PDA

View Full Version : het zoveelste richwood LP topig



Probe-guy
4 augustus 2005, 13:31
Hallo allemaal, sommige kennen mij , sommige niet

ik had ooit de droom gitaar te gaan spelen... en die jammerlijk mislukt
de gitaar die ik had... was binnen een half jaar kapot (een ECHTE probe stratocaster haha)


nu heb ik de afgelopen tijd veel gelezen (lees zoon ander half a 2 jaar) op dit forum en andere forums, en heb de geluiden van gitaren bestudeerd.

het geluid van de les paul trekt mij het meest.

Nu zag ik dus een Richwood Les Paul van 287 voor 150 euro ( de nieuwe series, niet de oude), die ik graag wil kopen... maar ik ben een beetje huiverig voor het idee dat ik dalijk weer met een gitaar thuiskom die binnen een halfjaar kapot is...

ik kan dus in feite nog niks spelen, ik wil gewoon een goedkope gitaar die ook goed speeld, aangezien er zo positief over de richwoods werd gepraat, heb ik daar veel onderzoek naar gedaan.

wat mij niet duidelijk werd was of het echt veel uitmaakte of je gewoon zo'n gitaar kocht, of dat er echt iemand mee moet gaan die al langer gitaar speelt, omdat er tussen de verschillende richwoods uitschieters naar boven of naar beneden zouden kunnen zitten.


wie kan dit voor mij ophelderen.

bvd

EpiCenturiesAWAy
4 augustus 2005, 13:34
Wat bedoel je met kapot ?? Ik kan toch niet geloven dat de nek gebroken is door gewoon wat thuis te spelen ofzo hé :-?

Probe-guy
4 augustus 2005, 13:37
de brug kreeg op de een of andere manier opeens een scheur tijdens het spelen... en toen ik ging kijken hoe en wat ? de brug eruit halen... brak ie dus gewoon in tweeen...

maar goed... hier ging het topic niet over

Cubensis
4 augustus 2005, 13:38
ik zou voor richwood wel iemand meenemen ja.
er zitten soms wat foutjes in, zoals een fret die er niet diep genoeg inzit of een slechte afstelling, niets ergs, maar een beginner kan er niet veel mee :)

Probe-guy
4 augustus 2005, 14:15
ok dankjewel..

nog een vraagje

weet iemand of Back and Forth in rijswijk in het nieuwe of het oude rijswijk zit?

op de site staat namelijk geen adres :???:

Orpheo
4 augustus 2005, 14:17
ok dankjewel..

nog een vraagje

weet iemand of Back and Forth in rijswijk in het nieuwe of het oude rijswijk zit?

op de site staat namelijk geen adres :???:

nieuw rijswijk..oud rijswijk? is er dan een verschil? zover is weet is rijswijk een klein gat...

maar goed. als je t adres wilt, bel ze even zou ik zeggen :)

Grungekid
4 augustus 2005, 14:25
nieuw rijswijk..oud rijswijk? is er dan een verschil? zover is weet is rijswijk een klein gat...


niet overdrijven he ;) ik woon nl in rijswijk (maar ik acht het wel klein genoeg om gewoon maar in te vullen dat ik in den haag woon, dat kennen wat meer mensen ;))

iig, ik heb niet van die winkel waar jij het over hebt gehoord dus ik kan je niet helpen.. zal wel niet zo'n grote winkel zijn want ik ken het niet en heb zowel in oud als 'nieuw' rijswijk gewoond

Franc
4 augustus 2005, 14:50
Het is bij iemand thuis in zijn flatje.

Ik heb zijn adres wel. Weet niet of het 'oud' of 'nieuw' is.

Droffie
4 augustus 2005, 14:55
het geluid van de les paul trekt mij het meest.
bvd

Dan zou ik eerder voor een (wellicht tweedehands) Epiphone Les Paul gaan. RW LP's klinken zéker niet als Les Pauls....

Succes met het heel houden van je gitaar...Een stevig koffertje erbij kan geen kwaad met een 2 jarige in de buurt. :wink:

Franc
4 augustus 2005, 15:07
Koop vooral geen RW.

Probe-guy
4 augustus 2005, 15:09
ach helaas was die Richwood al verdwenen, Ik heb net even gebeld :(

dan blijf ik nog maar even verder zoeken misschien dat ik dan wat doorspaar en nog wat leukers kan kopen

Droffie
4 augustus 2005, 15:13
ach helaas was die Richwood al verdwenen, Ik heb net even gebeld :(
Lucky bastard...



dan blijf ik nog maar even verder zoeken misschien dat ik dan wat doorspaar en nog wat leukers kan kopen

Verstandige keuze...

Franc
4 augustus 2005, 15:19
Geen RW proberen hoor, vooral niet doen.

Droffie
4 augustus 2005, 15:20
Daar gaaaan we weer. Onbeargumenteerd wordt er weer geroepen dat de RW LP niet als een Les Paul klinkt.
Die stelling heeft toch geen uitleg nodig. Jij wil dus zeggen dat een RW als een Les Paul klinkt? Nee dus...Is ook geen vergelijk.
Ik geef aan dat een Epi LP meer kans maakt om als een Gibson LP te klinken dan een RW. Is mijn advies.


Ik zou zeggen: ga het proberen en laat je verrassen, want ik zeg, een RW LP klinkt net zoveel als een LP als een Epi en misschien zelfs wel meer

Waar is hier de argumentatie :???:

Franc
4 augustus 2005, 15:25
Nee, een RW LP lijkt nog meer op brandhout dan brandhout zelf.

Droffie
4 augustus 2005, 15:43
Waar is hier de argumentatie :???:

Daar komt ie: ik heb een doorgewinterde LP speler op mijn RW laten spelen en die zei letterlijk "ik krijg hier toch echt wel het Les Paul gevoel bij".
Volgens mij behoeft dat verder geen uitleg.
:lol: en wat vond je zelf? klonk je RW net zo goed als die Gibson? Of ga alleen maar af op wat anderen zeggen...Ik ben namelijk ook een doorgewinterde Gibson speler en ik beweer precies 't tegenover gestelde...Welke doorgewinterde LP speler moet je nou geloven he?...LOL


Ik heb er trouwens geen zin in hier weer zo'n welles nietes RW discussie te gaan voeren. Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet beslissen.

Begin dan ook geen discussie...en laat dat dan ook een ieder voor zich beslissen. En ga niet zitten janken als iemand Epi adviseert ipv RW.

Anders Destium
4 augustus 2005, 15:47
+1

Ik zou er geen geld op zetten dat een Richwood na een half jaar niet spontaan uit elkaar kan vallen.

Franc
4 augustus 2005, 15:53
Ik kots op RW, echt waar.

Anders Destium
4 augustus 2005, 15:55
Ik word er niet goed van dat die gitaren te pas en te onpas onterecht de hemel in worden geprezen door een kliek waarvan een aantal de Richwood al snel weer de deur uit heeft gewerkt, tel uit je winst :wink:

Franc
4 augustus 2005, 15:59
Doe mij maar een Epi.















:roll:

Ik hou wel van wat mozaiek.

Anders Destium
4 augustus 2005, 16:03
Doe mij maar een RW, ik mag graag van een open haard genieten :roll:

Squier4ever
4 augustus 2005, 16:05
Ehm ff een vraagje hoor, maar Franc, speel jij zelf ook niet op een RW?


Waarom boor je het ding dan zo de grond in?
zo slecht zal die heus niet zijn, als zelf sash er een speelt :-D :-D

Franc
4 augustus 2005, 16:12
Ja ik heb er een, maar ik mag er absoluut niet tevreden mee zijn, noch er hier positief of zelfs enthousiast over spreken, vandaar...

Anders Destium
4 augustus 2005, 16:12
Franc prijst de gitaren juist, het zijn Droffie en ik die kritisch zijn.

Franc
4 augustus 2005, 16:20
Overdrijven is ook een vak...

Ik prijs niets, maar we zitten in een topic waar iemand vraagt naar een RW LP. Ik zei niets tot het moment dat er weer zo nodig iemand moest gaan afkraken.
Toen zei ik alleen dat je zelf moet gaan oordelen.

Maar goed, ik zeg dus niets, anders ben ik weer een jankerd.

Anders Destium
4 augustus 2005, 17:26
Ik weet niet wat jij onder afkraken verstaat, maar dat was de eerste post van Droffie zeker niet :roll:

Probe-guy
4 augustus 2005, 17:33
ok jongens genoeg genoeg, ik dank iedereen voor zijn of haar mening

ik heb mijn antwoord.. de gitaar was er niet en nu spaar ik dan maar ff door

helaas maar waar..

nogmaals bedankt


Slotje?? :roll:

Droffie
4 augustus 2005, 17:39
Overdrijven is ook een vak...

Ik prijs niets, maar we zitten in een topic waar iemand vraagt naar een RW LP. Ik zei niets tot het moment dat er weer zo nodig iemand moest gaan afkraken.
Toen zei ik alleen dat je zelf moet gaan oordelen.

Maar goed, ik zeg dus niets, anders ben ik weer een jankerd.

@Franc: heb je nou al je posts zitten editten?
Sorry, maar dat vind nergens op slaan. De topicstarter geeft zelf aan van het LP sound te houden. Vind je het dan zo vreemd dat ik Epi aan beveel?
Anders dan wat op dit forum voor waarheid aangenomen wordt vind ik Epi's helemaal niet zo slecht. Ik speel zo nu en dan bij NM wel eens op een Epi en ze wel toch echt wel een beetje de LP grom.

Toch geen reden om zo overdreven te reageren?

Anders Destium
4 augustus 2005, 17:44
Ik vind het nogal maf dat Franc het nodig vindt om zijn posts aan te passen terwijl hij zelf in eerste instantie al degene was die overdreven reageerde

Franc
4 augustus 2005, 18:28
Het is ook nooit goed he?
Nou zeg ik wat jullie willen horen, is het weer niet goed :(

Cubensis
4 augustus 2005, 18:42
gewoon een epiphone kopen, die is namelijk van ECHT mahonie, en die RW is maar van nato (@droffie : epi is dus gewoon ook nato :D )

btw: mocht je een RW willen kopen, sowieso niet bij back & forth, die zijn het duurste van heel NL :)

grayfink
4 augustus 2005, 19:31
Zeg Anders: Heb jij zelf wel eens een RW LP van de nieuwe serie in handen gehad en toen onder dezelfde omstandigheden (zelfde versterker)de sound vergeleken met een Gibson?

Cubensis
4 augustus 2005, 19:49
het zal me verbazen als A.D 1 keer EEN richwood in zn handen heeft gehad :)
(maar geef nou toe, da's toch ook helemaal niet nodig, RW is gewoon brandhout, voor dat geld KAN het gewoon niet goed zijn, ergo... )

Orpheo
4 augustus 2005, 19:56
het zal me verbazen als A.D 1 keer EEN richwood in zn handen heeft gehad :)
(maar geef nou toe, da's toch ook helemaal niet nodig, RW is gewoon brandhout, voor dat geld KAN het gewoon niet goed zijn, ergo... )

kheb een RW tele ooit ff bespeeld. man, twas net speelgoed. echt bout-materiaal.....

Daniël_san
4 augustus 2005, 20:06
nu al weer 3 pagina's..... LOL :-D :-D

Anders Destium
4 augustus 2005, 20:12
het zal me verbazen als A.D 1 keer EEN richwood in zn handen heeft gehad :)
(maar geef nou toe, da's toch ook helemaal niet nodig, RW is gewoon brandhout, voor dat geld KAN het gewoon niet goed zijn, ergo... )

Ik geloof jullie op je woord dat ze de LP-vibe hebben, echt waar... Ik vrees dat als ik er eentje ga proberen hij ontzettend tegenvalt na al jullie jubelverhalen, dat wil ik jullie en mezelf niet aandoen.

Cubensis
4 augustus 2005, 20:27
het zal me verbazen als A.D 1 keer EEN richwood in zn handen heeft gehad :)
(maar geef nou toe, da's toch ook helemaal niet nodig, RW is gewoon brandhout, voor dat geld KAN het gewoon niet goed zijn, ergo... )

Ik geloof jullie op je woord dat ze de LP-vibe hebben, echt waar... Ik vrees dat als ik er eentje ga proberen hij ontzettend tegenvalt na al jullie jubelverhalen, dat wil ik jullie en mezelf niet aandoen.

achjee, wees niet bang.
als je eens in de buurt bent en langs durft te komen mag je m zo proberen als ik thuis ben :D

mayniac
4 augustus 2005, 21:03
kheb een RW tele ooit ff bespeeld. man, twas net speelgoed. echt bout-materiaal.....

Hoezo dan? In welk opzicht? Ik heb er zelf namelijk ook een en ik herken me hier echt helemaal niet in. :-? :roll:

Orpheo
4 augustus 2005, 21:23
kheb een RW tele ooit ff bespeeld. man, twas net speelgoed. echt bout-materiaal.....

Hoezo dan? In welk opzicht? Ik heb er zelf namelijk ook een en ik herken me hier echt helemaal niet in. :-? :roll:

je hoeft jezelf er ook niet in te herkennen, maar je gitaar :lol:

ik vond het lakwerk matig, ik vond de hals klote. slechte actie bv. ik vond de frets matig (niet mooi afgewerkt, scherp, te hoog, en ik ben toch wel wat gewend), ik vond de pickups ronduit bagger. het body resoneerde helemaal niet. de hals, daar zat geen spoortje resonantie in, en wat het had, voelde niet lekker. het miste gewoon karakter. je voelde gewoon overduidelijk dat het een massaproduct is gemaakt met middelmatig hout en hardware. Ik vind tele's opzich heel relaxed hoor, en er kan weinig fout gaan met een tele. maar deze was echt naatje. ik geef daar geen 150 euro aan uit. deze was 2ehands, maar nog wel in redelijk nieuwstaat. ik zou dus denken dat de vorige eigenaar m wel even af had gesteld. ik heb vaak wel iets van een schroevendraaier bij me, dus ik ging m zelf even beetje aanklussen (die winkelier vond t niet erg, hij kent me wel, en zei: ga je gang. ik weet dat je m nie sloopt, anders moet je m kopen). deed even mn best,en hoppa, actie iets beter, maar de sound bleef echt klote.

@ anders D: ik kan rustig zeggen; je mist niks, als je niet op RW speelt. ik had " verwachtingen" ervan, niet eens hoog, maar tis echt klote. neem gewoon epi als je kwaliteit wilt voor weinig geld. speel je 1 jaar op RW, wil je als nog iets beters. doe jezelf een lol, en neem gewoon wat beter spul. Epiphone, PRS SE's (kheb een tremonti gezien van 550 euro nieuw die echt superb was. in ieder opzicht), deans, carvin's (soms) sommige ibbies. je kan veel goed spul krijgen, voor zeg, 100 tot 150 euro meer dan RW. absoluut.

grayfink
4 augustus 2005, 22:29
Goed: AD heeft er nog nooit op gespeeld maar wel een mening over?
Ik vind dat vreemd. Ik ga me ook niet bemoeien met b.v. PRS topics, nog nooit zo'n apparaat van dichtbij gezien namelijk. Ik kan alleen zeggen dat de RW Lp's er op de plaatjes mooi en netjes afgewerkt uit zien. (PRS ook best wel hoor :-) )

@Orpheo. De body resoneert niet en de hals idem dito? Geweldig! De snaren moeten ook resoneren en niet het hout, het hout moet dood zijn, zodat er geen kinetische energie wordt overgedragen aan de body en de snaren langer doortrillen: Dit noemen we sustain.

olaf reijnders
4 augustus 2005, 22:37
Je moet een dooie plank hebben? Dan is Stagg of Richwood ideaal.

Cubensis
4 augustus 2005, 23:08
kheb een RW tele ooit ff bespeeld. man, twas net speelgoed. echt bout-materiaal.....

Hoezo dan? In welk opzicht? Ik heb er zelf namelijk ook een en ik herken me hier echt helemaal niet in. :-? :roll:

je hoeft jezelf er ook niet in te herkennen, maar je gitaar :lol:

ik vond het lakwerk matig, ik vond de hals klote. slechte actie bv. ik vond de frets matig (niet mooi afgewerkt, scherp, te hoog, en ik ben toch wel wat gewend), ik vond de pickups ronduit bagger. het body resoneerde helemaal niet. de hals, daar zat geen spoortje resonantie in, en wat het had, voelde niet lekker. het miste gewoon karakter. je voelde gewoon overduidelijk dat het een massaproduct is gemaakt met middelmatig hout en hardware.

geen resonantie?!
man heb je wel gevoel :???: ? (en wel zo'n vintage model ding, dus niet een van multiplex :D ) ik heb fender mex stds bespeeld die echt 0 resoneerden, maar die richwood van me resoneert als de neten hoor.....
dat van die pickups ben ik met je eens (maarja, wederom, bij die fender mex STD ook...)

Droffie
4 augustus 2005, 23:33
het zal me verbazen als A.D 1 keer EEN richwood in zn handen heeft gehad :)
(maar geef nou toe, da's toch ook helemaal niet nodig, RW is gewoon brandhout, voor dat geld KAN het gewoon niet goed zijn, ergo... )
Het is zo goed als dat je er voor betaald. RW zijn gewoon low budget gitaren waarop op alle onderdelen zo goedkoop mogelijk geproduceerd is.
Het is niet te vergelijken met een Epi en al helemaal niet met een Gibson of PRS. RW bezitters doen dat vaak wel omdat ze tevreden zijn met hun gitaar, maar verliezen regelmatig de realiteit uit 't oog.

Waar haal jij vandaan dat een Epi een Nato body heeft? ik kan dan nergens terug vinden.

Anders Destium
4 augustus 2005, 23:34
Goed: AD heeft er nog nooit op gespeeld maar wel een mening over?
Ik vind dat vreemd. Ik ga me ook niet bemoeien met b.v. PRS topics, nog nooit zo'n apparaat van dichtbij gezien namelijk. Ik kan alleen zeggen dat de RW Lp's er op de plaatjes mooi en netjes afgewerkt uit zien. (PRS ook best wel hoor :-) )
.

Ik heb weleens Richwoods gezien, maar nooit de behoefte gehad om er eentje uit te proberen. Ze nodigden mij ook niet uit om dat wel te doen, maar ik zal binnenkort een keertje Cubensis gaan lastigvallen en zijn RW aan de tand voelen. Ik ben wel benieuwd, maar de echte LP vibe? Ik betwijfel het.


Om Dolf Janssen te quoten:
"Ik heb nog nooit iemand vermoord, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen mening over heb"

Droffie
4 augustus 2005, 23:36
Zeg Anders: Heb jij zelf wel eens een RW LP van de nieuwe serie in handen gehad en toen onder dezelfde omstandigheden (zelfde versterker)de sound vergeleken met een Gibson?

Wat ga je beweren Grayfink?

Anders Destium
4 augustus 2005, 23:39
3 keer raden :wink:

Je zou bijna gaan veronderstellen dat ook bij gitaren de 20-80 regel van toepassing is: met 20% van de kosten kun je 80% van het resultaat behalen, maar de laatste 20% van het resultaat....

Sicky61
4 augustus 2005, 23:47
stelletje zeikhoeren :roll:

Anders Destium
4 augustus 2005, 23:50
Een stel gitaristen bij elkaar, wat je verwacht :wink:

Orpheo
5 augustus 2005, 00:03
Goed: AD heeft er nog nooit op gespeeld maar wel een mening over?
Ik vind dat vreemd. Ik ga me ook niet bemoeien met b.v. PRS topics, nog nooit zo'n apparaat van dichtbij gezien namelijk. Ik kan alleen zeggen dat de RW Lp's er op de plaatjes mooi en netjes afgewerkt uit zien. (PRS ook best wel hoor :-) )

@Orpheo. De body resoneert niet en de hals idem dito? Geweldig! De snaren moeten ook resoneren en niet het hout, het hout moet dood zijn, zodat er geen kinetische energie wordt overgedragen aan de body en de snaren langer doortrillen: Dit noemen we sustain.

nee, dat is niet geweldig. imo is dat een afbreuk aan de tone. resoneert het body niet mee, krijg je een dode tone. een PRS bv resoneert echt superb, je voelt gewoon de hals en de body echt meewerken aan de tone. bij richwood heb ik dat niet. ik lever met alle plezier wat aan sustain in voor tone. immers; imo zit sustain meer in je fikken dan in je gitaar. toen ik net begon te spelen (op mn les paul vooral) was de tone+sustain echt bagger. nu ik (wat) beter kan spelen (op de les paul) is de sustain langer, en klinkt het beter.....rara, hoe kan dit? pickups niet verandert. snaren niet verandert qua dikte, actie niet verandert.....goh. wat is het dan?

ik heb ook een mex strat, en dat ding is echt stukken beter dan richwood. ze klinkt veel " echter" minder tja.....als richwood zeg maar. die klinken nl niet. tuurlijk kan je de pickups wel vervangen bij richwood, maar daarmee wordt het echt geen fender, blade of L&G.


@ cubensis: geen gevoel? moah, denk t wel. maar ja, ik ben mn les paul+strats gewend, en die dingen resoneren geweldig, klinken top, en spelen (voor mij dan) grandioos.

maar goed. he, als de RW spelers hier blij zijn met hun axes, wie ben ik dan om ze af te kraken, of ze te veroordelen? ik zeg alleen maar dat ik het brandhout vond.

grayfink
5 augustus 2005, 00:17
Ik beweer niets.
Vind alleen niet dat je je een mening moet aanmatigen over iets waar je geen verstand van hebt.
Ik heb zelf een nieuwe Epi LP, die vind ik goed. Over de richwood LP kan ik niets zeggen, want ik heb er nog nooit 1 in handen gehad. Ik heb wel een RW tele, dat is op zich een aardig gitaartje, maar de standaard elementen waren totaal bagger, errug microfonisch. Heb inmiddels de LC elementen van Zjanke overgenomen (Die heeft zelf S.Duncans in zijn LC tele gezet) Ik denk dat dat een hele verbetering is. Even afw88, ben daar nog niet klaar mee.

grayfink
5 augustus 2005, 00:31
Ben het toch niet met je een Orpheo: Wat hout betreft: Oud hout is helemaal droog, uitgewerkt. Te nieuw hout, zit nog te veel vocht in. De energie van de trillende snaar wordt opgenomen en de klankt smoort.
LP's uit de jaren 50/60 zijn niet voor niets zo goed.
Het hele klank/hout verhaal zit veel humbug bij trouwens. Een pickup zet de trilling van een snaar om in een elektrisch stroompje wat weer wordt uitversterkt. Hoelang een snaar doortrilt is afhankelijk van de kwaliteit van de brug en fret/topkam waar hij tussen trilt, en de stevigheid van de verbinding tussen die twee punten. Er bestaan geen geheimzinnige houtvibraties die worden gevoeld door de pickups.
"Dit braziliaans pallisander heeft een meer sprankelende toon dan die canadese esdoorn waar het laag wat meer doorklinkt" etc., ga toch fietsen, wat een flauwekul. Toon wordt voor het grootste gedeelte bepaald door je speelstijl, de elementen, de potmeter ertussen en je versterker. Niet door hout.

olaf reijnders
5 augustus 2005, 01:02
Ben het toch niet met je een Orpheo: Wat hout betreft: Oud hout is helemaal droog, uitgewerkt. Te nieuw hout, zit nog te veel vocht in. De energie van de trillende snaar wordt opgenomen en de klankt smoort.
LP's uit de jaren 50/60 zijn niet voor niets zo goed.
Het hele klank/hout verhaal zit veel humbug bij trouwens. Een pickup zet de trilling van een snaar om in een elektrisch stroompje wat weer wordt uitversterkt. Hoelang een snaar doortrilt is afhankelijk van de kwaliteit van de brug en fret/topkam waar hij tussen trilt, en de stevigheid van de verbinding tussen die twee punten. Er bestaan geen geheimzinnige houtvibraties die worden gevoeld door de pickups.
"Dit braziliaans pallisander heeft een meer sprankelende toon dan die canadese esdoorn waar het laag wat meer doorklinkt" etc., ga toch fietsen, wat een flauwekul. Toon wordt voor het grootste gedeelte bepaald door je speelstijl, de elementen, de potmeter ertussen en je versterker. Niet door hout.

