PDA

View Full Version : tweed bassman / super reverb



Ché
6 augustus 2005, 17:16
hoi

ik heb 2 vraagjes:

1) minder belangrijk maar ik vraag het me al langer af:

kan je het volume van een ouwe tweed bassman zover je wil opendraaien om meer drive te krijgen?
ik heb een paar weekjes terug op een tweed deluxe uit '54 gespeeld en dat ding klonk GEWELDIG! op laag volume prachtig clean en hoe meer het volume open ging hoe meer drive.
nu weet ik dat bij mij bassman 59RI het oversturen pas leuk wordt tussen 4-5, maar als ik het volume boven 5 zet worden de bassen en de oversturing modderig. dus na 5 is de fun al gedaan.
De vraag is dus: blijft een ouwe tweed bassman mooi klinken op eender welk volume?

2) ik sta (eindelijk) op het punt een SR uit 76 te kopen met oxford speakers. hij heeft een blackface mod ondergaan en de 'transfo' zou een 110V op 220V zijn :???: dat laatste van die 'transfo' snap ik niet zo goed, kan iemand uitleg geven?
prijskaartje is 1200 en dat lijkt me wel ok?
nog meer tips?

hieronder enkele foto's, dan kunnen jullie ook zien of het ding er nog degelijk uitziet (van electronica ken ik niet genoeg :oops: )

bedankt!

http://community.webshots.com/user/mrcepee

Mischa den Haring
6 augustus 2005, 17:54
Met vraag 2 kan ik je helaas niet helpen maar bij vraag 1 kan ik je alleen uit eigen ervaring zeggen dat een oude Tweed Bassman totaal anders klinkt dan een RI. Het is eigenlijk niet te vergelijken maar ik doe toch een poging:
Ik heb twee RI's gehad en daarbij had ik net als jij vaak het probleem dat wanneer je het volume teveel op-crankt het een lelijke brei wordt. Wel vet maar geen definitie meer, het laag er uit draaien hielp dan nog enigzins maar dan werd de sound wel erg pinnig dus lelijk. Bij mijn oude Bassman (Tweed 1960 een van de laatsten dus nog) werkt het gelukkig volkomen anders. Zelfs op een laag volume klinkt ie heel mooi en gelijkmatig, weliswaar nog weinig drive maar door middel van de mid-toonregeling kun je het signaal al een beetje laten crunchen. De toonregeling heeft sowieso een enorme invloed op de hoeveelheid gain. "Perfecte" gain heb ik zo rond de 3 tot 5, daarna gaat de toon meer compressen, maar blijft nog steeds duidelijk gedefinieerd en niet modderig. Die compressie vind ik eigenlijk best mooi. Zelfs tot standje 7 of 8 trekt de amp het nog prima al wordt ie niet echt harder maar gaat ie meer compressen en wordt ie smeriger qua klank.
Voor mijn gevoel kan de toonregeling van een oude bassman de gain veel meer beinvloeden dan bij een RI.
Veel factoren spelen natuurlijk een rol (wat voor gitaar, speakers, welk kanaal etc.) dus ik kan je alleen mijn persoonlijke ervaring geven en die is helaas niet technisch van aard (weet er gewoon te weinig van af, misschien dat de drie musketiers :wink: je daarbij van dienst kunnen zijn)

Ché
6 augustus 2005, 18:09
hoi,

bedankt voor je antwoord!
ik speel met strat/bright kanaal/emi speakers dus tot 4 is er nog niet echt veel/genoeg drive, tussen 4-5 begint het erop te lijken, daarboven is het genoeg maar klinkt hij rommelig
maar ik kan mij heel goed voorstellen dat de RI totaal niet op de ECHTE oude lijkt...i guess nothing beats the real thing :-?

alleszins bedankt, ik wacht op een antwoord van de 3 musketiers voor vraag 2 :razz:

cheers

fullorder
6 augustus 2005, 18:22
de bassman RI en het orgineel zijn gewoon twee totaal verschillende versterkers. ik ben geen kenner, maar ik weet wel dat het orgineel handwired is en de RI niet (toch?). onderdelen zullen ook niet hetzelfde zijn (trafo, caps, buizen,....). speakers zullen ook een belangrijke rol spelen.

Ché
6 augustus 2005, 18:36
de bassman RI en het orgineel zijn gewoon twee totaal verschillende versterkers. ik ben geen kenner, maar ik weet wel dat het orgineel handwired is en de RI niet (toch?). onderdelen zullen ook niet hetzelfde zijn (trafo, caps, buizen,....). speakers zullen ook een belangrijke rol spelen.

zover ver was ik al :wink:
het gaat hem eerder om de drive boven vol 5 en hoe goed hij dan blijft klinken

the sure thing
6 augustus 2005, 18:53
... als recatie op je 2e vraag: de super-reverb: ik heb één keer een "silverface met blackface mod" gehoord en die klonk super. EUR 1.200 is dan een nette prijs. Doen dus !

Mr.Jay
6 augustus 2005, 19:00
het gaat hem eerder om de drive boven vol 5 en hoe goed hij dan blijft klinken

Het verhaal van Mischa hierboven kun en mag je niet vergelijken.
De standen van volumes zeggen NOP !
in de ouwe Bassman zitten al heel andere potmeters dan in de R.I., dus standjes vergelijken is zinloos. Daarbij speelt Mischa waarschijnlijk op zijn Guild en heeft dan bij 3-4 al crunch, zitten P90's op ( en heeft 1 speaker uit fase :wink: .
Jij speelt met 'n Strat, dan moet je al echt veel hoger volume zetten om de crunch in te gaan.
Dat ie dan modderig wordt.....ligt veel aan je speakers, niet zozeer aan de amp. Maar het 5F6A circuit is nou eenmaal behoorlijk bassig en met vervorming krijg je gewoon eerder modder > je kunt het prima doseren met je speeltechniek !

JaY

Mr.Jay
6 augustus 2005, 19:06
ik speel met strat/bright kanaal/emi speakers dus tot 4 is er nog niet echt veel/genoeg drive, tussen 4-5 begint het erop te lijken, daarboven is het genoeg maar klinkt hij rommelig
maar ik kan mij heel goed voorstellen dat de RI totaal niet op de ECHTE oude lijkt...i guess nothing beats the real thing :-? alleszins bedankt, ik wacht op een antwoord van de 3 musketiers voor vraag 2 :razz:
cheers

alleen brightknl. ? je zou kunnen doorlussen en beide knl,.'s opendraaien , dat scheelt voor een Strat zéker ! > eerder crunch en ook vollere sound. Er zijn paar leuke mods voor de R.I. mogelijk, ik heb ze div. malen gedaan en klinkt iedere keer weer stuk beter dan stock.

De SR > prima amp, prijs is oké. 110/220 : ze zullen de US-PT wel vervangen hebben door een 220V exemplaar.

JaY

Mr.Jay
6 augustus 2005, 19:12
Voor mijn gevoel kan de toonregeling van een oude bassman de gain veel meer beinvloeden dan bij een RI.


Klopt. De MIDregeling is bij de R.I. gebaseerd op een frequentiepunt dan bij de ouwe Bassman > kwestie van 1 weerstandje veranderen en hij is identiek. De R.I. heeft een 2 x zo hoge waarde en geeft een dunner MIDsoundje, wat minder vet midlaag, daardoor doet de MIDpotmeter ook minder qua reactie.
Fender heeft dat waarschijnlijk gedaan vanwege de speakers die ze gebruikten in de R.I.

JaY

Mischa den Haring
6 augustus 2005, 20:42
Het verhaal van Mischa hierboven kun en mag je niet vergelijken.
De standen van volumes zeggen NOP !
in de ouwe Bassman zitten al heel andere potmeters dan in de R.I., dus standjes vergelijken is zinloos.


Hee Jay, ff goed lezen, ik zei al dat ze niet te vergelijken zijn maar probeerde de karakters van de amps te vergelijken. Niet op basis van techniek maar puur op sound.



