PDA

View Full Version : Waarom slaat dat wijzertje zo op hol?



Stratman70
6 augustus 2005, 11:01
Als ik mijn gitaar stem met stemapparaatje, dan wil het bij een enkele snaar nogal eens wild uitslaan; dat wijzertje blijft dan wiebelen. Heeft dat iets met magnetisch veld van de elementen te maken? Bij andere snaren op dezelfde gitaar houdt de wijzer mooi stil. Intonatie is goed afgesteld(tot zover dat lukt met zo'n hitsig wijzertje.)
Het is trouwens zo'n Korg stemapparaatje, met zo'n virtueel wijzertje op zo'n quartz schermpje.

Moet ik nu mijn gitaar weggooien? Of is er nog hoop? Of misschien andere (serieuze) tips?

waayer
6 augustus 2005, 11:15
Dat heb ik zelf ook wel eens misschien door sommige bijgeluiden van iets anders ofzo of de manier van aanslaan dat je misschien de ene snaar harder aanslaat als de andere, voor zover dat wat uitmaakt.
Heb er ook geen concreet antwoord op, maar is wel grappig dat je er over begint zeker omdat er wel meer mensen zijn die er last van hebben
en er nooit over begonnen zijn.

Vampire
6 augustus 2005, 11:57
Ik heb zo'n seiko dingetje, een digitale, maar daar zit naast de input ook nog een microfoon op. In het begin sloeg hij bij mij dus ook wel eens op hol als ik aan het stemmen was, omdat ik dan muziek aan had staan ofzo.

Eventueel (zal wel niet veel uitmaken) de snaar vervangen?

Lenweë Míriel
6 augustus 2005, 13:31
oplossing die snaar gewoon op gehoor stemmen.
ik heb er met zo'n korg app. ook last van dus ik probeer ook op het gehoor te stemmen.
want soms wil het ding gewoon niet en dan moet het maar op gehoor.

guitartub
6 augustus 2005, 14:08
Je zou voor de betreffende snaar ook een flageolet (op 12 uiteraard) kunnen proberen. Bij mij werkt dat meestal wel als het wijzertje (of het led je) blijft wiebelen.

Stratman70
6 augustus 2005, 14:53
Jawel, maar interessanter vind ik het om te weten wat de oorzaak ervan is. Weet iemand dat?

Het stemmen lukt uiteindelijk toch wel (aardig), maar ik wil graag weten waar het vandaan komt en hoe je er vanaf komt. Inderdaad wat Waayer al zei: iedereen heeft hier wel eens last van. dan is het goed om te weten wat je ertegen kunt doen.

Janne
6 augustus 2005, 17:03
Ik weet niet of dit allemaal helpt, maar bijvoorbeeld al het andere geluid uitzetten waardoor dingen kunnen meetrillen (microfoontje wordt volgens mij uitgeschakeld als er een kabel in zit). En alle andere snaren dempen met je linker hand helpt misschien ook. Maja die apparaatjes blijven lastig.

Janne

The Mule
7 augustus 2005, 10:12
Ik had precies hetzelfde verschijnsel met mijn Boss TU-70. Batterij vervangen en gelijk geen centje last meer. Iesse siempel! :wink:

Anavrin
7 augustus 2005, 16:19
alleen op 1 element stemmen, dus niet op de tussenposities op je gitaar, wil ook wel eens helpen

m^rton
7 augustus 2005, 21:02
Ik dacht dat jij altijd alles precies goed zette, ook als je er net nieuwe snaren op had gelegd :razz: of was dat iemand anders?

Even serieus, ik heb er ook last van met zo'n stom goedkoop ding dat ik af en toe gebruik maar die geeft altijd aan dat de batterij bijna op is. Dus dat zou inderdaad wel eens het probleem kunnen zijn.

Slakkie
13 augustus 2005, 19:05
met die stemapparaten van boss heb ik dat nooit gehad maar op mijn gt6 heb ik het met alle gitaren :-?

timlawson
26 december 2005, 15:45
denk dat 't komt omdat t simpelweg niet zo'n duur dingetje is

sickpunk
26 december 2005, 16:15
batterij vervangen wil nog wel eens helpen

MazeMouse
26 december 2005, 22:41
Bij mij hielp het om de monitor van mijn PC uit te zetten tijdens het stemmen :o (ondanks dat die toch eens stukkie verwijderd is van mijn gitaar bij het stemmen had het toch invloed om de dingen in mijn kamer. Degaus geeft ook altijd een heerlijke ruis op mijn versterker)

Jheroun
28 april 2006, 02:32
Zover ik weet komt dat 'op hol slaan' doordat je allerlei boventonen krijgt bij het aanslaan van een snaar die dat metertje ook oppikt. De kwaliteit van het apparaat zal vast uitmaken maar wat ik vaak doe is mijn halselement selecteren en de tone knop helemaal dichtdraaien, dan is die wijzer een stuk rustiger.

SBloke
28 april 2006, 11:31
Heel rustig aan slaan is mijn advies....

Met een plectrumpje echt net de snaren beroeren. Waarom je naald gaat zwabberen weet ik niet, zelf heb ik er vrijwel nooit last van. En gebeurd het toch dan demp ik de snaar en begin overnieuw.

Overigens stem ik vrijwel altijd op gehoor, alleen bij het opzetten van nieuwe snaren is het wel handig om de A=440 weer te vinden. (Ik heb geen absoluut gehoor) en verder werkt het wat sneller bij een floyd.

Ik gebruik trouwens ene korg DT-3.... ding is al meer als 10 jaar oud en werkt nog steeds fantastisch.