PDA

View Full Version : Wat is een goede allround gitaar?



erikvdh
4 augustus 2005, 12:36
Hai Mensen,

Na lang wikken en wegen heb ik besloten dat ik een nieuwe gitaar wil gaan kopen en ben daarvoor ook bereid om ongeveer 1500 euro uit te geven.
Ik wil graag een gitaar voor allround gebruik, ik moet er mee kunnen rocken maar ook clean moet de gitaar functioneel zijn.
Floyd-rose of een beter systeem is "vereist"

Mijn voorkeur (als ik geld teveel zou hebben) zou denk ik uitgaan naar een PRS of Musicman gitaar, dat geluid licht mij meer dan BV Les Paul waar ik niet veel mee heb.
Echter liggen deze merken niet in het budget.

Anderzijds wil ik ook niet meer van die kopieen, die heb ik nu een aantal gehad en daarmee ben ik nu wel klaar.
Ik wil echt een goede gitaar met niet al die "kinderziektes" die je hebt met een goedkope gitaar doordat er op het materiaal is bezuinigd.
Denk aan dingetjes als slechte fretten, bagger electronica ed.

I know, ik ben wat aan de kieskeurige kant maar wellicht dat iemand mij een beetje in een richting kan duwen.

Nog 1 vriendelijk verzoek, ga niet elkaars adviezen veroodelen, daardoor wordt het er niet duidelijker op!

Groet van Erik.

pikasso
4 augustus 2005, 12:40
Ik zou Blade eens testen als ik jou was. Geen Floyd Rose, maar wel een killer sound

almarvk
4 augustus 2005, 12:45
Tweedehands kan je soms nog wel 's een PRS vinden. Miss is Godin wat voor je? Of de MC6 van Bo-el?

Vexx
4 augustus 2005, 13:05
Tja..

Ik zou wel een Ibanez RGT willen adviseren. Die dingen zijn echt wel veelzijdig, hebben een Floyd(-achtige) brug, en zijn echt supervette gitaren.

Check die RGT3020:

http://www.nachwuchsbands.de/shop/catalog/images/Ibanez_RGT3020QM.jpg

http://www.nachwuchsbands.de/shop/catalog/images/Ibanez_RGT3020FM.jpg

Squier4ever
4 augustus 2005, 13:17
Ik zou zoeken naar een duurdere Jackson/ Charvel
Volgens mij helemaal jou gitaar....

Of denk anders idd aan Ibanez/Carvin/Hamer/Kramer
keus genoeg denk ik zo....

*edit* anders kun je er bij shamray ook een custom laten maken *edit*

Orpheo
4 augustus 2005, 13:35
voor een jackson achtige superstrat ben je bij shamray helaas iets meer kwijt dan 1500 euro (ongeveer 2500 dollar nl, all included, kheb het even berekend aldaar).

een goeie is een ibanez, zoeentje als dat AART heeft, kweet de naam even niet.

ouwe charvels zijn goed

als je een 2ehands jackson soloist vind voor 1500/1600 euro: DOEN gewoon (soms HEEl soms zie je die)

carvin is ook goed te doen.

ouwe hamers, als je ze vinden kan.

of zoeken naar een 2ehands MM Axis met floyd. man, die dingen klinken echt super, en spelen ook kheel goed.

kortom, ff snel de merken:

charvel, jackson, ibanez (carvin en hamer ook wel n beetje).

oh ja. ESP natuurlijk ook he.

http://espguitars.com/images/guitars/mII_duncan.jpg

deze vind ik zelf ook echt superb (als je even alleen kijkt naar de specs).

imo is nog beter de gibson M3 of de U2. als je die vinden kan (ik weet er wel eentje btw) gewoon kopen die hap. de U2 heeft 1 hum, 2 singles, en schaller brug. oh ja, en ebben toets, poplar body. klinkt heel lekker. heeft overigens de 60 slim taper hals (weet je dat maar).

de M3 heeft 2 hums 1 single, en de hums zijn single te schakelen. ook schallerbrug, maar de m3 heeft beetje onconventionele bodyvorm...

