PDA

View Full Version : Concrete voordelen van Bolt-on constructie



Thom TK
3 augustus 2005, 12:49
Ik snap nooit echt waarom veel (duurdere) gitaren gewoon een bolt-on hebben ipv een alternatieve verbinding....voorbeeld: Petrucci modellen en Michael Romeo modellen.
Wat ik ervan weet is dat (bijvoorbeeld) neckthru modellen een betere sustain hebben en beter bespeelbaar zijn, dus waarom word er dan gekozen voor een bolt-on? :???:

Er staat me vaag iets van bij dat een bolt-on gitaar agressiever zou klinken, maargoed, dat laat ik aan julie ervaringen over...

imlikeajungle
3 augustus 2005, 12:55
e kan je gitaar uit mekaar schroeven 8-)

Thom TK
3 augustus 2005, 12:58
e kan je gitaar uit mekaar schroeven 8-)

Ja oke, als de nek breekt oid (of je moet hem vervoeren :D )..ja DAN wel.
Maar qua sound...

Raffel
3 augustus 2005, 12:58
volgens mij is het gewoon praktischer. Vooral voor mensen die veel touren. Als je als lompe gitarist je nek naar de klote helpt, zet je er zo een andere op en is het probleem opgelost. Bij neck-thru heb je dan toch echt een groter probleem.

Cubensis
3 augustus 2005, 12:59
idd
en een goede bolt-on constructie hoeft qua bespeelbaarheid niet persé veel voor set neck ofzo onder te doen
je komt bij een bolt on telecaster makkelijker bij de 22e fret dan met een set neck les paul :)

Ibanez RuleZ
3 augustus 2005, 13:00
puristen zeggen dat het qua sustain niets uit hoeft te maken en dat dat attack wel mee valt. mijn eigen ervaringen zeggen wat anders. heb een ibbi JPM gehad, toch een goede gitaar, maar die haalde het niet qua sustain bij mn toch ook basswood/maple set neck Charvel, met hetzelfde brugelement. attack is er wel iets meer bij bolt on (naar MIJN oren) en set neck/neck through is wat ronder. maar ik hoorde het verschil eigenlijk alleen echt als ik de gitaren naast elkaar had.

harrald

fred dons
3 augustus 2005, 13:06
en daarnaast heeft neckthrough niet perse een betere sustain, zoals gezegd kun je met een bolt on mits goed uitgevoert een net zo goede sustain bereiken
verder vind ik (persoonlijk) de klank van en bolt on mooier, hij heeft meer "snap" (beetje moeilijk uit teleggen :D ) dan een set neck

een set nek of bolt on is voor een bouwer net zo veel werk om te maken, het vergt misschien wat meer kennis om aan een set neck te beginnen maar is dat er eenmaal dan zal vanuit het oogpunt van " meer werk" het geen argument zijn om een set neck of bolt on te maken (het is dus niet perse " duurder"
zie de setneck epis die niet duurder zijn dan een fender classic uit mexico)

Anders Destium
3 augustus 2005, 13:12
Dat snap/attack verhaal noemde ik laast felheid op een ander forum maar dat was ook niet echt een term die de lading helemaal dekte, mensen begrepen niet wat ik bedoelde omdat ze het zelf nooit hadden ervaren. Aggressiever of directer is ook iets wat je ervoor kunt gebruiken, maar het is lastig uit te leggen.

Als ik een tijd op setneck gitaren heb gespeeld is het toch wel weer eens leuk om op een "stratachtige" te spelen, je merkt direct dat het van táktákták gaat. Zeker als je houdt van veel staccato of gepriegel is een bolt-on heel prettig, het geluid snijdt sneller door de mix heen.

Thom TK
3 augustus 2005, 13:21
oke, bedankt voor de reacties! :)
Het is verdorie al een hell-of-a-job om met mijn linkshandigheid een set/neck-thru gitaar te vinden...
Ben ik weer enigszins gerustgesteld.

