PDA

View Full Version : Boost ?



King of the Blues
5 augustus 2005, 16:08
Heb juist een Mesa Boogie Subway BLues aangeschaft...wat een geluid!
Aangezien de versterker maar 1 kanaal heeft heb ik er voor wat extra power een blues driver voor liggen van Boss. Perfect apparaat ! Maar ik zoek eigenlijk nog een pedaal dat nog een extra boost kan geven, eventueel met een klein 'randje'.....wat raden jullie me aan !!!!!! :??? :???:

fullorder
5 augustus 2005, 18:30
het antwoord op deze vraag kun je vinden in vele topics die hiervoor zijn gegaan, maar om je het wat makkelijker te maken som ik er een paar voor je op.

zvex super hard on
zvex super duper
fulltone fat boost
mxr micro amp
carl martin hydraboost
xotic AC booster
xotic RC booster

en nog vele meer....

er zijn vele meningen over welke boost nou het beste is, maar het is toch een kwestie van uitproberen. uit m'n eigen ervaring kan ik de zvex'en en de xotic's aanraden en de mxr als een goed betaalbaar alternatief. succes!

King of the Blues
5 augustus 2005, 19:01
Thnx ! zal eens wat gaan shoppen :-D

Jerre
5 augustus 2005, 19:22
Die Zvex pedalen zijn zeer goed!
Deze laten eender welke buizenbak brullen dat het niet meer menselijk is.
Dat zijn zeker schitterende boosters. Van zacht tot loeihard.
Alleen zijn ze toch vrij kostelijk, maar je krijgt wel veel waar voor je geld.

King of the Blues
5 augustus 2005, 19:30
waar te koop ...die zvex pedaaltjes ???? :roll:

BramVersteeg
5 augustus 2005, 23:10
waar te koop ...die zvex pedaaltjes ???? :roll:

www.haarguitars.nl

Tujuh
5 augustus 2005, 23:34
Kijk anders ook even op de site (zvex.com).
Staan filmpjes op van alle pedalen. Leuk om even te bekijken al zeg ik het zelf ;)

fullorder
6 augustus 2005, 01:47
waar te koop ...die zvex pedaaltjes ???? :roll:

inderdaad bij haar guitars, maar het is meestal goedkoper om ze direct uit america te bestellen via ebay.

gvink
6 augustus 2005, 10:24
Kijk ook eens hier voor een goede boost:

http://www.rkfx.com/product.php?id=34

King of the Blues
6 augustus 2005, 11:43
O.k. daar kan ik wat mee !! Thnx !! :cool:

phx
6 augustus 2005, 21:06
Hey King of da Blues, ikzelf heb de boogie studio 22+ die dezelfde sound heeft als je subway blues. Ikzelf cranck hem up (nederlands?) met een tubescreamer. Dwz, amp met een beetje drive (kanaal 1) en de tubescreamer met de volgende settings: drive 4, tone 5 en volume op 10! zodat je een utlra midboost krijgt (kanaal 2) probeer maar eens. Werkt ook met m'n proco rat met de zelfde settings, have fun...

amon
7 augustus 2005, 01:22
hey, even een snel vraagje tussendoor:

Zo'n boostpedaaltje, wat doet dat nou precies? Krikt dit het volume van je amp op, zodat je een buizenbak die zn volume op standje 3 ofzo heeft staan dmv een druk op het boostpedaal kunt laten klinken alsof hij op standje 10 staat? Of verandert het volume opzich niet, maar de oversturing van het signaal alleen, zodat je als het ware een 2 kanaals amp krijgt>?

davinci77
7 augustus 2005, 09:57
Wat betreft de boost, heb je wel een een boss ge-7 geprobeerd?
Ik gebruik hem zelf ook als boost. Helemaal te gek. Ben geen groot voorstander van boss, sterker nog het is m'n enige boss pedaal, maar deze is echt perfect. Heb hem wel gemodificeerd om de ruis er uit te halen...

phx
7 augustus 2005, 10:44
hey, even een snel vraagje tussendoor:

Zo'n boostpedaaltje, wat doet dat nou precies? Krikt dit het volume van je amp op, zodat je een buizenbak die zn volume op standje 3 ofzo heeft staan dmv een druk op het boostpedaal kunt laten klinken alsof hij op standje 10 staat? Of verandert het volume opzich niet, maar de oversturing van het signaal alleen, zodat je als het ware een 2 kanaals amp krijgt>?