oh ja, sommige ibanezzen hebbben Piezo in de brug. als je die vinden kan voor je budget, gewoon DOEN. echt topdingen zijn dat.

dejohan
4 augustus 2005, 13:50
Wat ik niet snap is dat iemand "allround" zegt tegen iets dat duidelijk een metal/hardrock gitaar is.

almarvk
4 augustus 2005, 13:58
Musicman dan? Zeer allround lijkt mij!

erikvdh
4 augustus 2005, 14:00
+1 voor jou

Het is ook misschien niet helemaal duidelijk omschreven.
Ik wil er goed rock op kunnen spelen, maar hij moet ook functioneel zijn om andere dingen mee te kunnen doen.
En heel veel lauter rock gitaren zijn clean bv niet geweldig.
Dat bedoel ik er meer mee.

Grt Erik.

Speeddemon
4 augustus 2005, 14:04
Wat ik niet snap is dat iemand "allround" zegt tegen iets dat duidelijk een metal/hardrock gitaar is.
sinds wanneer is de aanwezigheid van een Floyd gelijkgesteld aan 't zijn van een metalgitaar? :-?

Ik zou voor deze jongen gaan:
http://www.station-music.de/images/Gitarre/Instrumente/iba_s1670tqsb.jpg

Zeer veelzijdig, en die nieuwste Ibanez trems vind ik nog beter dan de originele Lo Pro Edge (die al beter was dan een echte Floyd Rose).
€1089 bij die Duitse zaak, en evt een pickup change (setje Seymour Duncan JB/Jazz) en je bent klaar.

FruscianteFan
4 augustus 2005, 14:12
+1 voor jou

Het is ook misschien niet helemaal duidelijk omschreven.
Ik wil er goed rock op kunnen spelen, maar hij moet ook functioneel zijn om andere dingen mee te kunnen doen.
En heel veel lauter rock gitaren zijn clean bv niet geweldig.
Dat bedoel ik er meer mee.

Grt Erik.Mijn Jackson Stealth (helaas niet helemaal jouw budget, 200 euro heb ik ervoor betaald :razz: ) heeft anders een erg mooie clean, met dikke snaren.

Ik zou ook zeggen, MM (ook al ken ik die gitaren niet zo goed) of PRS (moet toch de doen zijn voor 1500 euro?)

Orpheo
4 augustus 2005, 14:13
+1 voor jou

Het is ook misschien niet helemaal duidelijk omschreven.
Ik wil er goed rock op kunnen spelen, maar hij moet ook functioneel zijn om andere dingen mee te kunnen doen.
En heel veel lauter rock gitaren zijn clean bv niet geweldig.
Dat bedoel ik er meer mee.

Grt Erik.

voor rock+metal (eigenlijk alles waar ik een overdrive bij gebruik) heb ik de les paul (omdat ik geen trems gebruik)

voor alle cleane shit, gebruik ik de strat.

voor 1500 euro zou ik eerder een goeie gitaar met trem nemen (ibanez rg ofzo, als het in jou geval dus maar een trem heeft) en dan zou ik daarnaast iets met singles nemen..

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=44268 deze bijvoorbeeld voor het heftige werk

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=45229

en die bv om je clean-needs te dekken.

en mocht je het bovenstaande niks vinden: neem dan deze :D http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=45210

(nee, dit is geen spam! ik ken al die gasten toch niet. maar t zijn wel axes die nog op mijn lijstje staan, vooral de laatste! )

erikvdh
4 augustus 2005, 14:47
hey speeddemon,

strakke ibanez, marru welk type is dat?
En is die er ook met positiemarks te krijgen.

Grt Erik.

Speeddemon
4 augustus 2005, 15:04
Da's de S1670. Wordt niet meer gemaakt geloof ik.
Heb 'm wel eens bij Feedback in R'dam gezien (voor 1199).

Is alleen met die golfjes te krijgen.