Anders Destium
3 augustus 2005, 14:26
Dat is inderdaad vervelend, en als je ze vindt zijn ze ook nog eens stevig aan de prijs. Het is een kwestie van proberen, maar ieder heeft zijn voorkeur. Het is in ieder geval geen toeval dat vrijwel alle snelheidsduivels spelen op een bolt-on gitaar :)

Thom TK
3 augustus 2005, 14:28
Dat is inderdaad vervelend, en als je ze vindt zijn ze ook nog eens stevig aan de prijs. Het is een kwestie van proberen, maar ieder heeft zijn voorkeur. Het is in ieder geval geen toeval dat vrijwel alle snelheidsduivels spelen op een bolt-on gitaar :)

:o

Niet eens aan gedacht idd....hmmm.
Ja kijk mijn voorkeur ging eerst uit naar ESP USA, maar als ik een lefty wil hebben rekenen ze 20% meer daarvoor...

Maargoed, Ibanez is weer in de race, haha.
Thanx

Josdevos
3 augustus 2005, 14:55
Dat is inderdaad vervelend, en als je ze vindt zijn ze ook nog eens stevig aan de prijs. Het is een kwestie van proberen, maar ieder heeft zijn voorkeur. Het is in ieder geval geen toeval dat vrijwel alle snelheidsduivels spelen op een bolt-on gitaar :)

:o

Niet eens aan gedacht idd....hmmm.
Ja kijk mijn voorkeur ging eerst uit naar ESP USA, maar als ik een lefty wil hebben rekenen ze 20% meer daarvoor...

Maargoed, Ibanez is weer in de race, haha.
Thanx

ESP maakt al jaren geen gitaren meer in de USA, alles is Japan! Vroeger hadden ze een kleine customshop maar alle ustoms komen nu dus uit Japen!

Raffel
3 augustus 2005, 15:02
bolt on of set boeit eigenlijk gewoon geen hol dus. Als je een set neck hebt draai je er wat presence bij op je versterker en je hebt in principe hetzelfde effect. Verschillen zijn sowieso altijd vrij subtiel op dat gebied. Behalve op houtsoorten. Daar zou ik dan eerder de keuze voor een gitaar vanaf laten hangen. Sterker nog, ik koop geen basswood gitaren meer. Ik hou het bij mahogany :)

JPM blijft vanwege de unieke speelbaarheid, maar het liefst zou ik hebben dat ie van mahonie was :)

taylor
3 augustus 2005, 15:15
dat neck-tru gitaren meer sustain hebben is echt een fabeltje,ik heb er zelf 2 van, die neck-tru hebben eerder minder sustain +donkere toon vergeleken bij bolt on.

het is gewoon dat het veel moeilijker te maken is dus zijn de kosten hoger vandaar dat het duur is, heeft niks met goed of slecht te maken.

of gitaar nou een seconde of wat langer door klinkt dat maakt natuurlijk niet veel uit voor de (algemene) toon opzich.

FrankS
3 augustus 2005, 15:23
Joa gewoon verschil in geluid. Idd @ dat snappier/aggressiever etc. (heb zelf Carvin neck-thru gehad, diverse Ibanez en n Lag bolt-on, Bo-El set-neck)
't Is maar wat je lekker vindt klinken lijkt me :)

Negative K3 fan
3 augustus 2005, 15:51
volgens mij val,len de toon effecten enzo ook wel mee, maar je hebt instrumenten en instrumenten. Als jij je 'instrument' graag ziet als een paar aan elkaar geschroefde stukken hout en plastic... maarja, als je er iets moois van wilt laten maken wat vakwerk vereist, chiq overkomt, duurder is etc. dan neem je gelijmd+binding+mooie inlays etc.

beetje het fender vs. gibson idee.

ik heb voor geen van beide een duidelijk voorkeur, het heeft allebei zn charmes natuurlijk!