In mijn geval betreft het absoluut geen volume boost (klein beetje, maar dat is wel lekker) omdat de tubescreamer voor de amp staat, zodat hij meer mid en gain geeft. Soort van 2 kanalen zeg maar.

Je hebt ook wel boostpedalen die alleen maar je volume omhoog krijgen, denk aan de microamp van mxr.

fullorder
7 augustus 2005, 12:22
hey, even een snel vraagje tussendoor:

Zo'n boostpedaaltje, wat doet dat nou precies? Krikt dit het volume van je amp op, zodat je een buizenbak die zn volume op standje 3 ofzo heeft staan dmv een druk op het boostpedaal kunt laten klinken alsof hij op standje 10 staat? Of verandert het volume opzich niet, maar de oversturing van het signaal alleen, zodat je als het ware een 2 kanaals amp krijgt>?

In mijn geval betreft het absoluut geen volume boost (klein beetje, maar dat is wel lekker) omdat de tubescreamer voor de amp staat, zodat hij meer mid en gain geeft. Soort van 2 kanalen zeg maar.

Je hebt ook wel boostpedalen die alleen maar je volume omhoog krijgen, denk aan de microamp van mxr.

het hangt helemaal van je amp af.
als je een mxr microamp voor een buizenamp hangt die net tegen oversturen aan zit resulteert de boost in meer vervorming ipv volume. net als andere boost pedaaltjes.
als je een boostpedaal op een solid state amp aansluit of een buizenamp die genoeg over heeft resulteert het in volumetoename.

je moet zo'n boostpedaal zien als een extra gain om je signaal te versterken en (afhankelijk van het pedaal) je signaal enigzins ten goede te kleuren. de zvex super hard on geeft bijvoorbeeld meer presence aan je signaal, net alsof je ineens betere elementen op je gitaar hebt zitten zeg maar. die pedaaltjes van xotic doen dat ook.
ik heb een SHO in m'n pedalen lijn zitten die permanent aan staat, als opwaardering van m'n totale sound. daarnaast gebruik ik dan de super duper (twee SHO's achter elkaar) als extra gain trappen in m'n signaal, zo heb ik 4 verschillende gain settings ter beschikking.

een boost voor een ander gain-pedaaltje (overdrive, distortion, etc..) geeft vaak ook hele leuke resultaten.

kortom: als je over een goeie buizenamp speelt zijn boostpedaaltjes heel erg nuttig.

phx
7 augustus 2005, 12:37
kortom: als je over een goeie buizenamp speelt zijn boostpedaaltjes heel erg nuttig.

Helemaal mee eens



punt

amon
7 augustus 2005, 16:26
a, dus zo'n boost pedaal is bij wijze van spreken dus eigenlijk gewoon een overdrive pedaal, maar dan komt de overdrive niet uit het pedaaltje, maar echt uit je amp/buizen?

Negative K3 fan
7 augustus 2005, 16:43
best wel fucked up principes... transistoren ervoor hangen en maar zeiken als amps niet all tube zijn. Als je zon boost zo lekker vindt, waarom niet gewoon een extra gain stage laten inbouwen ofzo??

MjS
7 augustus 2005, 17:09
Verhoogd risico om bij hoge volumes je amp op te blazen?

deedee
7 augustus 2005, 17:14
Verhoogd risico om bij hoge volumes je amp op te blazen?
ja, dat vroeg ik me ook al af, is het ook wel goed voor je pre-amp?

fullorder
7 augustus 2005, 17:49
Verhoogd risico om bij hoge volumes je amp op te blazen?
ja, dat vroeg ik me ook al af, is het ook wel goed voor je pre-amp?

nee, als je niet oppast niet. enige voorzichtigheid is geboden, sommige van die boost pedaaltjes geven bizar veel gain. als je amp het echter kan hebben is het des te leuker...

gvink
7 augustus 2005, 17:54
Verhoogd risico om bij hoge volumes je amp op te blazen?
ja, dat vroeg ik me ook al af, is het ook wel goed voor je pre-amp?

nee, als je niet oppast niet. enige voorzichtigheid is geboden, sommige van die boost pedaaltjes geven bizar veel gain. als je amp het echter kan hebben is het des te leuker...

boem is stop... :)
Als je versterker volledig buizen is kan die aardig wat hebben... (ik ben bang dat je oren als eerste protesteren... :o )

fullorder
7 augustus 2005, 17:56
best wel fucked up principes... transistoren ervoor hangen en maar zeiken als amps niet all tube zijn. Als je zon boost zo lekker vindt, waarom niet gewoon een extra gain stage laten inbouwen ofzo??

