PDA

View Full Version : Rackoplossingen



Raffel
4 augustus 2005, 17:44
Misschien leuk om hier wat problemen met racks neer te gooien. Het idee kwam voornamelijk voort uit het feit dat ik zelf een probleem heb :)

Ik gebruik nu een rack (6HE) en begin aardig in de problemen te raken met stroomvoorziening. Nu hangt alles in principe aan een spanningsslof met randaarde, maar dat wil ik in principe wel veranderen.(ruimtegebrek) Het probleem is alleen dat slechts de helft van mijn apparatuur een losse AC kabel heeft en de rest 9V adapters gebruikt. Er zijn wel oplossingen zoals pedal power en furman gear voor losse AC kabels, maar ik heb dus van alles wat. Daar zoek ik dus een oplossing voor.

Even opgesomd:

- Mesa Quad (vaste stekker, dus kan niet in bijv een furman, tenzij ik ga knutselen (maar liever niet))
- Mesa 20/20 (zit er hoedanook binnenkort aan te komen. Deze heeft dezelfde aansluiting als de Quad)
- Rockman Midi Octopus (9v adapter)
- TC Electronic G-force (losse AC-kabel)
- Korg DTR-1000 (losse AC-kabel)

Daarnaast nog een wah (9v) en FCB1010 floorboard (losse AC-kabel) maar dat is eigenlijk bijzaak. Dat het rack goed is aangesloten (liefst altijd kant en klaar) is het belangrijkste.

Met de toekomst in het vooruitzicht, wil ik een eventuele kant-en-klare oplossing wel uit kunnen breiden. Voor het geval ik bijv meer effecten aanschaf.

Iemand een idee?

vinni
4 augustus 2005, 18:33
- Mesa Quad (vaste stekker, dus kan niet in bijv een furman, tenzij ik ga knutselen (maar liever niet))
- Mesa 20/20 (zit er hoedanook binnenkort aan te komen. Deze heeft dezelfde aansluiting als de Quad)

Voor alle reguliere 220V bekabeling kan je een hammond kastje maken met powercons. Eenvoudig, klein en heel bedrijfszeker.
alle adapters eruit en één voeding hiervoor aanschaffen.

Heb zelf in mijn rack achterin ook rackrails gemaakt daar zit een plaat met o.a. een Pedalpower, GRX-4, wat pedalen.....

vinni

Raffel
4 augustus 2005, 19:31
heb je misschien een link naar waar ik zo iets dergelijks kan vinden?

BramVersteeg
4 augustus 2005, 23:35
Als ik het goed begrijp heb je dus 2 apparaten met een vaste stekker voor 220 (versterkers) 2 met een losse stekker voor 200 ( TC en tuner) en een apparaat met een adaptor.

Nu kun je zeer simpel met een power conditioner (ik heb zelf een American Audio maar kan volgens mij met elke Power Conditioner) de eerste 4 genoemde van stroom voorzien. Het is een kwestie van verloopjes maken eigenlijk waar geen solderen aan te pas komt. Je kunt met wat meer knutselen ook die adaptor hier op aansluiten maar misschien is dat niet zo'n goed idee om dat maar gewoon te proberen :wink: PM me anders even, dan kan ik je wat foto's laten zien van mijn rack en de (huidige) bekabeling en evt helpen met het maken en aansluiten van een goede stroomvoorziening.
Grz. Bram

Raffel
4 augustus 2005, 23:51
ik denk dat ik je daar aan houd. ;) Ik ga morgen eerst eens de hele boel herbekabelen voor audio. Daarna ga ik kijken hoe ik audio en stroom het best gescheiden kan houden. (hum enz.) Je hoort dus wellicht nog van me :)

Maar misschien kan ik nog beter wachten tot ik een rack-eindtrap heb aangeschaft.

Je moet in ieder geval vooruit denken :) Ik in ieder geval niet over naar 8HE als het niet hoeft, dus hopelijk kan het achterin het rack gemount worden. Er zitten al rackrails achterin in ieder geval.

wimmeltje
5 augustus 2005, 11:36
ik denk dat ik je daar aan houd. ;) Ik ga morgen eerst eens de hele boel herbekabelen voor audio. Daarna ga ik kijken hoe ik audio en stroom het best gescheiden kan houden. (hum enz.) Je hoort dus wellicht nog van me :)

Maar misschien kan ik nog beter wachten tot ik een rack-eindtrap heb aangeschaft.