Of je moet naar de S540FM TTS op zoek gaan, bijna dezelfde, alleen gouden hardware, iets andere look, LP Edge trem... kostte mij nieuw 1100 euro in '97, staat op Ebay van één of andere Amerikaan voor iets van 350 euro! INCL KOFFER! :o

(ik heb de mijne nog. Komen DiMarzio's in)

imlikeajungle
4 augustus 2005, 15:26
als ik jou was zou ik voor een prs ce gaan, onder de 1500 te doen, enorm veelzijdige gitaar met twee humbuckers die via een 5-standen schakelaar echt véél kunnen. als je er eentje met een alder body vindt, heb je bovendien dezelfde houtsoort als veel van die superstrats.

dan heb je én een échte (geen kopie)
en een karaktervolle, waardevaste bak, ipv die 13 in een dozijn superstrats - weer mijn volledig persoonlijke mening, geen flames nu graag.
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=45113
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=45039
er moet van de eerste nog af te lullen zijn, vind ik.
ik heb de mijne 1350 betaald. foto's van de mijne staan op http://community.webshots.com/album/185183735EacVKc
echt geweldige, en onderschatte!, gitaren

edit: er staat nog een mooie te koop http://www.maxguitar.nl/menu04i_e.htm maar die is wel te duur.

Anders Destium
4 augustus 2005, 15:40
PRS ce's zie je nog wel eens, maar verder kan ik beamen dat een prestige Ibanez toch wel een serieuze kanshebber is. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn de RG en vooral de S-serie ontzettend veelzijdig.

imlikeajungle
4 augustus 2005, 15:45
als je van de nek houdt... die prestiges hebben heel erg andere nekken dan bvb een prs ce. toch ook een belangrijke factor!

@topicstarter: wat voor nek wil je? of wat niet?

Droffie
4 augustus 2005, 15:55
Wat bedoel je precies met rock, Les Paul ligt je niet qua tone terwijl dat de ultieme Rockgitaar is.

Probeer eens een Fender HSS Stratocaster...Ze zullen er ook wel met FR trem zijn.
Mooi clean tot zwaar scheuren. Veelzijdig vind je niet?
En ze spelen lekker.

http://www.gtrheaven.com/Fender_Strat_HSS.htm

Anders Destium
4 augustus 2005, 16:03
Het is nog niet volledig, maar iedereen mag natuurlijk gewoon wat informatie toevoegen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61174

erikvdh
4 augustus 2005, 16:50
De Ibanez S470 hoorde ik dat die heel veelzijdig is.
Maar die is wel erg goedkoop (5 a 600 euro) is die kwalitatief wel te pruimen?

En Lespaul de ultieme rocksound, het zal best maar niet voor mij.
Ik vindt het te zwaar

Grt Erik

Droffie
4 augustus 2005, 16:57
De Ibanez S470 hoorde ik dat die heel veelzijdig is.
Maar die is wel erg goedkoop (5 a 600 euro) is die kwalitatief wel te pruimen?

En Lespaul de ultieme rocksound, het zal best maar niet voor mij.
Ik vindt het te zwaar

Grt Erik

Uhuh...Een Les Paul onderscheidt ook de jongetjes van de mannen :wink:
Er komt een keer een dag dat ook jij 'm kan tillen.. :D

Whispermode: Zo'n beetje alle grote rocksongs zijn op Les Pauls gespeeld. :sssh:

FruscianteFan
4 augustus 2005, 17:03
Alle rocksongs op Les Pauls opgenomen?

:lol:

erikvdh
4 augustus 2005, 17:18
Ik kan de lespaul echt wel tillen, maar ik vindt het gewoon geen gaaf geluid.
Bovendien was dat mijn vraag ook niet.
En dat het jongetjes van mannen onderscheid is gelul, er zijn zat grote gitaristen die kotsen op lespaul

erikvdh
4 augustus 2005, 17:19
Ik kan de lespaul echt wel tillen, maar ik vindt het gewoon geen gaaf geluid.
Bovendien was dat mijn vraag ook niet.
En dat het jongetjes van mannen onderscheid is gelul, er zijn zat grote gitaristen die kotsen op lespaul

Maar is die s470 een beetje degelijk? iemand?

Droffie
4 augustus 2005, 17:19
Alle rocksongs op Les Pauls opgenomen?