wat is er mooier dan een paar transistoren gebruiken om je buizen extra op hun lazer te geven? liever dat dan andersom :D

en als het vet klinkt, wat maakt het dan uit? jammer dan dat het een fucked up principe is. ik heb meer vertrouwen in het circuitje van zachary vex dan een extra gain circuit in mijn amp. bovendien is het mooie van pedaaltjes dat je ze naar believen kan toevoegen en weghalen zonder je amp te slopen. ik ga m'n effecten toch ook niet in m'n favoriete gitaar bouwen (ook al doet matthew bellamy dat wel met de fuzz factory ;) )

deedee
7 augustus 2005, 17:56
(ik ben bang dat je oren als eerste protesteren... :o )

:seriousf: :seriousf:

gvink
7 augustus 2005, 18:11
wat is er mooier dan een paar transistoren gebruiken om je buizen extra op hun lazer te geven? liever dat dan andersom :D

en als het vet klinkt, wat maakt het dan uit? jammer dan dat het een fucked up principe is. ik heb meer vertrouwen in het circuitje van zachary vex dan een extra gain circuit in mijn amp. bovendien is het mooie van pedaaltjes dat je ze naar believen kan toevoegen en weghalen zonder je amp te slopen. ik ga m'n effecten toch ook niet in m'n favoriete gitaar bouwen (ook al doet matthew bellamy dat wel met de fuzz factory ;) )

Helemaal mee eens.. (alleen gebruik ik dan een Keeley Katana... :D )

MjS
7 augustus 2005, 18:59
Ik ben ook bezig met een boost, met als basis een 0,5 watt Smokey-kloon. Werkt (met gain schakelaar uit) heel erg goed!

hgrondel
7 augustus 2005, 20:28
ik heb onlangs de seymour duncan pick up booster gekocht. Hij bevalt me enorm, het geluid is veel breder als je hem aanzet, met de knop kan je het aantal db extra bepalen (van 6 tot 25). bij clean boost hij echter meer dan bij scheur, maar dat zou ook alleen maar zo kunnen lijken.

op mijn transistorversterker klinkt hij al super, maar over een buizenversterker komt hij pas echt goed tot zijn recht, hij geeft de versterker goed op zijn donder, en geeft toch wel een extra randje aan het scheurkanaal, en boost je cleankanaal zonder je geluid al te veel te vervormen.

hij kostte mij 95,00 euro, hij is true bypass (mooi meegenomen)

Dirk_Hendrik
7 augustus 2005, 20:30
best wel fucked up principes... transistoren ervoor hangen en maar zeiken als amps niet all tube zijn. Als je zon boost zo lekker vindt, waarom niet gewoon een extra gain stage laten inbouwen ofzo??
1) Transistoren betekent niet dat het meteen minder klinkt. Buizen zijn gewild voor hun vervormingskarakter. Een boost is een boost en geen vervorming en kan dus prima werken voor het doel waarvoor het gebruikt wordt.
2) Een extra gain stage inbouwen kan, als je het niet zelf doet, aanzienlijk prijziger zijn dan een los pedaal.
3) afhankelijk van de versterker betekent tweaken een waardevermindering van het apparaat. Zeker als er aan gehakt en geboord moet worden.
4) De lui met de all tube principes is maar een heel klein clubje. Het grootste gedeelte vind een pedaaltje geen probleem en een wat kleinere groep verwacht gewoon TB meuk en is dan klaar.

deedee
7 augustus 2005, 20:57
best wel fucked up principes... transistoren ervoor hangen en maar zeiken als amps niet all tube zijn. Als je zon boost zo lekker vindt, waarom niet gewoon een extra gain stage laten inbouwen ofzo??

je gebruikt toch nog gewoon de gain van de versterker? wat nou fucked up principes :-? ?

MjS
7 augustus 2005, 21:05
@ hgrondel: Als je een gainkanaal gaat boosten krijg je vooral meer gain ipv volume, dat is normaal. Mocht je een cleanboost willen op het gainkanaal, dan kun je het beeste een booster in de FX-loop hangen.

Mitch
7 augustus 2005, 22:53
Hè hè, wat een geneuzel weer.

