PDA

View Full Version : doen of niet doen



mvmegroot
4 augustus 2005, 10:39
Gisteren heb ik een bod uitgebracht op een Marshall 80 V of 8080..
Het bod wat ik heb gedaan is €150. Is dit nu teveel, is dit een goede amp of is dit erg dom.
Ik speel alleen maar thuis wat blues. Ik heb verder geen aspiratie om ooit nog in een band te spelen. Dit vanwege de leeftijd.
Het is puur voor de fun, maar wel leuk om te doen.
De amp die ik nu gebruik is een Cube 30. Maar deze voldoet naar mijn zin niet meer.
Graag z.s.m. reaktie.

Marc

StereoX
4 augustus 2005, 10:42
ik denk niet dat je er met die marshall veel op vooruit zal gaan, zeker voor thuisgebruik niet. de cube wordt toch als een van de beste versterkertjes voor thuis gezien.

en niet meer in een band vanwege de leeftijd? bullshit! voor muziek ben je nooit te oud :)

mvmegroot
4 augustus 2005, 11:23
.

en niet meer in een band vanwege de leeftijd? bullshit! voor muziek ben je nooit te oud :)

Ja, bijna 50 en ik speel nog maar 3 jaar. En zeker niet iedere avond, maar dat probeer ik wel. En dan maar 1 uur vanwege kleine kinderen in de buurt die vroeg naar bed moeten. En een koptelefoon vind ik geen optie.

Marc

StereoX
4 augustus 2005, 11:32
dan oefen je meer dan ik, en ik speel in 3 bands :wink:

mvmegroot
4 augustus 2005, 11:41
dan ben je dus beter dan mij. Ik timmer ook niet aan de weg. Probeer gewoon wat leuk te spelen voor mezelf. Zingen kan ik wel, alleen gebruikten ze mijn stem vroeger in de Limburgse mijnen. De kolen kwamen dan vanzelf naar beneden :razz:
Misschien doe ik het spelen wel niet goed, of studeer ik niet op de goede manier.
Afijn, ik heb er plezier in.

Marc

Franc
4 augustus 2005, 11:41
Ongeacht om welke versterker het gaat: zodra je op je eerste versterker uitgekeken bent vanwege de sound, wordt het tijd om iets uit te gaan zoeken dat bij je past.

Je allereerste versterker is vaak: 'de goedkoopste uit de winkel', 'die ene die bij de gitaar zat', 'het afdankertje uit de familie', etc.

Dan is het nooit slim om zomaar ergens op te bieden om de naam of om wat anderen zeggen.
Ga naar een winkel en ga uitproberen!!

mvmegroot
4 augustus 2005, 11:47
Bedankt Frank,

De cube 30 is gewoon nieuw gekocht op aanraden van de muziekwinkel. En inderdaad was het een geweldig studie versterkertje. Maar ja, je wilt meer en beter is het niet.'
Nou heb ik me nooit verdiept in versterkers enz, maar ik weet nog van vroeger :oops: dat de meeste bandjes (jaren 60 -70 ) op Marshall of Peavy speelden. En natuurlijk bijna alle Fender strat's.

Zelf heb ik een Yamaha Pacifica (nummer weet ik niet) met 2 single coil en 1 Humbucker. Klinkt wel fijn, maar ik wil gewoon een beetje meer blues geluid. Wat ik erg mooi vind is de sound van Robert Cray, Carry Moore en uiteraard last but not least SRV. Maar deze laatste is utopie.
En misschien vloek ik in de kerk (weet het echt niet) maar de vintage sound van Mark Knoppfler vind ik geweldig.

Dus optie's genoeg.
En die Marshall 8080 is van een particulier. Moet er wel een eindje voor rijden, dus vandaar mijn vraag. Als ik er niets mee opschiet dan zoek ik wat anders.

Marc

Franc
4 augustus 2005, 11:52
Marc,

Ik weet ff niet wat de 8080 of 8V voor een model is, maar het klinkt alsof jij zoekt naar het typische buizengeluid van vervlogen tijden :)

Dan zit je op zich met Marshall wel goed, maar het model denk ik niet..

StereoX
4 augustus 2005, 11:54
of een klein fender buizenversterkertje.....

is alleen niet onder de 200 euro te krijgen denk ik

A3
4 augustus 2005, 11:54
150 Euro voor een valvestate 8080 is niet te veel hoor!!

od 1 klinkt zeer fatsoenlijk alleen od2 is niet zo goed, maar voor blues heb je die toch niet nodig denk ik.

de clean en crunch is ook best ok.

voor 150 euro lijkt het me een goede koop

groeten adri

dejohan
4 augustus 2005, 11:54
Ik denk niet dat het qua sound een grote verbetering zal zijn, maar 150 euro is toch niet teveel (ook niet te weinig, maarja) voor een valvestate 8080.

