PDA

View Full Version : Fender strat '57 RI of Am. Special 2001?



Joppnl
6 augustus 2005, 20:14
Goeden,

op dit moment het "probleem"of zeg maar de luxe dat ik kan/moet/mag kiezen uit deze 2 gitaren.

Beiden in goede staat, de Ri-issue is iets duurder.

Maar welke is "de beste"?

De American Special heeft Lace sensors pick-up die naar ik lees er goed uitkomen. Maar goed, een 57RI is ook wel weer bijzonder.

Verder heeft de Am.Special speciale tuners, met van die draaiknoppen achterop, ik denk dat het snel-lockers/tuners zijn of zo, weet niet exact hoe het heet.

Qua uiterlijk vind ik de Am Special iets mooier, heeft wat mooiere tuners en andere hardware maar voor de rest kan ik het niet beoordelen.

Kunnen jullie hierin svp iets zinnigs over zeggen? Sowieso lastig om een fijne Strat te kiezen overigens...

Thnx,

vulvasonic
6 augustus 2005, 23:36
De verschillen zijn behoorlijk groot. Je keuze zou moeten afhangen van je eigen ervaringen en je eigen bevindingen. Ik zou zelf zonder twijfel voor de RI gaan, maar daarmee neem ik ook genoegen met de 'gebreken' van het model, want de special is in principe gewoon een 'betere' gitaar. Beter is in dit geval natuurlijk relatief bedoeld, maar je krijgt een gitaar die zich makkelijker en beter laat afstellen (radius van de toets, hoek van de hals) en de gitaar heeft betere mechanieken (locking tuners).

Voor de overige verschillen kun je ook even naar www.fender.com gaan. De RI wordt nog steeds gemaakt. De Special waarschijnlijk ook, maar die heeft tegenwoordig wel wat andere specs. Ik geloof dat de Lace Sensor-elementen op geen enkel productiemodel zit momenteel.

Bobbel
7 augustus 2005, 02:12
Ik kan je Lace sensor pickups erg aanraden... die dingen klinken fantastisch... mooi clean, lekker helder en een mooie duidelijke scheur, en met duidelijk bedoel ik dat je ver ver in de verte van het akkoord nog de 'clean' lijn kan horen... en ik vind die witte kapjes op de elementen beter passen bij een strat dan van die metale puntjes...