Overigens wil ik voor de volgende Pedalendag echt even een boost-shootout verplicht stellen om de bewierookte Z Vex JFET boosts van hun voetstuk te halen. 200E voor een JFET is gewoon belachelijk.

Welke boost het handigst is hangt ook wel een beetje van de gitaar af en hoe clean de amp staat, misschien kan dat nog even worden vermeld ?

deedee
7 augustus 2005, 23:00
dat heb jij toch net vermeld? :wink:

robzilla
7 augustus 2005, 23:55
Hè hè, wat een geneuzel weer.

Overigens wil ik voor de volgende Pedalendag echt even een boost-shootout verplicht stellen om de bewierookte Z Vex JFET boosts van hun voetstuk te halen. 200E voor een JFET is gewoon belachelijk.

Welke boost het handigst is hangt ook wel een beetje van de gitaar af en hoe clean de amp staat, misschien kan dat nog even worden vermeld ?

Ben benieuwd. Ik heb de SHO nog niet gehoord, maar hij spreekt me wel aan. Ik ben erg benieuwd naar een vergelijking met bijvoorbeeld de Catalinbread pedalen, die zijn net wat lekkerder geprijst. :)

Ik hoop echt dat er snel een mooie locatie geregeld kan worden, ik heb er echt veel zin in! :lol:

Bouke
8 augustus 2005, 00:01
Die GE7 booster van Boss bevalt mij prima :D Ken je lekker kiezen in welke freq's je wilt boosten.

Bouke

Negative K3 fan
8 augustus 2005, 00:14
best wel fucked up principes... transistoren ervoor hangen en maar zeiken als amps niet all tube zijn. Als je zon boost zo lekker vindt, waarom niet gewoon een extra gain stage laten inbouwen ofzo??

je gebruikt toch nog gewoon de gain van de versterker? wat nou fucked up principes :-? ?

haha, hoe denk je dat een voorverstker in elkaar zit?

deedee
8 augustus 2005, 12:28
best wel fucked up principes... transistoren ervoor hangen en maar zeiken als amps niet all tube zijn. Als je zon boost zo lekker vindt, waarom niet gewoon een extra gain stage laten inbouwen ofzo??

je gebruikt toch nog gewoon de gain van de versterker? wat nou fucked up principes :-? ?

haha, hoe denk je dat een voorverstker in elkaar zit?

geen idee :-D

Mitch
8 augustus 2005, 13:18
Ik bedoelde of de topicstarter nog even kan terugkeren in dit weer ontspoorde topic, om wat meer info te geven over zijn precieze gebruik.

@rob: JFET of MosFET maakt echt niet zo super veel uit in geluid en effect op je vervorming, dat is ook wat ik zo irritant vind aan die SHO verheerlijking.
De Carl Martin Hydraboost bijvoorbeeld is nog iets toon-neutraler en geeft de boost voor de helft van het geld.

Overigens: ik heb pas de Catalinbread Sagrado Poblano voor het eerst gehoord (mosFET boost met extra laag) en da's echt een super chunky ding zeg ! Geeft echt meer ballen aan je geluid. Standaard mosFET geeft juist een beetje meer sparkle, tophoog, maar met deze krijg je echt wat meer druk in het laag in je geluid.

robzilla
8 augustus 2005, 13:31
Ik bedoelde of de topicstarter nog even kan terugkeren in dit weer ontspoorde topic, om wat meer info te geven over zijn precieze gebruik.

@rob: JFET of MosFET maakt echt niet zo super veel uit in geluid en effect op je vervorming, dat is ook wat ik zo irritant vind aan die SHO verheerlijking.
De Carl Martin Hydraboost bijvoorbeeld is nog iets toon-neutraler en geeft de boost voor de helft van het geld.

Overigens: ik heb pas de Catalinbread Sagrado Poblano voor het eerst gehoord (mosFET boost met extra laag) en da's echt een super chunky ding zeg ! Geeft echt meer ballen aan je geluid. Standaard mosFET geeft juist een beetje meer sparkle, tophoog, maar met deze krijg je echt wat meer druk in het laag in je geluid.

Ik begrijp je verhaal wel, toch zal ik ze gewoon eens allemaal naast elkaar willen horen. De SCP/SPP lijken me te gek, de SHO ook.

fullorder
8 augustus 2005, 16:47
Ik bedoelde of de topicstarter nog even kan terugkeren in dit weer ontspoorde topic, om wat meer info te geven over zijn precieze gebruik.

