#$%!!!! Weer zo'n gitarist die te pinnig is voor gitaarlessen.
Vertel hem niet te veel jongens! jullie hebben er ook voor moeten betalen !!!

Roy K.
8 augustus 2005, 01:41
Jeez gast, als jij geen kennis/ervaring m.b.t tot gitaar (spelen) via internet wil leren of delen pleur dan lekker op van dit forum!!

koella
8 augustus 2005, 02:12
Jeez gast, als jij geen kennis/ervaring m.b.t tot gitaar (spelen) via internet wil leren of delen pleur dan lekker op van dit forum!!

Nee ! Hoe kom je erbij?!

Roy K.
8 augustus 2005, 02:47
Eh nou, dit gedeelte van het forum heet Speeltechnieken & Theorie

met daaronder:

Vraagje over je manier van spelen en je techniek? - stel 'm hier!

Als iemand dan een vraag stelt is het niet de bedoeling dat ie afgezeken wordt.

koella
8 augustus 2005, 10:48
Eh nou, dit gedeelte van het forum heet Speeltechnieken & Theorie

met daaronder:

Vraagje over je manier van spelen en je techniek? - stel 'm hier!

Als iemand dan een vraag stelt is het niet de bedoeling dat ie afgezeken wordt.

O.k., o.k.
Je hebt gelijk.
Maar niet meer van dat oppleuren enzo.
Ik doe ook maar wat.

WICKED
8 augustus 2005, 13:19
Troy Stetina series:

Metal Lead Guitar Vol. 1

Metal Lead Guitar Vol. 2

Speed Mechanics For Lead Guitar

Of Zakk Wylde: pentatonic hardcore

Reel Big Fish
8 augustus 2005, 13:55
Troy Stetina series:

Metal Lead Guitar Vol. 1

Metal Lead Guitar Vol. 2

Speed Mechanics For Lead Guitar

Of Zakk Wylde: pentatonic hardcore

Thanks! :D

Ik volg trouwens ook lessen, maar die heb ik niet in de vakantie en ik wil toch wat leren, vandaar koella :wink:

Pilitev
8 augustus 2005, 14:08
Troy Stetina series:

Metal Lead Guitar Vol. 1

Metal Lead Guitar Vol. 2

Speed Mechanics For Lead Guitar

Of Zakk Wylde: pentatonic hardcore

Weet jij misschien waar ik dat boek van Zakk Wylde kan krijgen??

Reel Big Fish
8 augustus 2005, 15:22
Oh trouwens, moet ik daar noten voor kunnen lezen want dat wil ik niet :razz:

WICKED
8 augustus 2005, 15:27
Troy Stetina series:

Metal Lead Guitar Vol. 1

Metal Lead Guitar Vol. 2

Speed Mechanics For Lead Guitar

Of Zakk Wylde: pentatonic hardcore

Weet jij misschien waar ik dat boek van Zakk Wylde kan krijgen??

Ik kan m ook niet vinden op internet, dus als je m wil hebben gewoon kopen :D


Oh trouwens, moet ik daar noten voor kunnen lezen want dat wil ik niet :razz:

Nee, staat allemaal in tabs, pentatonic hardcore weet ik niet zker maar het lijkt me wel dat dat in tabs staat, zit ook een vid bij.. die kan je misschien eerst downloaden om te kijken of het wat is en daarna kopen met de tabs erbij :wink:

Pilitev
8 augustus 2005, 16:11
Troy Stetina series:

Metal Lead Guitar Vol. 1

Metal Lead Guitar Vol. 2

Speed Mechanics For Lead Guitar

Of Zakk Wylde: pentatonic hardcore

Weet jij misschien waar ik dat boek van Zakk Wylde kan krijgen??

Ik kan m ook niet vinden op internet, dus als je m wil hebben gewoon kopen :D



Lol, ik bedoelde dus ook waar ik die kan kopen :razz:

koella
8 augustus 2005, 22:18
Als je schrijver+titel+uitgever hebt kun je het boek in een muziekwinkel bestellen, maar ook in iedere gewone kantoorboekhandel.
Trouwens, het isbn nummer is ook voldoende.

Misschien weet Wicked de uitgever van zakk wylde

De uitgever van stetina is Hal Leonard.
Het ISBN nummer van leadguitar Deel I is: 0-7935-1097-x
Sorry, deel II heb ik ff niet.

Eh..doe ik het zo weer een beetje goed Roy ? :)

Roy K.
8 augustus 2005, 23:59
TOP!! 8-)

Je kunt het dus wel... :-D

Rock n roll speed whore
13 september 2005, 19:58
He wil even reageren op de zielige mensen die zeuren over het niet nemen van lessen, en die hun kennis niet willen delen. De meest beste gitaristen worden niet gevormd door het volgen van lessen. Oefening en aanleg is het sleutelwoord. Heb alles zelf geleerd veel spelen met mensne in ook belangrijk kijk naar slash.

Trocar
13 september 2005, 20:12
He wil even reageren op de zielige mensen die zeuren over het niet nemen van lessen, en die hun kennis niet willen delen. De meest beste gitaristen worden niet gevormd door het volgen van lessen. Oefening en aanleg is het sleutelwoord. Heb alles zelf geleerd veel spelen met mensne in ook belangrijk kijk naar slash.

Ik wil even reageren op de persoon die in zijn/haar eerste post hier mensen uit loopt te maken voor zielig.
Jij hebt niet alles zelf geleerd. Het leren spelen via internet-lessen is ook een vorm van les volgen. Je hebt opgezocht hoe anderen het doen (op internet en door het spelen met anderen) en daar leer je van. Net zoals je doet bij het nemen van lessen.
In alle gevallen: niets mis mee.



Heb goede ervaringen met de Stetina serie!

Stitch
16 september 2005, 11:11
stetina kan je gewoon halen via bol.com (mag dat gezegd worden?) NIW zakk misschien ook wel??

syarych
17 september 2005, 04:10
http://www.absolutefretboard.com/