PDA

View Full Version : The clash of the Giants ( Diezel vs Marshall )



BramVersteeg
2 augustus 2005, 23:46
hoppa

BramVersteeg
2 augustus 2005, 23:48
Om een lang verhaal kort te maken.........Ik speel normaal over een Diezel Herbert maar merkte de laatste tijd dat ik niet alle functies gebruikte en dat ik minder gain gebruikte dan voorheen. Ik heb voor een mooie prijs een Marshall plexi reissue halfstack op de kop kunnen tikken en wilde kijken of deze wellicht met zijn simpelheid ook mijn behoeftes zou kunnen vervullen. Nu speelt de prijs natuurlijk ook mee omdat de Diezel aanzienelijk duurder is dan de Marshall.

Goed, ik had een ruimte gehuurd waar ik beide amps naast elkaar op vol volume tegen elkaar kon uitspelen 8-)
Om even compleet te zijn, het zijn een Diezel Herbert over een VHT 4x12 kast met P-50 speakers erin en een Marshall Plexi reissue uit de Handwired series op een 1960AX kast met greenbacks erin.
Ik speelde in eerste instantie zonder effecten, direct met mijn stock '92 Gibson LP standard.

Het was redelijk snel duidelijk dat de Diezel gewoon beter was........ Het verschil was niet enorm maar het was er wel. Als ik het cleane kanaal van de Diezel overstuurde kwam het erg dicht in de buurt van de Marshall. De marshall heeft zijn eigen sound maar beter was de crunch niet (ook niet slechter hoor). Zodra de Marshall zwaarder ging oversturen werd ie modderiger in het laag en er zat een soort hoog in wat ik er niet uitgedraaid kreeg. De Diezel klonk wat strakker maar een tikkie minder direct. Verder speelde de Diezel wat makkelijker dan de Marshall. En om een mythe de wereld uit te helpen, het is bullshit dat een marshall en een diezel een wereld van verschil zijn wat compressie betreft. De Diezel het een te verwaarlozen beetje meer compressie (op hoog volume)
Zodra ik weer overplugde naar de Marshall klonk die ook wel weer heel overtuigend. Hmmm.........tsja...........

Kortom, ik zit met een dilemma. Ik ga zeker niet beide versterkers houden en wil dus een van de halfstacks wegdoen. Ik was (en ben) uitermate tevreden met het geluid van de Diezel maar hoopte een wat simpelere en goedkopere versie in de Marshall te vinden. Die heb ik niet voor 100% gevonden. De marshall heeft geen FX-loop en de klank is nog niet helemaal 100% wat ik zoek. Nu valt dit wel te modificeren maar is dat de moeite waard? Maar dan weer het verschil in prijs.......we spreken hier wel over een verschil van 2000 euro op de 2ehands markt.......
Nou, ik hoop dat mijn bevindingen wellicht nuttig zijn voor anderen. Ik ga weer verder nadenken en overwegen............ :-?

Bigfoot414
2 augustus 2005, 23:56
Gewoon die Diezel houden...
Waarom zou je van amp veranderen als je jouw sound al uit de Herbert krijgt :???:
Je geeft al aan dat je de Diezel toch fijner vindt dus ik zie het probleem niet echt.

DarknessAwaits
3 augustus 2005, 00:00
Dat idee heb ik nou ook. Kijk als je nou van die marshall over zou willen stappen op een Diezel dan kan ik je dilemma goed voorstellen, maar om térug te stappen naar een Marshall...

Enkel als je om geld verlegen zou zitten zou ik me kunnen inbeelden, maar als je net een Marshall stack erbij hebt gekocht is daar denk ik ook nog geen sprake van.

deedee
3 augustus 2005, 00:01
diezel houden...
straks krijg je spijt....

vulvasonic
3 augustus 2005, 00:23
Om een Marshall echt goed te laten klinken moet je hard werken. Daar kan geen Diezel tegenop! :wink:








moet ik er eerlijkheidshalve bij vermelden dat ik nog nooit over een Diezel heb gespeeld...

DaveItUp
3 augustus 2005, 00:24
Beiden wegdoen en een vintage Plexi kopen ;)

Raffel
3 augustus 2005, 08:39
Dat idee heb ik nou ook. Kijk als je nou van die marshall over zou willen stappen op een Diezel dan kan ik je dilemma goed voorstellen, maar om térug te stappen naar een Marshall...