:lol:

Zo'n beetje alle...alleen de goeie...De kutnummers op Ibanez... :D

Droffie
4 augustus 2005, 17:25
Ik kan de lespaul echt wel tillen, maar ik vindt het gewoon geen gaaf geluid.
Bovendien was dat mijn vraag ook niet.
En dat het jongetjes van mannen onderscheid is gelul, er zijn zat grote gitaristen die kotsen op lespaul

Maar is die s470 een beetje degelijk? iemand?

Neem je zelf nou niet zo serieus man. I was joking!

Ik dacht dat ik lange tenen...Holy crap!

Anders Destium
4 augustus 2005, 17:29
De Ibanez S470 hoorde ik dat die heel veelzijdig is.
Maar die is wel erg goedkoop (5 a 600 euro) is die kwalitatief wel te pruimen?

En Lespaul de ultieme rocksound, het zal best maar niet voor mij.
Ik vindt het te zwaar

Grt Erik

Ik zou bij Ibanez altijd gaan voor de series die eindigen op 5xx, dus bijvoorbeeld een S570 of S1570 of iets in die richting. Die gitaren worden in Japan gemaakt, de S470 enzo in Korea maar het belangrijkst is het verschil in hardware (bruggen en tuners). Ibanezen uit Japan zijn vrijwel slijtvast, die uit Korea zijn lang niet zo duurzaam!

Orpheo
4 augustus 2005, 17:32
Alle rocksongs op Les Pauls opgenomen?

:lol:

Zo'n beetje alle...alleen de goeie...De kutnummers op Ibanez... :D

ben t helemaal met je eens.

bijna alles van bv Guns n Roses, bijna alles van led zeppelin. the darkness alles, thin lizzy eigenlijk ook helemaal.

zelfs verstokt ibanez-speler steve vai zei ooit dat de les paul de ultieme tone had, maar dat ie niet geschikt was voor zijn spel qua bereikbaarheid en tremgebruik, dus dat ie daarom de JEM heeft ontworpen.

jimi hendrix had dat ook over de les paul gezegd overigens.

imo heb je maar 2 gitaren nodig, een les paul en een strat. meer EIGENLIJK niet vind ik. maar ja, een es335 is ook wel mooi, en een les paul junior is ook wel mooi, en de LPstandard is ook wel mooi, dus tja, we blijven bezig he! :D


ontopic: die ibanez s-serie die gepost hier was is echt een aanrader. imo redelijk fijne hals, neit te dun, neit te dik, jammer dat ie plat is, en niet rond.

die trem van die ibbie is overigens imo de beste trem ooit gemaakt. is een soort floyd rose, maar draait dan om 2 asjes. daardoor slijt ie veel minder dan de messsen van de OFR of de Edge (hoewel die ook heel goed is). je kan het nulpunt van die trem ook redelijk eenvoudig aanpassen zonder teveel gekloot (naar het schijnt). en omdat de baseplate loopt als bij een floyd, heb je niet zo'n immens GAT op de bovenkant van je body als bij kahler. tis dus de combi van kahler met OFR, met een ibanez-sausje erover (zeer smakelijk dus!)

maar ja, dat is maar mijn mening. and who am I??

Orpheo
4 augustus 2005, 17:32
Alle rocksongs op Les Pauls opgenomen?

:lol:

Zo'n beetje alle...alleen de goeie...De kutnummers op Ibanez... :D

ben t helemaal met je eens.

bijna alles van bv Guns n Roses, bijna alles van led zeppelin. the darkness alles, thin lizzy eigenlijk ook helemaal.

zelfs verstokt ibanez-speler steve vai zei ooit dat de les paul de ultieme tone had, maar dat ie niet geschikt was voor zijn spel qua bereikbaarheid en tremgebruik, dus dat ie daarom de JEM heeft ontworpen.

jimi hendrix had dat ook over de les paul gezegd overigens.

imo heb je maar 2 gitaren nodig, een les paul en een strat. meer EIGENLIJK niet vind ik. maar ja, een es335 is ook wel mooi, en een les paul junior is ook wel mooi, en de LPstandard is ook wel mooi, dus tja, we blijven bezig he! :D


ontopic: die ibanez s-serie die gepost hier was is echt een aanrader. imo redelijk fijne hals, neit te dun, neit te dik, jammer dat ie plat is, en niet rond.

