PDA

View Full Version : Vraagje over m'n Fender kast



RUIS
6 augustus 2005, 13:26
Gegroet allen,

Ik ben al enkele jaren in 't bezit van deze Fender Bandmaster kast, maar ik weet er eigenlijk niks van. Ik heb ook niet veel verstand van speakers en zo, dus daarom vraag ik het hier maar even. Weet iemand hou oud dit is, of de speakers origineel zijn, wattage (er staat alleen op: speaker 8 Ohm, totaal 4O hm) en verdere leuke weetjes. Het gaat over deze kast:

http://img154.imageshack.us/img154/4388/bmfront8ld.jpghttp://img126.imageshack.us/img126/2878/bmopen0ns.jpg
http://img126.imageshack.us/img126/2007/bmplaatje0js.jpghttp://img126.imageshack.us/img126/338/bmspeaker2pm.jpg
http://img148.imageshack.us/img148/8681/bmachter7qa.jpg

Alvast bedankt voor jullie reacties.

fullorder
6 augustus 2005, 15:19
ik heb dezelfde kast! ik weet ook niet precies bij welke set hij oorspronkelijk hoort dus ik kan je er niet heel veel over vertellen. ik heb 'm gekocht van peevee dus wellicht dat die je iets meer kan vertellen.

ik ben nog aan het zoeken naar de juiste speakers voor deze kast, er gelden wat andere regels voor omdat ie compleet gesloten is en de speakers frontloaded zijn (ja mr. jay, ik leer snel ;) )
het zou zomaar kunnen dat een paar C12N RI prima werkt voor deze kast, ik moet die nog uitproberen.

Mischa den Haring
6 augustus 2005, 21:07
De speakers lijken mij keramische Oxford's. Je kunt vrij makkelijk zelf ontdekken uit welk jaar de speakers zijn (vaak geeft het bij benadering ook het bouwjaar van de kast aan):

Op de achterkant van de speaker staat ergens een code (vaak bij Fender speakers ook onder de blauwe sticker maar de jouwe waarschijnlijk niet). Waarschijnlijk begint die code met: 465 (staat nl. voor Oxford) en dan gevolgd door 4 (soms 3) cijfers. De eerste twee daarvan geven het bouwjaar aan en de laatste twee de week. Bijvoorbeeld:
465 77 36 = Oxford uit de 36e week van 1977.

Gezien het logo van de kast vermoed ik dat je kast uit begin of midden jaren '70 komt.

RUIS
7 augustus 2005, 00:24
Ja, inderdaad. Er zit op één van de speakers een sticker met:

018180
465-729 12L6-12

En op de andere:

-Hetzelfde-

Dat zou dus begin maart '72 moeten zijn. Leuk, thanx. Iemand nog enig idee van de monetaire waarde die zo'n kast vertegenwoordigd? Niet dat ik van plan ben hem te verkopen, maar het is toch leuk om te weten. Ook ben ik nog benieuwd naar het vermogen. Ik heb hem een tijd geleden eens uitgeleend aan een gitarist en die wist heel trots te vermelden dat-ie z'n 100Watt JCM 900 met alles op 10 heeft geprobeerd met mijn kast. Dat had-ie niet moeten doen als ik erbij was, maar blijkbaar hebben de speakers dat overleefd.

Mischa den Haring
7 augustus 2005, 03:59
Helaas...als er maar drie cijfers na de merkcode komen dan vertegenwoordigt het eerste cijfer het jaar van productie en nog steeds de laatste twee de week. Dus: 1977 (1967 lijkt me namelijk erg sterk). Wattage? Geen idee, daar kan ik je niet mee helpen helaas.

Mr.Jay
7 augustus 2005, 08:45
Ja, inderdaad. Er zit op één van de speakers een sticker met:
018180
465-729 12L6-12

En op de andere:

-Hetzelfde-

Dat zou dus begin maart '72 moeten zijn. Leuk, thanx. Iemand nog enig idee van de monetaire waarde die zo'n kast vertegenwoordigd? Niet dat ik van plan ben hem te verkopen, maar het is toch leuk om te weten. Ook ben ik nog benieuwd naar het vermogen. Ik heb hem een tijd geleden eens uitgeleend aan een gitarist en die wist heel trots te vermelden dat-ie z'n 100Watt JCM 900 met alles op 10 heeft geprobeerd met mijn kast. Dat had-ie niet moeten doen als ik erbij was, maar blijkbaar hebben de speakers dat overleefd.

De L is dacht ik 20W, missschien max. 25W. Daarna komt nog een M ( Bassmans ) en een T ( Twin ). Mazzel dat ze overleeft hebben, misschien heeft ie zijn ohmswitch op 16ohm gehad....

1977 correct.

JaY

RUIS
7 augustus 2005, 11:03
Nou ja, 1977 is ook leuk, toch. Het gaat tenslotte om het geluid, niet om het bouwjaar. In ieder geval ga ik hem niet meer uitlenen aan iemand met een zware top :wink: . Misschien een reden om m'n JCM200 DSL 50 weg te doen en op zoek te geen naar een leuk oud Fendertopje. Aan de andere kant, doe ik er momenteel toch weinig mee, ik ben vooral bassist. Thanx voor de info. Iemand nog enig idee wat zo'n kastje op moet brengen? (Zoals ik al zei, puur nieuwsgierigheid, ik doe hem niet weg) :razz:

PeeVee
7 augustus 2005, 21:49
Beetje wat de gek er voor geeft. De kast hoort bij een Bandmaster Reverb top, vermogen is max. 50W RMS. Prijs is beetje wat de gek d'r voor geeft. Het zijn geen coulante modellen simpelweg omdat ze niet echt lekker portabel zijn (op zich niet zwaar maar groot) en je ze niet eventjes achter in een Suzi Alto legt ofzo. Zelfde probleem voor de Super Six (feitenlijk een twin), de Quad etc. Klinken imposant, maar gewoon minder populair maatje om mee op sjouw te nemen. Inderdaad gewoon lekker houden en in een oefenruimte laten staan. Prijs op huidige slappe markt 200 - 300 Euro in deze staat, wat meer voor een hele nette.

Ik zit er aan te denken om me in zo'n kast te laten begraven mocht ik een keer het loodje leggen :-(

RUIS
7 augustus 2005, 22:19
Dan moet je toch wel een erg klein manneke zijn, anders wordt het nogal proppen. Thanx voor de info.

Mischa den Haring
8 augustus 2005, 02:20
Dan moet je toch wel een erg klein manneke zijn, anders wordt het nogal proppen. Thanx voor de info.

PeeVee is net Houdini :D

fullorder
8 augustus 2005, 16:30
Dan moet je toch wel een erg klein manneke zijn, anders wordt het nogal proppen. Thanx voor de info.

PeeVee is net Houdini :D

anders neem je toch de kast van een bassman 100?

RUIS
8 augustus 2005, 18:20
PeeVee is net Houdini :D

Is PeeVee ook dood dan? Sneu.....

PeeVee
8 augustus 2005, 18:45
Dan moet je toch wel een erg klein manneke zijn

Klopt... da ben ik ok ;-)

PeeVee
8 augustus 2005, 18:48
Nee geen zorgen, ik leef nog... Zo'n 2 x 12" kast is volgens mij maatje "twijfelaar"; met z'n tweeën zijn de mogelijkheden beperkt en slapen eigenlijk ongemogelijk maar in je eentje lig je d'r best lekker in. Anders laat ik van twee kasten een 4 x 12" kist knutselen hihi.