Enkel als je om geld verlegen zou zitten zou ik me kunnen inbeelden, maar als je net een Marshall stack erbij hebt gekocht is daar denk ik ook nog geen sprake van.

Jij bedoelt eigenlijk: Marshall is eigenlijk geen giant en als Marshall al een giant was, dan was Diezel een titan :) Of niet?

srv-man
3 augustus 2005, 09:13
Hey Bram, je zegt zelf al dat je de Diezel prefereert. Het enige aantrekkelijke aan de Marshall is dat je zo'n 2000 euro in je portemonnaie overhoudt.
De vraag is waar je op termijn meer plezier aan beleeft: een beter klinkende versterker of 2000 euro in je knip.......

Het antwoord weet je denk ik zelf ook wel, als je de Diezel verkoopt krijg je er later spijt van....houden dus :razz:

Mitch
3 augustus 2005, 10:33
Wat je altijd nog zou kunnen doen is de Marshall een keer testen met twee andere pre amp buizen voor dat rare hoog wat je er niet uitgedraaid kreeg. Bedenk wel dat dat ding een aardige weg heeft afgelegd en buizen zijn nou eenmaal ook mechanisch kwetsbaar.
Ten tweede: beide tops een keer laten wisselen van cab voor het uitzoeken van het wat minder strakke laag.

En daarna pas:


"Make a wise decision you must, young Jedi"

http://posters.westbalkanonline.com/speedlist/FP0467%20STAR%20WARS%20yoda.JPG

El Bastardo
3 augustus 2005, 10:41
Om een lang verhaal kort te maken.........Ik speel normaal over een Diezel Herbert maar merkte de laatste tijd dat ik niet alle functies gebruikte en dat ik minder gain gebruikte dan voorheen. Ik heb voor een mooie prijs een Marshall plexi reissue halfstack op de kop kunnen tikken en wilde kijken of deze wellicht met zijn simpelheid ook mijn behoeftes zou kunnen vervullen. Nu speelt de prijs natuurlijk ook mee omdat de Diezel aanzienelijk duurder is dan de Marshall.

Goed, ik had een ruimte gehuurd waar ik beide amps naast elkaar op vol volume tegen elkaar kon uitspelen 8-)
Om even compleet te zijn, het zijn een Diezel Herbert over een VHT 4x12 kast met P-50 speakers erin en een Marshall Plexi reissue uit de Handwired series op een 1960AX kast met greenbacks erin.
Ik speelde in eerste instantie zonder effecten, direct met mijn stock '92 Gibson LP standard.

Het was redelijk snel duidelijk dat de Diezel gewoon beter was........ Het verschil was niet enorm maar het was er wel. Als ik het cleane kanaal van de Diezel overstuurde kwam het erg dicht in de buurt van de Marshall. De marshall heeft zijn eigen sound maar beter was de crunch niet (ook niet slechter hoor). Zodra de Marshall zwaarder ging oversturen werd ie modderiger in het laag en er zat een soort hoog in wat ik er niet uitgedraaid kreeg. De Diezel klonk wat strakker maar een tikkie minder direct. Verder speelde de Diezel wat makkelijker dan de Marshall. En om een mythe de wereld uit te helpen, het is bullshit dat een marshall en een diezel een wereld van verschil zijn wat compressie betreft. De Diezel het een te verwaarlozen beetje meer compressie (op hoog volume)
Zodra ik weer overplugde naar de Marshall klonk die ook wel weer heel overtuigend. Hmmm.........tsja...........

Kortom, ik zit met een dilemma. Ik ga zeker niet beide versterkers houden en wil dus een van de halfstacks wegdoen. Ik was (en ben) uitermate tevreden met het geluid van de Diezel maar hoopte een wat simpelere en goedkopere versie in de Marshall te vinden. Die heb ik niet voor 100% gevonden. De marshall heeft geen FX-loop en de klank is nog niet helemaal 100% wat ik zoek. Nu valt dit wel te modificeren maar is dat de moeite waard? Maar dan weer het verschil in prijs.......we spreken hier wel over een verschil van 2000 euro op de 2ehands markt.......
Nou, ik hoop dat mijn bevindingen wellicht nuttig zijn voor anderen. Ik ga weer verder nadenken en overwegen............ :-?