Let er wel op dat de knopjes niet kraken als je er aan draait, want daar hebben die versterkers weleens last van.

Franc
4 augustus 2005, 11:59
Wel leuk dat het niet duur is, maar als ie er nou niets mee opschiet?
Dan is 150 euro alsnog duurkoop.

Ik zou persoonlijk mijn geld beter besteden (aan een volledige buizenbak).

mvmegroot
4 augustus 2005, 12:05
Voor we over de te dure Euro's gaan kletsen.
Het was een bod die 150. Als die valvestate 8080 dat niet waard is, dan is het inderdaad teveel geld.
En dat er geen limiet is aan de euro's is jammer genoeg niet zo, maar tot zo'n 500 lijkt me wel genoeg voor op de zolderkamer te pingelen.
Maar dan moet ik er wel op vooruit gaan.

Alvast bedankt eenieder, ik denk dat ik van de koop af ga zien. Tenminste als er goede argumenten worden aangedragen.

marc

Franc
4 augustus 2005, 12:08
Oke, dan even mijn final judgement :D

Ik zou het niet doen. De blues speel je toch het lekkerst over een buizenbakkie :)

StereoX
4 augustus 2005, 12:08
nou ja, je gaat er niet op vooruit qua geluid. lijkt me toch een goed argument.

maar als je tot 500 te besteden hebt, zou ik toch op zoek gaan naar een kleine buizenamp.

Quink
4 augustus 2005, 12:17
Voor 500 euro keuze genoeg lijkt mij. Bijv. oude Fender (vibro) champ, tweede hands Blues Junior, volgens mij heeft Peavey ook een aantal simpele 15-30 W buizenbakjes die behoorlijk goed klinken.

mvmegroot
4 augustus 2005, 12:23
Ik zie dus van de koop af. ik heb de treath nu een paar keer gelezen en er is geen enkel argument wat voor de Marshall 8080 pleit.
Dus op zoek naar een mooie buizenbak.

Eenieder bedankt.

Marc

dejohan
4 augustus 2005, 13:55
Voor 500 euro keuze genoeg lijkt mij. Bijv. oude Fender (vibro) champ, tweede hands Blues Junior, volgens mij heeft Peavey ook een aantal simpele 15-30 W buizenbakjes die behoorlijk goed klinken.

Peavy Delta Blues. Heb ik echt nog nooit iets slecht van gehoord (in tegenstelling tt tot de goedkope Fender bakken zoals de Blues Junior en de Hot Rod Deluxe)

Satriani
4 augustus 2005, 14:22
De Fender blues junior is vlgns mij wel een goede amp voor jou
15w fender buizen en klinkt een stuk beter als de cube, heb ze allebei getest bij feedback rotterdam en die heb je wel voor 500 euro ong

Zelf ben ik voor de vox ad30vt gegaan, maar als je toch bijna alleen maar blues speelt zou ik de fender nemen als ik puur om mijn eigen ervaring afga.

Op peavy heb ik nog nooit gespeeld

deedee
4 augustus 2005, 21:15
als je 3 jaar speelt heb je waarschijnlijk ook een heel eigen idee over wat voor sound je wilt. Je oren zijn al genoeg getraind om te kunnen horen wat je wilt. Maar voor 500 euro kan je idd heel mooi klein buizenbakkie kopen. Buizen zijn voor mij de oplossing geweest voor mijn eigen sound (in transistor kon ik me niet vinden). Als je zelf bleus speelt denk ik dat jij je ook een stuk beter zal vinden in buizen.

grayfink
6 augustus 2005, 08:39
Ik denk eigenlijk niet dat je die buizen moet hebben. De meeste buizenbakken gaan snoeihard, en met mastervolume dichtgedraaid is de lekkere sound weg. Hoog volume-kleine kinderen is geen fijne combinatie.
Als je de SRV sound wil zit je er wel aan vast. Die had Fender buizenversterkers geboost met een Ibanez TS9 en natuurlijk speciaal extra gewonden pickups op zijn strat(vergelijkbaar met de Texas specials van nu die op de SRV pickups gebaseerd zijn) en natuurlijk errug dikke snaren. Dan kom je aardig in de buurt.
Lijkt me allemaal niet realistisch als het gewoon een beetje hobbyen is.
Ik denk dat je met die Cube30 eigenlijk wel goed af bent. Lees er alleen maar goede dingen over.

imlikeajungle
6 augustus 2005, 10:24
Hoi Marc,

Ik heb eventjes op Marktplaats gekeken, is dit misschien iets voor je?