Daarbij speelt Mischa waarschijnlijk op zijn Guild en heeft dan bij 3-4 al crunch, zitten P90's op


Ook wel eens met strat, Guild heeft wel veel meer laag maar hoog, midden en outputsignaal schelen niet erg veel.


( en heeft 1 speaker uit fase :wink: .

Nee hoor, had ik, maar is al lang aangepast, al denk ik er aan om vanwege feedback problemen de speaker weer uit fase te plaatsen. Nog niet gedaan, eerst maar es een soundpost uitproberen.


Jij speelt met 'n Strat, dan moet je al echt veel hoger volume zetten om de crunch in te gaan.
Dat ie dan modderig wordt.....ligt veel aan je speakers, niet zozeer aan de amp. Maar het 5F6A circuit is nou eenmaal behoorlijk bassig en met vervorming krijg je gewoon eerder modder > je kunt het prima doseren met je speeltechniek !

Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens Jay, speeltechniek en een modderige sound hebben toch niks met elkaar te maken?

Mr.Jay
6 augustus 2005, 21:50
Ook wel eens met strat, Guild heeft wel veel meer laag maar hoog, midden en outputsignaal schelen niet erg veel.

laag spreekt die amp wel makkelijker aan. Ik heb zelf ook de ervaring dat met dikke gitaren o.a. de Bassman vrij snel opbreekt. Ik heb ook P90p.u.'s met minder output dan een Strat. Toch blijft de Strat cleaner klinken op die amp.


Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens Jay, speeltechniek en een modderige sound hebben toch niks met elkaar te maken?

Niet hoe "modder" ontstaat nee, wél om er mee om te gaan, dát bedoel ik.
Als een fenderamp met modderig laag opbreekt kun je dat best goed doseren door op de bassnaren veel meer bij de brug te spelen en op hoge snaren meer richting neck. Ik zie veel Fenderspelendebluesknakkers ( wat een term ) niks anders doen.

JaY

Mr.Jay
6 augustus 2005, 22:45
al denk ik er aan om vanwege feedback problemen de speaker weer uit fase te plaatsen. Nog niet gedaan, eerst maar es een soundpost uitproberen.

Probeer anders eerst es die schuimrubber in de f-gaten te proppen en check even hoe dat werkt/klinkt voor jou.
Dat haal je er weer zó uit. Een soundpost is lastiger. Moet je laten doen waarschijnlijk, kost geld. De schuim kun je makkelijk even zelf uitproberen, zó gepiept(schuim :D )

JaY

Ché
6 augustus 2005, 23:12
hier hebben we al wat lectuur :)
bedankt voor de nuttige info!

@ jay: wat betreft die mods voor de bassman, klinkt interessant, daar stel ik je later nog wel wat vragen over.
ik denk toch dat ik de bassman ga houden samen met de SR :razz:

Ché
6 augustus 2005, 23:45
Ook wel eens met strat, Guild heeft wel veel meer laag maar hoog, midden en outputsignaal schelen niet erg veel.

laag spreekt die amp wel makkelijker aan. Ik heb zelf ook de ervaring dat met dikke gitaren o.a. de Bassman vrij snel opbreekt. Ik heb ook P90p.u.'s met minder output dan een Strat. Toch blijft de Strat cleaner klinken op die amp.


Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens Jay, speeltechniek en een modderige sound hebben toch niks met elkaar te maken?

Niet hoe "modder" ontstaat nee, wél om er mee om te gaan, dát bedoel ik.
Als een fenderamp met modderig laag opbreekt kun je dat best goed doseren door op de bassnaren veel meer bij de brug te spelen en op hoge snaren meer richting neck. Ik zie veel Fenderspelendebluesknakkers ( wat een term ) niks anders doen.