Ik zou die diezel wel eens langs mijn ouwe XTC willen testen.
Een keertje wat plannen Bram?

Bigfoot414
3 augustus 2005, 11:22
Kortom Bram, je hebt een luxeprobleem :D

taylor
3 augustus 2005, 11:41
ik zou die diezel weg doen en een een oude 1959 slp terug kopen op tien zetten dat ding, dan denk je nooit meer terug aan die diezel :)

BramVersteeg
3 augustus 2005, 12:31
Hmm, al vele reacties zo snel :)

Tsja, ik begrijp zeker dat ik een LUXE probleem heb :razz: .
Ik heb (vergeten te vermelden) ook de cabs verwisseld maar beide amps kwamen over hun eigen kast zeker beter tot hun recht.

@vulvasonic: ik weet dat je op een marshall moet 'werken' en dat een Diezel makkelijker speelt maar daarom heb ik die Marshall ook gekocht. Dat zocht ik ook wel en dat vind ik erg mooi aan de marshall. Het probleem is meer het wat irritante hoog en in mindere mate het laag. Dat treed nl pas op bij meer gain en ik zou het beestje alleen gebruiken voor crunch dat terug te draaien is naar clean. Bovendien kun je als je het cleane kanaal van de Diezel overstuurd erg dicht in de buurt komen van de crunch van de Marshall.

@seymour Paul: ja, ik heb ook al gedacht om wat buisjes te verwisselen. Zeker als ik het topic op HRI lees over die ENGL RB die zo veel beter klinkt na wat verwisselen van buizen. Ik ga ook zeker geen overhaaste beslissingen maken. Ik ga zeker nog een aantal keer testen en wellicht probeer ik nog ergens een OD-pedaaltje te lenen om te kijken hoe de Marshall daar op reageerd.

@SRV-man: ja, daar denk ik ook over en dat zou ook het meest logische zijn. Maar ik wil denk ik eerst nog wat buisjes verwisselen en wellicht even langs CMWamps om wat gemodde te testen.

@ El Bastardo: Lijkt me een goed plan. Volgens mij heb jij ook nog wel wat leuk speelgoed om te testen 8-)

@ de rest: nee, ik ga geen vintage Plexi kopen. Die kan ik niet voor een normaal bedrag kopen en dan zit ik met 3 versterkers :wink:

Flatcat
3 augustus 2005, 12:54
Interessante topic!

Ik zat (of zit) met hetzelfde. Heb zoals in de signature staat al een brunetti en bogner uberschall. In de studio gebruikte ik voornamelijk een Diezel VH4 en ook de slp59 klonk heel nice. Laat ons eerlijk zijn, ook al hebben we die dure versterkers met hun eigen sound, dé rocksound komt gewoon uit die slp..

Daarom begin ik vooral uit te kijken naar die slp style amps. Je moet es die roccaforte amps checken, klinken echt wel extreem goed, maar dan betaal je wel weer evenveel als een diezel.

Wat ik persoonlijk doe, is die GAS een beetje onder controle houden. Ik kan het relativeren omdat ik toch vaak complimenten krijg over m'n sound met zowel de bogner als brunetti. Op podium klinken ze de ene keer ook fantastisch en de andere keer enorm kut.

Mijn advies (tenzij je in geldproblemen zit): houden en écht maar weg doen wanneer je zeker bent. Anders sparen tot je een amp bij kan kopen. In die tijdspanne leer je weer zoveel bij waardoor je een meer "juiste" koop zal doen. Dan kun je nog altijd één wegdoen.

