PDA

View Full Version : Welke gitaar voor welk genre?



FirMz
4 augustus 2005, 16:43
Uiteindelijk kan je op elke gitaar elk genre spelen met de juiste effectjes enzo, maar ik zou graag eens willen weten welke gitaarmerken jullie aan welk genre koppelen.

Geef eens jullie meningen, inzicht, kzou zo wel eens iets kunnen bijleren... want zover ben ik nog niet op dit vlak

In mijn eigen opzicht:

Ibanez - metal & consoorten/schredding enzo
Fender - zowel clean als softrock/indie tot iets hardere rock
gibson - hard rock/stonerrock
Gretsch - Bleusy/rock
PRS - vooral clean?
Dean - hard rock/metal

FruscianteFan
4 augustus 2005, 17:10
Jackson: metal
Ibanez: metal/numetal/prog
Fender: oudere shit als Hendrix, Gallagher
Gibson: jazz - blues rock/metal
Gretsch: country
PRS: rock (grunge enzo, veel clean maar ook lompe distortion)

Anders Destium
4 augustus 2005, 17:30
Wat een onzin, de meeste merken maken van alles en nog wat aan gitaren. Ik zou trouwens op een Gretsch jazzbak nog metal spelen :)

FruscianteFan
4 augustus 2005, 17:42
Het ging er toch juist om welk merk je met welk genre associëert?
'tuurlijk kun je op een dikke Gretsch nog metal spelen (ook al verkracht je dan wel het hele ontwerp van de Gretsch) of black metal op een strat (Marduk), maar daar gaat het niet om.

Anders Destium
4 augustus 2005, 17:45
Als mensen Ibanez associëren met metal terwijl ze in elke stijl gitaren produceren dan is het toch maf om te zeggen: een Ibanez is alleen voor metal :wink:

Raffel
4 augustus 2005, 17:46
moet je helemaal zelf weten. De ene gitaar speelt voor het ene genre fijner dan de andere, maar uiteindelijk is 'tone' het belangrijkste, dus wil je daar wel speelcomfort voor inruilen.

Negative K3 fan
4 augustus 2005, 17:47
In mijn eigen opzicht:

Ibanez - metal & consoorten/schredding enzo
Fender - zowel clean als softrock/indie tot iets hardere rock
gibson - hard rock/stonerrock
Gretsch - Bleusy/rock
PRS - vooral clean?
Dean - hard rock/metal

niet mee eens!

dit is mijn lisjtje, met bands die het eerst in me opkomen

Ibanez - modernere, gitaargeorienteerde metal/shred (dream theater)
Fender - country/blues (stevie ray vaughan)
gibson - rock!!1 (guns n roses)
gretsch - rockabily (weetikveel)
PRS - nu metal, moderne gitaarmuziek (linkin park)
Dean - beukmetal (pantera)

gerrekat
4 augustus 2005, 17:52
Ik denk niet dat het merk uitmaakt mara de specs maar zelfs dat is nog niet echt definierend....

normaliter speel bv. je metal op een solid body gitaar met twee humbuckers, gemaakt van mahonie, ebben fretboard meegenomen, en liefst een gelijmde of neck thru constructie.....er zijn vele merken die zoiets leveren...

Voor Jazz wordt vaak teruugegrepen op een, Hollow of semi hollow body...etc etc

H.Manback
4 augustus 2005, 17:55
sorry hoor, maar ik vind dit ook de grootste bullshit... :roll:

Gaan jullie mij vertellen dat mijn Ibanez Artist dus een metal bak is?!?!? En wat te denken van de artcore modellen...

Dat 90% van de mensen ibanez met die eeuwige RG modellen associeert zegt toch niks over de rest van hun gamma?!?

Maar zo ook Fender met country/blues :roll: of Gibson alleen rock :roll:

Nee, ik zie het nut niet

Negative K3 fan
4 augustus 2005, 18:04
jongens doe eens niet zo moeilijk, dat weten we toch allemaal allang??? het gaat hier om image/beeldvorming van merken!!!!!11111

NeeraDJ
4 augustus 2005, 18:12
Wat een dom topic, dit soort dingen leiden tot uitspraken zoals die ene knul in Moderne versterkers een paar maanden geleden. Fender kwam met een nieuwe metalbak en dan riep ie dat je op een Fender geen metal hoort te spelen.

