PDA

View Full Version : KT 66, vertel daar eens wat meer over...



Dirtypool
6 augustus 2005, 23:43
...hoe ze zich houden in een 6L6 amp bijvoorbeeld.
Of dat uberhaubt kan..enz

grtz Richard

Dirtypool
7 augustus 2005, 02:25
bump, ik vind het hele mooie buizen :lol: , dat cokebottle enzo vind ik wel wat hebben (ik hou ook van chroom onder de motorkap :razz: )

Dus kan ik ze swappen met 6l6 (na bias) en wat moet ik me er qua klank bij voorstellen.

Grtz Richard

Al
7 augustus 2005, 15:27
bump, ik vind het hele mooie buizen :lol: , dat cokebottle enzo vind ik wel wat hebben (ik hou ook van chroom onder de motorkap :razz: )

Dus kan ik ze swappen met 6l6 (na bias) en wat moet ik me er qua klank bij voorstellen.

Grtz Richard

Er zijn dacht ik wel wat hedendaagese KT66 die in feite 6L6 zijn in een coke bottle. Peevee weet wel welke. Ik begrijp de mojo omtrent die buizen niet zo. Heb een paar (echte) NOS GEC's (met dank aan Peev). Vergeleken met een fris setje 6L6 komen ze me in een SR een beetje duf over. tijdje thuis op gespeeld maar niet laten zitten. Moet ze nog maar eens in de JTM45 hangen.

Ze trekken iets meer gloeistroom dan een 6L6, 1,27 t.ov. 0,9. Een gezonde PT zou dat wel moeten kunnen hebben. Als je een 4 pitter hebt zal dat wat kritischer kunnen zijn ....

Al

Antoon
7 augustus 2005, 15:34
misschien wist je al dat KT voor 'Kinkless Tetrode' staat. De meeste 6L6 buizen hebben een frequentie dip in het middengebied. De KT serie zou veel meer lineair zijn. Dat hoor je ook, meer 'full-range' klinkend. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de KT66 klank een klein beetje tussen een EL34 en een 6L6 in zit. Ze klinken overstuurd ook anders. 6L6 lijkt vooral te gaan grommen terwijl EL34 meer gaat snijden. Dat laatste heeft de KT66 ook een beetje, maar minder geprononceerd. Echt heel specifieke geluidskenmerken kan ik aan de KT66 niet ontdekken behalve dat hij uitstekend klinkt in mijn oren. Een keurige, netjes klinkende buis? Wellicht zijn er mensen die meer ervaring met de KT66 hebben..

Al
7 augustus 2005, 15:40
De KT serie zou veel meer lineair zijn. Dat hoor je ook, meer 'full-range' klinkend.

Zoals je dat omschrijft herken ik dat inderdaad wel. Zou een plus kunnen zijn met opbreken.

Al

Negative K3 fan
7 augustus 2005, 16:37
kt66s horen toch in marshalls en niet in fenders???

Dirtypool
7 augustus 2005, 17:44
Nou, ik las ergens-weet niet meer waar- dat KT66 als vervanging van 6L6 zou kunnen dienen ...doe een search naar Tribal 45, daar zal ik het ergens gelezen hebben :) ..en zo dacht ik: jullie weten er vast meer van en ik ben hongerig naar nieuwe weetjes, gadgets etc (ik interesseer me totaal niet voor de gadgets van de gemiddelde leden van mijn kennissenkring :-? )




Valve Arts KT-66

Awesome output tube for 5881/6L6 applications. Make sure you have the room as this is a Big tube (see pics on the Tribal 45 page)

Brown plastic base.

$50.00 Matched Pair

the sure thing
7 augustus 2005, 20:07
... ik vind Antoon het goed omschrijven. Ik heb ooit een oude Marshall plexi gehoord eerst met EL34 en toen met KT66 buizen. KT66 is wat meer all round, iets "gladder" dan de EL 34. Ik denk alleen dat je op (zeer) hoog volume de verschillen beter hoort.

PeeVee
8 augustus 2005, 19:14
Ik had twee setjes NOS GEC KT66's, één setje gebruikt en niet matchend, één setje NOS en gematched. Het gebruikte setje heb ik aan Al gegeven, de nieuwe set heb ik zelf geprobeerd maar ik vond er ook weinig aan... Moet denk ik echt in een JTM45 met ouwe speakers, kan me er wel iets bij voorstellen dat dat wat heeft maar gewoon in een Fender amp vond ik geen compliment voor de versterker (in tegendeel). Liever gewoon RCA blackplates...

Ik heb dat setje verkocht aan een audio freak voor een mooi bedrag en daar zelf ik meen een sextetje Svets van gekocht. Heb nu zelf weer zo'n setje Valve Arts in huis gehaald om eens wat mee te experimenteren en/of voor in een ludiek tweed Bassman / JTM achtig project maar nog geen tijd gehad om er wat mee te doen. Het zijn buizen uit China. De Russische KT66's zijn inderdaad gewoon grote flessen met 6L6 (soms zelfs GB) binnenwerkje. Er zijn ook wat PM coke bottles die beetje KT66 styling hebben maar zijn te klein. Dat zijn ook Shuguang "blackplate" 6L6'en (waar TAD de mosterd ook haalt), klinken niet verkeerd maar mechanisch erg fragiel.


Valve Arts KT-66. Awesome output tube for 5881/6L6 applications. Make sure you have the room as this is a Big tube (see pics on the Tribal 45 page). Brown plastic base. $50.00 Matched Pair

Dit zijn dus wel wezenlijk andere binnenwerkjes dan 6L6 (zo te zien) en ze hebben toch ook best goed naar het origineel gekeken. Dat het er hetzelfde uitziet wil natuurlijk nog niet zeggen dat het hetzelfde klinkt.

http://www.jacmusic.com/valveart/Images/KT66-GEC.JPG

http://www.jacmusic.com/valveart/Images/KT66-400.jpg

http://www.jacmusic.com/valveart/Images/KT66-2.jpg

Mr.Jay
8 augustus 2005, 22:13
Ik had twee setjes NOS GEC KT66's, één setje gebruikt en niet matchend, één setje NOS en gematched.

Uhhh...? NOS > gebruikt ? l :-D

JaY

SteavisSmokin
8 augustus 2005, 23:36
For what it's worth -> de beperkte ervaring die ik met KT66 heb is dat ze in het hoog en laag een 6L6 karakter hebben maar in het mid een EL34 karakter. Kruimelig 'crunchiness' in het mid. Niet mijn type buis (is persoonlijk). Denk aan Eric Clapton/John Mayall's Bluesbreaker album qua toon. Vind zelf combinatie met strat niet lekker, misschien met humbuckers wel beter, zal qua smoothheid/rauwheid wat meer bij elkaar passen/betere combinatie zijn.

Steven

Dirtypool
9 augustus 2005, 01:27
Nou, ik ga het gewoon maar proberen denk ik :)