PDA

View Full Version : Trosje versterkers getest bij VD Haar



LordRiffenstein
7 augustus 2005, 12:40
Gisteren even met een vriend tripje naar VD Haar gemaakt om enkele spullen op te halen (heb zelf een Strobostomp gekocht) en om wat dingen te testen.

Erik heeft nu een betere locatie waar je spullen beter kan uitproberen. Als eerste kwam een Suhr OD100 met SE-mod op het gain kanaal aan de beurt. Het cleane kanaal van deze versterker is werkelijk subliem, klinkt gewoon zoals de beste Fender, heeft een heel aangenaam karakter waardoor je lekker veel hoog kan gebruiken zonder dat het storend wordt. Met de boost erbij krijg een clean met randje dat perfect werkt voor bluesy stuff, denk aan SRV of ook wel Stones. Het gain kanaal klinkt dan weer totaal anders en zeker met de SE-mod. Het gaat hier van stevige drive naar high gain met de boost maar dit kanaal viel me erg tegen, het klonk allemaal nogal fizzy en korrelig, werkt misschien wel lekker in een band maar geen sound waar ik van hou.

Toen hebben we ter vergelijking even een Hook erbij genomen. Het cleane van de Hook is evenees erg goed, anders dan de OD100 maar ook gewoon heel lekker. Ook hier resulteerde de boost in een goeie bluesy crunch. Het gain kanaal van de Hook vond ik dan weer VEEL beter dan de OD100, klonk ronder en voller, minder haar op het geluid :-D Ik vond ook dat het verschil tussen ch2 met of zonder de boost hier ook bruikbaarder was dan bij de OD100.

Aangezien Erik ook een standard OD100 had staan, hebben we die er ook nog bijgehaald. Clean is hetzelfde als hierboven maar het gainkanaal is anders, klonk minder korrelig en meer naar mijn smaak maar ik vond dat de Hook nog steeds beter klinkt. Wat wel opvalt bij de OD100 is hoe overweldigend de versterker klinkt. Zelfs op lagere volumes lijkt het of er 3-4 versterkers staan te blazen, heel bizar.

Volgende test was de Guytron GT100FV. Deze versterker viel me in eerste instantie wat tegen maar het bleek dat hij gewoon niet lekker klonk op de 2x12 kasten waarmee we testten. De Guytron met een Bogner 4x12 was dan wel weer super. Deze versterker staat al lang op mijn verlanglijstje en loste de verwachtingen vlotjes in. Clean is heel erg Vox geïnspireerd en heeft veel shimmer, klinkt gewoon heel erg lekker. Als je de gain wat hoger draait krijg je een soort SRV-meets-Gallagher (Rory uiteraard :-D) sound met veel bite maar toch niet scherp. Het 2de kanaal gaat meer richting Plexi maar met meer gain, klinkt lekker vet en romig MAAR de 2 regelknoppen op de achterkant kunnen de sound van deze versterker TOTAAL veranderen. Je kan hem echt van zeer compressed nr heel open laten gaan en alles klinkt even overtuigend. De Guytron is alles wat ik ervan verwachtte en staat nu zeker met stip op 1 in mijn whishlist. Dit is gewoon een super amp, kost wel wat maar dan heb je ook wat. Ter vergelijking ook nog even de Hook op de 4x12 gehangen en dat klonk ook nog beter dan met de 2x12 kastjes.

Als kers op de taart hebben we tenslotte een Two Rock Custom Reverb signature getest. Deze Dumble-geïnspireerde versterker staat bekend om een heel vette en romige sound en dat deed hij dan ook erg goed. Denk aan Robben Ford, Larry Carlton en je hoort DIE sound. Het clean gaat van lekker funky tot heel jazzy maar kan ook een SRV-randje hebben, wat opvalt is hoe dik de mids altijd blijven klinken. Het lead-kanaal gaat een stap verder en werkt het best met meer bescheiden hoeveelheden gain. Je krijgt hiervoor 2 dingen in de plaats: de versterker klinkt heel dik en is uiterst touch responsive en je krijgt een heel leuke feedback die je echt uit elke noot kan halen (op volume uiteraard). Dit is geen versterker voor de (zware) rocker maar echt subliem voor jazz-blues- fusion gitaristen, zelfs met een strat klonk dit alles HEEL romig.

Er stond nog meer moois maar mijn oren waren ondertussen helemaal prut (ik had de avond voordien ook nog 3uur op het podium gestaan) en dus besloten we het hierbij te laten. De Guytron was voor mij persoonlijk de grote winnaar. Hij voldeed 100% aan mijn verwachtingen en is gewoon een super versterker. In de test Hook-OD100 kwam de Hook als winnaar, klonk nr mijn mening gewoon lekkerder dan de OD100 die te korrelig is voor mij. De Two Rock is een sublieme versterker met een waanzinnig prijskaartje die erg lekker klonk.

stratokai
7 augustus 2005, 14:38
Gave review!
Maar even een vraagje tussendoor: Kan men gewoon naar v/h Haar toe of moet er een afspraak gemaakt worden en er specifieke interesse zijn in een product?
Ofwel kan ik daarnaartoe om eens wat mooie dingen uit te proberen die ze in de meeste winkels niet hebben of werkt het zo niet??

Negative K3 fan
7 augustus 2005, 16:07
hey bedankt voor je review, ik vond op die filmpjes van de haar site die two rock versterkers echt super klinken!! maar dat ligt waarschijnlijk aan de opnames want ik vond die hooks heel dun klinken.

maargoed, het lijkt wel of je niks hebt met 2x12" kasten, ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar klinken naar jouw mening alle 2x12s slechter dan 4x12s???

LordRiffenstein
7 augustus 2005, 16:19
hey bedankt voor je review, ik vond op die filmpjes van de haar site die two rock versterkers echt super klinken!! maar dat ligt waarschijnlijk aan de opnames want ik vond die hooks heel dun klinken.

maargoed, het lijkt wel of je niks hebt met 2x12" kasten, ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar klinken naar jouw mening alle 2x12s slechter dan 4x12s???

Erik gaat nieuwe opnames maken, heeft een speciale microfoon gekocht dus binnenkort meer.

Ik heb niets tegen 2x12s, ik speel zelf heel vaak met mijn Engl 2x12. Het 'probleem' met de 2x12s bij Erik was de nieuwe speakers, totaal niet ingespeeld waardoor ze scherper klonken dan normaal. Ook mijn vriend en Erik zelf vonden dat de versterkers beter klonken op de 4x12.

LordRiffenstein
7 augustus 2005, 16:22
Gave review!
Maar even een vraagje tussendoor: Kan men gewoon naar v/h Haar toe of moet er een afspraak gemaakt worden en er specifieke interesse zijn in een product?
Ofwel kan ik daarnaartoe om eens wat mooie dingen uit te proberen die ze in de meeste winkels niet hebben of werkt het zo niet??

Je kan er naartoe maar best ff met hem bellen of mailen. Hij heeft niet echt een winkel en het is ook niet de bedoeling dat je er gewoon een namiddagje komt raggen.

Negative K3 fan
7 augustus 2005, 16:32
hey bedankt voor je review, ik vond op die filmpjes van de haar site die two rock versterkers echt super klinken!! maar dat ligt waarschijnlijk aan de opnames want ik vond die hooks heel dun klinken.

maargoed, het lijkt wel of je niks hebt met 2x12" kasten, ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar klinken naar jouw mening alle 2x12s slechter dan 4x12s???

Erik gaat nieuwe opnames maken, heeft een speciale microfoon gekocht dus binnenkort meer.

Ik heb niets tegen 2x12s, ik speel zelf heel vaak met mijn Engl 2x12. Het 'probleem' met de 2x12s bij Erik was de nieuwe speakers, totaal niet ingespeeld waardoor ze scherper klonken dan normaal. Ook mijn vriend en Erik zelf vonden dat de versterkers beter klonken op de 4x12.

ah ok!

bluegate
7 augustus 2005, 20:29
Kan het natuurlijk alleen maar eens zijn met de uitkomst... :-D :-D :-D

Ook ik vond de GT100 F/V beter dan de rest, maar ik heb zelf wel succes
met het spelen op 2x 12" of zelfs 1x 12" met deze versterker.
Waarschijnlijk moeten de kasten inderdaad nog ingespeeld worden.