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/34820.htm?ret=%2Fmarkt%2Fmuziek%2Fgitaarbasverster kers.htm%3Fg%3Dmuziek%26u%3Dgitaarbasversterkers%2 6js%3D1%26show_summary%3D1%26show_thumbnails%3D1%2 6rv%3D30%26av%3D%26oudei%3D0%26zoek%3Dpeavey%26fil ter_rubriek%3Dgitaarbasversterkers%26postcode%3D%2 6distance%3D

30 watt lampen is meer dan genoeg hoor!

Nog eentje, zefde prijs: http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/34748.htm?ret=%2Fmarkt%2Fmuziek%2Fgitaarbasverster kers.htm%3Fg%3Dmuziek%26u%3Dgitaarbasversterkers%2 6js%3D1%26show_summary%3D1%26show_thumbnails%3D1%2 6rv%3D30%26av%3D%26oudei%3D0%26zoek%3Dpeavey%26fil ter_rubriek%3Dgitaarbasversterkers%26postcode%3D%2 6distance%3D

En een Delta Blues (wel boven je budget blijkbaar): http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/34840.htm?ret=%2Fmarkt%2Fmuziek%2Fgitaarbasverster kers.htm%3Fg%3Dmuziek%26u%3Dgitaarbasversterkers%2 6js%3D1%26show_summary%3D1%26show_thumbnails%3D1%2 6rv%3D30%26av%3D%26oudei%3D0%26zoek%3Dpeavey%26fil ter_rubriek%3Dgitaarbasversterkers%26postcode%3D%2 6distance%3D

En da's dan alleen Peavey! Ben wel niet zeker of de prijzen zo goed zijn...

Succes ermee in ieder geval!

pol
6 augustus 2005, 10:33
ik vind het zelf dikke zever dat buizenversterker op laag volume niet goed klinken.
Ok ze klinken beter als ze wat harder staan, maar zelfs op laag volume zijn ze nog altijd beter dan een marshall 8080.
ik heb die 8080 zelf gehad en ik vond het maar niks, mijn volgende amp was een 100 watt buizenamp met 4 x 12 box, en daar zat ik gewoon op mijn kamertje mee te oefenen op laag volume, en dat klonk nog altijd een stuk beter dan die 8080.

grayfink
6 augustus 2005, 12:38
O, dat kan best. Ik schrijf alleen maar op wat ik lees. Ik denk zelf ook aan buizen, maar dat hoge volume schrikt mij ook af. (Heb zelf ook 2 kindjes)

Franc
6 augustus 2005, 13:02
Neem dan iets met een Master Volume of met een heel laag vermogen )denk 1.5Watt ;)).

Ik speel thuis op mijn 100Watter met MV op zolder terwijl mijn zoontje ligt te slapen. Met die MV kan ie heel zacht en klinkt ie toch lekker (sterker nog: in de band kan ie ook niet voluit en speel ik met de MV net onder de 5 - prima sound).

deedee
6 augustus 2005, 15:31
het is wel zo dat een buizenversterker hard moet om ECHT goed te klinken zoals hij zou kunnen klinken. Het is wel zo dat als je een buizenversterker zacht zet, hij (naar mijn mening) nog steeds een stuk beter klinkt dan een transistor

grayfink
6 augustus 2005, 16:26
Weer wat geleerd :-) Ik heb laatst over Mesa Boogie Rectifier gespeeld. Ik heb toen een paar dagen niet kunnen slapen. Jemig wat een sound! Kan het alleen niet tegenover mijn gezin verantwoorden, zo'n dure aanschaf.... :cry: :cry:

mvmegroot
8 augustus 2005, 13:14
Weer wat nieuws. Master Volume.
Ik ben dus afgelopen weekend aan het snuffelen geweest bij verschillende muziekhandelaren.
Bij 1 zaak hadden ze maar 1 buizenversterker. De rest was allemaal transitorgestuurd. Reden (zegt men) de buizenversterkers zijn te duur geworden, we kunnen ze bijna niet meer verkopen.
Misschien een goede reden om te wachten totdat de prijzen weer wat gedaald zijn :lol: (wat denk ik nooit meer zal gebeuren).
Iedereen bedankt voor de reaktie, het wordt een grote speurtocht denk ik om net datgene te vinden wat ik zoek, en dan voor de prijs die ik in gedachten heb.

Marc.

J.J. Kay
3 maart 2006, 11:02
En wat heb je uiteindelijk gehaald? Ben namelijk wel erg benieuwd...

imlikeajungle
3 maart 2006, 14:58
Dito!

.....................