Succes ermee :)

Nog even een editje: Misschien hebben wij gewoon dezelfde smaak maar meer en meer mensen, ook vrienden van mij, beseffen plots hoe onnodig die over the top gain wel is. En dat hoor je dan uit de mond van iemand met een uberschall :)

guhlenn
3 augustus 2005, 13:12
dat minder gain is beter heet ook wel volwassen worden. sommigen snappen het niet de meeste doen het, uiteindelijk, vanzelf

BLOK182
3 augustus 2005, 13:17
Zelf Blok speelt nu met wat minder gain :-D

DaveItUp
3 augustus 2005, 13:25
Minderen qua gain maakt je ook een betere/strakkere gitarist naar mijn mening. Je verbloemt je fouten niet zo makkelijk is mijn ervaring hehe. Moest er wel enorm aan wennen.

taylor
3 augustus 2005, 15:05
hmm ja het is wel zo dat die meeste moderne high gain amps je het wel makkelijk maken ze volgen je spel meer en met behoorlijk wat gain erin lijkt allemaal heel wat ja.

op bv een vintage marshall is het harder werken, dus je geluid controlleren en meer via je vingers spelen als het ware maar daar moet je dus zelf wel klaar voor zijn...

ik heb zelf van alles gehad en geprobeert toen ik eenmaal een oude marshall had toen wist ik het voor mij niks anders meer....

Negative K3 fan
3 augustus 2005, 15:58
de kmarshall is wel heeeel wat anders dan de diesel, zowel feature als tone-wise.

met de marshall beperk je je ontzettend kwa mogelijkheden en je zou ze eigenlijk niet eens met elkaar mogen vergelijken imo.

maar als je de crunch van de marshall niet beter vindt dan die van de diesel, dan heb je denk ik een mindere reissue, probeer eens een echte goede marshall plexi (metiig de jusite trafo's enzo), dan moet de crunch gewoon beter zijn!!11

jorrit
3 augustus 2005, 17:36
die diezel is veel veelzijdiger, over een jaar wil je weer een iets ander ge luid oid. en dan zit je altijd beter met je diezel dan met je marshall

BramVersteeg
3 augustus 2005, 20:02
Ik denk dat ik gewoon een goed gesprek ga hebben met Chris van CMWamps om te kijken naar evt. mods of de buisjes na laten kijken en verwisselen etc. Ik ga zeker geen overhaaste beslissingen nemen en wil zeker zijn van mijn eventuele beslissing en op dit moment zou ik spijt hebben als ik een van de twee weg zou doen.
Zoals jullie wel door hebben probeer ik dus een goedkopere en simpelere versterker te zoeken maar er niet in geluid op achteruit te gaan. Het lijkt me zeker een uitdaging om over een éénkanaalsversterker te spelen en daar al m'n sounds uit te halen. Ik denk dat dit met de Marshall zeker moet lukken en als ik er een pedaaltje bij zou kopen is het een erg veelzijdige versterker.

Zijn er eigenlijk mensen die dit geluid ook herkennen in hun Marshall en er evt. iets aan hebben laten doen? Of op wat voor buizen runnen jullie je Marshall?

@negK3: De crunch van de Marshall is 'anders' dan die van de Diezel. Wat rauwer enzo,wat denk ik ook wel de manier is waarop een crunch zou moeten klinken maar ik vond de Marshall niet 100 keer zo goed ofzo.

Grz. Bram

taylor
4 augustus 2005, 10:49
met bv een oude marshall zul je geen geweldig clean hebben dat is waar, maar van mooie bluesy clean tot vette scheur dat zit er wel in ,alleen al als je met je volume knop van je gitaar werkt!

voor clean pak ik wel een akoest.

buizen in mijn amps 1 is altijd onderhouden door koch die buizen zitten er ook in(ja niet van hun maar door hun getest ,klasse 9 buizen el34 staat op de sticker)ander heeft phillips nos.

Negative K3 fan
4 augustus 2005, 17:26
ik vind de marshall clean zelf behoorlijk lekker hoor!

skabouter
4 augustus 2005, 18:33
de kmarshall is wel heeeel wat anders dan de diesel, zowel feature als tone-wise.



probeer eens een echte goede marshall plexi (metiig de jusite trafo's enzo), dan moet de crunch gewoon beter zijn!!11

dude, zzoals je zelf al zegt, het is gewoon een compleet andere amp/sound! crunch moet helemaal niet beter zijn, gewoon anders, en is een zaak van smaak, en doeleinden!

en een ouwe marshall kan mooi clean zijn, vind ik ook, maar niet op hogere volumes (podia), dan word ie bluesy/crunch, en dan is het niet clean te noemen !