die trem van die ibbie is overigens imo de beste trem ooit gemaakt. is een soort floyd rose, maar draait dan om 2 asjes. daardoor slijt ie veel minder dan de messsen van de OFR of de Edge (hoewel die ook heel goed is). je kan het nulpunt van die trem ook redelijk eenvoudig aanpassen zonder teveel gekloot (naar het schijnt). en omdat de baseplate loopt als bij een floyd, heb je niet zo'n immens GAT op de bovenkant van je body als bij kahler. tis dus de combi van kahler met OFR, met een ibanez-sausje erover (zeer smakelijk dus!)

maar ja, dat is maar mijn mening. and who am I??

FruscianteFan
4 augustus 2005, 17:37
Alle rocksongs op Les Pauls opgenomen?

:lol:

Zo'n beetje alle...alleen de goeie...De kutnummers op Ibanez... :D

ben t helemaal met je eens.

bijna alles van bv Guns n Roses, bijna alles van led zeppelin. the darkness alles, thin lizzy eigenlijk ook helemaal. mwoah, ik zou niet zeggen dat alleen de LP verantwoordelijk is voor het grootste deel van de rockgeschiedenis. Als je de Strat (of gewoon Fender) erbij neemt heb je al een heel stuk meer :wink:

Orpheo
4 augustus 2005, 17:56
Alle rocksongs op Les Pauls opgenomen?

:lol:

Zo'n beetje alle...alleen de goeie...De kutnummers op Ibanez... :D

ben t helemaal met je eens.

bijna alles van bv Guns n Roses, bijna alles van led zeppelin. the darkness alles, thin lizzy eigenlijk ook helemaal. mwoah, ik zou niet zeggen dat alleen de LP verantwoordelijk is voor het grootste deel van de rockgeschiedenis. Als je de Strat (of gewoon Fender) erbij neemt heb je al een heel stuk meer :wink:

als je mn post had gelezen, had je gezien dat ik zei dat je EIGENLIJK ook naast je les paul een strat moet hebben. (heb ik dus ook).

maar imo heeft de strat minder voortgebracht dan de les paul. tis welliswaar de meest gekopieerde elec. gitaar, maar dan nog. op mij heeft ie geen invloed gehad. ja, indirect wel; zonder strat (en eigenlijk vooral Tele) ==> geen les paul.

al mijn favo bands en artiesten, de lui die mij het meest hebben beinvloed, spelen les paul. geen strat. ikzelf speel 90% van mijn tijd ook les paul. niet strat. die is er alleen maar omdat uit mijn les paul geen clean geluid te krijgen is, en wat eruit komt is veel te " massief" de strat geeft een mooie sprankel.

Ritch
4 augustus 2005, 18:17
@ topicsarter, laat je niet weerhouden om de Ibanez Prestige S NIET te kopen, alleen omdat er geen positiemarkers op het fretboard liggen! :o Er zitten stippen op de zijkant van het fretboard... je kijkt meer! op de zijkant dan op het fretboard. (Althans ik)

Verder zou ik zoeken om de Richie Sambora Stratocaster (zowel de Amerikaanse of de Black Paisley uitvoering (die laatste .... jammie!) ze worden niet meer gemaakt, dus vereiste is veel geduld en veel zoeken!)

http://rockstarsguitars.com/guitars/product/images/110.gif

Ritch
4 augustus 2005, 18:50
http://www.guitarmaniacs.de/html/users/vvolverine/Bild_3.jpg

(Met Floyd)

dejohan
4 augustus 2005, 19:01
Wat ik niet snap is dat iemand "allround" zegt tegen iets dat duidelijk een metal/hardrock gitaar is.
sinds wanneer is de aanwezigheid van een Floyd gelijkgesteld aan 't zijn van een metalgitaar? :-?


Ik heb het niet over de forumstarter maar over de mensen als antwoord er op metalgitaren voorstellen.