PDA

View Full Version : Wattageverschillen



Orpheo
3 augustus 2005, 22:04
Ik zat net even met iemand op msn te praten over wattage van verschillende versterkers.

het komt kort hier op neer: waarom klinkt mijn stereosetje van 60 watt (ja, tis minuskuul, maar dat boeit niet, kheb toch alleen maar koptelefoon) minder hard dan een combootje of head van 60 watt? waar komt dat door?

H.Manback
3 augustus 2005, 22:13
Heb je het over een gewone versterker (niet gitaar)? In dat geval zal het zeer waarschijnlijk aan het speaker rendement liggen, dat scheelt toch al gauw zo'n 10 dB. Daarnaast weet ik niet of je transistor met buizen vergelijkt? Dat maakt namelijk ook aardig wat uit voor waargenomen vermogen zeg maar.

En daarbovenop, die vermogen ratings op stereo setjes is zo uiteenlopend (PMPO, RMS, weet ik het allemaal) dat je kans hebt dat het geen 60 'echte' watts zijn.

Orpheo
3 augustus 2005, 22:29
Heb je het over een gewone versterker (niet gitaar)? In dat geval zal het zeer waarschijnlijk aan het speaker rendement liggen, dat scheelt toch al gauw zo'n 10 dB. Daarnaast weet ik niet of je transistor met buizen vergelijkt? Dat maakt namelijk ook aardig wat uit voor waargenomen vermogen zeg maar.

En daarbovenop, die vermogen ratings op stereo setjes is zo uiteenlopend (PMPO, RMS, weet ik het allemaal) dat je kans hebt dat het geen 60 'echte' watts zijn.

ik heb t over een gitaarversterker en een radioversterker, voor gewone installaties met cdspelers, etc etc. die meuk.

nee, ook SS klinkt harder dan een "gewone" versterker. dat van SS versus buizen wist ik al wel ongeveer.

Orpheo
3 augustus 2005, 22:30
Heb je het over een gewone versterker (niet gitaar)? In dat geval zal het zeer waarschijnlijk aan het speaker rendement liggen, dat scheelt toch al gauw zo'n 10 dB. Daarnaast weet ik niet of je transistor met buizen vergelijkt? Dat maakt namelijk ook aardig wat uit voor waargenomen vermogen zeg maar.

En daarbovenop, die vermogen ratings op stereo setjes is zo uiteenlopend (PMPO, RMS, weet ik het allemaal) dat je kans hebt dat het geen 60 'echte' watts zijn.

ik heb t over een gitaarversterker en een radioversterker, voor gewone installaties met cdspelers, etc etc. die meuk.

nee, ook SS klinkt harder dan een "gewone" versterker. dat van SS versus buizen wist ik al wel ongeveer.

H.Manback
3 augustus 2005, 23:40
Nou dan ligt het zeer waarschijnlijk aan grotendeels je speakers. Speakers voor radios hebben meestal een lager rendement (dus minder effectieve geluidsdruk per Watt) dan gitaar speakers. Een Vintage30 heeft bijvoorbeeld ook een bovengemiddeld speaker rendement (in vergelijking met andere gitaar speakers) en klinkt ook duidelijk luider. HiFi speakers (waar je het dus over hebt met je radio) hebben op z'n hoogst geloof ik zo'n 90 dB rendement, waar een Vintage 30 100 dB heeft, en een greenback 97 dB heeft.

Daarnaast zullen ook ongetwijfeld een hoop andere dingen meespelen, maar dit is wat ik het meest plausibel vind.