Je moet in ieder geval vooruit denken :) Ik in ieder geval niet over naar 8HE als het niet hoeft, dus hopelijk kan het achterin het rack gemount worden. Er zitten al rackrails achterin in ieder geval.

mooi rekje is dat met die rackrails :-D

Raffel
5 augustus 2005, 13:07
zeg dat wel :D

BramVersteeg
5 augustus 2005, 23:06
ik denk dat ik je daar aan houd. ;) Ik ga morgen eerst eens de hele boel herbekabelen voor audio. Daarna ga ik kijken hoe ik audio en stroom het best gescheiden kan houden. (hum enz.) Je hoort dus wellicht nog van me :)

Maar misschien kan ik nog beter wachten tot ik een rack-eindtrap heb aangeschaft.

Je moet in ieder geval vooruit denken :) Ik in ieder geval niet over naar 8HE als het niet hoeft, dus hopelijk kan het achterin het rack gemount worden. Er zitten al rackrails achterin in ieder geval.

Hey Raffel,
ik zou zeker eerst wachten tot je alle spullen hebt die je wilt gaan gebruiken, ook met signaalkabel. Dan kun je testen of alles echt past, rekening houden met gewicht en warmte die apparaten afgeven. Dan zou ik eerst alle stroom aansluiten zodat dat allemaal werkt en als laatste de signaalkabel. En je kunt me altijd PM-en als je wil dat ik je wat help met die stroom/het aansluiten :wink:
Succes ermee!
Grz. Bram

Raffel
5 augustus 2005, 23:45
thx..

Ik zet hier tzt wel foto's neer van het rack en de indeling ervan.
Ik heb vandaag voor het eerst daadwerkelijk geswitcht met de Rockman Midi Octopus. Ik had mezelf geen betere 8 kanaals switch kunnen wensen. Zeer zeker beter dan de Rebholz & S........ die ik eerst had. (bovendien ook een makkelijker te onthouden naam) :) Dus na 2 maanden kan ik eindelijk de Quad volledig gebruiken met de rest van mijn spullen. Top kan er dus zeer binnenkort uit. Maar eerst de eindtrap nodig dus. Have patience Luke... :D

Raffel
22 augustus 2005, 11:45
nou mijn girlie rack (6HE) is voorlopig even compleet. Nieuwste aanwinst is de Mesa 20/20. Ik zal vanavond/morgen wel wat pics posten met mijn dilemma's.

Misschien is het handig als andere mensen eens de achterkant van hun rack laten zien. Zo krijg ik (en hopelijk anderen met dezelfde problemen) een beter idee van wat er mogelijk/belangrijk is qua voeding/ordening/indeling.

Ik moet overigens nog steeds mijn rack opnieuw bekabelen. Welk merk raden jullie aan? George L? Planet Waves? Neutrik? Monster Cable?

BramVersteeg
22 augustus 2005, 12:59
Hey Raffel,
Gefeliciteerd met je aankoop.
http://community.webshots.com/photo/173068154/429946116YWrDMy
Hier is een foto van de achterkant van m'n rack je. Het ziet er nu een beetje slordig uit omdat de lade ingeschoven zit. Achterop die plank (aan de binnenkant van het rack) zitten mijn 2 GRX-4's. De kabels hieruit heb ik samengebonden en netjes over de lade laten lopen. De PowerSupply zit aan de linkerkant (paarse apparaat). Die lus met kabeltjes die je linksvoor ziet zijn de stroomkabeltjes. Deze heb ik ook samengebonden en lopen over de lade. De adaptor is voor mijn Memoryman Deluxe.
Grz. Bram[/img]

Raffel
22 augustus 2005, 13:25
als ik het goed begrijp stuurt die paarse (da's trouwens HEEL ERG ROZE :P) alle 9v aan? Hoe zit het met 220v? Kan dat ook met dat Paul Lenders kastje?

Wat zit er onder de la trouwens?

Ziet er naar uit dat ik dus al naar 8HE moet om alle voeding kwijt te kunnen.

Ik wist trouwens niet dat die GRX-4's zo groot waren. Mijn Rockman Midi Octopus is even groot. (en dat is een 8 kanaals switch, met minder functies weliswaar)

kokeleko
22 augustus 2005, 18:17
Het is wel jammer dat je van die flut patchkabeltjes gebruikt.

Raffel
22 augustus 2005, 18:29
tja daar wil ik dus ook vanaf.

