PDA

View Full Version : Trosje versterkers getet bij VD Haar



LordRiffenstein
7 augustus 2005, 12:39
Gisteren even met een vriend tripje naar VD Haar gemaakt om enkele spullen op te halen (heb zelf een Strobostomp gekocht) en om wat dingen te testen.

Erik heeft nu een betere locatie waar je spullen beter kan uitproberen. Als eerste kwam een Suhr OD100 met SE-mod op het gain kanaal aan de beurt. Het cleane kanaal van deze versterker is werkelijk subliem, klinkt gewoon zoals de beste Fender, heeft een heel aangenaam karakter waardoor je lekker veel hoog kan gebruiken zonder dat het storend wordt. Met de boost erbij krijg een clean met randje dat perfect werkt voor bluesy stuff, denk aan SRV of ook wel Stones. Het gain kanaal klinkt dan weer totaal anders en zeker met de SE-mod. Het gaat hier van stevige drive naar high gain met de boost maar dit kanaal viel me erg tegen, het klonk allemaal nogal fizzy en korrelig, werkt misschien wel lekker in een band maar geen sound waar ik van hou.

Toen hebben we ter vergelijking even een Hook erbij genomen. Het cleane van de Hook is evenees erg goed, anders dan de OD100 maar ook gewoon heel lekker. Ook hier resulteerde de boost in een goeie bluesy crunch. Het gain kanaal van de Hook vond ik dan weer VEEL beter dan de OD100, klonk ronder en voller, minder haar op het geluid :-D Ik vond ook dat het verschil tussen ch2 met of zonder de boost hier ook bruikbaarder was dan bij de OD100.

Aangezien Erik ook een standard OD100 had staan, hebben we die er ook nog bijgehaald. Clean is hetzelfde als hierboven maar het gainkanaal is anders, klonk minder korrelig en meer naar mijn smaak maar ik vond dat de Hook nog steeds beter klinkt. Wat wel opvalt bij de OD100 is hoe overweldigend de versterker klinkt. Zelfs op lagere volumes lijkt het of er 3-4 versterkers staan te blazen, heel bizar.

Volgende test was de Guytron GT100FV. Deze versterker viel me in eerste instantie wat tegen maar het bleek dat hij gewoon niet lekker klonk op de 2x12 kasten waarmee we testten. De Guytron met een Bogner 4x12 was dan wel weer super. Deze versterker staat al lang op mijn verlanglijstje en loste de verwachtingen vlotjes in. Clean is heel erg Vox geïnspireerd en heeft veel shimmer, klinkt gewoon heel erg lekker. Als je de gain wat hoger draait krijg je een soort SRV-meets-Gallagher (Rory uiteraard :-D) sound met veel bite maar toch niet scherp. Het 2de kanaal gaat meer richting Plexi maar met meer gain, klinkt lekker vet en romig MAAR de 2 regelknoppen op de achterkant kunnen de sound van deze versterker TOTAAL veranderen. Je kan hem echt van zeer compressed nr heel open laten gaan en alles klinkt even overtuigend. De Guytron is alles wat ik ervan verwachtte en staat nu zeker met stip op 1 in mijn whishlist. Dit is gewoon een super amp, kost wel wat maar dan heb je ook wat. Ter vergelijking ook nog even de Hook op de 4x12 gehangen en dat klonk ook nog beter dan met de 2x12 kastjes.

Als kers op de taart hebben we tenslotte een Two Rock Custom Reverb signature getest. Deze Dumble-geïnspireerde versterker staat bekend om een heel vette en romige sound en dat deed hij dan ook erg goed. Denk aan Robben Ford, Larry Carlton en je hoort DIE sound. Het clean gaat van lekker funky tot heel jazzy maar kan ook een SRV-randje hebben, wat opvalt is hoe dik de mids altijd blijven klinken. Het lead-kanaal gaat een stap verder en werkt het best met meer bescheiden hoeveelheden gain. Je krijgt hiervoor 2 dingen in de plaats: de versterker klinkt heel dik en is uiterst touch responsive en je krijgt een heel leuke feedback die je echt uit elke noot kan halen (op volume uiteraard). Dit is geen versterker voor de (zware) rocker maar echt subliem voor jazz-blues- fusion gitaristen, zelfs met een strat klonk dit alles HEEL romig.

Er stond nog meer moois maar mijn oren waren ondertussen helemaal prut (ik had de avond voordien ook nog 3uur op het podium gestaan) en dus besloten we het hierbij te laten. De Guytron was voor mij persoonlijk de grote winnaar. Hij voldeed 100% aan mijn verwachtingen en is gewoon een super versterker. In de test Hook-OD100 kwam de Hook als winnaar, klonk nr mijn mening gewoon lekkerder dan de OD100 die te korrelig is voor mij. De Two Rock is een sublieme versterker met een waanzinnig prijskaartje die erg lekker klonk. Al deze versterkers kosten 3000euro of meer en das een pak geld. Mocht ik dat kunnen uitgeven voor 1 versterker zou ik zonder twijfelen voor de Guytron gaan.