JaY

wat betreft dat clean blijven van strat, heb ik ook wel de indruk dat een strat cleaner blijft op de bassman...alhoewel ik er ook met gibson (marauder/sg) op speel en dat verschil is helemaal niet zo groot

wat betreft die "modder": toffe tip om korter bij de brug te spelen! eerder iets dat ik doe wanneer ik een andere sound wil...
vandaar dat ik trouwens ook de kanalen niet meer doorlus en enkel op bright speel, want dat voorkomt die modder ook nog wat beter.
maar ik hoop er toch wat aan te kunnen doen met bv andere speakers ;)

cheers

Mr.Jay
7 augustus 2005, 08:39
wat betreft dat clean blijven van strat, heb ik ook wel de indruk dat een strat cleaner blijft op de bassman...alhoewel ik er ook met gibson (marauder/sg) op speel en dat verschil is helemaal niet zo groot[?quote]

Ik gebruik er hoofdzakelijk dikke gitaren/P90's op, dan zit je dus erg snel in de crunch en véél laag, blijft moeilijk. Maar het is wel mijn sound, ik vind het tof zo.

vandaar dat ik trouwens ook de kanalen niet meer doorlus en enkel op bright speel, want dat voorkomt die modder ook nog wat beter.
maar ik hoop er toch wat aan te kunnen doen met bv andere speakers [/quote]

Doorlussen heeft ook zijn grens.
de Emi Blue's die erin zitten geven ook veel bas weer en zijn echt niet strak, wel heel losjes. Andere speakers kunnen je strakkere onderkant geven maar b.v. ook weer stugger aanvoelen.
Ik heb zelf goeie ervaringen in de R.I. met: de onderste 2 Emi's te vervangen door C10Q R.I.Jensen en nog beter de bovenste 2 Emi's te vervangen door P10QR.I. Jensen.

JaY

Ché
7 augustus 2005, 14:07
nog een vraagje dat me zorgen baart:

ik heb wat zitten zoeken op google naar SR's uit 76 en nu blijkt dat die allemaal een master volume hebben :???:

degene die ik ga testen heeft serienummer A 64084 en de speakers 465-642 op eerste zicht dus een '76 met oxford speakers (of vergis ik mij?) maar deze heeft GEEN master volume :o

iemand die hier meer van weet?

Lucluc
7 augustus 2005, 14:18
Ik dacht dat de SR pas in 1976 een mastervolume kreeg, dus dan zou het toch kunnen kloppen?

Ché
7 augustus 2005, 14:37
toch raar dat alle '76 een master hebben en net die ene 76 die ik ga testen niet...ofwel hebben ze in de loop van '76 de master toegevoegd?

Al
7 augustus 2005, 15:12
nog een vraagje dat me zorgen baart:

ik heb wat zitten zoeken op google naar SR's uit 76 en nu blijkt dat die allemaal een master volume hebben :???:

degene die ik ga testen heeft serienummer A 64084 en de speakers 465-642 op eerste zicht dus een '76 met oxford speakers (of vergis ik mij?) maar deze heeft GEEN master volume :o

iemand die hier meer van weet?

76 heeft naar mijn weten MV. Amp heeft een 1974 serienummer. Het is niet gebruikelijk dat die periode de bruine chocs nog werden gebruikt. Er is in gesoldeerd, misschien later ingezet. De speakers zijn van laat 76. Het is misschien een frankenstein, met allerlei onderdelen in elkaar gezet. Nummers van trafo's kunnnen hier wat meer licht op werpen. Kan best een goede amp zijn. Wat de speakers betreft ben ik meer gecharmeerd van Oxford 10L6.

Ché
7 augustus 2005, 15:25
er is een blackface mod aan gedaan, vandaar dat eraan gesoldeerd is veronderstel ik...zijn die bruine chocs kwalitatief beter dan wat er in de jaren 70 gebruikt werd?

Al
7 augustus 2005, 15:30
er is een blackface mod aan gedaan, vandaar dat eraan gesoldeerd is veronderstel ik...zijn die bruine chocs kwalitatief beter dan wat er in de jaren 70 gebruikt werd?

Nee, slechter. Die chocs kwamen begin 70's nog wel voor. Werden opgevolgd door die blauwe. Die zijn beter. Als je de amp koopt en van die blauwe wilt heb ik die nog wel voor je (gratis) en kan je ze opsturen als je dat wilt.