RUIS
4 augustus 2005, 18:20
De meesten vinden het ook niet fijn als je een LesPaul een jazzgitaar noemt, toch is-ie daarvoor verzonnen, (hard-)rock bestond toen nog niet.

FirMz
4 augustus 2005, 19:12
Komaan jongens doe eens niet zo opgewonden

ik vraag gewoon welk merk je met welk genre associeerd, ik zeg niet dat je die merken voor niks anders kunt gebruiken, of dat elk merk appart geen ruime keuze aan totaal verschillende instrumenten aanbiedt.

...het gaat er helemaal niet om om merken in hokjes te plaatsen ik wou gewoon weten aan welk genre jullie denken per gitaarmerk

Bedankt voor de mensen die hun eigen mening hieromtrend al gedeeld hebben...

Wabbie
4 augustus 2005, 19:17
och, ik trek me er meestal niet zo veel vanaan. Ik ben prima is staat om grindcore te spelen op een jazzmaster en blues op een RG.
Maar hetr blijft wel grappig, als je bij bandrepetitie van je thrashmetal band aankomt zetten met een lp goldtop met p90's. Krijg je van die blikken van, ga je daar metal op spelen :-D ( moet je eens nagaan hoe raar ze opkeken toen ik met m'n jazzmaster kwam aanzetten).
Dus ik denk dat ik maar lekker buiten de vakjes blijf :razz:

Orpheo
4 augustus 2005, 19:24
och, ik trek me er meestal niet zo veel vanaan. Ik ben prima is staat om grindcore te spelen op een jazzmaster en blues op een RG.
Maar hetr blijft wel grappig, als je bij bandrepetitie van je thrashmetal band aankomt zetten met een lp goldtop met p90's. Krijg je van die blikken van, ga je daar metal op spelen :-D ( moet je eens nagaan hoe raar ze opkeken toen ik met m'n jazzmaster kwam aanzetten).
Dus ik denk dat ik maar lekker buiten de vakjes blijf :razz:

precies. met de les paul junior over een hotrod krijg je heus wel een vette metalsound hoor. no problemo.

Negative K3 fan
4 augustus 2005, 19:35
och, ik trek me er meestal niet zo veel vanaan. Ik ben prima is staat om grindcore te spelen op een jazzmaster en blues op een RG.
Maar hetr blijft wel grappig, als je bij bandrepetitie van je thrashmetal band aankomt zetten met een lp goldtop met p90's. Krijg je van die blikken van, ga je daar metal op spelen :-D ( moet je eens nagaan hoe raar ze opkeken toen ik met m'n jazzmaster kwam aanzetten).
Dus ik denk dat ik maar lekker buiten de vakjes blijf :razz:

dan ben ik wel benieuwd hoe grindcore op een jazzmaster klinkt...

Wabbie
4 augustus 2005, 20:36
zoals het hoort, ranzig :razz:

deedee
4 augustus 2005, 20:54
voor mij:
Gibson: rock
ibanez: metal
Dean: metal
fen...
ARGH fuckit, dit slaat nergens op :razz: :wink:

mayniac
4 augustus 2005, 21:54
Ik zag een tijdje geleden een gitarist van een hardcore band (Malkovich) met een Rickenbacker spelen.... dan denk je eerst ook wel ff WTF??!! :o :o :o

Negative K3 fan
4 augustus 2005, 22:13
bij hardcore zou het op zich misschien nog wel kunnen passen, maar zodra het metal wordt (>strak, powerchords, veel dempen), dan kom je echt niet ver met de 'bekende' jazzmaster of rickenbacker 'chug'...

deedee
4 augustus 2005, 22:15
Ik zag een tijdje geleden een gitarist van een hardcore band (Malkovich) met een Rickenbacker spelen.... dan denk je eerst ook wel ff WTF??!! :o :o :o

k zag laatst ook een een of ander metal bandje op een fender strat spelen.....

Negative K3 fan
4 augustus 2005, 22:18
ja hoe heet ie ook alweer??? steel maid ofzo??

deedee
4 augustus 2005, 22:19
ja hoe heet ie ook alweer??? steel maid ofzo??

t was in een jongerencentrum. zal wel lokale kutband zijn geweest (k ging zelf toen weg). Je zal t niet kennen,

olaf reijnders
4 augustus 2005, 22:22
ja hoe heet ie ook alweer??? steel maid ofzo??

