PDA

View Full Version : Voller gitaargeluid op demo CD



Debaser
6 augustus 2005, 20:13
we zijn nu een tijdje bezig met onze demo.

nu wil ik graag het gitaar geluid wat voller krijgen.
ik vind het nog een beetje leeg.

we hebben een Gibson LP-DC (p90) over een buizen amp (mesa-ish)
en een Gibson SG over VS102R (niet de jofeslte amp) gebruikt.

op zich ben ik aardig tevreden over deze demo ( 16 uur opname )
maar misschien dat jullie nog tips hebben, hoe het gitaar wat vetter te maken.
we willen wel een beetje een live geluid houden...

misshien wil ik te veel ...

Thanks,

LINK

sela - Traumatic (http://student.cmd.hro.nl/0758172/stuff/gitaarnet/sela_traumatic.mp3)

Scali
6 augustus 2005, 20:50
Vaak worden de gitaartracks gedubbeld.
Kun je op verschillende manieren doen.
Bv gewoon zelf 2 of meer keren hetzelfde inspelen...
Of met een delay een tweede track maken dat iets vertraagd is.
Of met een harmonizer een tweede track maken dat *net* iets andere toonhoogte heeft.

Het punt is dat je twee *bijna* dezelfde tracks moet hebben, maar niet helemaal hetzelfde (anders blijft het in feite gewoon mono). Door die kleine verschillen vullen de twee tracks elkaar aan, en ontstaat er een soort muur van geluid.

Dude
7 augustus 2005, 11:27
ERG vette band man, vind dat nummer erg stoer, helemaal mijn stijl ! en ik moet zeggen dat ik het geluid zeker niet verkeerd vind

Luc-O
7 augustus 2005, 11:59
Zeker een gaaf nummer ja! Hoobastank beware! 8-) Maar ik snap wel wat je bedoelt met 'leeg' klinken. Dit moet en kan veel vetter. Het is nu nog erg dun, terwijl dit nummer schrééuwt om een brede, beukende muur van geluid. De relatief korte opnametijd heeft er wel mee te maken denk ik. Ook maakt het verschil wie er achter de knoppen zit, hoe de microfoons staan etc. Het lijkt ook net of de snaren te dun zijn voor de stemming waarin gespeeld wordt. Als je lager stemt gewoon dikke kabels (0.12/0.13 ofzo) erop leggen! En dan veel bas en mid erin draaien, want het klinkt nu nog te blikkerig. Hebben jullie trouwens combo's gebruikt of stacks? Want dat wil ook nog wel eens uitmaken: een stereo gemicte 4x12 kast klinkt tien keer zo vet!

Negative K3 fan
7 augustus 2005, 16:57
het geluid is heel middy, heel honky, op zich niet zo heel erg slecht, maar ik begrijp wat je bedoelt met een voller vetter geluid.

daarvoor moet je echt gaan double tracken en half stacks gaan micen. Aandacht besteden aan de plaatsing van de microfoons, welke microfoons etc.

Debaser
7 augustus 2005, 20:09
Thanks for the props en tips, guys !

we hebben idd combo's gebruikt.
degene die mixed is Maarten, de eigenaar van The Green Motel Studio (http://www.thegreenmotel.com/).
Wij zijn eigenlijk de eerste echte 'harde' band die hij heeft opgenomen.
eerder deed hij bands als Vorago en Dial Prisko.

ik doe de mix samen met hem, maar dit is voor mij ook de eerste keer dat ik dit doe.

We hebben de drums en de gitaren in 1 keer opgenomen,
later heb ik de Bass in gespeeld ( waren toen bassistloos en studio was al besproken). Als laatste de zang.

Mijn gitaar (SG) is totaal niet ge eq-ed, alleen clean gebruikt met een TS-9DX als overdrive.

Misschien dat we m nog iets meer moeten boosten qua. bass en mids
en we zouden inderdaad nog kunnen proberen om de gitaar tracks te dubben en iets te vertragen.

misschien de gitaar tracks eerst bouncen en dan dubben (?)

Microfoons :
we hebben een shure-SM58 gebruikt, dicht op de speaker.
en een dynamische mic voor ambient micing(?), iets verder er vandaan.

Snaren :

ik gebruik 0.10 dadarrio's, vind ik lekker spelen, ik heb eerder een 0.11 set gehad maar ik vond het niet helemaal lekker spelen, misschien nog eens proberen.

Tuning :
1/2 toon naar beneden soms dus de dikke D# dropped naar C#.

Meer tips en bezoekjes aan onze site ( zie sig ) zijn welkom.

Debaser
11 augustus 2005, 19:20
bumpie...
ideen mogen ook ge PM-ed worden hoor ;)

spanky_franky
11 augustus 2005, 20:02
wat voor combo`s heb je precies gebruikt dan als ik vragen mag?

Debaser
11 augustus 2005, 20:13
1st post :

we hebben een Gibson LP-DC (p90) over een buizen amp (mesa-ish)
en een Gibson SG over VS102R (niet de jofeslte amp) gebruikt.

ReinoutV
11 augustus 2005, 20:54
De gitaren klinken een beetje ver weg ja. Misschien iets meer de SM58 erin mixen, en wat minder ambient. Je cleane gitaar (aan het begin) mist nogal wat bas. Verder een leuke song!

spanky_franky
12 augustus 2005, 15:18
1st post :

we hebben een Gibson LP-DC (p90) over een buizen amp (mesa-ish)
en een Gibson SG over VS102R (niet de jofeslte amp) gebruikt.
Ah, goed lezen blijft moeilijk :razz:

Tja, uit een Valvestate kun je hoe dan ook weinig 'warmte' verwachten..

AART
29 augustus 2005, 22:52
ik heb hier thuis wat opnamen gemaakt met een sm 57 met mijn eigen spullen(5150 II, 2x12 kast, Ibanez RGT met EMG 85), en alles dubbel opgenomen, als je me je mail adres geeft kan ik het wel sturen.
Als je het anmelijk superstrak inspeelt(wat ik wel eens fout doe :D ) heb je echt een muur van geluid, ene track 75 naar rechts en de ander 75 naar links gepanned en gaan..... 8-)

koella
29 augustus 2005, 23:14
Als dit als demo bedoeld is zou ik me eerder druk maken om het zanggeluid. Ik vind de gitaren en drums wel vet klinken. Het zanggeluid haalt dat niveau bij lange na niet.(Ik bedoel niet dat er slecht gezongen wordt hoor!)
Valt daar niets aan te dubbelen?Pas de tips van Scali toe op de zang, zou ik zeggen.

Mooi nummer verder. En dat akoustische gitaartje wat er bijgemixt is in de cleane partijen is heeeeel mooi.

Negative K3 fan
31 augustus 2005, 17:34
wat betreft de gitaaropnames...

ik zou de ts9 dumpen en scheur uit je versterker gaan halen, dump ook die ambience mic maar, voor een wall of sound heb je die in eerste instantie absoluut niet nodig.

AART
1 september 2005, 17:02
wat ook kna is twee amps nemen en op de een heeeel iets delay, maar dan ook echt weinig.