@rob: JFET of MosFET maakt echt niet zo super veel uit in geluid en effect op je vervorming, dat is ook wat ik zo irritant vind aan die SHO verheerlijking.
De Carl Martin Hydraboost bijvoorbeeld is nog iets toon-neutraler en geeft de boost voor de helft van het geld.

Overigens: ik heb pas de Catalinbread Sagrado Poblano voor het eerst gehoord (mosFET boost met extra laag) en da's echt een super chunky ding zeg ! Geeft echt meer ballen aan je geluid. Standaard mosFET geeft juist een beetje meer sparkle, tophoog, maar met deze krijg je echt wat meer druk in het laag in je geluid.

waarom mag ik niet enthousiast zijn over mijn (BOTERGEILE!!) SHO? jullie lijken wel jaloers! :D
ik vind 'm vet en ben er errug tevreden mee. mag dat? ik roep toch niet dat andere boosters zoals de hydraboost ruk zijn? ik zou niet durven en ook niet kunnen, want ik heb ze nooit gebruikt. ze zien er alleen niet zo lief uit als het blije SHO bijtje ;)
ik laat alleen maar weten wat mijn ervaringen zijn en die zijn op het gebied van de SHO uitermate positief. samen met de talrijke ervaringen van anderen met andere pedalen heeft King of the Blues zo een schat aan informatie als ondersteuning bij zijn zoektocht naar z'n favoriete boostpedaal. MISSION ACCOMPLISHED.

Speeddemon
8 augustus 2005, 18:03
Overigens: ik heb pas de Catalinbread Sagrado Poblano voor het eerst gehoord (mosFET boost met extra laag) en da's echt een super chunky ding zeg ! Geeft echt meer ballen aan je geluid. .
Wat denk je dat de MiG*Boost zo leuk maakt?
Die lichte chunkyness boost in 't laagmid, zonder sparkle te verliezen! (sommigen vonden 'm zelfs TE helder).

Gewoon weten dat je GAINSKI niet voorbij 12 uur zet, VOLUMIEV maximaal en LED mode aan.

Dirtypool
8 augustus 2005, 18:20
Na de prijslijst van Peter Cornish bekeken te hebben, vind ik alles goedkoop :-D
Prikkelt wel de nieuwsgierigheid echter.
Speeddemon, kan je mij jouw Hot Wire url mailen, kan ik niet vinden :???: ( of vergis ik mij nu, jij had toch een site? )

Grtz Richard

fullorder
8 augustus 2005, 18:22
Speeddemon, kan je mij jouw Hot Wire url mailen, kan ik niet vinden :???: ( of vergis ik mij nu, jij had toch een site? )

Grtz Richard

hehe, ik wilde net hetzelfde vragen. :D

MjS
8 augustus 2005, 19:13
Oh er is een HWA site?? Cool! Ik dacht alleen wat foto's online? Of IS dat de site? :D

robzilla
8 augustus 2005, 19:18
Voor zover ik weet is er geen site. Er staan wat foto's op remco's webshots maar meer ook niet..

toch?

Speeddemon
8 augustus 2005, 19:51
yep, site is nog in ontwerpfase... maar d'r wordt aan gewerkt!

Mitch
8 augustus 2005, 20:06
Is zeker een lekkere boost, zonder meer. Heeft wel een wat ander karakter dan de Cat, maar heeft zeker dat 'extra ballen in het laag' effect 8-)

Negative K3 fan
9 augustus 2005, 09:34
best wel fucked up principes... transistoren ervoor hangen en maar zeiken als amps niet all tube zijn. Als je zon boost zo lekker vindt, waarom niet gewoon een extra gain stage laten inbouwen ofzo??

je gebruikt toch nog gewoon de gain van de versterker? wat nou fucked up principes :-? ?

haha, hoe denk je dat een voorverstker in elkaar zit?

geen idee :-D

dat zijn ook allemaal versterkende trappen na elkaar, allemaal losse volume boostjes dus, en als je er daar maar genoeg van achter elkaar zet gaat het wel oversturen :) in principe is een clean boost niets anders dan een extra gain stage.