Volgens mij heb je je prima vermaakt bij Erik. :cool:

isi
7 augustus 2005, 20:47
Als ik dit topic lees en bestudeer, moet ik constateren dat er kennelijk iets mis is met de oren van bepaalde mensen. Ik ben een ouwe rot in het vak en heb hele goeie oren. OD100 SH/SE mod gaat ver over Hook, clean maar vooral kanaal 2, het mooie van de OD100, hij blijft zo transparant, elke toon komt er duidelijk uit. Deze amp vraagt wel wat aandacht en kennis. Ik bespeelde deze amp eerst met een Bogner 4 x 12 met Greenbacks, geluid was saai en doods, vervolgens aangesloten op 2 THd 2 x 12 cabs, super geluid en sinds vandaag op CAA 2 x 12 cabs met een combi van G12H en Greenback per cab, een prachtig geluid!!
Erik heeft mij gevraagd om binnenkort wat samples in te spelen, ik heb dit toegezegd voor OD100 SH/SE, Divided by 13, Carr Rambler en Vox handwired, ik zal alles inspelen met verschillende Suhr Guitars.

gr.
bert

robzilla
7 augustus 2005, 20:54
Als ik dit topic lees en bestudeer, moet ik constateren dat er kennelijk iets mis is met de oren van bepaalde mensen. Ik ben een ouwe rot in het vak en heb hele goeie oren. OD100 SH/SE mod gaat ver over Hook, clean maar vooral kanaal 2, het mooie van de OD100, hij blijft zo transparant, elke toon komt er duidelijk uit. Deze amp vraagt wel wat aandacht en kennis. Ik bespeelde deze amp eerst met een Bogner 4 x 12 met Greenbacks, geluid was saai en doods, vervolgens aangesloten op 2 THd 2 x 12 cabs, super geluid en sinds vandaag op CAA 2 x 12 cabs met een combi van G12H en Greenback per cab, een prachtig geluid!!
Erik heeft mij gevraagd om binnenkort wat samples in te spelen, ik heb dit toegezegd voor OD100 SH/SE, Divided by 13, Carr Rambler en Vox handwired, ik zal alles inspelen met verschillende Suhr Guitars.

gr.
Bert

Over smaak valt niet te twisten..

nla0079
7 augustus 2005, 21:37
Ik ben een ouwe rot in het vak en heb hele goeie oren.Welk vak, als ik vragen mag ? Ik dacht altijd dat het geluid van een opname, versterker, gitaar... iets subjectiefs was - je kan wel objectief frequenties meten, maar wie ben jij (of ik) om te zeggen het ene "beter" is dan het andere ? No offense, maar je komt heel pedant over.

srv-man
7 augustus 2005, 21:41
Leuk, weer eens wat high-end versterkers op de pijnbank 8-)

Yoeri, bedankt voor deze uitgebreide review en Bert ook, jouw commentaar maakt me nog nieuwsgieriger. 8-)

Het blijft een persoonlijke zaak en Yoeri geeft al aan dat de CAE in een band misschien (ik denk: wel zeker) lekker zal klinken, maar dat het geen sound is waar hij van houdt.
Ik ben wel zeer benieuwd naar de clips van Bert, obv de huidige video-opnames kan ik niets beoordelen.

Gr, Theo

isi
7 augustus 2005, 21:50
ik ben niet pedant en wil zeker niet zo overkomen. Wat ik probeer te zeggen is: als je een amp of gitaar niet begrijpt, moet je er ook geen oordeel over vellen. Ik speel al 40 jaar gitaar, ik heb op Pink-Pop gespeeld, ik heb mijn studie afgerond op het Hilversum's Conservatorium, en ik werd altijd geprezen voor mijn geluid!!!!
Een echte ouwe rot dus.
Ik doe nog steeds veel opnames, optredens etc. ask Paul Lenders.
Look at my gear!!!

bert

tillens
7 augustus 2005, 22:05
Krezip heeft ook op pinkpop gespeeld, en zijn deels rockacademie maar om nu te zeggen dat neem ik als referentie, NEE! Dus Bert, ik denk dat Youri zijn oren heeft gebruikt en bepaalde sounds heel bruikbaar vindt... Jij hebt ook sounds waar jij gek op bent, maar misschien iemand anders van walgt. dus.. VLAMME!

vulvasonic
7 augustus 2005, 22:08
Wacht even, ik pak even een biertje en een bakkie chips erbij..... :D

Mr.Bluesbreaker
7 augustus 2005, 22:23
vanuit Parijs trek ik hier ook een wijntje open! :)

tillens
7 augustus 2005, 22:55
whahaha, doe ik ook effe. het is trouwens geen reactie om te zeiken maar om nu te zeggen dat iemand een amp niet begrijpt, vervolgens zeggen dat je niet pedant ben, en wel aangeeft hier en daar gespeeld te hebben, mwahhhhh.. maar goed, vanuit mijn stoel ga ik dit volgen, wahooooo

BramVersteeg
7 augustus 2005, 23:08
Voor het hier weer op niks uit gaat lopen (wat zonde zou zijn van een best interessant topic) lijkt het me verstandig als beide partijen zich er bij neerleggen dat smaken verschillen evenals de manier van spelen (wat een versterker radicaal anders kan laten klinken). Ik denk dat Yoeri ook zat ervaring heeft met het testen van verschillende high-end versterkers evenals isi. Ieder zijn mening en voorkeur en nu kunnen we weer lekker praten over die versterkers :wink:

@Yoeri: leuke revieuw. Staan je ENGL's al te koop? :wink:

vinni
7 augustus 2005, 23:33
Hoi Yoeri!

Ken dat gevoel.....allemaal geweldige versterkers....
Maar is het allemaal echt zoveel beter dan wat je hebt?.....serieus?

Als ik je even mag herinneren aan jou laaiend enthousiaste reacties over een zekere plexi en een 3SE+ ?

Ik heb ook het e.e.a. getest......soms DENK ik dat het beter is.....maar als ik er even over na denk....klinkt het alleen anders....niet beter of slechter...

Vind mn huidige preamp de Groove Tubes Trio gewoon super klinken.
Zal echt wel blijven testen.....

Vraag mij af hoe anderen daar mee omgaan?

En om maar jou sig van HRI te gebruiken:
"Choose your weapons and play your music!"

Vinni

LordRiffenstein
8 augustus 2005, 07:48
Kan het natuurlijk alleen maar eens zijn met de uitkomst... :-D :-D :-D

Ook ik vond de GT100 F/V beter dan de rest, maar ik heb zelf wel succes
met het spelen op 2x 12" of zelfs 1x 12" met deze versterker.
Waarschijnlijk moeten de kasten inderdaad nog ingespeeld worden.

Volgens mij heb je je prima vermaakt bij Erik. :cool:

Bwa, 't was best gezellig :razz:

LordRiffenstein
8 augustus 2005, 07:53
Als ik dit topic lees en bestudeer, moet ik constateren dat er kennelijk iets mis is met de oren van bepaalde mensen. Ik ben een ouwe rot in het vak en heb hele goeie oren. OD100 SH/SE mod gaat ver over Hook, clean maar vooral kanaal 2, het mooie van de OD100, hij blijft zo transparant, elke toon komt er duidelijk uit. Deze amp vraagt wel wat aandacht en kennis. Ik bespeelde deze amp eerst met een Bogner 4 x 12 met Greenbacks, geluid was saai en doods, vervolgens aangesloten op 2 THd 2 x 12 cabs, super geluid en sinds vandaag op CAA 2 x 12 cabs met een combi van G12H en Greenback per cab, een prachtig geluid!!
Erik heeft mij gevraagd om binnenkort wat samples in te spelen, ik heb dit toegezegd voor OD100 SH/SE, Divided by 13, Carr Rambler en Vox handwired, ik zal alles inspelen met verschillende Suhr Guitars.

gr.
bert

Bert,

zeg je nou dat ik stront in mijn oren heb?? :???:

Hoe goed jij die OD100 ook mag vinden, hoeveel hype ermee gepaard gaat, kan me allemaal geen barst schelen, ik vind de tone van die versterker op het gain-kanaal gewoon niet lekker klinken. Einde discussie. Dat jij al 100jaar speelt en duizenden sessies gedaan hebt verandert daar niets aan.

