PDA

View Full Version : hoeveel watt



Raziellus
6 augustus 2005, 13:53
hey daar ff een vraagje: hoeveel watt heb je nodig als je in een gemiddelde kroeg speelt? Heb nu een Hughes & Kettner metroverb van 50 watt en zit te twijfelen offie het haalt of dat ik een 100 watt amp moet halen. Ik kan hem wel veel open zetten maar dat gaat ten koste van de distortion... :???:

pimmetje
6 augustus 2005, 14:10
Goeie vraag :D.
Ik ken de versterker niet, maar met 50W transistor over 1x12 krijgt je er waarschijnijk wel voldoende geluid uit om goed lawaai te maken in een kroeg. 't Kan wel een probleem worden, als de rest van de band ook lawaai gaat maken.

Grote kans dat je met die amp verzuipt in de mix. Dat hangt natuurlijk ook van de muzieksoort en de rest van je band (en hun spullen) af... maar 't wordt denk ik op 't randje.

Bins
6 augustus 2005, 14:35
... En op het randje wil je met een transistorbak echt niet zitten. Je zegt het zelf al, als je hem opendraaid, dan wordt het lelijk...

Ik zou als vuistregel nemen: +/- 50watt buizen of +/-100watt transistor. Maar het hangt van veel factoren af, zoals Pimmetje ook zegt.

Wat voor muziek speel je, en in wat voor formatie?

Negative K3 fan
6 augustus 2005, 18:24
... En op het randje wil je met een transistorbak echt niet zitten. Je zegt het zelf al, als je hem opendraaid, dan wordt het lelijk...

Ik zou als vuistregel nemen: +/- 50watt buizen of +/-100watt transistor. Maar het hangt van veel factoren af, zoals Pimmetje ook zegt.

Wat voor muziek speel je, en in wat voor formatie?

ik zou gewoon geen enkele vuistregel gebruiken en de search eens gebruiken want topics zoals deze komen maandelijks voorbij.

deedee
6 augustus 2005, 19:13
... En op het randje wil je met een transistorbak echt niet zitten. Je zegt het zelf al, als je hem opendraaid, dan wordt het lelijk...

Ik zou als vuistregel nemen: +/- 50watt buizen of +/-100watt transistor. Maar het hangt van veel factoren af, zoals Pimmetje ook zegt.

Wat voor muziek speel je, en in wat voor formatie?

ik zou gewoon geen enkele vuistregel gebruiken en de search eens gebruiken want topics zoals deze komen maandelijks voorbij.

+1
Die vuistregels slaan ook nergens op

Thom TK
6 augustus 2005, 20:48
Nee klopt, er word net zo goed gezegd dat 20 watt buizen meer dan genoeg is.
Wat ik overigens ook geloof trouwens.

Ronald
6 augustus 2005, 21:28
het hangt ook gewoon van de versterker zelf af. maar 50 watt lijkt me echt wel zat voor in een kroeg hoor. je zult hem wel flink open moeten zetten natuurlijk en als daardoor de geluidskwaliteit slecht word dan zou je idd aan een hogere watt amp moeten denken. maar ja da is iets wat je zelf moet beslissen.

the sure thing
6 augustus 2005, 22:15
... en als je 50W doorversterkt wordt via de PA, en dat gebeurt goed, is er ook niets aan de hand...

deedee
6 augustus 2005, 22:18
... en als je 50W doorversterkt wordt via de PA, en dat gebeurt goed, is er ook niets aan de hand...
in de gemiddelde kroeg is niet altijd een p.a. :roll:

Raffel
6 augustus 2005, 22:44
wattage heeft sowieso niets (vrijwel niets) met volume te maken...

deedee
6 augustus 2005, 22:45
wattage heeft sowieso niets (vrijwel niets) met volume te maken...
+1
dacht ik ook al, maar ik durfde het niet te zeggen, heb geen zin in een heel forum over me heen :razz:

Orpheo
7 augustus 2005, 00:52
ik ben dan toch wel benieuwd hoe je ongeveer kan berekenen/bepalen hoeveel dB er uit een amp kan komen van zeg, 50 watt buizen, met 1x12 eronder (combootje dus).

Negative K3 fan
7 augustus 2005, 01:33
dat valt wel te berekenen, maar je moet met ontzettend veel factoren rekening houden die niets te maken hebben met het wattage, zoals onder andere de vervorming, het rendement van de speakers... etc!

pimmetje
7 augustus 2005, 14:03
Je kan idd niet zonder meer een vaste relatie tussen vermogen en volume trekken, maar je kan wel een beetje een geschoolde gok wagen.

Vooral als je als extra gegeven hebt, dat 't over één 12" ceramische speaker wordt gegooid. Dan zijn er natuurlijk tussen alle mogelijke 12" ceramische speakers enorme verschillen in efficientie, klankbeeld en gedrag bij verschillende volumes... maar bij de standaard combo's mag je best een beetje generaliseren.

Maar het is helemaal waar dat je zeker niet alleen naar vermogen moet kijken als je naar je volume kijkt. Je kan vaak al meer uit zo'n 50W/12" bak trekken door er gewoon een extra 12" speakerkast aan te hangen.

Ook het draaien aan je knoppen kan schelen om je geluid er beter uit te laten komen... niet té veel gain en de equalizer slim gebruiken. Sommige pedaaltjes kunnen ook wel 'ns geluid slurpen, waardoor 't zo iel wordt dat je amp al geen kans meer heeft.

Overigens is 't ook niet altijd de beste weg om direct met meer of zwaardere spullen aan te komen slepen als je niet door de mix van je band komt. Je zou ook eerst kunnen proberen de rest wat zachter te laten spelen.

Baker
7 augustus 2005, 14:43
... En op het randje wil je met een transistorbak echt niet zitten. Je zegt het zelf al, als je hem opendraaid, dan wordt het lelijk...

Ik zou als vuistregel nemen: +/- 50watt buizen of +/-100watt transistor. Maar het hangt van veel factoren af, zoals Pimmetje ook zegt.

Wat voor muziek speel je, en in wat voor formatie?

ik zou gewoon geen enkele vuistregel gebruiken en de search eens gebruiken want topics zoals deze komen maandelijks voorbij.

+1
Die vuistregels slaan ook nergens op

inderdaad...
fuck vuistregels !

vulvasonic
7 augustus 2005, 15:38
Ik ben een heel simpel mens. En ik ben er al jaren geleden achter gekomen dat mijn Vox AC30 van 30 watt met 2 15 watt speakertjes VEEEEEEEEEL harder gaat dan mijn 50 watt Marshall (ook buizen) met een 4x12 300 watt speakerkast.

Negative K3 fan
7 augustus 2005, 15:44
het wattage (belastbaar vermogen) van je speakers is 1 van de dingen die er jhuist helemaal niet toe doen

maar inderdaad, iedere simpele gitarist die ooit een ac30 heeft mogen bespelen ofzo weet dat wattage/vermogen niets zegt :D

Raziellus
7 augustus 2005, 17:04
ik zal sowieso eens proberen met deze versterker te repteren met de band, want in die ruimte gebruiken we de versterker die er al staat dus. Onze formatie is btw: gitaar/zang(ik), zang/gitaar, bass en drums en onze stijl is hardrock/grunge. Ik heb totaal geen verstand van het mixen of juist niet mixen van de verschillende geluiden dus dat moeten we een keer testen. Het distortion probleem is inmiddels ook al geen prbleem meer denk ik, aangezien ik in de vele reviews las dat deze amp al teveel distortion van nature heeft...en ik maar denken dat de rest te weinig had :razz: