PDA

View Full Version : Batterij versus adapter



MjS
6 augustus 2005, 15:43
Hmm, mijn Smokey-kloon werkt nu goed, op wat details na:

Met batterij en direct op de speaker:
Vette overdrive, niet zo hoog volume

Met batterij in pre-amp, gain switch uit op Smokey:
Vet en zangerig geluid, is een goede booster!

Adapter en direct op speakers:
Volume is nu erg hard, van het niveau dat je je in een rijtjeshuis zorgen gaat maken om de buren. Normaal oefen ik niet zo hard. Ook is het geluid cleaner.

Adapter en in pre-amp:
Hier het probleem. Ruist als een gek, ook met gitaarvolume omlaag ed. Komt dat omdat de adapter output zoveel hoger is dan met een 9V blok? Wat kan ik doen om met adapter toch dat boost geluid van batterij te krijgen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

nicoverduin
6 augustus 2005, 16:13
Hoeveel volt is die adapter?
NIco

MjS
6 augustus 2005, 16:22
Variabel, ingesteld op 9 volt, negative ground (dus precies zoals het hoort :wink: )

Toen ik nog een SD-1 had gebruikte ik deze adapter daarvoor. Dat werkte wel goed (alleen als ik 'm als booster instelde met veel gain werd het een beetje lawaaierig.)

nicoverduin
6 augustus 2005, 16:27
Is dat batterijtje niet oud? Wat is de spanningop de batterij als hij belast is?
Nico

MjS
6 augustus 2005, 16:34
Heb momenteel geen multimeter...

Maar na wat experimenteren met de adapter: 4,5 volt klonkt beter...
Hoe kan ik dit bereiken, terwijl ik er een 9V adapter aan hang? Zal wel wat tussen moeten? Maar wat?

edit: ja batterij is inderdaad oud, volgens mij begint 'ie nu ook leeg te raken, volume gaat steeds ietjes verder omlaag...maarjah....nu nog een manier om mijn circuit op 4,5V te laten lopen...

nicoverduin
6 augustus 2005, 16:37
Ik denk dat je batterij leeg aan het raken is. Toen je echter die adapter erop zette kwam de volle 9 Volt erop. Ik zou het schema effe moeten zien.
Nico

MjS
6 augustus 2005, 16:39
http://www.geocities.com/tpe123/folkurban/fuzz/smokeyclone.gif

Dit is het schema, ik heb verder een switch tussen pin 1 en 8 als gainschakelaar.

Ik ga er een in pedaalvorm maken, en bestel dan meteen een breadboard, veel handiger...

nicoverduin
6 augustus 2005, 16:45
Waarschijnlijk is het die opamp die zo ruis. Je kan evt. op de uitgang gaan experimenteren met een klein capje die de ruis weg filtert (enkele pf's) naar ground. Eigenlijk moet je de scope erop zetten.

Er zijn nog wel meer van die schema's met de 386 mogelijk kan je daar wat mogelijkheden vinden die hem wat temmen. Die ruis kan overigens ook oscillatie zijn op hoog frequent.

Nico

MjS
6 augustus 2005, 16:49
Oke bedankt, maar het ruisen is alleen als 'ie in de input van mijn versterker gaat. Stand alone is 'ie bijna te stil! Maar ik kwam net al tot de conclusie dat ik het circuit het liefst op 4,5 volt heb. Zijn daar makkelijke manieren voor?

De scope=oscilloscoop?

Het temmen van de 386 is wel aardig te doen: pin 1 en 8 openlaten voor minder gain, of het cicuit op 12 volt laten draaien...maar ik vind m smerig het lekkerst :D

nicoverduin
6 augustus 2005, 16:54
Wat je evt. kan doen (volgens de datasheets) is een weerstandje van 10 ohm in serie met een elco van 47nF tussen pin 5 en ground zetten. Punt is dat als je hem rechtstreeks in de eindversterker doet, er geen belasting is op de opamp.

Met de speaker erop wordt hij wel belast.

Succes.

Nico
ps. inderdaad een oscilloscoop

MjS
6 augustus 2005, 17:17
Hmm...ben nog niet zo ervaren met electronica, ik volg het nu niet helemaal meer...

Is er geen manier om een weerstandje, elco of wat dan ook tussen de 9V en de pin waarop hij binnenkomt (6) te zetten? Zodat de spanning 4,5 volt wordt, terwijl hij gevoed wordt met een 9 volt adapter?

Ik ben misschien wel een beetje lastig, maar ik heb beperkte ervaring en een heel goed beeld van wat ik wil. :cool:

MjS
6 augustus 2005, 18:05
Ah...op DIYstomboxes.com het antwoord al gekregen...

Een +5v regulator. Hopen dat het werkt.

nicoverduin
6 augustus 2005, 18:06
Dan ga je symptoombestrijding doen...Dan zetje gewoon twee 220k weestanden in serie tussen de adapter + en - en tap je de nieuwe plus af tussen de 2 weerstanden in.
Maar zoals ik al zij het is symptoombestrijding. Niet een echte oplossing. En dus leer je niets....
Nico

MjS
6 augustus 2005, 18:10
Doel je daarmee op mijn laatste of een na laatste post?

nicoverduin
6 augustus 2005, 18:14
Doel je daarmee op mijn laatste of een na laatste post?
een na laatste.

MjS
6 augustus 2005, 18:36
Oke! Dus dat van die regulator is een goede oplossing?

Harstikke bedankt voor je hulp trouwens!