PDA

View Full Version : Topkam



Chroxy
3 augustus 2005, 13:48
omdat vooral de Lage E van mij les paul te slap stond (en dan tune ik nog wle eens naar D) heb ik er een wat dikkere E op gelegd

voor de rest ligt er gewoon een setje 0,10 - ..? op..

Maar de dikkere E past niet in de topkam, deze moet ik wat breder maken..

maar als ik deze nu wat breder maak, en ik speel een tijdje en ik wil toch weer een dunnere E, kan ik deze dan zonder problemen in het dan te brede gat leggen of niet? Dan heb ik dus weer een andere topkam nodig?

Chroxy
3 augustus 2005, 21:49
niemand??

H.Manback
3 augustus 2005, 22:10
Nou wat je ook kan doen is hem zo vijlen dat niet de hele snaar er in ligt zeg maar (op de lage e is dat al meestal zo). Maak hem ruim, maar dan zo dat je dunnere e snaar er nog wel in blijft liggen zonder heen en weer te bewegen (zeg maar rond uitvijlen).

Volgens mij moet het dan wel lukken, al blijft het een beetje behelpen. Wil je het echt perfect hebben voor beide dan kijk je toch naar een nieuwe topkam denk ik.

Luca P
3 augustus 2005, 22:12
....mmmm
ik denk dat je na een tijdje wel went aan de dikkere snaar.
Ik denk niet dat het problemen zal geven.
Maar ja, ik heb nooit een gitaar gebouwd.
Wel een plectrum!
:D

FruscianteFan
3 augustus 2005, 22:41
Misschien kun je beter gewoon alle snaren vervangen door een setje .011 of .012, dan wen je eraan en wil je niet meer terug :D (ik zit nu op .013, ik kan alleen niet meer zo makkelijk opdrukken maar ik kan wel laag stemmen :) )

Chroxy
4 augustus 2005, 00:09
jah maar of het inderdaad went is de vraag..
ik neem aan van wel (heb er nu een .056 opliggen ipv de .046, dus flink dik)..

maar ik wil dus graag weten of ik (mocht ik hierna weer een .046 eropgooien) een nieuwe topkam erop moet zetten.. hier heb ik namelijk niet zoveel zin in..

Mischa den Haring
4 augustus 2005, 02:52
Valt de snaar er nu af? Zo niet, lekker laten zitten. Wel? Dan ietsje uitvijlen en hopen dat je als je weer terug wilt naar een dunnere snaar je snaar niet te laag komt te liggen. Anders in dat geval helaas een andere topkam. Is niet zo duur en niet veel werk voor een reparateur om er op te zetten.

bert k
4 augustus 2005, 09:42
Ja, als je hem nu uitvijlt moet je een nieuwe topkam hebben als je terug wilt. Als je hem niet uitvijlt ligt hij veel te hoog, zodat hij erg zwaar speelt.