PDA

View Full Version : geluids verschil in eindbuizen



jorrit
7 augustus 2005, 11:53
hey k zat me laatst af te vragen, je kunt bijvoorbeeld een koch powertone of een peavey xxx uitrusten met 6l6 eindbuizen maar ook met el34 buizen. wat is het verschil tussen deze twee soorten? als ik een koch powertone 2 koop met 6l6 of met el34 buizen waar ga je dat verschil dan horen en hoe?

Negative K3 fan
7 augustus 2005, 15:01
ove3r het algemeen kun je zeggen dat el34s eerder opbreken, meer mids hebben, een soort agressievere marshall sound

6l6s breken minder snel op, zijn cleaner, hebben meer bas en hoog, geven meer de amerikaanse sound

wat ik zelf heb ondervonden in mijn zelfbouw versterker is dat de el34 een stuk doffer en muffiger klonk, dat komt omdat el34s en 6l6 een andere impedantie van de speaker vragen, daardoor zal een el34 altijd doffer/ronder klinken dan een 6l6 in dezelfde amp als je de impedantie verhouding niet corrigeert.

ben79
7 augustus 2005, 17:17
naar mijn ondervinding:

6L6 zijn warmer en blijven iets langer clean, met een vette distortion klinken ze iets korreliger vind ik, iets meer amerikaanser.

El34 klinken iets minder warm; scherper. met distortion vind ik de sound iets meer compleet, geen korrelig effect dus.

NeeraDJ
7 augustus 2005, 18:42
Ik ben persoonlijk meer van de 6L6 en 6550. Vooral om de headroom, maar ook omdat ze vaak strakker klinken. De EL34 geeft zoals eerder is gezegd meer middentonen, breekt sneller op en vind ik ook het geluid meer kleuren (dus door de mids).

jorrit
8 augustus 2005, 20:46
vind veel mids wel lekker, maar als ik het zo hoor blijft het lastig om zo te besluiten. is er ergens een winkel die zo gek is dat ze een powertone 2 met 6l6 buizen en een met el34 hebben staan?? dit is sowieso lastig testen denk ik... 2 soorten eind buizen op een versterker...

Nicci
8 augustus 2005, 23:43
als ik het goed begrijp 'slikt' de powertone beide. dan is het toch geen probleem? je probeert een powertone en beslist of het wat voor je is. met een beetje pech wordt het allemaal nog beter als je er het andere tiep buizen in probeert.