Mitch
9 augustus 2005, 19:02
Dus was je eerste reactie onnodig. Bedankt voor deze scherpe analyse, Len :wink:

dano
26 augustus 2005, 15:05
even bumpen, geen zin om weer een boosttopic aan te maken;)

ik was even aan het kijken naar de mxr micro amp, leuk pedaaltje maarrrr...

ik kan nergens soundsamples vinden
plus
dat ding moet gevoed worden met een AC adapter? damned nog 1 in mn board, zijn er ook boostpedaaltjes die gewoon een boss (dc) adapter slikken?

fullorder
26 augustus 2005, 15:17
even bumpen, geen zin om weer een boosttopic aan te maken;)

ik was even aan het kijken naar de mxr micro amp, leuk pedaaltje maarrrr...

ik kan nergens soundsamples vinden
plus
dat ding moet gevoed worden met een AC adapter? damned nog 1 in mn board, zijn er ook boostpedaaltjes die gewoon een boss (dc) adapter slikken?

als je op zoek bent naar een micro-amp, misschien moet je dan even de topic lezen over de Myclone Amp ;)

en zover ik weet slikt de microamp gewoon DC hoor.

Dick Wolkendeck
26 augustus 2005, 15:38
Bij de JCM 900 heeft marshall toch ook geprobeerd een signalboost in te bouwen voor de eignlijke buirzenvoorversterker? Geen fijn resultaat.

Ik ben wel benieuwd hoe die Seymour Duncan booster werkt met die humbuckersound-met-singlecoils-schakeling aan...

Angel
26 augustus 2005, 15:52
even bumpen, geen zin om weer een boosttopic aan te maken;)

ik was even aan het kijken naar de mxr micro amp, leuk pedaaltje maarrrr...

ik kan nergens soundsamples vinden
plus
dat ding moet gevoed worden met een AC adapter? damned nog 1 in mn board, zijn er ook boostpedaaltjes die gewoon een boss (dc) adapter slikken?

Kijk effe bij de topic "MXR Micro Amp" :lol:

Dolf
26 augustus 2005, 15:57
Weet er toevallig iemand of er schema's van de Zvex SHO online staan ergens? heb ff gegoogled en niets gevonden...

'k ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe hij in elkaar zit, wie weet kan ik hem zelf in elkaar knutselen als het niet te veel werk is.

Dirk_Hendrik
26 augustus 2005, 16:06
Ga even op het forum van DIYstompboxes.com rondzoeken op deze vraag en je gaat begrijpen waarom je zo weinig vind.
:wink:

Wat je ook doet, stel deze vraag daar niet!

Dolf
26 augustus 2005, 16:34
Dank u voor de waarschuwing.
Blijkbaar is hij daar zelf forumgebruiker en wil hij niet dat zijn schema's online komen.
Ik vind het persoonlijk redelijk flauw van hem, Ibanez en EHX verkopen toch ook nog hun TS en Big Muff terwijl die schema's wel overal te vinden zijn...

LPplayer
26 augustus 2005, 17:06
Als je drie kanalen hebt kan je toch ook je derde kanaal gewoon als boost gebruiken?????

Of is boost echt wat anders?

jpb
26 augustus 2005, 18:04
best wel fucked up principes... transistoren ervoor hangen en maar zeiken als amps niet all tube zijn. Als je zon boost zo lekker vindt, waarom niet gewoon een extra gain stage laten inbouwen ofzo??
1) Transistoren betekent niet dat het meteen minder klinkt. Buizen zijn gewild voor hun vervormingskarakter. Een boost is een boost en geen vervorming en kan dus prima werken voor het doel waarvoor het gebruikt wordt.
2) Een extra gain stage inbouwen kan, als je het niet zelf doet, aanzienlijk prijziger zijn dan een los pedaal.
3) afhankelijk van de versterker betekent tweaken een waardevermindering van het apparaat. Zeker als er aan gehakt en geboord moet worden.
4) De lui met de all tube principes is maar een heel klein clubje. Het grootste gedeelte vind een pedaaltje geen probleem en een wat kleinere groep verwacht gewoon TB meuk en is dan klaar.

1) Het gekke is, dat iha op een buizenamp een transistor-boost beter klinkt dan een buizen-boost, omdat de transistor beter te voicen is dan een buisje. De toppedealen zijn allemaal transistor (b.v. Klon; SHO)

2), 3) Behalve dit is het inbouwen van een extrea pre-amp zelden een succes. Je moet de voicing v/d amp aanpassen en dat is een vak op zich. Daarnaast gaat je clean naar de klote wanneer je teveel pre-amps hebt. Dat is het oude principe bij buizenversterkers: Of een mooi clean (a la Fender) of een lekkere scheur. Allebei is (vrijwel?) onmogelijk.