En de zanger heet Bruce Dick.

vulvasonic
4 augustus 2005, 23:16
Ik heb die associatie helemaal niet met merken. Met uitzondering misschien van BC Rich. Maar Gibson associeer ik net zozeer met be-bop als met poprock of metal, om maar een voorbeeld te noemen.

Vampire
5 augustus 2005, 00:02
Jackson is voor het maken van goede muziek, meer hoeft men niet te weten :razz:

shorty
5 augustus 2005, 00:18
Bij mij weten zijn er maar enkele merken die je echt in 1 enkele groep terug vind zoals bijvoorbeeld
Bc rich bij de groep metal
ESP/LTD ook weer metal/Hardrock
Zo zullen er nog wel enkele zijn....

Droffie
5 augustus 2005, 09:10
Dit is nou precies in het hokjes denken dat heel veel gitaristen doen. En stempel kunnen drukken op merken en de stijl die er bij hoort.
Heerlijk vind ik 't. We hebben 't op een of andere manier nodig ofzo...

Een gitarist van een Metalband vond de sound van mijn LP indrukwekkend maar hij zou er nooit een kopen want hij ging toch echt niet voor lul staan op 't podium met zo'n LP Std. om z'n nek. :lol:

almarvk
5 augustus 2005, 10:39
Metallica speelt toch ook met Les Paul's? En wel meer metalbands. Ook wel versies van Fernandes en ESP (In Flames bijv)

Droffie
5 augustus 2005, 10:58
Hij zat in de MetalCore of zoiets...

Het is denk ik eerder waar je mee gezien wil worden dan dat het om veelzijdigheid van de gitaar gaat.
Symboliek is belangrijk.

Orpheo
5 augustus 2005, 11:17
Hij zat in de MetalCore of zoiets...

Het is denk ik eerder waar je mee gezien wil worden dan dat het om veelzijdigheid van de gitaar gaat.
Symboliek is belangrijk.

af fuck symboliek :D ikzelf doe gewoon wat ik wil. ik speel met het zelfde gemak klassieke licks met een ESP als heavy metal met een es 175 :D (niet dat dat klinkt ofzo, maar ik doe het wel).

grappig dat je die hele " in hokjes stoppen" mentaliteit bij versterkers minder sterk terugziet dan bij gitaren (vind ik in ieder geval).

Squier4ever
5 augustus 2005, 11:34
niet mee eens!

dit is mijn lisjtje, met bands die het eerst in me opkomen

Ibanez - modernere, gitaargeorienteerde metal/shred (dream theater)
Fender - country/blues (stevie ray vaughan)
gibson - rock!!1 (guns n roses)
gretsch - rockabily (weetikveel)
PRS - nu metal, moderne gitaarmuziek (linkin park)
Dean - beukmetal (pantera)

niet helemaal mee eens

Ibanez wordt ook heel veel door punkers gebruikt (pennywise, offspring en meer)
Gretsch geef ik je gelijk in bijv. de Brian Setzer Orchestra
Dean begon met ZZTop, beukmetal ten top of niet? :-D
verder wel redelijk met je eens....

Anders Destium
5 augustus 2005, 11:35
Wat iemand al eerder zei: Het hek was van de dam toen Fender met een metalversterker kwam...

Orpheo
5 augustus 2005, 11:47
Wat iemand al eerder zei: Het hek was van de dam toen Fender met een metalversterker kwam...

oh? welke...... die bladzijde in het muziekgeschiedenisboek heb ik gemist denk ik


leuk woord overigens voor scrabble: muziekgeschiedenisboek...

deedee
5 augustus 2005, 11:50
Ibanez wordt ook heel veel door punkers gebruikt (pennywise, offspring en meer)


punk en offspring in een zin :roll: :seriousf:

you have to learn a much wannabe wiseguy.

Punk wordt met van alles gespeeld. Fender (the toy dolls, ok, is ook niet helemaal punk, maar de gitarist z'n geluid kan ook voor punk gebruikt worden. De Dead Kennedys), gibson (veel sg's), ibanez idd ook.