Je kastjes hebben zaterdag in elk geval goed op hun flikker gehad :cool:

LordRiffenstein
8 augustus 2005, 07:57
ik ben niet pedant en wil zeker niet zo overkomen. Wat ik probeer te zeggen is: als je een amp of gitaar niet begrijpt, moet je er ook geen oordeel over vellen. Ik speel al 40 jaar gitaar, ik heb op Pink-Pop gespeeld, ik heb mijn studie afgerond op het Hilversum's Conservatorium, en ik werd altijd geprezen voor mijn geluid!!!!
Een echte ouwe rot dus.
Ik doe nog steeds veel opnames, optredens etc. ask Paul Lenders.
Look at my gear!!!

bert

Misschien zijn je oren na al die jaren pokkeherrie naar de kloten :razz: :cool: Bert, je doet precies of ik je moeder voor hoer heb uitgescholden. Als jij die OD100 zo super vindt, goed voor jou, toch fijn om een versterker te vinden waarmee je gelukkig bent.

Ja Paul Lenders, die ken ik ook en hij mij ook, moet je maar een keertje vragen.

LordRiffenstein
8 augustus 2005, 07:59
Voor het hier weer op niks uit gaat lopen (wat zonde zou zijn van een best interessant topic) lijkt het me verstandig als beide partijen zich er bij neerleggen dat smaken verschillen evenals de manier van spelen (wat een versterker radicaal anders kan laten klinken). Ik denk dat Yoeri ook zat ervaring heeft met het testen van verschillende high-end versterkers evenals isi. Ieder zijn mening en voorkeur en nu kunnen we weer lekker praten over die versterkers :wink:

@Yoeri: leuke revieuw. Staan je ENGL's al te koop? :wink:

+1.000.000

Nee de Engls gaan nooit weg.

LordRiffenstein
8 augustus 2005, 08:03
Hoi Yoeri!

Ken dat gevoel.....allemaal geweldige versterkers....
Maar is het allemaal echt zoveel beter dan wat je hebt?.....serieus?

Als ik je even mag herinneren aan jou laaiend enthousiaste reacties over een zekere plexi en een 3SE+ ?

Ik heb ook het e.e.a. getest......soms DENK ik dat het beter is.....maar als ik er even over na denk....klinkt het alleen anders....niet beter of slechter...

Vind mn huidige preamp de Groove Tubes Trio gewoon super klinken.
Zal echt wel blijven testen.....

Vraag mij af hoe anderen daar mee omgaan?

En om maar jou sig van HRI te gebruiken:
"Choose your weapons and play your music!"

Vinni

Die 3+SE en die modded Plexi zijn ook super, net als de Guytron en de Hook en een tros andere dingen maar ik speel al 5 jaar met mijn Engl dus dan weet je het antwoord wel. Het is allemaal goed maar ook anders en het zou leuk zijn om veel verschillende versterkers te hebben maar is om allerhande redenen niet haalbaar dus ik kan wel enthousiast zijn over dingen maar ik ben niet het type om dan mijn zooi te verkopen voor nieuw spul om dan een jaar later weer iets te ontdekken en het verhaal begint weer vanaf nul.

Raffel
8 augustus 2005, 08:33
zoals altijd weer een waardige bijdrage aan het forum Riff! :)

Van dit soort info is altijd welkom :D

isi
8 augustus 2005, 10:15
Ik hoorde net van Erik van de Haar dat Leendert de Hook nog gaat aanpassen in de richting van de OD100 en de Two-Rock, men is kennelijk nog niet helemaal tevreden!!! Hij gaat wel elke keer 'n stukje beter klinken. Kastjes op zijn flikker gegeven, Yoeri, daar zijn ze toch voor.

Rubber Soul
8 augustus 2005, 10:23
Ben er van de week nog geweest om een Tone Press op te halen, mooie toko is het nou hoor!

Tip: als je maar enigzins vatbaar bent voor GAS moet je je creditcard thuis laten...

LordRiffenstein
8 augustus 2005, 10:34
Ben er van de week nog geweest om een Tone Press op te halen, mooie toko is het nou hoor!

Tip: als je maar enigzins vatbaar bent voor GAS moet je je creditcard thuis laten...

Wel, neem die Credit Card gerust mee, Erik aanvaard ze toch niet :razz:

marc_o
8 augustus 2005, 11:10
Ben er van de week nog geweest om een Tone Press op te halen, mooie toko is het nou hoor!

Tip: als je maar enigzins vatbaar bent voor GAS moet je je creditcard thuis laten...


Ha Mark!!!!!

Raffel
8 augustus 2005, 11:25
Ben er van de week nog geweest om een Tone Press op te halen, mooie toko is het nou hoor!

Tip: als je maar enigzins vatbaar bent voor GAS moet je je creditcard thuis laten...

Wel, neem die Credit Card gerust mee, Erik aanvaard ze toch niet :razz:

Oh dan zie ik mijn kans schoon. Locatie?

DREAMMACHINE
8 augustus 2005, 11:27
nieuwegein...

Rubber Soul
8 augustus 2005, 11:30
IJsselstein (Ut)

kan niet missen, het is 150 meter verwijderd van de zendmast van Lopik, die zie je al van 30 kilometer afstand!

wel ff bellen vantevoren, het is geen Feedback :wink:

Rubber Soul
8 augustus 2005, 11:35
Ha Mark!!!!!


Pappa!!!

nieuwe provider en fokking password vergeten, i'm running out of nicks...

maar jij weet wie ik ben, dat is het belangrijkste!

mvmegroot
8 augustus 2005, 13:28
[quote="LordRiffenstein"]de beste Fender, heeft een heel aangenaam karakter waardoor je lekker veel hoog kan gebruiken zonder dat het storend wordt. Met de boost erbij krijg een clean met randje dat perfect werkt voor bluesy stuff, denk aan SRV of ook wel Stones.

het klonk allemaal nogal fizzy en korrelig

Ook hier resulteerde de boost in een goeie bluesy crunch.

klonk ronder en voller, minder haar op het geluid

klonk minder korrelig en meer naar mijn smaak

Clean is heel erg Vox geïnspireerd en heeft veel shimmer, klinkt gewoon heel erg lekker
sound met veel bite maar toch niet scherp.

klinkt lekker vet en romig

om een heel vette en romige sound en dat deed hij dan ook erg goed. de versterker klinkt heel dik en is uiterst touch responsive en je krijgt een heel leuke feedback
alles HEEL romig.

quote]

Oke, leuk wat je allemaal schrijft, maar het lijkt wel of je wijn aan het proeven bent geweest. Die lullen ook in dit gebrabbel.
Heb je deze woorden van jezelf of slaan ze werkelijk ergens op.
Wil je het alstublieft een beetje uitleggen wat je bedoelt, want ik kan hier echt geen touw aan vastknopen. (of word ik nu toch te oud)..

Marc

Josdevos
8 augustus 2005, 13:45
Oke, leuk wat je allemaal schrijft, maar het lijkt wel of je wijn aan het proeven bent geweest. Die lullen ook in dit gebrabbel.
Heb je deze woorden van jezelf of slaan ze werkelijk ergens op.
Wil je het alstublieft een beetje uitleggen wat je bedoelt, want ik kan hier echt geen touw aan vastknopen. (of word ik nu toch te oud)..

Marc


Gisteren heb ik een bod uitgebracht op een Marshall 80 V of 8080..
Het bod wat ik heb gedaan is €150. Is dit nu teveel, is dit een goede amp of is dit erg dom.
Ik speel alleen maar thuis wat blues. Ik heb verder geen aspiratie om ooit nog in een band te spelen. Dit vanwege de leeftijd.
Het is puur voor de fun, maar wel leuk om te doen.
De amp die ik nu gebruik is een Cube 30. Maar deze voldoet naar mijn zin niet meer.
Graag z.s.m. reaktie.

Marc

Zoals je zegt, het is heel gelijkaardig aan wijnproeven. Ook in die kringen is het de bedoeling niet dat je zomaar een oude Châteauneuf du Pape gaat kraken, als je nooit iets beters dan tafelwijn gedronken hebt... Laat staan dat je de Châteauneuf du Pape kan beoordelen of een beoordeling kan interpreteren...

ter nota ff linkje naar je eigen draadje: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61429&postdays=0&postorder=asc&start=0

mvmegroot
8 augustus 2005, 14:04
Zoals je zegt, het is heel gelijkaardig aan wijnproeven. Ook in die kringen is het de bedoeling niet dat je zomaar een oude Châteauneuf du Pape gaat kraken, als je nooit iets beters dan tafelwijn gedronken hebt... Laat staan dat je de Châteauneuf du Pape kan beoordelen of een beoordeling kan interpreteren...


