PDA

View Full Version : Ander ledje in pedaal..?



Chroxy
3 augustus 2005, 12:17
ik heb een aantal maanden geleden een Korg DL301 delay apparaat gekocht die mijn Boss DD-3 vervangt..

nu heb ik nog niet geweldig veel gebruik gemaakt van delay, maar de laatste weken begin ik het (ook in de band) steeds meer te gebruiken..

maar!
Het delay apparaat heeft 2 knoppen: links is voor aan/uit (ledje brand of brand niet), de rechtste knop is voor setting 1 / 2 (ledje brand of groen of rood)...

nu ben ik kleurenblind (rood/groen kleurenblind) en zie ik nauwelijks verschil.. nu los ik dat op door naar de footswitch te kijken naast mn DL301 (die ledjes zijn altijd rood)..

Maar nu ik dus steeds meer delay begin te gebruiken krijg ik genoeg hiervan, ik kan niet snel zien of ik de goeie setting aan heb staan, ik hoor het alleen. Dus in de band is dit rampzalig, je hoort telaat of je de goede of slechte setting hebt..

is het dus mogelijk om dat ledje te vervangen door een ander ledje dat aan/uit gaat .. of 2 andere kleuren heeft?

robert-gitarist
3 augustus 2005, 12:47
Wow das knap lastig dude :o :o
Wat ik weet is dat je ledjes gewoon kunt vervangen door bijv. blauwe,groene,gele en zelfs witte.
Dat laatste lijkt me niet echt heel handig voor bijv. overdag.
Als je alles hierover wilt weten kun je beste even kontact opnemen met Speeddemon.
Die doet vanalles met ledjes endergelijke.
Maar als je zelf beetje kunt solderen kom je al heel eind.
Succes ermee ;)

Chroxy
3 augustus 2005, 13:27
ik kan gelukkig wel over weg met een soldeerbout, het is dus ook de bedoeling dat ik zelf het ledje ga vervangen..

maar ik vroeg me dus af of ik geen speciaal ledje moet gebruiken ter vervanging van die groene/rode en of ik daar andere types van bestaan en of ik daar een gewone aan/uit kan neerzetten..

Robbert
3 augustus 2005, 15:17
LEDje veranderen kan zowiezo, maar je hebt wel kans dat je ook even een weerstandje moet vervangen..

Daniël_san
3 augustus 2005, 15:24
Waarom een led zuigt toch standaard evenveel stroom? Dat zij een leraar van me.... maar die zei wel meer :lol:

dml
4 augustus 2005, 11:05
Als ik het goed heb heeft een 2-kleurige LED toch drie pootjes? Eén voor de -, één voor de rode + en één voor de groene +. Je moet dus even uitvinden welk pootje wat aanstuurt. En dan bijv. het groene + pootje doorknippen of lossolderen, dan ben je er ook. Maar nogmaals, ik ben niet geheel zeker van die drie pootjes.

H.Manback
4 augustus 2005, 12:34
Waarom een led zuigt toch standaard evenveel stroom? Dat zij een leraar van me.... maar die zei wel meer :lol:

Tsja.... laten we het er maar op houden dat het vrijdag middag was en hij gauw naar huis wilde :lol:

LEDs verschillen zeer veel, afhankelijk van het type. Je hebt rode leds, groene leds, blauwe leds, en ze hebben allemaal verschillende spanningsvallen. Blauwe leds bijvoorbeeld hebben een hogere spanning nodig om te branden dan rode. Dan heb je ook nog eens ultra bright leds (5000 mcd, die regionen) die met dezelfde stroom als door een gewone led een mooie vlek op je netvlies kunnen branden (ze zijn nogal fel als je er recht in kijkt).

Bovendien, leds zuigen helemaal geen stroom, ze maken kortsluiting (ff kort door de bocht). Probeer maar eens uit met een vers 9 volt batterijtje :razz: (dat stinkt, kan ik uit ervaring melden). Vandaar dat er wordt gezegd, misschien een andere weerstand, want misschien is een andere led te fel of juist niet fel genoeg.

H.Manback
4 augustus 2005, 12:37
O en duo color leds zoals je nodig hebt verschillen nogal. Je hebt ze met een gedeelde anode, gedeelde cathode, en zelfs met 4 pootjes. Eerst kijken wat je nu hebt, en dan pas een andere kopen zou ik zeggen.

harrie-beton
4 augustus 2005, 14:40
als hij kleurenblind is dan laat ik hem niet op mijn pedalen solderen.

BOEM



Mijn vader was ook kleurenblind en die kon ook geen stroom aansluiten.

Robbert
4 augustus 2005, 14:53
als hij kleurenblind is dan laat ik hem niet op mijn pedalen solderen.

BOEM

Mijn vader was ook kleurenblind en die kon ook geen stroom aansluiten.

Lol! :P

Gelukkig zijn de pootjes van een LEDje verschillend in lengte :D

Chroxy
4 augustus 2005, 18:52
solderen kan ik best aan hoor :D
het is waar dat ik erg moeilijk het verschil zie tussen groen en rood, maar ik zie het wel.. dus solderen is geen probleem..

maar ik kan dus gewoon 1 draadje doorknippen en dan staat ie of aan of uit?

Speeddemon
5 augustus 2005, 02:09
het probleem is ook dat er weinig bi-color LEDs zijn in andere kleuren dan rood/groen.


Voor de mensen die niet bekend zijn met die Korg delay;
hij heeft 2 LEDs; een gele voor bypass, en een bi-color voor de 2 presets die je kan opslaan.
ideaal zou zijn een rose/blauwe LED voor de presets.

Chroxy
5 augustus 2005, 09:04
is het misschien mogelijk om er een doorzichtig papier ofzo overheen te leggen waardoor de kleur als het ware verandert..?

ik koop morgen zo'n doorzichtig blauw papier wat kinderen wel eens egbruiken om lampionen te maken .. hopen dat dat werkt..

dan zal je net zien dat het paars/blauw wordt.. heb ik ook veel moeite mee... :-(

niels_r
6 augustus 2005, 15:22
Met papier zou ik niet doen. Zo'n ledje vervangen moet wel te doen zijn en is een veel betere oplossing die bijna niets kost.


ideaal zou zijn een rose/blauwe LED voor de presets.

Blauwe en rose leds zijn sowieso erg stoer ;)



Bij de meest voorkomende vorm, rood-groen kleurenblindheid, kan de aangedane persoon niet of niet goed onderscheid maken tussen rood- en groentinten. Dit is niet zeldzaam: ongeveer een op de twintig mannen.

Komt toch nog behoorlijk vaak voor. Zelf heb ik er gelukkig geen last van, mijn pa wel.