Al

Ché
7 augustus 2005, 17:03
wow, nice :)
ik post een review zodra ik terug ben

bedankt vr de info/hulp!

Mischa den Haring
8 augustus 2005, 03:00
al denk ik er aan om vanwege feedback problemen de speaker weer uit fase te plaatsen. Nog niet gedaan, eerst maar es een soundpost uitproberen.

Probeer anders eerst es die schuimrubber in de f-gaten te proppen en check even hoe dat werkt/klinkt voor jou.
Dat haal je er weer zó uit. Een soundpost is lastiger. Moet je laten doen waarschijnlijk, kost geld. De schuim kun je makkelijk even zelf uitproberen, zó gepiept(schuim :D )

JaY

Weliswaar off-topic maar toch ff antwoorden:
Heb op jouw aanraden een tijdje terug al gepiept. Maar helaas, het bleef piepen. Werd er weer helemaal krankjorum van van de week, maar ik zal er nog wat bijpiepen, kijken of het helpt. Wel jammer dat de acoustische klank dan helemaal weg is. En ik vind het er ook niet uitzien die stukken piepschuim voor de F-gaten (kan het wel bijkleuren of zo maar toch). Maar je hebt wel gelijk, je hoort mij niet piepen als het niks kost en het kan er wel weer makkelijk uit. Tot pieps.

Mr.Jay
8 augustus 2005, 10:07
Weliswaar off-topic maar toch ff antwoorden:
Heb op jouw aanraden een tijdje terug al gepiept. Maar helaas, het bleef piepen. Werd er weer helemaal krankjorum van van de week, maar ik zal er nog wat bijpiepen, kijken of het helpt. Wel jammer dat de acoustische klank dan helemaal weg is. En ik vind het er ook niet uitzien die stukken piepschuim voor de F-gaten (kan het wel bijkleuren of zo maar toch). Maar je hebt wel gelijk, je hoort mij niet piepen als het niks kost en het kan er wel weer makkelijk uit. Tot pieps.

Ik heb mijn Zephyr dus helemaal volzitten ermee.
Maar heel mooi afgedekt met dun laagje zwarte , zeer dichte schuim, in knutselwinkeltje gevonden, is 2 mm dik of zo. dat er als laatste overheen gefriemelt, je ziet nu niks meer, nét een donker gat. Werkt wel, die gitaar is héél dik en zingt amper rond terwijl ik er best hard mee speel.
héél hinderkijk inderdaad dat rondzingen van die dikbuiken.

JaY

Ché
8 augustus 2005, 11:13
i've got a SUPER reverb :)
klinkt fantastisch, amp was net volledig geserviced, nieuwe lampen, kraakzuiver en wat een toon :o
en nu spelen maar... :P

Mr.Jay
8 augustus 2005, 11:23
i've got a SUPER reverb :)
klinkt fantastisch, amp was net volledig geserviced, nieuwe lampen, kraakzuiver en wat een toon :o
en nu spelen maar... :P

gefeliciteerd !
Samen met een TweedBassman 2 mooie amps ! > ik gebruik ze wel es naast elkaar op wat grotere podia, prima set.

JaY

Mischa den Haring
8 augustus 2005, 12:23
Gefeliciteerd Ché!

Al
8 augustus 2005, 13:36
i've got a SUPER reverb :)
klinkt fantastisch, amp was net volledig geserviced, nieuwe lampen, kraakzuiver en wat een toon :o
en nu spelen maar... :P

Veul plezier!
10L6 speakers?

Al

Ché
8 augustus 2005, 13:58
thanks!
ik moet er nog wat aan wennen want het is toch een serieus verschil met de bassman, alles lijkt wel gemakkelijker spelen :) en de 'drive' reageert heerlijk op de manier van aanslaan...lekker lekker :)

de speakers zijn idd 10L6, goeie ervaringen mee?

@al: voor die blauwe ipv bruine chocs contacteer ik je later als ik wat meer tijd heb om de amp van korter bij te bekijken, ik zit momenteek in volle examen :-? alleszins bedankt !