Ja, dat zal best wel, maar voor wijnproeven kun je cursussen en wijnproefavonden volgen. Van versterkers heb ik dit nog nooit gehoord. Vandaar mijn vraag om uitleg van die wel erg vage omschrijvingen.
En wat wijn betreft heb ik al veel strelingen op de tong gehad.

Marc

Josdevos
8 augustus 2005, 14:21
Ervaring, veel spelen en veel spullen testen.

Iemand met minder ervaring zal nauwelijks verschil horen tussen een head van €1000 en een van €3000.

Ik begrijp best dat je aan Lordriff zijn review weinig hebt, maar ik denk dat je ook niet in de doelgroep voor die amps zit.

Ik reken mezelf er ook zeker niet toe hoor, don't worry... :roll:

Droffie
8 augustus 2005, 14:29
Ervaring, veel spelen en veel spullen testen.

Iemand met minder ervaring zal nauwelijks verschil horen tussen een head van €1000 en een van €3000.

Ik begrijp best dat je aan Lordriff zijn review weinig hebt, maar ik denk dat je ook niet in de doelgroep voor die amps zit.

Ik reken mezelf er ook zeker niet toe hoor, don't worry... :roll:

Dit vind ik nou een beetje pedant :D overkomen. Waarom zou hij deze review niet mogen begrijpen. Ook de high end gear sluts zijn met crappy versterkers begonnen. Het is toch niet vreemd als iemand graag wil weten wat iemand bedoelt met "veel of weinig haar op 't geluid?. of Bluesy crunch riffs?"
Wel een beetje aardig blijven he... :wink:

Josdevos
8 augustus 2005, 14:38
Nou, pedant... :-D
Dat is het toch niet... is imo de realiteit...
Als ik net speelde vond ik m'n valvestate 8240 ook super klinken... iedereen wel...
Uiteraard mag hij die review begrijpen, maar als je deze review niet vanzefl begrijpt heb je gewoon niet genoeg ervaring met amps.

Stel je even voor OD100 vs HOOK voor noobs? Boutique amps for Dummies anyone? :roll:

One big pile of BS going on around here hoor... dan doet eens iemand de moeite om een toffe review te schrijven...

Anders Destium
8 augustus 2005, 15:06
Als jij het allemaal zo goed weet Joris, verlicht ons allen! De meeste kan ik raden, maar voor de zekerheid:

Korrelig=
Romig=
Fizzy=
Rond geluid=



Dank namens het versterkerplebs van het forum :)

ReinoutV
8 augustus 2005, 15:20
Hoe is de voicing van de Guytron over het algemeen eigenlijk? Ik heb het idee dat ie een beetje lief is, ook naar de clips van Bluegate (wel mooie clips overigens, daar niet van :) ), maar kan ie ook van zich af bijten? En hoe zal hij zich houden in een meer poppy omgeving? Ik speel nu op een Kitty Hawk, maar het ding begint kuren te geven, dus ik moet redelijk vlot iets anders hebben. Best wel vintage gevoiced (ik speel veel blues en classic rock), maar toch niet te veel 'oude mids' voor in een pop-band. Geen high gain nodig. De THD flexi leek me ook leuk, maar iets te eenzijdig misschien. Daarnaast misschien de Mesa Lonestar Special, maar daar hoor je weinig van. Iemand ideeën? En sorry voor het kapen van je topic ;).

Josdevos
8 augustus 2005, 15:30
Bastard! :lol:

Jullie zijn allemaal zo moedwillig vandaag hé...

Ach het gaat hier om persoonlijke indrukken, deze zijn voor ieder verschillend. Dit zijn ook niet mijn soort amps, maar ik kan me er wel inbeelden wat Youri ermee bedoeld.

Voor mij:

Korrelig= te open crunch, redelijk krasserig
Romig= redelijk dik, smooth lead geluid
Fizzy= beetje hezelfde als korrelig misschien iets extremer
Rond geluid= ronde rythm tone met een goeie dosis mid, heel gebalanceerd en in your face

Droffie
8 augustus 2005, 15:53
Bastard! :lol:

Jullie zijn allemaal zo moedwillig vandaag hé...

Ach het gaat hier om persoonlijke indrukken, deze zijn voor ieder verschillend. Dit zijn ook niet mijn soort amps, maar ik kan me er wel inbeelden wat Youri ermee bedoeld.

Voor mij:

Korrelig= te open crunch, redelijk krasserig
Romig= redelijk dik, smooth lead geluid
Fizzy= beetje hezelfde als korrelig misschien iets extremer
Rond geluid= ronde rythm tone met een goeie dosis mid, heel gebalanceerd en in your face

en wat is krasserig dan?...This is just too much for me...whaahahaaha...Onbetaalbaar sommige threads.
Ik speel bijna 20 jaar gitaar maar ik heb nog nooit zoiets gehoord en ik moet begrijpen wat je met die termen bedoelt?

Als iemand 't bijvoorbeeld over trebelig of mid hoog, midden of bassig heeft kan ik me een redelijk goed beeld vormen.

sorry hoor Jos, ik wil je echt niet belachelijk maken of zo. Ik vind 't gewoon amusant. :wink:

Josdevos
8 augustus 2005, 16:12
Ach whatever jongens, ik dacht dat jullie muzikanten waren. Het gaat hier over MUZIEK! Een soort een expressie, die in vele gevallen vol met beeldspraak zit en verschillende te interpreteren is.
Ik verschiet ervan dat jullie over dit soort omschrijvingen vallen en je er niet kunnen/willen inleven... Ik denk dat je met deze mentaliteit maar geen reviews moet lezen en gewoon zelf gaat testen.

@Droffie, ben je gedurende die 20jaar al van onder je steen uitgekomen? :lol:

Droffie
8 augustus 2005, 16:25
Ach whatever jongens, ik dacht dat jullie muzikanten waren. Het gaat hier over MUZIEK! Een soort een expressie, die in vele gevallen vol met beeldspraak zit en verschillende te interpreteren is.
Ik verschiet ervan dat jullie over dit soort omschrijvingen vallen en je er niet kunnen/willen inleven... Ik denk dat je met deze mentaliteit maar geen reviews moet lezen en gewoon zelf gaat testen.

Ik lees graag reviews en zelfs denk ik wel te begrijpen wat de schrijver bedoelt als ik het hele stuk lees. Maar om het zo uitgelegd te zien worden is gewoon grappig. Je uitleg is net zo vaag als de gebruikte term, dat slaat gewoon nergens op. sommige dingen zijn moeilijk uit te leggen.
Maar dat je dan een high end snob moet zijn voordat je dat begrijpt vind ik gewoon te ver gaan. Alsof er een soort elite clubje is waar je deel van moet uitmaken. Zoals jij die andere gast met z'n valvestate om z'n oren sloeg, zo van logisch dat je het niet begrijpt vond ik snobistisch overkomen.

That's all...

mvmegroot
8 augustus 2005, 16:28
Nou, pedant... :-D
Uiteraard mag hij die review begrijpen, maar als je deze review niet vanzefl begrijpt heb je gewoon niet genoeg ervaring met amps.


En jij begreep alles zonder dat het iemand ooit uitgelegd had??? :lol: :lol:

Kijk van zo iemand zou ik nu nooit les willen krijgen. Kennis hebben is 1, maar kennis overdragen is heel erg moeilijk, zeker als je het ook nog begrijpelijk moet maken.
Ik krijg het gevoel dat de goede amps alleen voor snobs zijn :evil: , tenminste die indruk wek je wel.

Marc

Droffie
8 augustus 2005, 16:28
@Droffie, ben je gedurende die 20jaar al van onder je steen uitgekomen? :lol:

Euuhh, nee...Zijn Marshalls niet de beste versterkers ter wereld en Fender Stratocasters de beste gitaren dan??

8-)

LordRiffenstein
8 augustus 2005, 16:30
Hoe is de voicing van de Guytron over het algemeen eigenlijk? Ik heb het idee dat ie een beetje lief is, ook naar de clips van Bluegate (wel mooie clips overigens, daar niet van :) ), maar kan ie ook van zich af bijten? En hoe zal hij zich houden in een meer poppy omgeving? Ik speel nu op een Kitty Hawk, maar het ding begint kuren te geven, dus ik moet redelijk vlot iets anders hebben. Best wel vintage gevoiced (ik speel veel blues en classic rock), maar toch niet te veel 'oude mids' voor in een pop-band. Geen high gain nodig. De THD flexi leek me ook leuk, maar iets te eenzijdig misschien. Daarnaast misschien de Mesa Lonestar Special, maar daar hoor je weinig van. Iemand ideeën? En sorry voor het kapen van je topic ;).

