PDA

View Full Version : Tremelo vastzetten?



MaBeCo
3 augustus 2005, 00:29
Ik heb ff jullie advies nodig. Ik heb een Fender Strat USA deluxe met een tremelo, deze gebruik ik echter NOOIT. Is het aan te raden om 'm dan vast te zetten? Wat zijn de voordelen en wat de nadelen?

nickbongers
3 augustus 2005, 00:45
voordelen: ontstemt minder snel

nadelen: geen tremelo

Floris1984
3 augustus 2005, 00:58
Ook wordt er weleens gezegd dat de sustain beter wordt als je de trem vast zet.

almarvk
3 augustus 2005, 07:37
Ik heb gemerkt dat de gitaar makkelijker te stemmen is als de brug vast zit. En blijft daardoor natuurlijk ook langer gestemd.

deedee
3 augustus 2005, 13:29
hoe doe je t precies?
zit er zelf namelijk ook aan te denken....

Phoenix
3 augustus 2005, 13:32
ff een HELE stomme vraag van mij :
Waarom schroef je hem er niet van af?

MaBeCo
3 augustus 2005, 13:40
Waarom schroef je 'm er niet af...? Dat heb ik natuurlijk al lang gedaan, de arm ligt reeds enkele weken in een doos, waarom dan vastzetten zou je zeggen. Als ik speel leg ik af en toe mijn hand op de brug, omdat die los zit zakt de brug dus in ( zoals bij een tremelo ) en heb ik een ontstemde gitaar. Ik wil het ook laten doen omdat ik inderdaad de indruk had ( zoals door jullie beschreven ) dat de sustain nog iets zou verbeteren. Ik laat het doen bij mijn vaste mannetje in Rotterdam.

deedee
3 augustus 2005, 14:01
Waarom schroef je 'm er niet af...? Dat heb ik natuurlijk al lang gedaan, de arm ligt reeds enkele weken in een doos, waarom dan vastzetten zou je zeggen. Als ik speel leg ik af en toe mijn hand op de brug, omdat die los zit zakt de brug dus in ( zoals bij een tremelo ) en heb ik een ontstemde gitaar. Ik wil het ook laten doen omdat ik inderdaad de indruk had ( zoals door jullie beschreven ) dat de sustain nog iets zou verbeteren. Ik laat het doen bij mijn vaste mannetje in Rotterdam.

ok, dus het is niet makkelijk zelf te doen?
Of wil je zelf niet aan je gitaar verbouwen?

almarvk
3 augustus 2005, 14:31
Dan moet je bezig gaan met je verenspanning.

nickbongers
3 augustus 2005, 15:00
ok, je zet de tremelo in de normale positie. je meet dan aan de onderkant de ruimte tussen het tremeloblok en je gitaar (hiermee bedoel ik de rand van het tremgat, aan de kant van het blok waar geen veren zitten). dan zaag je een blokje met die maat, en klem je het goed (of je lijmt het??) tussen je tremelo en je gitaar. als het goed is kun je je trem nu niet meer indrukken.

renier
3 augustus 2005, 15:13
het vervelenste van een trem gitaar vindt ik dat je eigenlijk geen snaar kunt opduwen en tegelijk een andere snaar aanslaan. als je er op let klinkt dat echt vreselijk op een trem gitaar.

bat
3 augustus 2005, 18:28
ok, je zet de tremelo in de normale positie. je meet dan aan de onderkant de ruimte tussen het tremeloblok en je gitaar (hiermee bedoel ik de rand van het tremgat, aan de kant van het blok waar geen veren zitten). dan zaag je een blokje met die maat, en klem je het goed (of je lijmt het??) tussen je tremelo en je gitaar. als het goed is kun je je trem nu niet meer indrukken.
Tsja, ik heb het anders gedaan. Snaren los, tremelo vlak op de body schroeven, 5 veren achterin en ook flink vast zetten, snaren weer op spanning. Theoretisch kan de tremelo dan nog bewegen, maar praktisch... praktisch niet.

FruscianteFan
3 augustus 2005, 19:09
Tsjah, ik heb 5 veren in de tremolo maar ik kan hem nog wel gebruiken (maar 'tis wel fijn dat het niet zoveel effect heeft als ik er keihard tegenaan duw).

vinni
3 augustus 2005, 20:21
Wellicht heb je hier iets aan....

http://www.hugeracksinc.com/board/viewtopic.php?t=14004

Vinni

Vampire
3 augustus 2005, 20:48
Ik kreeg van die gast van wie ik mijn gitaar kocht een blokje erbij, gewoon een metalen buisje, helemaal rond, op een plek na, daar is hij plat. Hij heeft een scroefdraad, maar dat maakt ook niks uit. Kan hem er gewoon tussen uittrekken zonder al teveel kracht te zetten, maar als hij erin zit, zit mijn trem ook moervast!

Agent_Smith
3 augustus 2005, 21:11
Simpel: gewoon een blok hout tussen slaan. Werkt perfect.

Marcel61
3 augustus 2005, 22:48
Of een Tremconverter laten plaasten. Kan niet meer info plaatsen zonder te spammen :D , maar zie Gitaren-diversen.