Drie merken waar ietwat verschillend over werd gedacht, allemaal gebruikt in punk.

deedee
5 augustus 2005, 11:53
Wat iemand al eerder zei: Het hek was van de dam toen Fender met een metalversterker kwam...

oh? welke...... die bladzijde in het muziekgeschiedenisboek heb ik gemist denk ik


leuk woord overigens voor scrabble: muziekgeschiedenisboek...

http://namm.harmony-central.com/WNAMM05/Content/Fender/PR/Metalhead-half.jpg

Is ook een topic over geweest:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=45735&highlight=fender+metalhead[/img]

Orpheo
5 augustus 2005, 12:04
@ Deedee:

dank je. ik wist niet eens dat ie er was joh...

*nee, hier niet een heel verhaal opschrijven....er is al genoeg over geluld....*

Negative K3 fan
5 augustus 2005, 16:34
Jackson is voor het maken van goede muziek, meer hoeft men niet te weten :razz:

ahahaha voor mij staat jackson juist voor smakeloosheid

NeeraDJ
9 augustus 2005, 00:13
ahahaha voor mij staat jackson juist voor smakeloosheid
No offence maar dan heb jij duidelijk nog nooit een USA Jackson vastgehouden :o

AART
9 augustus 2005, 00:18
Ibanez = Moderne(hi gain) Metal/Punk(RG, S, SA), Jazz/Blues(artcores en george benson sigs enzo).
Fender = goede oude rock en roll en wannabe retro kutmuziek als nirvana.
Gibson = Zowat alles
Gretsch = Rockabillie :cool:
Jackson = Metal
Charvel = Metal
ESP = Metal
LTD = Metal
PRS = Alles waar lompe high gain en sprankelend clean nodig is

AART
9 augustus 2005, 00:22
Ibanez wordt ook heel veel door punkers gebruikt (pennywise, offspring en meer)


punk en offspring in een zin :roll: :seriousf:

you have to learn a much wannabe wiseguy.

Punk wordt met van alles gespeeld. Fender (the toy dolls, ok, is ook niet helemaal punk, maar de gitarist z'n geluid kan ook voor punk gebruikt worden. De Dead Kennedys), gibson (veel sg's), ibanez idd ook.

Drie merken waar ietwat verschillend over werd gedacht, allemaal gebruikt in punk.

Offpring is punk, blink ook(helaas, was blink maar dood).

Wel met de toevoeging pop ervoor.
Pennywise is ook punk, met de toevoeging skate ervoor.
Ramones is ook punk, de echte oude, sex pistols ook.
Dan heb je nog surfpunk, metalpunk en nog veel meer.

doe niet zo mierenneukerig, het leven is al moeilijk genoeg.

Hector_Tsolodimos
9 augustus 2005, 16:59
In mijn eigen opzicht:

Ibanez - metal & consoorten/schredding enzo
Fender - zowel clean als softrock/indie tot iets hardere rock
gibson - hard rock/stonerrock
Gretsch - Bleusy/rock
PRS - vooral clean?
Dean - hard rock/metal

niet mee eens!

dit is mijn lisjtje, met bands die het eerst in me opkomen

Ibanez - modernere, gitaargeorienteerde metal/shred (dream theater)
Fender - country/blues (stevie ray vaughan)
gibson - rock!!1 (guns n roses)
gretsch - rockabily (weetikveel)
PRS - nu metal, moderne gitaarmuziek (linkin park)
Dean - beukmetal (pantera)

PRS - nu metal, moderne gitaarmuziek (linkin park)
ik zou er eerder Limp Bizkit neerzetten, Wes Borland is veel beter dan die gast van linkin park, en hij was er al veel eerder.
En als je naar Carlos Santana kijkt, die gebruikt em ook, en die speelt beslist niet clean, het is dus eigenlijk vooral een lekker rockgitaar (distortion)

Sicky61
10 augustus 2005, 01:27
god?.....red deze verdwaalden!

Baker
10 augustus 2005, 09:08
ja hoe heet ie ook alweer??? steel maid ofzo??

LOL :-D :-D :-D

Negative K3 fan
10 augustus 2005, 09:14
ahahaha voor mij staat jackson juist voor smakeloosheid
No offence maar dan heb jij duidelijk nog nooit een USA Jackson vastgehouden :o

ging over het uiterlijk/imago/etc