Kapen? Dit is tenminste on topic en dat kan niet gezegd worden van al het slap gelul.

Ik denk dat de Guytron in een poppy band SUPER gaat klinken. Met die F/V-controls kan je hem echt totaal anders laten klinken. Het is een tijdje geleden dat ik de Flexi getest heb maar de Guytron kan diezelfde gain gemakkelijk doen.

Droffie
8 augustus 2005, 16:34
Ik krijg het gevoel dat de goede amps alleen voor snobs zijn :evil: , tenminste die indruk wek je wel.

Marc

Dat is dus niet zo, ondanks je die indruk wellicht krijgt.
het zelfde geld voor dure gitaren. Kijk naar Anders, hij heeft er een hele batterij van en is maar een arme student :D

Wat is een goede amp. Een Koch bijvoorbeeld kost je echt geen rib uit je lijf en zijn gewoon harstikke goede amps...

bluegate
8 augustus 2005, 16:36
@ReinoutV
Beluister hem eens in het echt.
Iedereen heeft gelukkig een andere smaak en je zult zelf moeten proeven
om te zien of het lekker is of niet.
Zeker voor dit soort bedragen zou ik niet afgaan op meningen van anderen.
Clips zeggen ook niet alles, misschien klinkt de Guytron voor jou te lief
omdat ik hem zo opneem.
Zelf heb ik clips gebruikt om te kijken of bepaalde geluiden van versterkers
in de buurt kwamen van wat ik wilde.
Daarna heb ik een afspraak gemaakt bij Erik en ben een avondje wezen
testen.

Josdevos
8 augustus 2005, 16:39
@Droffie, ben je gedurende die 20jaar al van onder je steen uitgekomen? :lol:

Euuhh, nee...Zijn Marshalls niet de beste versterkers ter wereld en Fender Stratocasters de beste gitaren dan??

8-)

Nee dat zijn Ibanezzen door een Metalzone op een JCM900... :razz:

Droffie, waar heb ik geschreven dat je een tone snob moet zijn? Ik heb enkel over ervaring en over versterkers kennen gesproeken. Bovendien, sinds wanneer is valvestate een scheldwoord, zijn we daar allemaal niet op begonnen...

Ach kom, guys, ontopic! :wink:

marc_o
8 augustus 2005, 16:52
Brrrr, wat een gezeik ook allemaal weer over "pedant"en op alle slakken zout leggen.
Dit forum heeft al heel veel van z'n aantrekkingskracht verloren en als er dan iemand een leuke review schrijft gaat men godverdomme lopen zeikstralen over beschrijvingen van geluid, dat is hetzelfde als met eten, hoe beschrijf je de smaak van biefstuk of sla???

Lekker ieder topic doodmaken met slap geouwehoer en dan over een paar maanden gaan klagen dat er niemand meer de moeite neemt een leuk topic te openen. :x

LordRiffenstein
8 augustus 2005, 16:56
Brrrr, wat een gezeik ook allemaal weer over "pedant"en op alle slakken zout leggen.
Dit forum heeft al heel veel van z'n aantrekkingskracht verloren en als er dan iemand een leuke review schrijft gaat men godverdomme lopen zeikstralen over beschrijvingen van geluid, dat is hetzelfde als met eten, hoe beschrijf je de smaak van biefstuk of sla???

Lekker ieder topic doodmaken met slap geouwehoer en dan over een paar maanden gaan klagen dat er niemand meer de moeite neemt een leuk topic te openen. :x

Zo denk ik er ook over dus jullie zoeken het zelf maar uit wat ik bedoel met mijn termen.

tillens
8 augustus 2005, 17:20
Ik vond de termen wel duidelijk, maar niet iedereen kan zich daarin vinden. Ik zou wel es zoon guytron willen testen, ik speel maximum pop zeg maar en ik wil graag een nieuwe amp. helaas nu de centen nog niet, maar ach wat niet is kan komen. De andere amps ken ik niet, althans die od 100 en two rock. de hook heb ik gehoord via die filmpjes op de site van Erik en ik moet zeggen, het is niet mijn smaak. gewoon niet echt lekker ofzo, heel erg standaard, en zeker voor die prijs mag je toch wel wat verwachten, toch! Ik denk dat ik maar es richting boekel ga binnenkort..

Peter

Droffie
8 augustus 2005, 17:30
Brrrr, wat een gezeik ook allemaal weer over "pedant"en op alle slakken zout leggen.
Dit forum heeft al heel veel van z'n aantrekkingskracht verloren en als er dan iemand een leuke review schrijft gaat men godverdomme lopen zeikstralen over beschrijvingen van geluid, dat is hetzelfde als met eten, hoe beschrijf je de smaak van biefstuk of sla???

Lekker ieder topic doodmaken met slap geouwehoer en dan over een paar maanden gaan klagen dat er niemand meer de moeite neemt een leuk topic te openen. :x

Je dikt 't een beetje aan Marc. Isi (de gitarist van de Golden Earrings :D ) begon met z'n pedante gezeik. Toen dat een beetje geluwd was blies mvmegroot er weer een beetje leven in. Niettemin een leuke review...

vulvasonic
8 augustus 2005, 19:23
"Een lekkere scheur met een vies randje".

Daar kun je je vast wel iets bij voorstellen, toch? :D

Droffie
8 augustus 2005, 19:53
"Een lekkere scheur met een vies randje".

Daar kun je je vast wel iets bij voorstellen, toch? :D

Veel of weinig haar erop!!

:-D

mvmegroot
8 augustus 2005, 20:25
blies mvmegroot er weer een beetje leven in. Niettemin een leuke review...

En dat wist ik dus niet. Zal er nooit meer over beginnen, nee beter ik laat jullie maar alleen. Als er niet de moeite genomen wordt om mensen die "net" begonnen zijn met gitaarspelen en niet zonodig in een zgn Top 100 band (wat dat ook moge zijn) een fatsoenlijk antwoord te geven waarom dan dit forum????
Zover ik weet is een forum er ook om vragen te laten beantwoorden door mensen die daar kennis van hebben of denken te hebben.
Maar als deze vragen beantwoord worden met termen als pedant gezeik, je bent zo'n amp niet waard etc. dan mogen jullie het forum wat mij betreft opblazen.
Het is nooit mijn bedoeling geweest om kritisch te worden over deze en gene die in onduidelijke woorden een revieuw geeft. Enige duidelijkheid desnoods tussen haakjes van die voor "leken"moeilijke termen is toch een kleine moeite.
Maar zolang men moeite heeft om duidelijk Nederlands te schrijven dan zal het met die benamingen van kwalificatie's aan amps ook wel meevallen, m.a.w. je kunt ook duur doen en zelf niet weten wat er bedoelt wordt. Het staat wel vet is het niet. Het is hooguit in mijn ervaring nu gebral van jongentjes die zich erg hoog op een ivoren toren bevinden en nog niet van plan zijn daar vanaf te komen, tenzij ze in een klap naar beneden donderen.
Laat me nu denken dat hier slechts volwassenen reageren. Maar zolang het puberale gedrag de boventoon blijft voeren wens ik julli het allerbeste.

Marc

mvmegroot
8 augustus 2005, 20:34
blies mvmegroot er weer een beetje leven in. Niettemin een leuke review...

En dat wist ik dus niet. Zal er nooit meer over beginnen, nee beter ik laat jullie maar alleen. Als er niet de moeite genomen wordt om mensen die "net" begonnen zijn met gitaarspelen en niet zonodig in een zgn Top 100 band (wat dat ook moge zijn) een fatsoenlijk antwoord te geven waarom dan dit forum????
Zover ik weet is een forum er ook om vragen te laten beantwoorden door mensen die daar kennis van hebben of denken te hebben.
Maar als deze vragen beantwoord worden met termen als pedant gezeik, je bent zo'n amp niet waard etc. dan mogen jullie het forum wat mij betreft opblazen.
Het is nooit mijn bedoeling geweest om kritisch te worden over deze en gene die in onduidelijke woorden een revieuw geeft. Enige duidelijkheid desnoods tussen haakjes van die voor "leken"moeilijke termen is toch een kleine moeite.
Maar zolang men moeite heeft om duidelijk Nederlands te schrijven dan zal het met die benamingen van kwalificatie's aan amps ook wel meevallen, m.a.w. je kunt ook duur doen en zelf niet weten wat er bedoelt wordt. Het staat wel vet is het niet. Het is hooguit in mijn ervaring nu gebral van jongentjes die zich erg hoog op een ivoren toren bevinden en nog niet van plan zijn daar vanaf te komen, tenzij ze in een klap naar beneden donderen.
Laat me nu denken dat hier slechts volwassenen reageren. Maar zolang het puberale gedrag de boventoon blijft voeren wens ik julli het allerbeste.

