PDA

View Full Version : accoord vraag!



gengar
4 augustus 2005, 10:36
kan iemand even dit vraagteken verwijderen? IN een sus 4 accoord wordt de kwint toch vervangen door de quart, oftewel van a naar asus 4 gaan we van A-Cis-E naar A-Cis-D. Wat klopt er niet aan mijn redenatie? (aangezien in het sus accoord a-d-e) zit?

thx!

harrie-beton
4 augustus 2005, 11:29
muzikaal gezien heb je gelijk. Dat is toch niet zo moeilijk?

Een "4" akkoord is de 4e noot uit de toonladder met de grondtoon en een kwint. In Pinball wizard zitten een paar mooie net als in "zij gelooft in mij"

ps http://www.vandale.nl/

akkoord is met een K

sambora
4 augustus 2005, 18:40
IN een sus 4 accoord wordt de kwint toch vervangen door de quart, oftewel van a naar asus 4 gaan we van A-Cis-E naar A-Cis-D. Wat klopt er niet aan mijn redenatie? (aangezien in het sus accoord a-d-e) zit?

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al... Het is niet de kwint die wordt vervangen door de kwart, maar de terts. Zoals je al aangeeft zit in het sus4 akkoord A - D - E (1 - 4 - 5). Sus 2 bestaat ook en dan vervang je de terts door de secunde. A - B - E in dit geval.

LaurentB
4 oktober 2005, 11:19
IN een sus 4 accoord wordt de kwint toch vervangen door de quart, oftewel van a naar asus 4 gaan we van A-Cis-E naar A-Cis-D. Wat klopt er niet aan mijn redenatie? (aangezien in het sus accoord a-d-e) zit?

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al... Het is niet de kwint die wordt vervangen door de kwart, maar de terts.

Anders klinkt het namelijk ook knetterdissonant...

jpb
4 oktober 2005, 11:45
[....]Anders klinkt het namelijk ook knetterdissonant...
Tenzij er een octaaf tussen zit...

Negative K3 fan
4 oktober 2005, 12:45
IN een sus 4 accoord wordt de kwint toch vervangen door de quart, oftewel van a naar asus 4 gaan we van A-Cis-E naar A-Cis-D. Wat klopt er niet aan mijn redenatie? (aangezien in het sus accoord a-d-e) zit?

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al... Het is niet de kwint die wordt vervangen door de kwart, maar de terts.

Anders klinkt het namelijk ook knetterdissonant...

ik vraag me af wat nou een simpel akkoordvingerzetting zou zijn met een kwint vervangen door een kwart...

Negative K3 fan
4 oktober 2005, 12:45
IN een sus 4 accoord wordt de kwint toch vervangen door de quart, oftewel van a naar asus 4 gaan we van A-Cis-E naar A-Cis-D. Wat klopt er niet aan mijn redenatie? (aangezien in het sus accoord a-d-e) zit?

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al... Het is niet de kwint die wordt vervangen door de kwart, maar de terts.

Anders klinkt het namelijk ook knetterdissonant...

ik vraag me af wat nou een simpel akkoordvingerzetting zou zijn met een kwint vervangen door een kwart...

LaurentB
4 oktober 2005, 13:38
ik vraag me af wat nou een simpel akkoordvingerzetting zou zijn met een kwint vervangen door een kwart...

Een los A-accoord waarbij je de vinger op de D-snaar ook loslaat, bijvoorbeeld?

Negative K3 fan
4 oktober 2005, 15:17
zit er nog steeds een e in...

LaurentB
4 oktober 2005, 15:27
zit er nog steeds een e in...

Ok, dan demp je met de vinger waarmee je de c# op de b-snaar speelt de hoge e-snaar af, wijsneus :wink:
Maar dat is wel minder mooi, vind ik.

En de lage E dus niet meespelen (voordat er zich nog zo'n bijdehand figuur meldt :wink: )

Negative K3 fan
4 oktober 2005, 17:31
hehe nee, ik had hem al we in de gaten en nog gepoogd te editten nadat ik zag hoe krom de post was maar is blijkbaar niet gelukt

LaurentB
4 oktober 2005, 18:43
hehe nee, ik had hem al we in de gaten en nog gepoogd te editten nadat ik zag hoe krom de post was maar is blijkbaar niet gelukt

Maar het klopte wel wat je zei, dat was juist zo irritant :D