PDA

View Full Version : Wie geeft mij ns wat uitleg...?



urinesane
3 augustus 2005, 15:09
Gegroet,

Ik zit te denken aan een nieuwe versterker, want mijn Peavey bandit 112 is aan vervanging toe.
Ik wil er zo'n 1500 euro aan spenderen en daarvoor wil ik gewoon een ruig vet geluid hebben. (denk aan the misfits uit '98 ) of gewoon de punkbands van nu die gewoon een ruig geluid hebben.

Ik heb altijd over combo's gespeeld, maar eerlijk gezegt heb ik gewoon geen idee wat een Rack inhoud.

Je hebt dan een pre-amp.., kan je daar dan al een 4x12 op aansluiten en je heb geluid? En heel vaak hebben mensen tig van die 19 inch effecten erbij, heb je die dan ook echt nodig of is dat alleen als je het leuk of handig vind?

En heeft iemand gewoon misschien een tip, hoe je voor 1500 euro gewoon een bruut rack achter je heb staan?

Zoals je misschien nu wel door heb, ik ben een vreselijk leek op dit gebied en wie weet is het wel veel makkelijker dan ik denk.

Dus wie geeft mij wat info, en wie weet snap ik t in 1 keer :P

alvast bedankt,

Raffel
3 augustus 2005, 15:15
je kunt voor 1000 euro wel een preamp en eindtrap kopen. (2e hands)

Een speakerkast heb je ook voor tussen de 3/400 euro (2e hands) en 700 euro nieuw. Als je denkt een 4x12 nodig te hebben. Voor tussen de 1400 en 1700 euro kun je dus al een compleet geluid hebben. Vergeet wel niet dat je wellicht een footcontroller nodig hebt (als die niet bij de preamp zit bij aanschaf) kabelerij, misschien een midi-switcher voor je preamp, eventueel rack FX + wah's e.d.

Nieuwe reken maar dat je voor een goede nieuwe top + nieuwe speakercab zo'n 2000+ euro nodig hebt. Voor nieuwe preamp/poweramp/fx ben je stukken meer kwijt. Dat is dus geen optie.

Maar je kunt ook voor een combo gaan :)

Aan alleen een preamp heb je niets. Het geluid moet versterkt worden. Dat doe je met de poweramp/eindtrap.

nla0079
3 augustus 2005, 16:17
Ik wil er zo'n 1500 euro aan spenderen en daarvoor wil ik gewoon een ruig vet geluid hebben (...) of gewoon de punkbands van nu die gewoon een ruig geluid hebben.!...)Ik heb altijd over combo's gespeeld, maar eerlijk gezegt heb ik gewoon geen idee wat een Rack inhoud
Tip: koop gewoon een goeie top en een 4x12, eventueel nog een pedaaltje erbij voor de boost. No offense, maar ik vind het een beetje onzinnig om een rack te "willen" zonder zelfs te weten wat het precies is (use the search function, Luke), laat staan wat je er wel of niet mee kan doen. Maar geloof me, met een top raak je ook prima aan het geluid dat je wil. BTW, twee "dt"-fouten in één zin is een beetje teveel van't goede, niet ?

charlie45
3 augustus 2005, 16:46
om een aardig gitaargeluid te hebben heb je meestal de volgende onderdelen nodig:

preamp, effecten, poweramp, speaker.

de onderdelen kun je in verschillende combinaties kopen:
- alles in een (bijv. Line6 Vetta)
- combo amp (bijv. mesa boogie mark IV) hier zit preamp/poweramp/speaker in
- top/speakerkast: zelfde als combo maar dan is de speaker in een aparte behuizing
- rack systeem: alles opgebouwd uit losse componenten

het leuke van een racksysteem is dat je naar keuze onderdelen kan samenvoegen, een soort bouwpakket.

voordelen:
- je kunt een onderdeel apart vervangen
- je kunt specifieke onderdelen samenvoegen. bijv. preamp van Marshall en poweramp van Mesa Boogie
- het is praktisch.. alles in een 19" kistje en klaar

nadelen:
- het is verslavend, met 1500 euro heb je nog maar een basic racksysteem
- kost veel tijd, je moet heel veel dingen leren
- je bent er nooit klaar mee (haha..)

ik vind:
voor 1500 euro heb je niet een goeie kwaliteit racksysteem, dan heb je alles minimaal. voor dat geld kun je het beste een goed combo kopen en wat effecten, kun je best een wereldsound mee krijgen.

Raffel
3 augustus 2005, 16:51
niet een 'compleet' racksysteem misschien. Kwaliteit valt over te discussieren. Ik verkoop mijn top en koop voor hetzelfde geld een top of the bill Mesa Boogie preamp en eindtrap. Dan ga je dus zeker wel voor kwaliteit. En dan zit ik toch echt nog onder de 1500 euro.

urinesane
3 augustus 2005, 17:10
thnx charlie45 en raffel!
daar heb ik wat aan :)
tis een gitaar forum en geen spellingscontrole forum, of niet, nla0079=

Ik ben in ieder geval door jullie 2 een stuk wijzer geworden :), en dat in 1 dag!