PeeVee
8 augustus 2005, 18:53
héél hinderkijk inderdaad dat rondzingen van die dikbuiken
Vermits in de juiste (beperkte) mate vind ik het juist wel weer koel... Mijn '58 Gretsch Anniversary doet het precies goed, met een pedaaltje aan begint ie onder m'n vingers te kriebelen en blijft lekker trillen. Met die Historic serie van jou was het wel beetje te gek. Mijn eerste (sunburst) 6117 Anniversary ('67) was ook too much maar bij mijn '65 (two tone smoke green) Anniversary 6118 weer geen last van. Bij m'n nieuwe (2003) 6118 mocht het van mij eigenlijk wel wat meer zingen (heeft enkele soundpost).

Mischa den Haring
10 augustus 2005, 03:26
héél hinderkijk inderdaad dat rondzingen van die dikbuiken
Vermits in de juiste (beperkte) mate vind ik het juist wel weer koel... Mijn '58 Gretsch Anniversary doet het precies goed, met een pedaaltje aan begint ie onder m'n vingers te kriebelen en blijft lekker trillen. Met die Historic serie van jou was het wel beetje te gek. Mijn eerste (sunburst) 6117 Anniversary ('67) was ook too much maar bij mijn '65 (two tone smoke green) Anniversary 6118 weer geen last van. Bij m'n nieuwe (2003) 6118 mocht het van mij eigenlijk wel wat meer zingen (heeft enkele soundpost).

Dat is precies waar ik ook naar op zoek ben, wat rondzingen is juist lekker als het maar te controleren is. Nu is het gewoon één grote nachtmerrie als ik op m'n Guild X175 speel (m'n CE-100 heeft een dikker bovenblad dus nergens last van, maar ik zou liever op m'n X-175 willen spelen). Totaal geen controle over de feedback behalve als ik zo zacht speel dat zelfs de ademhaling van de te harder is. Veel dikbuik Gretsches' worden wel eens vergeleken met Guild's maar het zijn qua karakter totaal verschillende gitaren, eerder Gibsons met meer treble dan Gretsches ondanks dat ze wel een soort zelfde twang hebben. Was het niet Dwane Eddy die als eerste schuim onder z'n f-gaten plakte om het feedbacken tegen te gaan? Helaas heb ik nog geen tijd gehad om het piepschuim-experiment eens grondig uit te voeren, ben wel zo ver dat ik een grote lap zacht schuim in de klankkast onder de brug heb weten te proppen, dat helpt iets maar nog lang niet genoeg. Ik ga het proberen. Maar als het me te doods klinkt dan wordt het toch een stapel hoezeer ik dat ook jammer vindt. "Gitaar spelen; het blijven altijd compromissen".

Mischa den Haring
10 augustus 2005, 03:28
dubbelpost

Mr.Jay
10 augustus 2005, 09:17
Helaas heb ik nog geen tijd gehad om het piepschuim-experiment eens grondig uit te voeren, ben wel zo ver dat ik een grote lap zacht schuim in de klankkast onder de brug heb weten te proppen, dat helpt iets maar nog lang niet genoeg. Ik ga het proberen. Maar als het me te doods klinkt dan wordt het toch een stapel hoezeer ik dat ook jammer vindt. "Gitaar spelen; het blijven altijd compromissen".

Staple hoor je óók !! Heb dat ook allemaal getest in mijn gitaren.
Schuim > je moet flighcaseschuim nemen, dat grijze, heeft grote dichtheid > dempt dus het best ! Het is stug en hard, moeilijk proppen, maar helpt écht het meest. Onder de brug is zinloos. Beste plek > onder de p.u.'s en recht onder de F-gaten. Onder de brug zit veel druk door de snaren > dáár zit normaal de Staple, die werkt daar prima. Soms zetten ze em ook op div. plekken onder het bovenblad, naast de p.u.'s o.a.
Heb gitaren gezien waar er wel 6 stuks inzaten, maar je toon wordt dan steeds dooier.

( foute topic hiero..)
JaY