PDA

View Full Version : Eau de Cologne



Ic3gl0vE
6 augustus 2005, 00:05
Ik heb me een keer door een dirigent laten vertellen dat violisten eau de cologne gebruiken om hun toets te oliën. Is dit voor gitaren ook aan te raden? Ik neem aan dat voor violen en gitaren dezelfde houtsoorten worden gebruikt op de toets.

Ik ben benieuwd!

Stratman70
6 augustus 2005, 10:56
Ik gebruik blokfluit olie.

Vampire
6 augustus 2005, 11:59
Ik ben altijd nogal huiverig over zulk soort dingen... Als je een stagg hebt staan, eerst daarop proberen! :wink: Mocht het niet goed werken, dan werkt hij gegarandeerd dubbel zo goed als brandhout daarna!

Maar ben wel benieuwd, want ik moet ook maar eens gaan olieën...

bert k
6 augustus 2005, 12:06
eau de cologne is in principe alcohol met een luchtje. Lijkt me geen goed plan. De meeste prutjes voor toetsen zijn toch op oliebasis.

wietse
6 augustus 2005, 12:19
lijkt me eerder om de toets goed schoon mee te maken, alcohol lost alle vettigheid en vuil op.

Ic3gl0vE
6 augustus 2005, 13:37
Ah ok, schoonmaakspul dus. En ik neem aan dat je erna dan bijv. blokfluitolie moet gebruiken zodat de toets niet uitdroogt door de alcohol?

screamindemon
6 augustus 2005, 14:44
meubelolie werkt prima en is vast goedkoper

Negative K3 fan
6 augustus 2005, 18:23
violen hebben geloof ik ebbenhouten toetsen, overeenkomend met gitaar dus.

deedee
7 augustus 2005, 22:50
Ik heb viool gespeeld, en mijn toets op me viool was heel anders dan wat ik nu op me gitaar heb. Dus ik zou oppassen
Ik gebruik dunlop 01 voor het schoonmaken en dunlop 02 voor het olien.

Ic3gl0vE
4 oktober 2005, 22:17
meubelolie werkt prima en is vast goedkoper

Dus gewone bijenwas voor donker hout (rosewood toets) is prima?

BassAgent
5 oktober 2005, 10:27
violen hebben geloof ik ebbenhouten toetsen, overeenkomend met gitaar dus.
Dat is niet helemaal waar, violen, celli en contrabassen hebben inderdaad een ebben toets, maar de meeste gitaren hebben toch pallisander en esdoorn. Daar is net niet voor aan te raden lijkt me, aangezien ebben iets harder is en een dichtere structuur heeft dan pallisander en esdoorn.

nopster
5 oktober 2005, 10:43
En de geur van eau de cologne! Bah! :-?

Lennert
5 oktober 2005, 18:03
Waarom koop je niet gewoon citroenolie bij n gitaarzaak? dat wordt daarvoor immers verkocht.

Ic3gl0vE
10 oktober 2005, 21:06
Omdat citroenzuur bijtend is en ik bang ben dat het hout hier juist meer van uitdroogt...

taylor
11 oktober 2005, 11:11
niet zuur maar olie!

Buzz
11 oktober 2005, 12:06
Klopt! Lemon oil (citroenolie) reinigt de toets goed, maar droogt door de samenstelling de toets juist eerder uit.
Daarom: reinigen met lemon oil, onderhouden met blanke meubelolie.

Ic3gl0vE
8 november 2005, 00:46
kijk aan dat antwoord zocht ik. dank je!

Neals
8 november 2005, 18:45
Omdat citroenzuur bijtend is en ik bang ben dat het hout hier juist meer van uitdroogt...

Drogend hout is helemaal niet slecht heb ik me laten vertellen.

Mij werdt altijd verteld dat juist het droginsproces voor TONE zorgt

bron-yr-aur
11 december 2005, 09:28
niet zuur maar olie!

en wordt niet uit citroenen gemaakt, maar heet zo vanwege de geur.

piezo
11 december 2005, 11:57
Drogend hout is helemaal niet slecht heb ik me laten vertellen.
Mij werdt altijd verteld dat juist het droginsproces voor TONE zorgt

Je haalt even 2 dingen door elkaar, namelijk droog en TE droog. Ebben splijt/scheurt bij uitdrogen relatief gemakkelijk.

Verder is het zo dat hout bij drogen vooral dwars op de nerf krimpt en als dat met je toets gebeurt je frets dus kunnen gaan uitsteken.

piezo
11 december 2005, 11:59
Klopt! Lemon oil (citroenolie) reinigt de toets goed, maar droogt door de samenstelling de toets juist eerder uit.


Dat is nieuw voor mij. Kun je er iets meer info over geven?