PDA

View Full Version : Fuzz (bv Big Muff) in Wahbehuizing



ruezzz
3 augustus 2005, 21:00
Ik wil iets proberen te fabriceren met een oude Dunlop Crybaby behuizing.
Ik wil een Fuzz erin zien te krijgen en dan de tone-potmeter met het voetpedaal kunnen sturen.
(Voorbeeld van de sound die ik wil zien te krijgen is het intro van Elevation van U2 - deze heeft een Kai Fuzz in een Wahbehuizing meen ik)

Zou de electronica van een EHX Big Muff Pi (USA) in een Wah pedaal te krijgen zijn? (Kan zelf geen schema's lezen, dus wil een bestaande Fuzz erin zien te proppen). Hoe zit hem met de potmeter uit de Wah (die met het het tandwiel) zou die compatibel zijn met de Fuzz?

Mocht iemand een ander idee hebben om dit voor elkaar te krijgen of wat voor tips dan ook... komt u maar.

H.Manback
3 augustus 2005, 22:16
Volgens mij was er ooit een soort apparaat wat zeg maar een willekeurige knop kan bedienen via een voetpedaal en flexibele koppeling. Dat zou je ook kunnen overwegen.

Een oude (of nieuwe) wah behuizing zal waarschijnlijk wel goedkoper zijn.

Maar waarom zo moeilijk doen? Een fuzz (face) staat er juist zo om bekend dat hij goed helder wordt door de volume knop op je gitaar te gebruiken! Ik zou eerder een volume pedaal oid zoeken dan een fuzz in een wah behuizing te knutselen.

ruezzz
3 augustus 2005, 22:44
Gaat mij er iig om dat je van 'dof' naar 'fel' kan manouvreren.

Ik heb ff een ranzige live-opname van het nummer geupload, voor een impressie:

http://www.rues.nl/elevation.mp3

H.Manback
3 augustus 2005, 23:46
Ik zou zeggen probeer gewoon een paar fuzzes uit en gebruik ff je volume knop. Als je een goede indruk van het verschil in geluid wil hebben moet je gewoon wat Jimi Hendrix van woodstock kijken, zit ie de hele tijd met z'n volume knop te klooien om te doseren.

Uit deze opname kan ik vrij weinig opmaken, ik hoor de gitaar nog nauwelijks :lol: (en ik heb een hekel aan het nummer :lol:).

dejohan
4 augustus 2005, 12:10
Volgens mij was er ooit een soort apparaat wat zeg maar een willekeurige knop kan bedienen via een voetpedaal en flexibele koppeling. Dat zou je ook kunnen overwegen.


Ja, ik herriner mij dat ook, een soort 'lege' wah pedaal waar dan een stug maar flexibel buisje uit kwam dat je op de draaiknop van een willekeurig effectenpedaal kon zetten. Als je dan de 'wah' naar beneden deed draaide dat buisje en draaide dat op zijn beurt aan de knop.

mayniac
4 augustus 2005, 13:24
Dat was de Electro Harmonix Hot Foot:

http://www.tonefrenzy.com/images/effects/eh_hotfoot2.jpg

H.Manback
4 augustus 2005, 13:39
O ok, dat was niet die ik bedoelde, maar wel het soort apparaat wat ik bedoelde. (Nooit geweten dat EHX dat had)

dejohan
4 augustus 2005, 13:46
Idem hier. Het was hetzelfde principe, maar een moderne variant.

ruezzz
4 augustus 2005, 15:32
mooi, mooi... maar die maken ze niet meer zeker?

mayniac
4 augustus 2005, 16:20
It's your lucky day: :-D

http://www.musictoyz.com/guitar/pedals/tip.php

birt
4 augustus 2005, 17:06
zo'n ding zou leuk zijn als er een aansluiting of 3-4 aanhangt zodat je het voor meerdere pedalen kan gebruiken :)

ruezzz
4 augustus 2005, 17:07
Thanx voor de tip!
Is wel echt zo'n ding voor de grijpgrage publiekvingertjes.
Misschien een sticker op het pedalboard:
'Don't touch, or I'll kick you in the face!'

BamBuFan1
5 augustus 2005, 01:31
Ik wil iets proberen te fabriceren met een oude Dunlop Crybaby behuizing.
Ik wil een Fuzz erin zien te krijgen en dan de tone-potmeter met het voetpedaal kunnen sturen.

Ik heb een Ibanez Wau Fuzz die volgens dat principe werkt. Erg leuk pedaal en een geweldig geluid (als je eraan kan wennen dat je precies omgekeerd moet trappen want schel = omhoog!).

De moeite van het proberen waard, dus.

ruezzz
5 augustus 2005, 08:59
Ik heb een Ibanez Wau Fuzz die volgens dat principe werkt. Erg leuk pedaal en een geweldig geluid (als je eraan kan wennen dat je precies omgekeerd moet trappen want schel = omhoog!).

De moeite van het proberen waard, dus.

Mits er een voorbijkomt op Ebay...
Als je er een weet te vinden?

BamBuFan1
5 augustus 2005, 23:03
Ik heb een Ibanez Wau Fuzz die volgens dat principe werkt. Erg leuk pedaal en een geweldig geluid (als je eraan kan wennen dat je precies omgekeerd moet trappen want schel = omhoog!).

De moeite van het proberen waard, dus.

Mits er een voorbijkomt op Ebay...
Als je er een weet te vinden?

Ik bedoel meer om een Fuzz te maken die met een voetpedaal werkt :-D
Die Wau Fuzz is, als je er al eentje vindt, inderdaad nogal duuah. De mijne doe ik dan ook niet meer weg. Je hebt twee fuzz-standen en dan een min of meer gewone wah via het voetpedaal, maar op één of ander manier heeft die dus veel effect op het fuzzgeluid. Echt heerlijk seventies, goof!!!

BamBuFan1
6 augustus 2005, 00:11
Ik heb een Ibanez Wau Fuzz die volgens dat principe werkt. Erg leuk pedaal en een geweldig geluid (als je eraan kan wennen dat je precies omgekeerd moet trappen want schel = omhoog!).

De moeite van het proberen waard, dus.

Mits er een voorbijkomt op Ebay...
Als je er een weet te vinden?

En natuurlijk komt er dan net eentje langs op mp :
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/effecten/46416.htm :)