Merci :)

(raffel, als je een Mesa Boogie preamp en eindtrap koopt, met welke serie mesa's is dat dan te vergelijken, want 1500 euro voor een mesa geluid is opzich niet veel)

Thom TK
3 augustus 2005, 21:01
Duur? Mindere kwaliteit??
No way, ik hoor dit wel vaker langskomen.

Kijk rackappatuur kost in vergelijking wel meer, maar er zijn daarentegen wle meer mogelijkheden.

Goedkoop:

Engl E 530...onder de 500 nieuw, ongeveer 400 2e hands
Mesa 20/20 eindtrap...nieuw weet ik zo niet maar 2e hands kost ie tussen de 500 en 700 geloof ik...nah reken maar uit.

En meer dan 20 watt heb je niet snel nodig.

nla0079
3 augustus 2005, 21:26
tis een gitaar forum en geen spellingscontrole forum, of niet, nla0079
In het universum is alles met elkaar verbonden :wink: . Foutloos schrijven = goeie punten op school = voortstuderen = goeie baan = meer geld = meer en beter materiaal. Tenminste, dat was het voor mij - 't is ook allemaal relatief, natuurlijk, maar ik ben ervan overtuigd dat het "in the long run" beter is om foutloos te (leren) schrijven, al is het maar om geen domme indruk te geven.

jw009
3 augustus 2005, 23:37
ej Sander,

wat me best lijkt in jou geval om gewoon een top en een speaker cabinet te kopen. Ook 2e hands kan ik je aanraden, want als je het niks vind dan kan je de amp ook veel verkopen voor ongeveer het zelfde bedrag.
Is een marshall jcm800 of 900(meer gain) niks voor? die zijn 2e hands al voor iets van 600/700 euro te koop, dan kan je nog een leuke cab erbij kopen en houd je nog geld over. Veel punk bands spelen over deze versterkers. Hier paar voorbeelden:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=45754

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=45549

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=45434

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=45028

succes met je zoektocht naar een nieuwe amp, gaat vast lukken.
gr,

jw

urinesane
4 augustus 2005, 00:35
tis een gitaar forum en geen spellingscontrole forum, of niet, nla0079
In het universum is alles met elkaar verbonden :wink: . Foutloos schrijven = goeie punten op school = voortstuderen = goeie baan = meer geld = meer en beter materiaal. Tenminste, dat was het voor mij - 't is ook allemaal relatief, natuurlijk, maar ik ben ervan overtuigd dat het "in the long run" beter is om foutloos te (leren) schrijven, al is het maar om geen domme indruk te geven.

je heb opzich gelijk, en ach ik hoef er verder denk ik niet meer op in te gaan... :wink: de 1e reactie was volgens mij alleen niet echt nodig, maar verder, no hard feelings :roll:

urinesane
4 augustus 2005, 00:39
en jw009,

thnx, tis inderdaad een leuke oplossing, ik ga die jmc 900 zelf ns testen. Ik heb vroeger wel marshall's getest maar daar was ik nooit echt van onder de indruk.
Waar ik wel van onder de indruk was, was de WARP serie van H&K, daarom had ik eerst het pedaaltje maar even gekocht, waar ik erg tevreden over ben.

Ik ga die jmc 900 in ieder geval ns testen,

Thnx!

Raffel
4 augustus 2005, 17:34
thnx charlie45 en raffel!
daar heb ik wat aan :)
tis een gitaar forum en geen spellingscontrole forum, of niet, nla0079=

Ik ben in ieder geval door jullie 2 een stuk wijzer geworden :), en dat in 1 dag!

Merci :)

(raffel, als je een Mesa Boogie preamp en eindtrap koopt, met welke serie mesa's is dat dan te vergelijken, want 1500 euro voor een mesa geluid is opzich niet veel)

Mijn huidige setup bijvoorbeeld. Mesa Boogie Quad zijn te krijgen voor 500 euro als je veel geluk hebt. (excl footswitch dan wel denk ik) Die is gebaseerd op de kanalen van de Mark II en Mark III van Mesa.

deedee
4 augustus 2005, 20:44
en jw009,

thnx, tis inderdaad een leuke oplossing, ik ga die jmc 900 zelf ns testen. Ik heb vroeger wel marshall's getest maar daar was ik nooit echt van onder de indruk.
Waar ik wel van onder de indruk was, was de WARP serie van H&K, daarom had ik eerst het pedaaltje maar even gekocht, waar ik erg tevreden over ben.