Marc

mvmegroot
8 augustus 2005, 20:35
blies mvmegroot er weer een beetje leven in. Niettemin een leuke review...

En dat wist ik dus niet. Zal er nooit meer over beginnen, nee beter ik laat jullie maar alleen. Als er niet de moeite genomen wordt om mensen die "net" begonnen zijn met gitaarspelen en niet zonodig in een zgn Top 100 band (wat dat ook moge zijn) een fatsoenlijk antwoord te geven waarom dan dit forum????
Zover ik weet is een forum er ook om vragen te laten beantwoorden door mensen die daar kennis van hebben of denken te hebben.
Maar als deze vragen beantwoord worden met termen als pedant gezeik, je bent zo'n amp niet waard etc. dan mogen jullie het forum wat mij betreft opblazen.
Het is nooit mijn bedoeling geweest om kritisch te worden over deze en gene die in onduidelijke woorden een revieuw geeft. Enige duidelijkheid desnoods tussen haakjes van die voor "leken"moeilijke termen is toch een kleine moeite.
Maar zolang men moeite heeft om duidelijk Nederlands te schrijven dan zal het met die benamingen van kwalificatie's aan amps ook wel meevallen, m.a.w. je kunt ook duur doen en zelf niet weten wat er bedoelt wordt. Het staat wel vet is het niet. Het is hooguit in mijn ervaring nu gebral van jongentjes die zich erg hoog op een ivoren toren bevinden en nog niet van plan zijn daar vanaf te komen, tenzij ze in een klap naar beneden donderen.
Laat me nu denken dat hier slechts volwassenen reageren. Maar zolang het puberale gedrag de boventoon blijft voeren wens ik julli het allerbeste.

Marc

Josdevos
8 augustus 2005, 20:52
Achnee, je blaast het wat op, we zijn hier zeker wem om elkaar te helpen. Tis enkel niet het ideale topic voor jou!
Vertel dan welke (buizen)versterkers je dan wel al bespeeld hebt en hoe jij het geluid daarvan zou omschrijven?

nota bene :we hebben het hier over (tweekanaals?) amps van +- 3000 euro, meer dan ik zelf ooit aan een amp kan/wil geven als amateur...

tillens
8 augustus 2005, 20:52
Man, chill ff. als je nou ff duidelijk maakt wat je wil weten kunnen we daar antwoord op geven. je laat je toch niet opnaaien door een of twee gasten die een andere view dan jij hebben?

mvmegroot
8 augustus 2005, 21:14
Achnee, je blaast het wat op, we zijn hier zeker wem om elkaar te helpen. Tis enkel niet het ideale topic voor jou!

Wie bepaalt dat: Diegene die het topic start of de lezer die om meer duidelijkheid vraagt>

nota bene :we hebben het hier over (tweekanaals?) amps van +- 3000 euro, meer dan ik zelf ooit aan een amp kan/wil geven als amateur...

Waarom test je ze dan?? Laat dat dan aan pro's over die het in duidelijk Nederlands kunnen beschrijven. En wie zegt er dat ik geen 3000 euro of meer wil of kan betalen voor een amp. (Als ik zou willen kan ik er zelfs 3 kopen zonder rode oortjes te krijgen).
Maar de vraag blijft dan nog of ik er wat aan heb. Ik wil gewoon lekker een beetje muziek maken, en daarvoor heb ik toch zeker geen 3000 euro versterker voor nodig of wel. Let wel gewoon op een zolder.......

Even voor de duidelijkheid: Ik vond je revieuw goed geschreven, alleen dat gebruik van wollige taal waar beginners niets van begrijpen (en die lezen het ook om er slimmer van te worden) hoort er niet in, tenzij je het verduidelijkt.
Voor allen die het wel begrijpen is het geweldig dat iemand de moeite neemt om dit aan het internet toe te vertrouwen.
Maar ja, een eigen mening mag hier niet.

GEGROET

Marc

mvmegroot
8 augustus 2005, 21:15
Achnee, je blaast het wat op, we zijn hier zeker wem om elkaar te helpen. Tis enkel niet het ideale topic voor jou!

Wie bepaalt dat: Diegene die het topic start of de lezer die om meer duidelijkheid vraagt>

nota bene :we hebben het hier over (tweekanaals?) amps van +- 3000 euro, meer dan ik zelf ooit aan een amp kan/wil geven als amateur...

Waarom test je ze dan?? Laat dat dan aan pro's over die het in duidelijk Nederlands kunnen beschrijven. En wie zegt er dat ik geen 3000 euro of meer wil of kan betalen voor een amp. (Als ik zou willen kan ik er zelfs 3 kopen zonder rode oortjes te krijgen).
Maar de vraag blijft dan nog of ik er wat aan heb. Ik wil gewoon lekker een beetje muziek maken, en daarvoor heb ik toch zeker geen 3000 euro versterker voor nodig of wel. Let wel gewoon op een zolder.......

Even voor de duidelijkheid: Ik vond je revieuw goed geschreven, alleen dat gebruik van wollige taal waar beginners niets van begrijpen (en die lezen het ook om er slimmer van te worden) hoort er niet in, tenzij je het verduidelijkt.
Voor allen die het wel begrijpen is het geweldig dat iemand de moeite neemt om dit aan het internet toe te vertrouwen.
Maar ja, een eigen mening mag hier niet.

GEGROET

Marc

vulvasonic
8 augustus 2005, 21:25
Even voor de duidelijkheid: Ik vond je revieuw goed geschreven, alleen dat gebruik van wollige taal waar beginners niets van begrijpen (en die lezen het ook om er slimmer van te worden) hoort er niet in, tenzij je het verduidelijkt.
Voor allen die het wel begrijpen is het geweldig dat iemand de moeite neemt om dit aan het internet toe te vertrouwen.
Maar ja, een eigen mening mag hier niet.

GEGROET

Marc

Het was niet de review van Josdevos. En je mag best je eigen mening hebben. Graag zelfs. Sterker, je bent zojuist getuige geweest van twee jongens met ervaring EN centen die het NIET met elkaar eens waren over een paar prijzige versterkertopjes. Geniet en leer ervan!

De gebruikte termen zijn gemeengoed in gitaristenland. Ze duiden iets aan waarvan men verondersteld dat iedereen daar eenzelfde beeld bij heeft. En dat is niet altijd het geval. Wat de ene persoon als GRUIZIG ervaart, zal de ander ervaren als TYPISCH BRITS.

Iemand zou eens de moeite kunnen nemen om de hele gitaarterminologie te documenteren en te vertalen naar 'gewone mensen taal', ware het niet dat er over iedere term een eindeloze discussie zou ontstaan.

Blijf lekker hangen en lees over de zin en onzin van het gitaristenwereldje. :)

Josdevos
8 augustus 2005, 21:28
Marc,

Al kon je deze amps 10x betalen... i still wouldn't care...
You're missing the point...

Je zegt het zelf al...

"Ik wil gewoon lekker een beetje muziek maken, en daarvoor heb ik toch zeker geen 3000 euro versterker voor nodig of wel. Let wel gewoon op een zolder....... "

Een eigen mening uiteraard wel... ik mag mijn eigen mening toch ook ehbben?

Hoe zou jij zelf het geluid van 3 verschillende versterkers omschrijven... als je echt wil weten wat deze amps kunnen en overweegt eentje te kopen zul je zelf een afspraak moeten maken om ze te testen.

