PDA

View Full Version : Sorry: Weer een "ohm's vraag"



Bins
5 augustus 2005, 18:32
Ik heb op mn amp 2x 4ohms outputs en 1x 8 ohms zitten. Normaal gebruik ik hem met een 8 ohm cab, soms met een 4ohm (dat kan, zie onder).
Nu heb ik nieuwe speakers besteld, met in mn achterhoofd de gedachte om in de toekomst 2 cabs te kunnen gaan gebruiken. Ik dacht dus: "2x 4ohms output, dus 2x 4ohms cabs"--> 16 ohm speakers besteld om via parallel bedrading tot 4 ohms totaal te komen (Ik weet hier verder de ballen van, heb het zo gelezen ergens). Maar nu lees ik toevallig mn handleiding nog eens na en zie dit:

SPEAKER JACKS One 8-ohm and two 4-ohm speaker jacks are provided on the 50 Plus. Use the
8-ohm jack for maximum power and clarity with the enclosed 12" speaker (if combo version) or when
using a single MESA one-twelve or four-twelve cabinet. Use the 4-ohm jack(s) when using two 8-ohm
speakers or two 8-ohm cabinets, or when using a single MESA two-twelve cabinet (as these are
4-ohm cabs).

Nu begrijp ik het niet meer :???:
Ik kan dus 1x 8 of 1x4 ohms gebruiken zonder problemen, maar 2x4 kan dus niet. 2x8zou dan weer wel kunnen... Hellup!!

Ik moet nu dus:
a: mn bestelling annuleren en 8 ohms speakers bestellen
b: een manier vinden om 4 16 ohms speakers als 8 ohm te bedraden.
c: een manier vinden om 2 4 ohm cabs "door te lussen" zodat ze of 8 of 4 ohms totaal hebben
d: ergens in een hoekje me gaan zitten schamen en me nooit meer met dit soort dingen bemoeien....

Alvast bedankt.

nicoverduin
5 augustus 2005, 19:03
Kan eenvoudiger hoor. Zal effe een eenvoudige tekening maken en dan ben je voor een 10 tje klaar. komt eraan.

Nico

nicoverduin
5 augustus 2005, 19:24
Hier is het schema:

http://www.verelec.com/images/jacks%20in%20serie.JPG

En als je nou handig bent, dan zet je beide jacks op een stukje hoeklijn van pak'm beet 25 mm. Daar zet je beide jacks in en dat schroef je aan de rand van je versterker net aan de binnenkant. Dan heb je een kort snoertje eraan dat naar de 8 ohm jack gaat van de versterker en heb je datgene wat je gevraagd hebt en altijd bij de hand.

Wel plastic jacks gebruiken anders maak je sluiting via de hoeklijn.

Nico

Bins
6 augustus 2005, 13:12
Hey bedankt man, dat ziet er wel duidelijk uit. Denk dat dat wel gaat lukken.

Ik hoop dat ik mn speakers snel krijg (Eminence heeft het heel druk met die governors volgens mij) dan kan ik aan de slag.

Het klopt toch dat ik, als ik alles bedraad heb, een speakersnoer aan me cab kan hangen en dan met een multimeter checken of alles goed zit?

Is er trouwens geen manier om 4 16 ohm speakers aan te sluiten zodat het totaal 8 ohm is? Dan kan ik nog alle kanten op.

Franc
6 augustus 2005, 13:16
Is er trouwens geen manier om 4 16 ohm speakers aan te sluiten zodat het totaal 8 ohm is? Dan kan ik nog alle kanten op.

Nee, helemaal niet :D

Die oplossing van nico is handig hoor, daar kun je alle kanten mee op.