Ben ik niet mee eens. Je hoort het verschil duidelijk tussen bijv. een wenge of een esdoorn hals. Ik ben wel met je eens dat de hardware een grotere aandeel heeft dan hout, maar als je goede hardware op een richwood zet, heb je alsnog een baggergitaar. Neem bijv. Warwick en Rockbass. Zelfde hardware, andere houtsoorten.

Droffie
5 augustus 2005, 08:56
Ik beweer niets.
Vind alleen niet dat je je een mening moet aanmatigen over iets waar je geen verstand van hebt.
Ik heb zelf een nieuwe Epi LP, die vind ik goed. Over de richwood LP kan ik niets zeggen, want ik heb er nog nooit 1 in handen gehad. Ik heb wel een RW tele, dat is op zich een aardig gitaartje, maar de standaard elementen waren totaal bagger, errug microfonisch. Heb inmiddels de LC elementen van Zjanke overgenomen (Die heeft zelf S.Duncans in zijn LC tele gezet) Ik denk dat dat een hele verbetering is. Even afw88, ben daar nog niet klaar mee.

Euhmm...Was ik niet de degene die beweerde dat een Epi LP enigszins de vibe en feel heeft van een Gibson LP? Je zit te mekkeren tegen de verkeerde Grayfink.
Dat ik geen hoge pet op heb van RW komt door mijn nog al lachwekkende ervaring heb met het merk. Epi's en Gibsons ken ik behoorlijk goed, dus om nou te veronderstellen dat ik er geen verstand van zou hebben. :-?

Mafkees
5 augustus 2005, 09:10
Je moet ook kijken naar hoelang iemand speelt, als je niveau nog niet zo hoog is dan is een richwood les paul prima, maar als je een paar jaar speelt, snap ik dat je dan een betere gitaar wilt, maar voordat je die mensen gaat afkraken moet je eerst eens naar hun speelniveau kijken. De mensen hier die de richwood afkraken die zijn zelf ook niet begonnen op een gibson.


(Ik heb geen mening over de richwood, alleen door de prijs zie ik dat het beginners gitaren zijn :razz: )

guvnor
5 augustus 2005, 09:14
Als ik mijn bescheiden mening even mag vermelden: Ik heb 6 jaar een Epi Les Paul Classic gehad. Vanwege een niet te stoppen GAS attack heb ik die ingeruild op een dikke Jazzkast en kwam er al snel achter dat ik de LP toch mistte.

Vanwege een tekort aan contanten (lees: vrouw met deegroller) besloot ik niet meer te gaan voor een Epi maar voor de Richwood. IK VINDT dat de Richwood nagenoeg gelijk voelt en zeker niet beroerd klinkt zolang je het volume maar niet te hoog opschroefd. Dat laatste heeft te maken met de goedkope pickups maar ook die had ik op de Epi vervangen door SD's.

Beide gitaren heb ik open gehad en dan is het verschil in afwerking zichtbaar. De Epi is wel beter afgewerkt. Dichtgeschroefd is het verschil een stuk minder zichtbaar en moet ik zelfs zeggen dat de Richwood er mooier uitziet.

Het verschil in hout is minder hoorbaar dan je zou verwachten en met betere pickups zal dat verschil alleen maar kleiner worden.

De Epi vindt ik dus nog steeds een betere gitaar, maar de verschillen zijn zo klein dat ik de prijs/kwaliteit verhouding bij de Richwood veel beter vindt. Ik heb dus liever een Richwood met SD's en Gotoh tuners dan een Epi die dan qua prijs nog steeds duurder is.

Zodra ik ooit de beschikking krijg over een zak met geld (en mijn vrouw de deegroller heeft laten zakken) zal ik absoluut een keer een Gibson Les Paul aanschaffen. Ondanks dat ze zwaar overpriced zijn vindt ik dat toch wel heeeeel erg mooie gitaren. Ik ben dus wel bereid geld uit te geven als de kwaliteit er naar is. In gevalletje RW/Epi slaat de balans echter wel naar de kwalitatief iets mindere RW.

Did this make any sense..? No..? Good.... :D

Anders Destium
5 augustus 2005, 09:16
>Grayfink

Ik hoop dat je niet serieus meent wat je net zei, dat jij geen verschil ervaart wil nog niet zeggen dat er geen verschil is. Waarom klinkt een strat als een strat en een les paul als een les paul? Doordat er andere potmeters en een andere brug op staat of is het alleen het verschil in mensuur... Alles aan een gitaar draagt bij aan het geluid, waarom worden anders niet alle gitaren gemaakt van multiplex? Dat is natuurlijk wat chargeren, maar als je denkt dat er geen (grote) verschillen zitten tussen het hout van de body, nek en de nekconstructie die rechtstreeks te merken zijn als je op de gitaar speelt dan hoef ik het met jou nooit meer over de tone van een gitaar te hebben.