Bij deze foto van de voor- en achterkant:

http://www.vanthuijl.demon.nl/rackfront2.jpg
http://www.vanthuijl.demon.nl/rackback2.jpg

Zoals je ziet raakt de ruimte aardig op. Alle voeding gebeurt dus momenteel extern. Ik vrees dus dat ik al moet overstappen op een 8HE.

Tips?

kokeleko
22 augustus 2005, 18:42
Ja dat is lekker vol, hehehe.
Gooi je die tuner er toch uit, in je G-force zit vast wel een tuner.
Heb je ruimte voor een stroom verdeel en veredel dinges. :D

Raffel
22 augustus 2005, 19:21
tuner in de G-force is zowat het enige wat er ruk aan is. Ik kan mijn 7-snaar er niet eens mee stemmen. :-D

kokeleko
22 augustus 2005, 19:28
tuner in de G-force is zowat het enige wat er ruk aan is. Ik kan mijn 7-snaar er niet eens mee stemmen. :-D

En dat voor de alom gelauwerde G(string) Force. :D

BramVersteeg
22 augustus 2005, 23:55
Het is wel jammer dat je van die flut patchkabeltjes gebruikt.

Ik heb alles met George L behalve die 2 kabeltjes :wink:
Omdat ik weer door de Goerge L heen ben heb ik even 2 van die kabeltjes gebruikt als noodoplossing :)

LordRiffenstein
23 augustus 2005, 07:43
Hey Raffel,
ik zou zeker eerst wachten tot je alle spullen hebt die je wilt gaan gebruiken, ook met signaalkabel. Dan kun je testen of alles echt past, rekening houden met gewicht en warmte die apparaten afgeven. Dan zou ik eerst alle stroom aansluiten zodat dat allemaal werkt en als laatste de signaalkabel. En je kunt me altijd PM-en als je wil dat ik je wat help met die stroom/het aansluiten :wink:
Succes ermee!
Grz. Bram

Hier ben ik het niet mee eens. Heb zelf moeten ontdekken dat alles in het rack stoppen en dan aansluiten NIET de beste manier van werken is, als je dan brom hebt is het bijna onmogelijk om dit snel terug te vinden. Alles stuk per stuk inbouwen en gelijk aansluiten is de beste methode, duurt wat langer maar de resultaten zijn ook beter.

Raffel
23 augustus 2005, 08:50
tja brom heb ik al, maar ook niet alle voeding zit op dezelfde spanningsslof, wat al voor brom zorgt. De brom opzoeken heeft dus toch nog geen zin. Niet dat het hele erge brom is, maar het kan minder.

Goed, maar ik denk dat ik dus maar over moet stappen naar 8HE, tenzij iemand van jullie een andere oplossing weet. Ik wil eigenlijk wel een girlie rack hebben en vrees dus bij overstap wel voor het gewicht dat dan weer drastisch toe gaat nemen.

Ik merkte gisteren trouwens dat ik maar over 1 helft van de speakers speel, dus iets zit er ook nog niet goed qua stereo spelen. Hopelijk is er niet een uitgang van de Quad of 20/20 fucked.

BramVersteeg
23 augustus 2005, 10:34
Hey Raffel,
ik zou zeker eerst wachten tot je alle spullen hebt die je wilt gaan gebruiken, ook met signaalkabel. Dan kun je testen of alles echt past, rekening houden met gewicht en warmte die apparaten afgeven. Dan zou ik eerst alle stroom aansluiten zodat dat allemaal werkt en als laatste de signaalkabel. En je kunt me altijd PM-en als je wil dat ik je wat help met die stroom/het aansluiten :wink:
Succes ermee!
Grz. Bram

Hier ben ik het niet mee eens. Heb zelf moeten ontdekken dat alles in het rack stoppen en dan aansluiten NIET de beste manier van werken is, als je dan brom hebt is het bijna onmogelijk om dit snel terug te vinden. Alles stuk per stuk inbouwen en gelijk aansluiten is de beste methode, duurt wat langer maar de resultaten zijn ook beter.

Maar op voorhand weet je niet precies (of is het iig moeilijk in te schatten) hoeveel hitte zo'n apparaat af gaat geven en je zult altijd zien dat als je de helft van je rack al hebt opgebouwd dat het laatste onderdeel niet gaat passen............
Wat ik bedoel te zeggen is dat het verstandig is om eerst al je spullen te hebben zodat je wat los kan proberen. Als je dan een fijne opstelling hebt gevonden kun je het er één voor één in gaan bouwen.

kokeleko
23 augustus 2005, 10:49
Wat ik meestal doe is de hele handel opstellen en aansluiten BUITEN een rack, dus met (voorlopige)signaal kabels en alles.
Is dit brom vrij dan alles in bouwen, op deze manier kun je ook vrij snel opsporen als er iets mis is met je apparatuur zelf.