Ik ga die jmc 900 in ieder geval ns testen,

Thnx!

punk wil ook nog wel eens over mesa's gespeeld worden (dacht ik). NOFX bijvoorbeeld speelt over een mesa triple rectifier (al geloof ik dat jij wel een betere smaak hebt qua muziek) en daarvoor over een marshall jcm800 (dacht ik, kan ook 900 zijn). Niet dat ik dat zo'n ontzettend goede band vindt, maar van hun weet ik het toevallig :wink:

Lord Abortion
4 augustus 2005, 20:51
Voor 1500 heb je toch een deftig rack. Zeker voor punkrock, omdat je niet echt naar effetcen moet kijken.

bv.:

Marshall JMP-1 of ENGL E530 (300/400 euro)
Marshall 9200 (600 euro)
Marshall 4*12 (400 euro)

Dan zit je met een vette setup dacht ik toch! En je kan altijd nog upgraden.

deedee
4 augustus 2005, 20:55
Voor 1500 heb je toch een deftig rack. Zeker voor punkrock, omdat je niet echt naar effetcen moet kijken.


ik vind een phaser toch wel leuk bij punk.

urinesane
4 augustus 2005, 23:24
Voor 1500 heb je toch een deftig rack. Zeker voor punkrock, omdat je niet echt naar effetcen moet kijken.

bv.:

Marshall JMP-1 of ENGL E530 (300/400 euro)
Marshall 9200 (600 euro)
Marshall 4*12 (400 euro)

Dan zit je met een vette setup dacht ik toch! En je kan altijd nog upgraden.

jooow kijk, dankje...
en als ik het dan goed begrijp....

Marshall JMP-1 of ENGL E530 (300/400 euro) >> pre-amp
Marshall 9200 (600 euro) >> power-amp
Marshall 4*12 (400 euro) >> de 4x12 cab :roll:

En hoeveel watt heb je dan :???:

nogmaals, dankje :)

jw009
5 augustus 2005, 10:52
En hoeveel watt heb je dan :???:


Voor 600 euro heb je ook een Mesa Boogie 50/50, die gaat tering hard
en klinkt beter dan die marshall eindversterker.

doncker
5 augustus 2005, 11:32
Idd,

Die marshall eindversterkers vind ik 3x niks. Koop jezelf een peavey (kheb er nog 1 ,spam) of een mesa eindversterker.

urinesane
5 augustus 2005, 12:02
en wat gaat beter..
een engl of marshall pre amp
met mesa eindversterker?

Maiden Michiel
5 augustus 2005, 12:05
Gewoon proberen.

vester86
6 augustus 2005, 23:36
wat beter klinkt heeft zo erg met je smaak te maken, we zullen nog maar niet beginnen over verschillende types eindbuizen, dan raak je helemaal de weg kwijt

Maar die marshall 9200 is 200 watt, en dat is echt VEEEEL, veel meer dan je ooit nodig hebt

urinesane
7 augustus 2005, 00:25
wat raad je dan aan??
mesa boogie hoor ik erg goede dingen over....
(nogmaals, ik heb nog geen verstand van poweramps enzo :P)

Raffel
7 augustus 2005, 00:53
men raadt aan dat je zelf probeert, zodat je hoort hoe wat klinkt en je van daaruit een keuze maakt.

urinesane
7 augustus 2005, 11:19
waar kan je het best die afzonderlijke/gecombineerde dingen uitproberen dan?

Raffel
7 augustus 2005, 12:15
E530 is zowat in iedere zaak waar ze een beetje rackspul en Engl hebben wel te vinden. Poweramps moet je wat meer geluk mee hebben, je moet denk ik de occasion markt eens afstruinen.

urinesane
7 augustus 2005, 16:23
welke zaken staan dan om hun rackspul bekend?

Raffel
8 augustus 2005, 08:32
doe wat onderzoek zou ik zeggen. Op i-net is voldoende info te vinden. Ik ken alleen zaken in Noord-Brabant en Duitsland.

Thom TK
8 augustus 2005, 16:02
welke zaken staan dan om hun rackspul bekend?

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar TAGS in Enschede heeft een Engl 930/60 hangen.

vester86
8 augustus 2005, 18:54
Rock palace in den haag heeft een Engl 930/60 hangen (2 x 60 watt poweramp, maar even duur als jouw hele budget) ook hebben ze een 2e hands Marshall 9200 hangen met 5881 eindbuizen erin, en ook een randall poweramp, weet ff niet meer welk type.

@ raffel: welke zaken in noord brabant, daar woon ik ook en zoek op t moment een goeie poweramp (jukebox in boekel??)

Raffel
8 augustus 2005, 23:53
Jukebox sowieso. EMI en Conijn Muziek in Eindhoven hebben allebei alleen ENGL poweramps. Je kunt sowieso dus beter naar Dld gaan :)