Probeer eens een strat met een rosewood en maple toets om te kijken of dat verschil maakt in de attack, ja dus. En zo is het ook met alle andere onderdelen van een gitaar. Ik heb een gitaar met een palissander nek en die heeft een duidelijke invloed op het geluid van de gitaar ten opzichte van mahonie of maple nekken die ook allebei het geluid kleuren.

Ik ben het met je eens dat tone vooral in de vingers zit, maar in de potmeters in plaats van in het hout van de gitaar :roll:

Droffie
5 augustus 2005, 09:17
Met je eens Mafkees.
RW zijn prima beginnersgitaren maar ze maken er meer van dan het is. Ze vergelijken continue hun RW met Gibsons en PRS en sowieso is het beter dan Epi. Daar worden ondertussen wel een beetje simpel van.

we kraken niemand af, topic starter zegt gecharmeerd te zijn van de sound van een LP. Mijn advies was koop een tweedehands Epi. Dat was dus tegen 't zere been van de RW Gestapo...

Droffie
5 augustus 2005, 09:27
Goede post guvnor...Persoonlijke ervaringen zijn het beste.
Wat je al aangeeft, je hebt je RW al voorzien van nieuwe pups om 'm beter te laten klinken.
Wellicht zal andere hardware aanpassingen nodig zijn om de gitaar up te graden. De standaard kwaliteit bij bijvoorbeeld een Epi. ligt al een stuk hoger. Ben je dat uiteindelijk goedkoper uit?? ik betwijfel het.

Mijn advies: koop nou gewoon die Gibson LP. Een paar klappen met de deegroller kom je ook wel te boven. :D

frekie
5 augustus 2005, 12:11
In een RW topic mag ik natuurlijk niet ontbreken :-D Ik heb net mijn RW RE400 met SD pickups meegehad naar een oefenruimte met mijn Fender Hotrod Deluxe buizenbakje. Amp opendraaien en klaar ben je, zowel clean als scheur, BAGGERvette blues/rock sound. OK het fretwerk en de afwerking kunnen beter maar wat wil je voor die prijs. (200 euri) Ik speel al meer dan 25 jaar gitaar, alleen al op semisolid/jazz gebied heb ik gehad Gibson, Ibanez, Yamaha (SA2200, topper!), Epifoon. Die Epi Joe Pass was zo'n beetje de slechtste gitaar die ik ooit heb gehad.

OK stel ik geef je 1000 euri. Jij koopt een 2dehands Gibson LP Studio en een 2dehands prut transistor ampje met een prut speakertje want je geld is op. Koop ik een nieuwe RW LP (160 euri), zet er SD's op en koop een 2dehands heerlijke 50 W buizenbak met een fatsoenlijke speaker erin. Gaan we samen de oefenruimte in, wie blaast wie dan weg?

Droffie
5 augustus 2005, 12:24
OK stel ik geef je 1000 euri. Jij koopt een 2dehands Gibson LP Studio en een 2dehands prut transistor ampje met een prut speakertje want je geld is op. Koop ik een nieuwe RW LP (160 euri), zet er SD's op en koop een 2dehands heerlijke 50 W buizenbak met een fatsoenlijke speaker erin. Gaan we samen de oefenruimte in, wie blaast wie dan weg?

:lol: Wat een belachelijke vergelijking :???:

waayer
5 augustus 2005, 12:52
.

OK stel ik geef je 1000 euri. Jij koopt een 2dehands Gibson LP Studio en een 2dehands prut transistor ampje met een prut speakertje want je geld is op. Koop ik een nieuwe RW LP (160 euri), zet er SD's op en koop een 2dehands heerlijke 50 W buizenbak met een fatsoenlijke speaker erin. Gaan we samen de oefenruimte in, wie blaast wie dan weg?

Dit slaat inderdaad nergens op.

Koop jij een lelijke eend en ik een porsche dan ruilen we van motor
kijken wie er wie wegblaast.

Jongens jongens waar hebben we het over,tuurlijk als je een richwood helemaal gaat upgraden gaat hij beter klinken maar als ik uitga van een richwood die 200 euro kost en ik stop er elementen in van zeg 150 euro
dan ben je dus 350 euro KWIJT, niemand maakt mij wijs dat hij dan net zo klinkt als een gibson.
Die hele Richwoodhype is gewoon in het leven geroepen door mensen
die niet genoeg geld hebben voor een fatsoenlijke gitaar en dat geeft ook niet, iedereen geeft uit wat hij kan missen of wat hij er aan uit wil geven,ook wordt de Richwood de hemel in geprezen door beginners vanwege de lage prijs kan ik ook begrijpen maar kom dan niet af met tone en en hoe hij afgewerkt is want dat slaat nergens op als je beginner bent.