Maar, zo doe ik het igg.

Raffel
23 augustus 2005, 11:24
lang leve ground/lift op voor- en eindversterkers :)

Ik wil qua kabels eigenlijk alles op maat gaan maken, dus een rol kabel en losse pluggen, die ik er eigenlijk on-the-go aan elkaar wil maken. (dus zo min mogelijk schroeven/solderen e.d.)

Welke kabels kan ik het beste in het rack zelf gebruiken? En speaker kabels?

Ik weet dat er topics over zijn, maar dat is vaak een brei van merken waarvan je toch niet weet wat er allemaal beschikbaar is.

Hoe zit dat trouwens met die plug zoals onder in jouw rack Bram? Ik neem aan dat dat ter voorkoming van uittrekken/kromtrekken van kabels is?

Ik zie hier wel dergelijke pluggen staan:

http://www.thomann.de/smb_suche.html?SUBJECT=KOMFORTSUCHE&PAGE=1&SEITE=1&MAINPAGE=1&SUCHBEGRIFF=neutrik&x=0&y=0

Hoe verbindt je dit nu aan je rack?

lespaul57
23 augustus 2005, 11:29
Met de groundlift kan je niet alle brom storingen oplossen want je haalt eigenlijk de voor en eindversterker van de aarde af. en de rest blijft wel op de aarde hangen.

Raffel
23 augustus 2005, 11:31
ook weer waar.

lespaul57
23 augustus 2005, 11:45
wilde mijn vorige post editten maar lukte niet helemaal. dit is misschien nog een beter antwoord.

Met de groundlift haal je alleen de versterker van de aarde af. Dit lost het gevolg op maar niet de oorzaak.

EDIT:

Wat je kan doen als je brom krijgt door apparaten aan elkaar aan te sluiten tussen je kabels een isolatie maken doormiddel van een 1:1 spoeltje.

BramVersteeg
23 augustus 2005, 15:00
Hoe zit dat trouwens met die plug zoals onder in jouw rack Bram? Ik neem aan dat dat ter voorkoming van uittrekken/kromtrekken van kabels is?


Bedoel je de kabels die eruit komen of de connectors? Ik heb nu een stroom-uit naar mijn pedalenboard zodat mijn rack het board van stroom voorziet. Daarvoor heb ik Powercon connectors gebruikt. Je kunt deze (en alle 220-230) gewoon zonder te solderen vastschroeven aan de connector. Er zit een soort 'systeem' op dat je de plug eerst moet draaien voor ie eruit kan. Midikabel is gewoon solderen en heeft niks speciaals, je kunt 'm er zo uit trekken. Dan heb je de signaalkabel. Dat zijn neutrik connectoren waar je kabel in vast blijft zitten tot je dat rode knopje indrukt (een soort beveiliging dus). De kabel die erin zit is een George L (dikke) met een hoesje er om. Deze ga ik vervangen voor mogami kabel met neutrik pluggen.

Raffel
23 augustus 2005, 15:19
kun je mogami op rol kopen? En waarom Mogami ipv George L?

BramVersteeg
24 augustus 2005, 00:12
kun je mogami op rol kopen? En waarom Mogami ipv George L?

Donker van het forum heeft een flinke rol mogami ingekocht waarvan ik wat meters af mocht nemen. Volgens mij is het alleen per 100 meter te verkrijgen ofzo maar helemaal zeker weet ik dat niet.
Ik vind de George L veels te stug om als gitaar-board kabel te gebruiken en hoop dat de mogami wat soepeler is.

Raffel
24 augustus 2005, 08:45
100m is wat teveel van het goede ben ik bang. Volgens mij heb ik er nog geen 10 nodig.

Hoe bevestig je die Neutrik pluggen?

lespaul57
24 augustus 2005, 10:16
Hoe bevestig je die Neutrik pluggen?

Neutrik pluggen moet je solderen.

Raffel
24 augustus 2005, 10:22
tja, die vlieger gaat toch niet op als je per 100m kabel moet gaan bestellen. Dan ben ik beter af met de standaard kabels.