Josdevos
8 augustus 2005, 21:30
+1 voor Vulva

ach... kon ik het maar zo mooi zeggen... :cool:

LordRiffenstein
8 augustus 2005, 21:31
Ok, ik ga er enkele beschrijvingen uitlichten en proberen duidelijk te maken wat ik bedoel in andere termen of met voorbeelden


fizzy en korrelig

Fizzy-> spreek het woord een keertje uit, fizzzzzzzy als je een noot speelt komt er zooon fffffffffffzzzzzzzz achteraan, precies of er ergens iets rammelt

Korrelig-> dan denk ik aan schuurpapier en hoe dit klinkt als je het gebruikt


bluesy crunch

Bluesy crunch is voor mij een clean sound met net een beetje overdrive, zoals bv SRV vaak gebruikt


ronder en voller

Ronder-> niet te veel treble of presence, doet niet pijn aan de oren op hoog volume

voller-> meer gelijk in de frequenties zodat het niet lijkt also je door een mini-speaker komt


minder haar op het geluid

Minder haar-> eigenlijk een beetje zoals korrelig


shimmer

shimmer-> moeilijk te verklaren,typisch aan Vox vind ik, net of er nog een 2de gitaar komt die net na jou gitaar speelt


bite

bite=presence voor mij, de hoeveelheid hoog en hoog mid in je klank bepaald de heoveelheid bite


vette en romige sound

dan denk ik aan Santana, Robben Ford, moet je maar een keer luisteren


touch responsive

het feit dat een versterker heel erg reageert op hoe speelt, zacht of hard

Anders Destium
8 augustus 2005, 21:53
Ga je weer Jos, het ging er alleen om dat de termen die werden gebruikt door jullie voor iemand die net komt kijken niet te begrijpen zijn. En het boeit niet of je al dan niet in de situatie bent om een dure versterker te kopen. Om dan aan te komen met "wat boeit het voor jou" is een zwaktebod, gitaristen onder elkaar zou wat gezelliger moeten zijn dan "Mijn stack heeft meer pk" :wink:

LordRiffenstein
8 augustus 2005, 21:57
Ga je weer Jos, het ging er alleen om dat de termen die werden gebruikt door jullie voor iemand die net komt kijken niet te begrijpen zijn. En het boeit niet of je al dan niet in de situatie bent om een dure versterker te kopen. Om dan aan te komen met "wat boeit het voor jou" is een zwaktebod, gitaristen onder elkaar zou wat gezelliger moeten zijn dan "Mijn stack heeft meer pk" :wink:

Wat heb je aan veel paardekracht met een ezel aan het stuur?

:razz:

Niet persoonlijk bedoeld Anders!!!

Josdevos
8 augustus 2005, 22:06
Ga je weer Jos, het ging er alleen om dat de termen die werden gebruikt door jullie voor iemand die net komt kijken niet te begrijpen zijn. En het boeit niet of je al dan niet in de situatie bent om een dure versterker te kopen. Om dan aan te komen met "wat boeit het voor jou" is een zwaktebod, gitaristen onder elkaar zou wat gezelliger moeten zijn dan "Mijn stack heeft meer pk" :wink:

Ok het ging enkel om de termen, en iedereen die al even gitaar speelt snapt die. Die uitleggen was idd beter geweest. ALS onze goeie vriend hier op een iets genuanceerdere manier dan ...


Oke, leuk wat je allemaal schrijft, maar het lijkt wel of je wijn aan het proeven bent geweest. Die lullen ook in dit gebrabbel.
Heb je deze woorden van jezelf of slaan ze werkelijk ergens op.
Wil je het alstublieft een beetje uitleggen wat je bedoelt, want ik kan hier echt geen touw aan vastknopen. (of word ik nu toch te oud)..

Marc

... gereageerd had hij een heel ander antwoord gekregen...
ALs je zo een bek opentrekt krijg je ook zo een antwoord... (and there we went :roll: )


Waar lees je "wat boeit het voor jou"? Dat interpreteer jij zo.
Ik schreef, in andere woorden welliswaar, dat iemand die net komt kijken het verschil tussen een Framus Dragon een een Bogner XTC NIET HOORT!

Droffie
8 augustus 2005, 22:57
blies mvmegroot er weer een beetje leven in. Niettemin een leuke review...

En dat wist ik dus niet. Zal er nooit meer over beginnen, nee beter ik laat jullie maar alleen. Als er niet de moeite genomen wordt om mensen die "net" begonnen zijn met gitaarspelen en niet zonodig in een zgn Top 100 band (wat dat ook moge zijn) een fatsoenlijk antwoord te geven waarom dan dit forum????
Zover ik weet is een forum er ook om vragen te laten beantwoorden door mensen die daar kennis van hebben of denken te hebben.
Maar als deze vragen beantwoord worden met termen als pedant gezeik, je bent zo'n amp niet waard etc. dan mogen jullie het forum wat mij betreft opblazen.
Het is nooit mijn bedoeling geweest om kritisch te worden over deze en gene die in onduidelijke woorden een revieuw geeft. Enige duidelijkheid desnoods tussen haakjes van die voor "leken"moeilijke termen is toch een kleine moeite.
Maar zolang men moeite heeft om duidelijk Nederlands te schrijven dan zal het met die benamingen van kwalificatie's aan amps ook wel meevallen, m.a.w. je kunt ook duur doen en zelf niet weten wat er bedoelt wordt. Het staat wel vet is het niet. Het is hooguit in mijn ervaring nu gebral van jongentjes die zich erg hoog op een ivoren toren bevinden en nog niet van plan zijn daar vanaf te komen, tenzij ze in een klap naar beneden donderen.
Laat me nu denken dat hier slechts volwassenen reageren. Maar zolang het puberale gedrag de boventoon blijft voeren wens ik julli het allerbeste.

Marc

Hey Marc...Waarom je je zo opnaaien? Het pedante gezeik waar ik 't over had ging over Isi (lees het begin van de thread nog eens door) en sloeg niet op jou.

Dat jij 't topic wat leven inblies met je vragen over de betekenis van termen vond ik (positief) grappig. Het topic was toch al een beetje dood aan 't gaan...

BramVersteeg
8 augustus 2005, 23:53
Goed, LordRiffenstein heeft alle termen uitgelicht en iedereen kan er van leren en ze vervolgens naar hartelust wel of niet gaan gebruiken. Zijn we dan nu klaar met deze discussie?

Raffel
8 augustus 2005, 23:56
ik moest al lachen toen ik dat 'Fizzzzzzzzzzzzzzzy'zag staan. :lol:

Ik gebruik dat soort termen nooit maar ik begrijp ook gewoon wat Riff bedoelt eigenlijk :)

Geluid is sowieso moeilijk uit te leggen.

Droffie
9 augustus 2005, 00:33
ik moest al lachen toen ik dat 'Fizzzzzzzzzzzzzzzy'zag staan. :lol:

Ik gebruik dat soort termen nooit maar ik begrijp ook gewoon wat Riff bedoelt eigenlijk :)

Geluid is sowieso moeilijk uit te leggen.

Het wordt helemaal leuk als je gitaargeluiden echt gaat nadoen, met name in een drukke gitaarwinkel als je uitlegt wat voor een wah geluid je zoekt...LOL

Geronimo
9 augustus 2005, 01:28
Ok, ik ga er enkele beschrijvingen uitlichten en proberen duidelijk te maken wat ik bedoel in andere termen of met voorbeelden


fizzy en korrelig

Fizzy-> spreek het woord een keertje uit, fizzzzzzzy als je een noot speelt komt er zooon fffffffffffzzzzzzzz achteraan, precies of er ergens iets rammelt

Korrelig-> dan denk ik aan schuurpapier en hoe dit klinkt als je het gebruikt


bluesy crunch

Bluesy crunch is voor mij een clean sound met net een beetje overdrive, zoals bv SRV vaak gebruikt


ronder en voller

Ronder-> niet te veel treble of presence, doet niet pijn aan de oren op hoog volume

voller-> meer gelijk in de frequenties zodat het niet lijkt also je door een mini-speaker komt


minder haar op het geluid

Minder haar-> eigenlijk een beetje zoals korrelig


shimmer

shimmer-> moeilijk te verklaren,typisch aan Vox vind ik, net of er nog een 2de gitaar komt die net na jou gitaar speelt


bite

bite=presence voor mij, de hoeveelheid hoog en hoog mid in je klank bepaald de heoveelheid bite


vette en romige sound

dan denk ik aan Santana, Robben Ford, moet je maar een keer luisteren


touch responsive

het feit dat een versterker heel erg reageert op hoe speelt, zacht of hard

:seriousf: Het blijft natuurlijk allemaal vaag subjectief geleuter inderdaad.... Ik heb in ieder geval weinig aan dit soort reviews...