fred dons
5 augustus 2005, 13:17
de vergelijking is ook niet juist als je hem naast een gibson zet, het ging hier om epi - richwood en dat is een betere vergelijking

btw ik heb ook een richwood stratje (naast een kleine 70 andere "echte" merkgitaren) en ik waardeer de RW strat voor wat hij is een leuke strat
voor weinig
een strat bouwen is geen hogere wiskunde (ok misschien de de afstand tussen de frets :D ) dus het is helemaal niet zo gek dat een chinese bouwer een leuke strat kan maken
een les paul is al iets moelijker maar ook weer niet zo moeilijk dat een chinees het niet kan doen.(Epi's worden tegenwoordig ook in China gebouwd)
dus laten we de discussie inderdaad zuiver houden en geen appels met appelmoes vergelijken :wink:

waayer
5 augustus 2005, 13:33
Ben ik absoluut mee eens dat een richwood er leuk uitziet voor het geld wat je ervoor betaald en ik vind zowiezo dat je gitaren qua geluid niet kan vergelijken omdat ook strats ondeling totaal kunnen verschillen

en damn Fred" 70 echte merk gitaren" jezus je kunt een winkel beginnen
en zelfs die hebben er niet zoveel

fred dons
5 augustus 2005, 13:44
nah ik ben niet zo'n goede verkoper :-D

ik doe wel eens iets weg, maar met pijn in het hart en alleen als ik de gitaar (of het model) een paar keer dubbel heb
en dan, voor dat je het weet staat je woonkamer vol met gitaren... 8)

almarvk
5 augustus 2005, 13:58
Geen last van een vrouw met deegrollers?

fred dons
5 augustus 2005, 14:03
nee niet echt, hoewel ze niet blij is met al die gitaren (we wonen niet zo groot) laat ze me redelijk vrij

ik heb redelijk veel kontakten waardoor ik goedkoop aan gitaren kan komen en financieel lijdt het gezin er niet onder :wink:

grayfink
5 augustus 2005, 17:02
@ AD, ik ben altijd serieus. Jij interpreteert of leest alleen slecht.
Er zijn inderdaad vele factoren die het geluid van een gitaar bepalen. Ik vind alleen dat de invloed van de houtsoort overdreven wordt. Ik denk dat een gitaar van beton ook goed kan klinken, lijkt me alleen niet praktisch :-) Droog hout met een grote dichtheid/soortelijke massa moet je hebben voor een LP, of dat nou mahonie of een Friese stamboekbeuk is zal hooguit een miniem verschil maken.

















Eigenlijk ben ik zelden serieus :-D :-D :-D :-D

Droffie
5 augustus 2005, 17:11
Ik denk dat een gitaar van beton ook goed kan klinken.

Als je dat denkt verwondert 't me ook niets dat je RW speelt en goed vind klinken. Ik dacht al dat je serieus was....Whahahaha...


Eigenlijk ben ik zelden serieus :-D :-D :-D :-D

Is 't zo?


Holy hell!!! :lol:

maarten69
5 augustus 2005, 18:07
nee niet echt, hoewel ze niet blij is met al die gitaren (we wonen niet zo groot) laat ze me redelijk vrij

ik heb redelijk veel kontakten waardoor ik goedkoop aan gitaren kan komen en financieel lijdt het gezin er niet onder :wink:

kun je wat foto's posten! ik kruip bijna in mn beeldscherm!

frekie
6 augustus 2005, 20:21
Tjonge wat wordt hier slecht gelezen zeg. Ik bedoelde dat 70% misschien wel 80% van je sound wordt gemaakt door de amp, kan je daar beter je geld in beleggen. Als geld geen rol speelde wist ik het ook wel, kocht ik ook A merken, hoewel je dan altijd nog het verlies/diefstal/beschadiging aspect hebt. Ieder krasje in je Gibson kost je geld. Zelfs rocksterren nemen hun echte vintage spullen niet mee op tour.

mayniac
7 augustus 2005, 01:26
Zelfs rocksterren nemen hun echte vintage spullen niet mee op tour.

Ooit van John Frusciante gehoord? :D

grayfink
7 augustus 2005, 12:33
Frusciante weigert iets in handen te pakken wat jonger is dan hemzelf.
Maar goed, hij is ook niet helemaal lekker :-D

Negative K3 fan
7 augustus 2005, 16:30
btw ik heb ook een richwood stratje (naast een kleine 70 andere "echte" merkgitaren) en ik waardeer de RW strat voor wat hij is een leuke strat voor weinig.
een strat bouwen is geen hogere wiskunde (ok misschien de de afstand tussen de frets :D ) dus het is helemaal niet zo gek dat een chinese bouwer een leuke strat kan maken

precies! ik ben nog steeds ben ieuwd naar de strats en teles van richwood, ik heb op de vintage meeting al de richwood lp van franc in handen gehad, die klonk heel leuk (met stock elementen!!!1) alleen die nek werkte absoluut niet voor mij, te grote radius onder andere.