En waar het nou aan ligt wanneer iets nu wel lekker klinkt en wanneer niet, het blijven raadsels. Ik heb soms dat mijn versterker vet klinkt en een andere keer klinkt het weer minder... Ik ben in ieder geval nooit tevreden. Daarom heb ik 'm ook maar zelf gemaakt, anders blijf ik maar ontevreden met versterkers van de winkel heen en terug lopen. Nu klooi ik zelf wat aan tot ik gevonden heb wat ik zoek... En waar ik waarschijnlijk mijn hele leven naar zal blijven zoeken. Volgens mij is het ook een kwestie van psychologie, de ene dag klinkt het beter in de oren dan de andere dag. Ook spelen misschien wel luchtvochtigheid en temperatuur een rol, misschien wordt het papier van je speakertjes wel zwaarder ofzo weetjijveel, en weg is de "fizzz".

Best zielig als jullie daar herrie over gaan lopen maken... Iedereen denkt hier dat ie er verstand van heeft dat weet je toch laat lekker gaan joh, laat iedereen lekker in z'n waarde. Over dit soort subjectieve shit kan je wel eeuwig blijven ruziën.

Raffel
9 augustus 2005, 08:28
ik moet nog steeds lachen. Ik ga denk ik een topic openen genaamd: 'imiteer je favoriete gitaargeluid in tekst' :D :lol:

taylor
9 augustus 2005, 11:42
ach, het blijft allemaal toch heel personlijk zo'n review het is ook maar wie er in plugt in zo'n amp(wat voor een soort gitarist,qua niveau,stijl ect)

dat verandert de meningen drastisch over een en de zelfde amp

Anders Destium
9 augustus 2005, 12:07
Wat heb je aan veel paardekracht met een ezel aan het stuur?

:razz:

Niet persoonlijk bedoeld Anders!!!


Ii-Aah, maar dan met wat meer druk in het laag. Het klinkt erg levendig maar als je niet uitkijkt geeft hij je een trap na (soort van reverb idee, maar dan met minder galm en meer bite). :D

imlikeajungle
9 augustus 2005, 13:22
lord riff,

bedankt voor de review!

één dingetje nog: bouwt leendert haaksma die hooks zelf? of heb ik dat fout begrepen uit het topic?

BramVersteeg
9 augustus 2005, 13:47
lord riff,

bedankt voor de review!

één dingetje nog: bouwt leendert haaksma die hooks zelf? of heb ik dat fout begrepen uit het topic?

Zelf ontworpen in ieder geval en ik denk dat hij de eerste oplage ook zelf heeft gebouwd. Of hij dat nu nog doet of de productie uit handen heeft gegeven weet ik niet.

Riffcrusher
9 augustus 2005, 19:09
Hmmm... Ivm die review: ik vond die heel goed. En ook de uitleg van de 'onomatopeeën' als ik ze zo mag noemen (de zogenaamde wollige woorden die het geluid moesten beschrijven)...

Anyway, om deze thread samen te vatten: je zou twee keer nadenken voor je nog eens een review zou posten.

Mensen die een review niet of gedeeltelijk begrijpen: wees vriendelijk en probeer niet (dubbelzinnig) te beledigen...

Mensen die antwoorden op vragen van anderen: idem...

Ik denk dat we klaar zijn met zeuren, niet ?

Greetz !
Jo D.

http://www.edgecrusher.be

Nicci
10 augustus 2005, 14:56
dit forum is nooit klaar met zeuren . . . .

Riffcrusher
10 augustus 2005, 23:15
Inderdaad.... Heb ik gemerkt ! :-?

Droffie
11 augustus 2005, 09:37
Hey Nicci en Riffcrusher, zijn jullie nou klaar met zeuren? :lol:

ReinoutV
11 augustus 2005, 12:20
Ik ben juist blij met dit soort reviews. Iedereen gebruikt deze terminologie, dus als je meer leest en meer luistert, kom je er vanzelf achter wat al deze woorden, beschrijvingen betekenen. Deze versterkers zijn sowieso niet voor de beginner bedoeld, dus wat dat betreft hoeft hij niet in 'kindertaal' (no offence) uit te leggen hoe die klinkt. Lees jezelf eerst in voordat je iemand begint te bashen die moeite doet zijn kennis te delen. Dus: iedereen met nuttig commentaar (Bluegate, LordRiffenstein): bedankt!

ReinoutV
11 augustus 2005, 12:21
Oh ja, en daarnaast, wie heeft de GT100 (met of zonder F/V) nog meer uitgeprobeerd? Ik denk dat ik heel binnenkort ook maar een ga kijken of ik een afspraak met de heer Van der Haar kan maken. Ik ben ook getipt over de versterkers van Matchless, heeft iemand die al eens getest?

bluegate
11 augustus 2005, 12:29
Ieme heeft de GT100 zonder F/V.
Als het goed is staat er nu een te koop bij Double-D (2250)
Maar zou zeker over die prijs onderhandelen.

De oude GT100 heeft behoorlijk wat compressie, maar ik denk dat je die
wel kunt temmen met een andere buis in de Phase Inverter van de EL84's.

Speeddemon
11 augustus 2005, 13:36
Isi=George?

In dat geval heb ik je paar jaar geleden geholpen met inladen bij de ISPC in Breda. We hebben 't toen nog kort over Koch amps gehad.

Interesse in iets van Hot Wire Audio? Kan nog wel een endorser gebruiken! :lol: Vooralsnog neemt Yoeri mijn Belgische divisie waar... :seriousf: 8-)

diengeman
11 augustus 2005, 13:43
Ik heb ook zeer veel interesse in de Guytron GT100 of GT100 F/V, en wil er waarschijnlijk ook 1 kopen. Maar kan je hier de echte sound van de Marshall plexi, JTM45, JCM800 2203, Vox AC30 en de Fender Twin reverb? Vooral de Marshall-sounds kan ik goed gebruiken. Of kan ik dan beter kijken naar bijvoorbeeld een Bogner Extacy of iets anders?

De Guytron spreekt mij wel heel erg aan, omdat ik gelezen en gehoord heb dat er echt "leven" in deze versterker zit.

Ik heb nu een marshall 1959 superlead uit 1974, en die heeft dat ook. Maar het nadeel van deze is dat de volume zo ver open moet, wil je er een echt lekkere overdrive uit krijgen. Ik weet dat het kan met een power attenuator, maar volgens mij tast die de sound ook veel aan, zodat er ook minder leven inzit, en dat de sound wat minder direct en strak is.

LordRiffenstein
11 augustus 2005, 13:49
Isi=George?

Isi=Bert

marc_o
11 augustus 2005, 15:42
Interesse in iets van Hot Wire Audio? Kan nog wel een endorser gebruiken! :lol: Vooralsnog neemt Yoeri mijn Belgische divisie waar... :seriousf: 8-)


Stuur maar op wat je hebt!

Speeddemon
11 augustus 2005, 16:23
Interesse in iets van Hot Wire Audio? Kan nog wel een endorser gebruiken! :lol: Vooralsnog neemt Yoeri mijn Belgische divisie waar... :seriousf: 8-)


Stuur maar op wat je hebt!
en jij bent bekend van... ? :roll: :wink: :razz:

MjS
11 augustus 2005, 16:32
Tja schiet nou op met die site man :D

Als je hulp nodig hebt met de site kan ik je misschien wel helpen, dan moet je me maar f PM'en.

marc_o
12 augustus 2005, 09:39
Interesse in iets van Hot Wire Audio? Kan nog wel een endorser gebruiken! :lol: Vooralsnog neemt Yoeri mijn Belgische divisie waar... :seriousf: 8-)


Stuur maar op wat je hebt!
en jij bent bekend van... ? :roll: :wink: :razz:

Hoho, wees blij dat ik het wíl hebben! :)

guhlenn
12 augustus 2005, 12:31
ik hou net wel van besloten elite clubjes. :razz:

Speeddemon
12 augustus 2005, 14:37
Hoho, wees blij dat ik het wíl hebben! :)
tja... ik kan wel gaan opscheppen met m'n verkoopcijfers en in hoeveel landen ter wereld mensen m'n spul gebruiken, maar als Mr. Odijk 't niet wil, dan houdt het op... :roll: :razz: :cool:

marc_o
12 augustus 2005, 15:56
Hoho, wees blij dat ik het wíl hebben! :)
tja... ik kan wel gaan opscheppen met m'n verkoopcijfers en in hoeveel landen ter wereld mensen m'n spul gebruiken, maar als Mr. Odijk 't niet wil, dan houdt het op... :roll: :razz: :cool:


Hahaha, inderdaad.
Maar ik wil het wel hebben hoor, dus als je uitgelachen bent, kun je het gewoon opsturen of afgeven op de pedalendag...
:)